LÅ1 skrev:En debattartikel från ett par vänsterpartister: "
Lånecyklar är bättre än elsparkcyklar".
Jag är väl inget fan av elsparkcyklar, men rent principiellt tycker jag inte man behöver sätta lånecyklar mot elsparkcyklar. Båda kan väl ha ett värde.
Artikelförfattarna skriver "Elsparkcyklarna har inte införts efter politiska beslut eller analyser. De har införts av privata, vinstdrivande företag, ”marknaden”. " Ett typiskt vänsterargument. Det kan sägas om bilar och cyklar också. Och många andra företeelser.
Man påstår också att lånecyklar skulle medföra att fler använder hjälm. Men vika går omkring med en cykelhjälm i t.ex. ryggsäcken för att ta fram när man lånar en cykel? Väldigt få. Och det är inget som hindrar att även lånecyklar slängs där färden är slut om man inte måste lämna dem i speciella ställ. Men det skulle ju gå att kräva samma arrangemang för elsparkcyklarna.
Ja, jag hoppas att denna fråga inte polariseras längs en höger-vänsterskala, för i så fall blir det en garanti för att ingenting görs. I Danmark kunde man ju faktiskt enas över ev. blockgränser för att få adekvat lagstiftning på plats. Något liknande lär väl vara omöjligt i Sverige.
Vad som införts genom politiska beslut har väl varierat. Bilen, motorcykeln och trampcykeln är resultatet av diverse tekniska framsteg och deras utövare (som ex.vis Carl Benz och Gottlieb Daimler), medan mopeden och dess föregångare lättviktaren är direkt politikskapade fordonstyper. Att ett lekfordon som sparkcykeln, genom (batteri)teknikens utveckling skulle bli ett motorfordon var det väl däremot ingen som trodde - därför sitter vi fast i den kollektiva vanföreställningen att "elscootern" är en cykel. Så länge ingenting görs åt detta kan ingenting hända. Intresset från riksdagspolitikerna verkar ju dessutom måttligt, för att inte säga obefintligt.
Oavsett om man kallar det för lånecyklar eller ej är tillhandahållandet av sådana ingenting som det allmänna ska ägna sig åt. Regionen - ex.vis - tillhandahåller kollektivtrafik, inte individuella färdmedel.
PS 1. För dem som inte vet vad en lättviktare var, så var det en slags fattigmans motorcykel, en lite kraftigare cykel med en totalvikt på 45 kg. och en motor på högst 98 cc cylindervolym. Fordonsklassen tillskapades genom riksdagsbeslut 1931. Från början krävdes varken registrering eller eller körkort, det räckte med att visa upp fordonet för landsfiskalen. Snart kom man emellertid fram till att det krävdes nog både det ena och det andra. Bensinransoneringen under WW2 satte i stort sett stopp för lättviktstrafiken.
Ingenting är nytt under solen:
https://lagen.nu/sou/1948:20 "Betänkande med förslag till åtgärder för höjande av trafiksäkerheten"
Lättviktarna var på sitt sätt den tidens elsparkscyklar. Det ledde till att man, enkelt uttryckt delade fordonklassen, så att lätta motorcyklar fick väga högst 75 kg. medan en ny fordonklass - mopeden - skapades, ursprungligen som en "cykel med hjälpmotor", max. hastighet 30 km/tim, max. cylindervolym 50 cc. Och slopade krav på körkort och registrering. Allt går runt i cirklar.
PS 2. Att en så genomkriminell stad som Malmö är värst i klassen förvånar mig inte ett dugg:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... or-i-malmo