Elsparkcyklar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Elsparkcyklar
"Södertälje kommun säger nej till elsparkcyklar: 'Har ingen plats'".
Googlade för att kolla om det finns hyrelsparksyklar i några olika städer. Hittade information om sådana i Lund, Karlskrona, Jönköping, Linköping, Norrköping, Örebro och Uppsala. Att de finns i Malmö och Göteborg utgår jag ifrån. Det är ett fenomen som sprider sig över landet. Men Södertälje säger nej!
Många städer har en bra informationssida. Kanske var Lunds bäst i sin enkelhet.
Googlade för att kolla om det finns hyrelsparksyklar i några olika städer. Hittade information om sådana i Lund, Karlskrona, Jönköping, Linköping, Norrköping, Örebro och Uppsala. Att de finns i Malmö och Göteborg utgår jag ifrån. Det är ett fenomen som sprider sig över landet. Men Södertälje säger nej!
Många städer har en bra informationssida. Kanske var Lunds bäst i sin enkelhet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3094
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Elsparkcyklar
Lund verkar föredömligt. Märkvärdigare än så är det inte och om bara alla följer regelverket så bprde det inte vara problem.LÅ1 skrev:"Södertälje kommun säger nej till elsparkcyklar: 'Har ingen plats'".
Googlade för att kolla om det finns hyrelsparksyklar i några olika städer. Hittade information om sådana i Lund, Karlskrona, Jönköping, Linköping, Norrköping, Örebro och Uppsala. Att de finns i Malmö och Göteborg utgår jag ifrån. Det är ett fenomen som sprider sig över landet. Men Södertälje säger nej!
Många städer har en bra informationssida. Kanske var Lunds bäst i sin enkelhet.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6153
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Elsparkcyklar
Det är ju så enormt starka krafter i rörelse här. Med de groteskt låga räntor vi har efter finanskrisen flödar världen över av mer eller mindre herrelöst "riskkapital" som investerarna inte vet var de ska göra av med. Det är bara att se på hur ex.vis Voi har växt fram: några smarta gossar importerar något amerikanskt fenomen och springer sedan till Cristina Stenbeck eller någon annan och får 100-tals miljoner att leka med. Eller, som det står i en artikel i SvD "Och sparkcykelbolagen badar just nu i pengar att spendera på nya cyklar. Svenska Voi fick på fredagen in ytterligare nära 400 miljoner kronor." Det är ungefär samma fenomen som med ett annat otyg, nätläkarna.LÅ1 skrev:"Södertälje kommun säger nej till elsparkcyklar: 'Har ingen plats'".
Googlade för att kolla om det finns hyrelsparksyklar i några olika städer. Hittade information om sådana i Lund, Karlskrona, Jönköping, Linköping, Norrköping, Örebro och Uppsala. Att de finns i Malmö och Göteborg utgår jag ifrån. Det är ett fenomen som sprider sig över landet. Men Södertälje säger nej!
Många städer har en bra informationssida. Kanske var Lunds bäst i sin enkelhet.
Och politikerna stoppar huvudet i sanden, som vanligt. Den heliga marknaden regerar. Stockholms gaturum är en fri nyttighet som man kan använda som man vill - kostnadsfritt!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6153
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Elsparkcyklar
Det är just det som är problemet. Dessa motorfordon riktar sig till en ung generation som följer de regler de har lust med och ger i de övriga. Det är bara att gå till Skeppsbron (mina erfarenheter är av naturliga skäl begränsade till Stockholm) och titta på hur många som 1. Kör mot röd trafiksignal 2. Åker flera på fordonet. Eftersom vår överansträngda poliskår har en del annat att göra också, om man säger så, breder laglösheten ut sig.Lennart Petersen skrev:Lund verkar föredömligt. Märkvärdigare än så är det inte och om bara alla följer regelverket så borde det inte vara problem.LÅ1 skrev:"Södertälje kommun säger nej till elsparkcyklar: 'Har ingen plats'".
Googlade för att kolla om det finns hyrelsparksyklar i några olika städer. Hittade information om sådana i Lund, Karlskrona, Jönköping, Linköping, Norrköping, Örebro och Uppsala. Att de finns i Malmö och Göteborg utgår jag ifrån. Det är ett fenomen som sprider sig över landet. Men Södertälje säger nej!
Många städer har en bra informationssida. Kanske var Lunds bäst i sin enkelhet.
Sedan kan aktuell kommun skriva vad den vill på sina hemsidor.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Elsparkcyklar
Hittade en krönika om elsparkcyklarna: "Elsparkcyklarna är helvetet på jorden".
Finns många passager i texten värda att citera, men jag nöjer mig med ett citat:
Finns många passager i texten värda att citera, men jag nöjer mig med ett citat:
Elsparkcyklarna förvandlade Malmö till Calcutta.
Plötsligt var det inte så viktigt med trafikregler längre. Alla gjorde lite som de ville. Ingen verkade bry sig heller.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Elsparkcyklar
Behöver uthyrarna inte betala för markupplåtelse i Stockholm?dr Cassandra Nojdh skrev:Stockholms gaturum är en fri nyttighet som man kan använda som man vill - kostnadsfritt!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6153
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Elsparkcyklar
Men detta är ju lysande. Mkt. påpassligt av hr. LÅ att få syn på denna artikel. Pratade just med en vänninna boendes i Svedmyra/Sturebytrakten, och hon berättade att hon höll på att bli nedkörd av en karl på en elsparkcykel när hon var ute på kvällen för att skaffa lite hämtmat efter en hård arbetsvecka (hon måste jobba fortfarande, stackarn).LÅ1 skrev:Hittade en krönika om elsparkcyklarna: "Elsparkcyklarna är helvetet på jorden".
Finns många passager i texten värda att citera, men jag nöjer mig med ett citat:Elsparkcyklarna förvandlade Malmö till Calcutta.
Plötsligt var det inte så viktigt med trafikregler längre. Alla gjorde lite som de ville. Ingen verkade bry sig heller.
Det enda jag inte gillar i unge Ernryds text är formuleringen
. Det är väl bra med eldrift, undrar jag, som själv kör en eldriven skoter (fastän mc-klassad)? Möjligen avser Ernryd en sådan här"I kölvattnet av dessa elektriska tvåhjulingar kom också en hord andra fordon. Till exempel är vi berikade med låga motorcykel-liknande fordon som glider fram. De är i princip helt ljudlösa och framförs exakt där det behagar föraren. Listan kan göras lång"
eller kanske snarare denna:
och då är det fråga om en klass 1-moped med CoC (europeiskt typintyg), som ska vara registrerad och försäkrad, föraren ska ha hjälm och minst AM-körkort. Seriösa försäljare lämnar aldrig ut en ny moped klass 1 utan att ha förregistrerat den i vägtrafikregistret. Så längre det är fråga om godkända elmopeder tror jag inte problemen blir värre för att de är just eldrivna. Möjligen kan typen omedelbart här ovanför (sk. fat scooter) ställa till problem för den händelse den skulle var klassad som moped klass 2. Sådana får i regel köras på samma vägar som cyklar. vilket eventuellt skulle kunna inbjuda till mer buskörning.
Men, det är klart, tittar man på ex.vis denna försäljare https://outl1.se/sport-fritid/fritid/el ... parkcyklar
så säljs det massvis med fordonstyper som inte har en chans att bli godkända som vare sig det ena eller andra. Som ex.vis den här värstingen
som beskrivs på följande sätt
https://outl1.se/elscooter-3200w-aluminium-premiumEn kompakt elscooter i slimmad design med snygga röda detaljer som med sina två urstarka motorer tar dig fram både snabbt och smidigt. Den har en bred ståplatta i aluminium, är ihopfällbar och kan tack vare sin lätta vikt tas med överallt utan problem.Elscootern har två 10” racingdäck, går upp till 70 km/h och är utrustad med två starka 1600 W bortslösa underhållsfria navmotorer. Du kan med en enkel knapptryckning växla mellan enkel och dubbel motoreffekt, beroende på hur fort du vill köra. Väljer du att köra på dubbel blir effekten hela 3200 W.....Detta gör scootern till ett roligt och agilt lekfordon.
Först längst ned påpekas i all tysthet att "Observera att denna produkt är inte tillåten att lagligt framföras på allmän väg, p.g.a. max tillåten hastighet (20 km/tim) överskrids." Det är alltså en olaglig motorcykel man bjuder ut som "lekfordon". Ja, blir man tagen med en sådan här på allmän väg så kan det nog bli dyrt. Men som ögontjänare kör man förstås lagligt (< 20 km/tim) om man skulle ha oturen att råka på en polis. Det skulle inte förvåna mig om man kan manipulera fordonets mjukvara så att man spärrar hastigheten till 20 km/tim om fabror blå också skulle vilja ta en provtur. Samma sak verkar gälla ett annat lekfordon, det -ans otyg som kallas A-traktor, och där snorungarna lätt tar bort hastighetsspärren när ingen ser på.
PS. En "riktig" eldriven skoter (i detta fall lätt motorcykel) ser ex.vis ut såhär:
Jag ska försöka provköra just den här typen vid tillfälle.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 07 augusti 2021 20:51, redigerad totalt 4 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6153
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Elsparkcyklar
Utredning: Olagligt ta ut avgift från elscooter–bolagen – men Malmö backar inteX12 skrev:Behöver uthyrarna inte betala för markupplåtelse i Stockholm?dr Cassandra Nojdh skrev:Stockholms gaturum är en fri nyttighet som man kan använda som man vill - kostnadsfritt!
Stockholms Handelskammare är (som vanligt, får jag nog säga) i farten.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 3094
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Elsparkcyklar
Då och då så gör man även insatser mot små saker, och det lönar sig...dr Cassandra Nojdh skrev:Det är just det som är problemet. Dessa motorfordon riktar sig till en ung generation som följer de regler de har lust med och ger i de övriga. Det är bara att gå till Skeppsbron (mina erfarenheter är av naturliga skäl begränsade till Stockholm) och titta på hur många som 1. Kör mot röd trafiksignal 2. Åker flera på fordonet. Eftersom vår överansträngdaLennart Petersen skrev:Lund verkar föredömligt. Märkvärdigare än så är det inte och om bara alla följer regelverket så borde det inte vara problem.LÅ1 skrev:"Södertälje kommun säger nej till elsparkcyklar: 'Har ingen plats'".
Googlade för att kolla om det finns hyrelsparksyklar i några olika städer. Hittade information om sådana i Lund, Karlskrona, Jönköping, Linköping, Norrköping, Örebro och Uppsala. Att de finns i Malmö och Göteborg utgår jag ifrån. Det är ett fenomen som sprider sig över landet. Men Södertälje säger nej!
Många städer har en bra informationssida. Kanske var Lunds bäst i sin enkelhet.
poliskår har en del annat att göra också, om man säger så, breder laglösheten ut sig.
Sedan kan aktuell kommun skriva vad den vill på sina hemsidor.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 ... arkcyklar/
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6153
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Elsparkcyklar
Tack för den informationen, men som hr. Petersen nog sett så refererade hr. LÅ till denna punktinsats redan den 22/7:Lennart Petersen skrev:Då och då så gör man även insatser mot små saker, och det lönar sig...
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 ... arkcyklar/
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 60#p400044
Väl att märka att vid tillfället ifråga var det långt fler "cyklister" som begick förseelser än vad polisen kunde beivra. Dessutom framhåller kommissarie Hans Nilsson i det här nyhetsinslaget, som refererades av hr. LÅ den 14/6 https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 60#p399410
att polisen har vissa resurs- och prioriteringsproblem, om man säger så. Vad man ser i just det inslaget är något som jag tog upp tidigare - nämligen att det numera de facto är tillåtet att köra på trottoar (även utanför innerstaden). I den mån polisen gör kontroller får de inrikta sig på rödljuskörning och paråkning - bara det ger fulla händer. Dessutom är bötesbeloppen löjligt låga.
Man kommer alltså inte åt detta trafikövervakningsvägen. Återstår att göra som i København, men det verkar inte finnas lagstöd för några liknande åtgärder i Sverige. Alltså krävs riksdagsarbete för detta, men intresset från det hållet verkar måttligt. Dessutom krävs ingrepp i den heliga marknaden, vilket man väl kan förvänta sig att de nuvarande riksdagsmajoriteten är skeptisk till även om den värsta nyliberalismen från Reinfeldtregimens dagar kanske avdunstat. Men man riskerar ju att få kompisarna i Stockholms Handelskammare och Svenskt Näringsliv på sig.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Elsparkcyklar
I dagens DN hade Handelskammarens VD en intressant, och som alltid när det gäller dem, helt befriad från relevant och fakta. Budskapet var att vi generallt var motståndare till nya tekniska lösningar för kollektivt resande. Sen tog han exempel om bullerbussen och motståndet mot tunnelbana osv. Även för den delen nämndes bilarna.
Jag ser likheter i utvecklingen av elsparkarna och i privatbilarna. Från början var de få och fick utan plats på gatorna för parkering. Många pionjärer hade dessutomgamla häststall i husen som kunde nyttjas. I takt med att antalet växer kom även parkeringsbekymren vilket ledde till reglering av parkeringen, Fler parkeringshus och anordnade platser. Så kom även avgiften för parkerings samt straffavgifter om du inte följde parkeringsreglerna.
För Elsparkarna är det dags att införa samma regler och avgifter. Parkerar för egna sparkar finns det anordnade parkeringsplatser som givetvis är avgiftbelaggda, självklart gäller detta även för vanliga cyklister. Det införs kontrollavgifter för de som inte följer regelverket. För hyrda elsparkar och cyklar blir som för bilar primärt uthyraren som får betala och de kommer givetvis att kräva in bötesbeloppet av den som parkerat fel. De har ju tillgång till kontouppgifter redan så det är bara att fakturera.
På centrala platser kan med fördel ungdomar anställas som parkeringsövervakare som givetvis hjälpa till att alla parkerar rätt, och i förekommande fall rapportera felparkerade.
Tänk vad kommunerna skulle tjäna pengar i början.
Funderar även på om dessa parkeringsövervakare kan rapportera in de som skjutsar någon, Tydliga nummer krävs då, samt en bild där de syns . PÅ vissa platser man man säker anordna automatisk övervakning och bötfällning, nämnde jag hastighetsövervakning samt om möjligt andra regelbrott?
Stefan
Jag ser likheter i utvecklingen av elsparkarna och i privatbilarna. Från början var de få och fick utan plats på gatorna för parkering. Många pionjärer hade dessutomgamla häststall i husen som kunde nyttjas. I takt med att antalet växer kom även parkeringsbekymren vilket ledde till reglering av parkeringen, Fler parkeringshus och anordnade platser. Så kom även avgiften för parkerings samt straffavgifter om du inte följde parkeringsreglerna.
För Elsparkarna är det dags att införa samma regler och avgifter. Parkerar för egna sparkar finns det anordnade parkeringsplatser som givetvis är avgiftbelaggda, självklart gäller detta även för vanliga cyklister. Det införs kontrollavgifter för de som inte följer regelverket. För hyrda elsparkar och cyklar blir som för bilar primärt uthyraren som får betala och de kommer givetvis att kräva in bötesbeloppet av den som parkerat fel. De har ju tillgång till kontouppgifter redan så det är bara att fakturera.
På centrala platser kan med fördel ungdomar anställas som parkeringsövervakare som givetvis hjälpa till att alla parkerar rätt, och i förekommande fall rapportera felparkerade.
Tänk vad kommunerna skulle tjäna pengar i början.
Funderar även på om dessa parkeringsövervakare kan rapportera in de som skjutsar någon, Tydliga nummer krävs då, samt en bild där de syns . PÅ vissa platser man man säker anordna automatisk övervakning och bötfällning, nämnde jag hastighetsövervakning samt om möjligt andra regelbrott?
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6153
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Elsparkcyklar
Intressanta förslag ovan från kamrat Widén. De stupar såvitt jag förstår på registreringsplikten. Man skulle behöva införa en särskild fordonskategori för just elsparkcyklar och en ev. registeringsplikt måste förstås omfatta alla sådana fordon, inte bara de som ägs av uthyrningsfirmor. Hur det skulle gå till är mer än vad jag förstår med tanke på att inte ens mopeder klass 2 är registreringspliktiga.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Elsparkcyklar
Ett par S-politiker i Malmö vill få stopp på elsparkcyklarna i staden: ”Vi har fått nog av hur elsparkcyklarna används. Därför föreslår vi en rad åtgärder.”
Ur artikeln:
Ur artikeln:
Det är bara det att förbuden som föreslås i punkt 2 och 3 redan finns. Och åldersgräns finns väl redan i avtalen mellan användarna och uthyrarna. Det hela verkar ju bara vara ett försök att visa handlingskraft.Vi socialdemokrater vill därför att det införs:
• ett förbud mot all parkering av elsparkcyklar. Undantag ska vara särskilda parkeringsplatser för elsparkcyklar likt de som finns för hyrcyklar idag.
• ett förbud mot att köra elsparkcyklar på platser där många människor rör sig, till exempel på gågator, torg, i parker och längst stränder.
• ett förbud mot att köra elsparkcyklar på trottoarer.
• ett tak för antalet elsparkcyklar. Det ska inte vara fritt fram för uthyrarna att sätta ut hur många som helst.
• en åldersgräns för att få lov att köra elsparkcykel samt hjälmtvång. Den som kör elsparkcykel på ett olagligt sätt ska få dryga böter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Elsparkcyklar
LÅ1 skrev:Ett par S-politiker i Malmö vill få stopp på elsparkcyklarna i staden: ”Vi har fått nog av hur elsparkcyklarna används. Därför föreslår vi en rad åtgärder.”
Ur artikeln:Det är bara det att förbuden som föreslås i punkt 2 och 3 redan finns. Och åldersgräns finns väl redan i avtalen mellan användarna och uthyrarna. Det hela verkar ju bara vara ett försök att visa handlingskraft.Vi socialdemokrater vill därför att det införs:
• ett förbud mot all parkering av elsparkcyklar. Undantag ska vara särskilda parkeringsplatser för elsparkcyklar likt de som finns för hyrcyklar idag.
• ett förbud mot att köra elsparkcyklar på platser där många människor rör sig, till exempel på gågator, torg, i parker och längst stränder.
• ett förbud mot att köra elsparkcyklar på trottoarer.
• ett tak för antalet elsparkcyklar. Det ska inte vara fritt fram för uthyrarna att sätta ut hur många som helst.
• en åldersgräns för att få lov att köra elsparkcykel samt hjälmtvång. Den som kör elsparkcykel på ett olagligt sätt ska få dryga böter.
Visst kan det vara så att vissa delar redan gäller men antar at man i kommunikationen ut till medborgarna tar ett samlat grepp. Även självklara saker som att inte skjutsa osv.
Tydlighet kring vilka regler som gäller är bra.
Skulle behövas även sthlm. Och tyvärr är det ungdomarna som är värst och då är tydligenheten jätteviktigt. Att få prick i belastningsregistret kanske ses som en merit men när man inte får jobb pga den då är det inte lika kul.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Elsparkcyklar
Jodå, förstår avsikten. Det är bara det att enligt artikeln så säger de "Vi socialdemokrater vill därför att det införs ..." fast några punkter inte går att införa eftersom det redan är så som de föreslår. Så det kan man inte slå sig för bröstet med.Stefan Widén skrev:LÅ1 skrev:Ett par S-politiker i Malmö vill få stopp på elsparkcyklarna i staden: ”Vi har fått nog av hur elsparkcyklarna används. Därför föreslår vi en rad åtgärder.”
Ur artikeln:Det är bara det att förbuden som föreslås i punkt 2 och 3 redan finns. Och åldersgräns finns väl redan i avtalen mellan användarna och uthyrarna. Det hela verkar ju bara vara ett försök att visa handlingskraft.Vi socialdemokrater vill därför att det införs:
• ett förbud mot all parkering av elsparkcyklar. Undantag ska vara särskilda parkeringsplatser för elsparkcyklar likt de som finns för hyrcyklar idag.
• ett förbud mot att köra elsparkcyklar på platser där många människor rör sig, till exempel på gågator, torg, i parker och längst stränder.
• ett förbud mot att köra elsparkcyklar på trottoarer.
• ett tak för antalet elsparkcyklar. Det ska inte vara fritt fram för uthyrarna att sätta ut hur många som helst.
• en åldersgräns för att få lov att köra elsparkcykel samt hjälmtvång. Den som kör elsparkcykel på ett olagligt sätt ska få dryga böter.
Visst kan det vara så att vissa delar redan gäller men antar at man i kommunikationen ut till medborgarna tar ett samlat grepp. Även självklara saker som att inte skjutsa osv.
Tydlighet kring vilka regler som gäller är bra.
Skulle behövas även sthlm. Och tyvärr är det ungdomarna som är värst och då är tydligenheten jätteviktigt. Att få prick i belastningsregistret kanske ses som en merit men när man inte får jobb pga den då är det inte lika kul.
Stefan
Men i kommunikationen är det viktigt att vara tydlig med vad som gäller. Här i Stockholm var man otydlig i början av "elsparkcykeleran". T.ex. kommunicerades det ut att det var ok att köra på trottoarer och fordonsfria gator, bara man körde sakta. Nu har man backat och säger att cykelregler ska gälla.
Vad betyder egentligen en prick i belastningsregistret? Kan det påverka lämplighetsintyg för körkort?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6153
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Elsparkcyklar
Handlingskraft och handlingskraft, det är ju just en debattartikel. Allt detta förutsätter, såvitt jag förstår, att elsparkcyklarna skiljs av och bildar en egen fordonskategori. Så länge de räknas som cyklar så går det inte att har särregler för just elsparkcyklar. Allt det som föreslås ovan kräver alltså (förutom det som hr. LÅ påpekar redan är reglerat) lagändringar, och är inget som kommunalpolitiker har beslutanderätt över. Det säger ju artikelförfattarna också: "Riksdagen måste ge landets kommuner rätt verktyg för att kunna vidta tillräckliga åtgärder och regelverket för vad en kommun får lov att göra behöver förtydligas."LÅ1 skrev:Ett par S-politiker i Malmö vill få stopp på elsparkcyklarna i staden: ”Vi har fått nog av hur elsparkcyklarna används. Därför föreslår vi en rad åtgärder.”
Ur artikeln:Det är bara det att förbuden som föreslås i punkt 2 och 3 redan finns. Och åldersgräns finns väl redan i avtalen mellan användarna och uthyrarna. Det hela verkar ju bara vara ett försök att visa handlingskraft.Vi socialdemokrater vill därför att det införs:
• ett förbud mot all parkering av elsparkcyklar. Undantag ska vara särskilda parkeringsplatser för elsparkcyklar likt de som finns för hyrcyklar idag.
• ett förbud mot att köra elsparkcyklar på platser där många människor rör sig, till exempel på gågator, torg, i parker och längst stränder.
• ett förbud mot att köra elsparkcyklar på trottoarer.
• ett tak för antalet elsparkcyklar. Det ska inte vara fritt fram för uthyrarna att sätta ut hur många som helst.
• en åldersgräns för att få lov att köra elsparkcykel samt hjälmtvång. Den som kör elsparkcykel på ett olagligt sätt ska få dryga böter.
Av den utredning som Stockholms Handelskammare gjort förefaller det ju som om Malmös åtgärd "Tekniska nämnden har även fattat beslut om att uthyrare måste ansöka om tillstånd och betala en årlig avgift" saknar lagstöd, även om uthyrarna just nu inte verkar vilja gå i clinch med kommunen i domstol.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Elsparkcyklar
Stockholms Handelskammare består ju av en hög med högdragna individer som mest av allt vill åka bil till kontoret utan att störas av packet som åker med kollektivtrafiken. Uppenbarligen har Malmös tekniska nämnd konstaterat att det finns lagstöd, så man kan lika gärna skriva att Stockholms Handelskammares rapport inte har stöd för slutsatsen att det skulle saknas lagstöd.dr Cassandra Nojdh skrev:...
Av den utredning som Stockholms Handelskammare gjort förefaller det ju som om Malmös åtgärd "Tekniska nämnden har även fattat beslut om att uthyrare måste ansöka om tillstånd och betala en årlig avgift" saknar lagstöd, även om uthyrarna just nu inte verkar vilja gå i clinch med kommunen i domstol.
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6153
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Elsparkcyklar
Nu får vi väl ändå försöka skärpa till oss lite. Juridiken handlar inte om tyckande. Om man läser den DI-artikel som jag refererade så ser man att det är advokatfirman Delphi som utrett frågan, Dessutom har deras utredning granskats av Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, som gått igenom Delphis slutsatser och han menar att de gjort korrekta tolkningar av lagen:Odd skrev:Stockholms Handelskammare består ju av en hög med högdragna individer som mest av allt vill åka bil till kontoret utan att störas av packet som åker med kollektivtrafiken. Uppenbarligen har Malmös tekniska nämnd konstaterat att det finns lagstöd, så man kan lika gärna skriva att Stockholms Handelskammares rapport inte har stöd för slutsatsen att det skulle saknas lagstöd.dr Cassandra Nojdh skrev:...
Av den utredning som Stockholms Handelskammare gjort förefaller det ju som om Malmös åtgärd "Tekniska nämnden har även fattat beslut om att uthyrare måste ansöka om tillstånd och betala en årlig avgift" saknar lagstöd, även om uthyrarna just nu inte verkar vilja gå i clinch med kommunen i domstol.
Olle Lundin är en av landets främsta experter på förvaltningsrätt. Malmö kommun är, föga förvånande, av en annan uppfattning:Jag delar den uppfattning av gällande rätt som rättsutlåtandet från Delphi ger utryck för. Det bör särskilt påpekas att företagets grundläggande rättighet att bedriva näringsverksamhet enbart kan inskränkas med ett tydligt lagstöd och ett sådant finns inte i förevarande situation”, skriver han i ett utlåtande.
Ingenting är alltså konstaterat eftersom man har olika uppfattningar om rättsläget, och det kan bara klargöras genom en dom i förvaltningsdomstolarna - förmodligen skulle ett sådant mål gå ända upp till HfD. Vad SKR eller olika myndigheter som Polisen och Länsstyrelsen kan tänkas tycka är ointressant. Det är så det fungerar i ett rättssamhälle - vad som gäller avgörs inte genom tyckande. I det här läget skulle jag principiellt nästan vilja uppmana uthyrningsföretagen att driva process i frågan. Först i en prejudicerade dom är aktuellt rättsläge klarlagt. Därefter finns underlag för att avgöra vilka lagändringar som ev. behövs.Kommunalrådet i Malmö Andreas Schönström (s) meddelar att Delphis utlåtande inte får dem att ändra uppfattning i frågan om huruvida det är rätt att ta ut avgifter eller inte.
”Vi gör en annan bedömning rent juridiskt. Bolagen själva tycker ju såklart inte att man ska ta ut en avgift - vilket är ganska givet. Vi kontrollerade detta beslut med SKR:s jurister, med polisen och med Länsstyrelsen och fick grönt ljus. Vi kommer absolut inte ändra på det. Då får man juridiskt pröva det i en rättegång”, säger han.
Jag kan ge ett parallellfall. För ca. 10 år sedan fick Sveriges Television och dåvarande Radiotjänst för sig att datorer var att betrakta som tv-mottagare och följaktligen licenspliktiga, eftersom lagstiftningen var "teknikneutral". Tyvärr klarade varken Förvaltningsrätt eller Kammarrätt av att tänka själv, utan saken fick avgöras slutligt av HfD, som gav både aktuella myndigheter och underrätterna en kraftig knäpp på näsan när de konstaterade att detta saknade tydligt lagstöd. Den domen ledde så småningom till att hela licenssystemet avvecklades.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 3094
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Elsparkcyklar
Att man är registrerad för brott eller förseelser.LÅ1 skrev:[q
Vad betyder egentligen en prick i belastningsregistret? Kan det påverka lämplighetsintyg för körkort?
https://polisen.se/tjanster-tillstand/b ... registret/
Och många prickar, särskilt trafikförseelser ,kan påverka lämplighet för körkort.
Men också möjlighet att få jobb. Visserligen är det bara vissa verksamheter som får begära utdrag ur registret men alla arbetsgivare kan få det indirekt genom att begära att den som söker jobb begär utdrag och lämnar över det i oöppnat kuvert. En enstaka grej med elcykel ger väl en axelryckning men att ha samlat på sig massor med prickar kan ju indikera att det är en strulpelle.
Re: Elsparkcyklar
Ja, det är väl lika bra att vi avskaffar domstolarna och inför ett allsmäktigt väktarråd bestående av professorer i förvaltningsrätt.dr Cassandra Nojdh skrev:...
Nu får vi väl ändå försöka skärpa till oss lite. Juridiken handlar inte om tyckande. Om man läser den DI-artikel som jag refererade så ser man att det är advokatfirman Delphi som utrett frågan, Dessutom har deras utredning granskats av Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, som gått igenom Delphis slutsatser och han menar att de gjort korrekta tolkningar av lagen...
Genius on call