Elsparkcyklar

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Jag var vid Raoul Wallenbergs torg (i folkmun Nybroplan) i eftermiddag. Jag räknade till 63 uppställda elskotrar. Många stod prydligt uppställda i rad, vilket tyder på att de inte använts sedan de ställdes ut fulltankade. (I morse?)

Hållplatsen på Nybroplan var ren från skotrar, men på cykelbanan utmed Hamngatan nära Berzelii park stod många uppställda.

Min uppfattning är att spårområden och bilkörfält är fredade från skräpande elsparkcyklar. Men inte cykelbanor och trottoarer. Skall dock sägas att de flesta är uppställda så de inte stör allt för mycket.

EDIT: Jag tog bort ett citat som kom med här av misstag. Satt på Raoul Wallenbergs torg och skrev inlägget på telefonen, och observerade inte då att jag råkade citera inlägget före detta. Slarvig av mig.
Senast redigerad av LÅ1 den söndag 27 september 2020 23:15, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Min uppfattning är att spårområden och bilkörfält är fredade från skräpande elsparkcyklar. Men inte cykelbanor och trottoarer. Skall dock sägas att de flesta är uppställda så de inte stör allt för mycket.
Det där sista håller jag inte med om; här i min stadsdel är ofta gångbanorna helt blockerade så att det inte går att komma fram med rullstol, barnvagn e d. Stan är värdelös på att hävda sin mark - de absolut vanligaste hindren på gångbanorna är elsparkcyklar och säckar för byggskräp.

Så nog fan är stan cykelvänlig, på bekostnad av ALLT som tidigare spelat någon roll! Cykla var du vill och parkera tvärs över gångbanan sen, med en cykel som inte är din och inte borde få finnas!

På körbanorna är det däremot rena järnkollen, t o m 72-timmarsregeln håller man koll på numera. Och när man släpar ut byggskräpskassarna i körbanan, så nog fan är det strax nån där och flyttar på dem - tillbaka till gångbanan :roll:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Det är förstås de cyklar som stör som man lägger märke till. Detsamma kan sägas om cyklister. Folk cyklar på trottoarerna och sedan blir de arga över alla som säger att cyklister uppför sig illa.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Köpenhamn tycks vilja starta krig mot elsparkcyklarna. Man vill förbjuda uthyrning på gatorna.
"Osäker framtid för Voi i Köpenhamn – elscootrar kan förbjudas"
"Köpenhamn rensar bort elsparkcyklarna från gatorna"

Men man skjuter upp beslutet. I alla fall 14 dagar. "Köpenhamn skjuter upp beslut om elsparkcyklar"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Harald »

GP:s ledarskibent Karin Pihl funderar på om elsparkcykeln är det yttersta beviset på civilisationens undergång.
https://www.gp.se/ledare/elsparkcykeln- ... 1.35258822
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Odd »

Elsparkcykeln är ju varken ny eller särskilt problematisk i sig.

Det som ju faktiskt har hänt här har ju egentligen inget med elsparkcykeln att göra utan ännu ett exempel i historien när en oreglerad marknad går bananas med oförutsägbara resultat.

Jag vill nog säga att det i stället följer ett vanligt mönster när det händer. Först tas en produkt fram. Den genomgår ett antal utvecklingssteg och vid en viss punkt kommer en entreprenör på hur man kan göra business av det, helst med så stor förtjänst som möjligt för så lite insats som möjligt. När det steget är taget så exploderar marknaden, entreprenörer dyker upp som svampar ur gräsmattan en regnig sensommardag. Marknaden mognar, företag konsoliderar och slås ut tills några få finns kvar. Ibland händer det att händelseutvecklingen skapar bieffekter, såsom skumraskaffärer, nedskräpning, utsläpp, orealistiska marknadspåverkan etc, och det är då man går in och reglerar, inte för att ta kål på en marknad utan för att se till att marknaden fungerar.

Och jag tror inte detta är något som helst undantag, vi är bara mitt i denna process.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Nu ska staden ta betalt för att flytta delparkerade elsparkcyklar. Och uthyrningsföretagen ska försöka föra över kostnaden på den som parkerar galet. Undra hur de kommer att lyckas med det.
"Snart kan du få betala om du fulparkerar elsparkcykeln"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av ADDE »

Ja, de använder sig av informationen du angav i deras appar om dig kring din betalning när du hyrde cykeln och lagrar säkert användningshistorik för samtliga av sina elsoarkcyklae. Får de information om vilken elsparkcykel som parkerades felaktigt så kan de se vem som använde cykeln senast och skicka vidare räkningen dit.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:Ja, de använder sig av informationen du angav i deras appar om dig kring din betalning när du hyrde cykeln och lagrar säkert användningshistorik för samtliga av sina elsoarkcyklae. Får de information om vilken elsparkcykel som parkerades felaktigt så kan de se vem som använde cykeln senast och skicka vidare räkningen dit.
Men vem som helst kan ju ha flyttat sparkcykeln eller vält omkull den efter att den ställts upp på lämpligt sätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
ADDE skrev:Ja, de använder sig av informationen du angav i deras appar om dig kring din betalning när du hyrde cykeln och lagrar säkert användningshistorik för samtliga av sina elsoarkcyklae. Får de information om vilken elsparkcykel som parkerades felaktigt så kan de se vem som använde cykeln senast och skicka vidare räkningen dit.
Men vem som helst kan ju ha flyttat sparkcykeln eller vält omkull den efter att den ställts upp på lämpligt sätt.
Ja exakt, och då är det ju bara att bestrida räkningen och hävda att man ställt ifrån sig den där mojängen helt enligt regelboken vilket knappast går att motbevisa.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:
ADDE skrev:Ja, de använder sig av informationen du angav i deras appar om dig kring din betalning när du hyrde cykeln och lagrar säkert användningshistorik för samtliga av sina elsoarkcyklae. Får de information om vilken elsparkcykel som parkerades felaktigt så kan de se vem som använde cykeln senast och skicka vidare räkningen dit.
Men vem som helst kan ju ha flyttat sparkcykeln eller vält omkull den efter att den ställts upp på lämpligt sätt.
Ja exakt, och då är det ju bara att bestrida räkningen och hävda att man ställt ifrån sig den där mojängen helt enligt regelboken vilket knappast går att motbevisa.
Rimligen vet elsparkcykelföretaget om sparkcykeln har flyttats eller vält efter den har ställts upp, eftersom de har accelerationssensorer (och därmed tyngdkraftsvektorsensorer) i den. De vet också exakt hur lång tid efter. Vad de gör med den informationen, och hur mycket värd den är när den kommer från samma företag som kräver betalning är ju förstås en öppen fråga.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Såg i dag en tjej som fotograferade en sparkcykel som stod vid husväggen på trottoaren. I alla fall såg det ut som om hon gjorde det. För att ha bevis?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:Såg i dag en tjej som fotograferade en sparkcykel som stod vid husväggen på trottoaren. I alla fall såg det ut som om hon gjorde det. För att ha bevis?
Det framgår av artikeln du länkade till att användaren ska ta ett foto av den parkerade elsparkcykeln. Vidare framgår det också att det går lika bra att ta ett foto av en sko...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Såg i dag en tjej som fotograferade en sparkcykel som stod vid husväggen på trottoaren. I alla fall såg det ut som om hon gjorde det. För att ha bevis?
Det framgår av artikeln du länkade till att användaren ska ta ett foto av den parkerade elsparkcykeln. Vidare framgår det också att det går lika bra att ta ett foto av en sko...
Ja det gjorde det! Man kan ju inte komma ihåg allt man läser! :D Då skulle man ju bli spränglärd!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Nu ska man inte kunna glida fram ljudlöst på elscooter. I alla fall inte överallt och med scooter frånTier.

"2 000 elsparkcyklar får varningsljud"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:Nu ska man inte kunna glida fram ljudlöst på elscooter. I alla fall inte överallt och med scooter frånTier.

"2 000 elsparkcyklar får varningsljud"
Ja, hehe, det där har ju anförts mot alla möjliga typer av eldrivna tvåhjulingar (inkl. min egen motorcykel, som inte är någon HD 1200 utan en helt vanlig skoter - den vill veta vad ordet egentligen avser uppmanas tänka Vespa - fast eldriven). Här är en provisorisk lösning, som dock är svår att applicera på sparkcyklarna :D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Hechtwagen »

dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev:Nu ska man inte kunna glida fram ljudlöst på elscooter. I alla fall inte överallt och med scooter frånTier.

"2 000 elsparkcyklar får varningsljud"
Ja, hehe, det där har ju anförts mot alla möjliga typer av eldrivna tvåhjulingar (inkl. min egen motorcykel, som inte är någon HD 1200 utan en helt vanlig skoter - den vill veta vad ordet egentligen avser uppmanas tänka Vespa - fast eldriven). Här är en provisorisk lösning, som dock är svår att applicera på sparkcyklarna :D
Vespa = skoter.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev:Vespa = skoter.
Yes, sir, jawohl sir (som salig Danny Kaye sade i en av sina sketcher). Alla vespor (Vespa är alltså ett varumärke, ägt av italienska Piaggio) är skotrar, men alla skotrar är inte vespor. Jag brukar använda det ordet för att beskriva, ordet skoter kan ju betyda nästan vad som helst numera; förutom sådana där sparkcyklar även dessa "fat scooters" (som ofta borde klassas som mopeder) samt snö- och vattenskotrar.

Vespa har förresten, i dessa yttersta tider, tagit fram en eldriven modell, Vespa Elettrica. Fast en sådan har inte jag, Vespa tar för mycket betalt för sitt varumärke.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:... dessa "fat scooters" (som ofta borde klassas som mopeder) ...
De klassas väl ofta som moped. "Pamela körde elektrisk fatbike olagligt omedvetet – dömdes".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:... dessa "fat scooters" (som ofta borde klassas som mopeder) ...
De klassas väl ofta som moped. "Pamela körde elektrisk fatbike olagligt omedvetet – dömdes".
Ja, jag såg själv den där artikeln, men var osäker på om tråden skulle driva iväg från sitt ursprungliga ämne om jag tog upp den. Men nu när herrn gjort det så: Vad som inte framgick av artikeln från början (jag var ofin nog att påpeka detta för journalisten ifråga) var också att fordon som inte kan kallas för cyklar dessutom måste ha en trafikförsäkring. Underlåtenhet att trafikförsäkra ett motorfordon kan medföra straffansvar. Sedan har vi det faktum att en moped eller (i förekommande fall) motorcykel måste vara typgodkänd för att få framföras på allmän väg (alternativet är att själv besiktiga fordonet och ev. få det godkänt, enligt gällande normer, vilket är både svårt och dyrt). Ett motorfordon som inte är typgodkänt eller godkänt vid separat besiktning är i princip omöjligt att trafikförsäkra. Så ett sådant fordon är alltid olagligt att framföra på allmän väg, alldeles oavsett vilka behörigheter föraren har. Skulle det sedan visa sig att fordonet rätteligen skulle ha klassats som EU-moped (klass 1) eller rent av motorcykel så gör man sig dessutom skyldig till brottet att ha framfört ett oregistrerat fordon.

Gör man en snabb googling på försäljare av olika typer av både thin scooters (dvs. sparkcyklar) och fat scooters så ser man åtskilliga modeller som (pga. motoreffekt eller max.hastighet) rätteligen borde klassas som klass 1/2-mopeder eller rent av motorcyklar, men som aldrig skulle kunna bli godkända som sådana. Upplysningen att de fordonen inte får brukas på allmän väg brukar vara rätt finstilt, om den ens finns med. Begreppet inhägnat område, som sådana fordon enbart får brukas inom, tolkas ganska strängt av domstolarna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar