Elsparkcyklar

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av daniel_s »

Det är inte så svårt, de har ju var sin punkt i lagen om vägtrafikdefinitioner och reglerna är inte identiska för dem idag.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Elsparkcykelbolag utan tillstånd ställer ändå ut sina sparkcyklar i Stockholm.
"Norska elsparcyklar ful-utställda i Stockholm".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev: onsdag 13 april 2022 13:01 Elsparkcykelbolag utan tillstånd ställer ändå ut sina sparkcyklar i Stockholm.
"Norska elsparcyklar ful-utställda i Stockholm".
Jaha, here we go again...
"Det norska elsparkcykelföretaget Ryde försöker etablera sig i Stockholm".....

Herre :evil: -lar, det låter som om det var fråga om ett mc-gäng! Jag ser fram emot många poliskontroller på Skeppsbron, när nu säsongen kör igång på allvar. Själv blev jag faktiskt kontrollerad av polismakten idag. De ville se på körkortet, och undrade också hur det stod till med nykterheten.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Odd »

Nu har jag börjat se några enstaka sådana eländen, minns ej märket, här i Skövde. Frågan är om det är förrymda elsparkcyklar eller om något företag försöker sig på det här.
Genius on call
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Joakim W »

Med tanke på hur dyrt en stadsbussresa har blivit i många samhällen, förstår jag att dessa elsparkcyklar dyker upp, i Västerås kostar en enkelbiljett för mig ner till stan 29kr. Med ett visst elsparkebolag så kostar samma resa ungefär 15-20kr. Självklart väljer jag elsparkcykeln om jag inte går, den tar mig dit jag vill billigare och smidigare än bussen :-D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Nya regler på gång:
"Lagförslag: Elsparkcyklar måste parkeras i cykelställ".

En av fördelarna med elsparkcyklarna är ju att man kan ta dem ända fram till målet, till skillnad från de hyrcyklar som fanns tidigare och snart finns igen.

Och vid stora evangemang skulle det behöva massor av cykelställ. T.ex. mer än 500 vid konserter på Gärdet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev: onsdag 27 april 2022 9:59 Nya regler på gång:
"Lagförslag: Elsparkcyklar måste parkeras i cykelställ".

En av fördelarna med elsparkcyklarna är ju att man kan ta dem ända fram till målet, till skillnad från de hyrcyklar som fanns tidigare och snart finns igen.

Och vid stora evangemang skulle det behöva massor av cykelställ. T.ex. mer än 500 vid konserter på Gärdet.
Fördelar, ja. Dvs. att kunna köra sparkcykeleländena så långt fram som det passar och sedan bara slänga dem och låta dem ligga i stora drivor. Tills någon underbetald arbetskraftsinvandrare ev. kommer och plockar upp dem.

Ja, det tror :evil: att regionen gillar detta. De behöver ju inte hantera de praktiska problemen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Att man kommer ända fram till målet betyder ju inte att man behöver fulparkera.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: onsdag 27 april 2022 18:26 Att man kommer ända fram till målet betyder ju inte att man behöver fulparkera.
Öh… jo, det gör det.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: onsdag 27 april 2022 18:32
LÅ1 skrev: onsdag 27 april 2022 18:26 Att man kommer ända fram till målet betyder ju inte att man behöver fulparkera.
Öh… jo, det gör det.
Öh... nej, man kan fortfarande parkera på ett bra sätt, det är inte bilister vi diskuterar. Sedan underlättar det givetvis om det finns bra utrymme att parkera på.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Fyrgeit »

Säg att man behöver parkera 500 sparkcyklar (vilket känns som extremt många). Säg att de tar 2 dm i bredd och en meter i längd. Om man har 4 rader med två en meter breda mittgångar så tar sparkcyklarna upp en yta av (500*0.2)/4 = 25 meter i bredd och 6 meter i längd alltså 150 m^2.

Säg att man då har en bilparkering (denna ligger i frihamnen) på 64 * 65 = 4160 m^2. På denna parkeringen får ynka 164 fordon plats.
parkering.png
parkering.png (481.49 KiB) Visad 625 gånger
Att en parkering som tar upp 27 gånger mindre yta har plats för tre gånger så många fordon är en åttioenfaldig minskning i platsanvändning.

Med tanke på det har jag inga som helst problem med en liten sparkcykel-parkering med plats för 500. :)

Dock tycker jag det är konstigt att de ska behöva cykelställ när alla sparkcyklar redan har egna stödben. Markeringar i marken hade varit bättre.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: onsdag 27 april 2022 19:50
daniel_s skrev: onsdag 27 april 2022 18:32
LÅ1 skrev: onsdag 27 april 2022 18:26 Att man kommer ända fram till målet betyder ju inte att man behöver fulparkera.
Öh… jo, det gör det.
Öh... nej, man kan fortfarande parkera på ett bra sätt,
Att man kan betyder tyvärr inte att alla kommer att göra det.

Felparkering av bilar kan åtminstone motverkas tämligen effektivt med hjälp av avgifter. Inte mer än rätt att det införa för cyklar också.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: onsdag 27 april 2022 21:49 Att man kan betyder tyvärr inte att alla kommer att göra det.
Det gäller allt, det kommer alltid finns någon som gör som den vill, men det betyder inte att man ska ge. I sådana fall skulle vi kunna skrota detta med lagar och regler direkt.
Felparkering av bilar kan åtminstone motverkas tämligen effektivt med hjälp av avgifter. Inte mer än rätt att det införa för cyklar också.
Så du vill alltså införa en kostsam administration för att komma till rätta med ett fåtal dåligt parkerade cyklar? Detta med dagens avgifter för bilparkerings som förebild? Det sistnämnda kan knappast kallas särskilt effektivt för att komma till bukt med felparkerade bilar.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: torsdag 28 april 2022 11:38 Så du vill alltså införa en kostsam administration för att komma till rätta med ett fåtal dåligt parkerade cyklar?
Ett fåtal?

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha…

Bättre vore förstås om man helt enkelt skickade dem till skroten på ägarens bekostnad.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Intressant översikt, som inte bara handlar om elsparkcyklar, utan bl.a. också om alla dessa arbetskraftsimporterade pakistanier som kör omkring på stan i sina stinkande tvåtaktsmopeder och levererar pizza för en (alltför) billig penning.

Dags att vinka adjö till betjänt-ekonomin

Radikal :evil: -vel, den där Cervenka. Inte undra på att han inte fick vara kvar på SvD.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar