Elsparkcyklar

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:[q

Vad betyder egentligen en prick i belastningsregistret? Kan det påverka lämplighetsintyg för körkort?
Att man är registrerad för brott eller förseelser.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/b ... registret/
Och många prickar, särskilt trafikförseelser ,kan påverka lämplighet för körkort.
Men också möjlighet att få jobb. Visserligen är det bara vissa verksamheter som får begära utdrag ur registret men alla arbetsgivare kan få det indirekt genom att begära att den som söker jobb begär utdrag och lämnar över det i oöppnat kuvert. En enstaka grej med elcykel ger väl en axelryckning men att ha samlat på sig massor med prickar kan ju indikera att det är en strulpelle.
Fungerar det där med oöppnat kuvert längre när många har Kivra eller liknande? Och någon myndighet/fack lyckades väl få till en ändring så att man inte kunde få ut sådana utdrag hur ofta som helst. Detta för att stävja "ofoget" med att arbetsgivarna ville få ut utdraget bakvägen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:...
Nu får vi väl ändå försöka skärpa till oss lite. Juridiken handlar inte om tyckande. Om man läser den DI-artikel som jag refererade så ser man att det är advokatfirman Delphi som utrett frågan, Dessutom har deras utredning granskats av Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, som gått igenom Delphis slutsatser och han menar att de gjort korrekta tolkningar av lagen...
Ja, det är väl lika bra att vi avskaffar domstolarna och inför ett allsmäktigt väktarråd bestående av professorer i förvaltningsrätt.
Käre vän, du pratar strunt och det vet du. Genom att rycka loss en mening som du gjort kan man tro sig kunna belägga vilka teser som helst. Den som läser mitt inlägg - som du citerar på detta vilseledande sätt - ser jag inte anser att vi ska "avskaffa" domstolarna. Alla myndigheter lyder under lagen och det är domstolarnas roll att kontrollera detta. Det framgår bl.a. av 11 kap. i Regeringsformen.

Fast är man tillräckligt mäktig, som Cementa, så knäpper man med fingrarna och politikerna rundar domstolarna och ändrar per express i lagstiftningen. Det är rättsstatens förfall.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:[q
Fungerar det där med oöppnat kuvert längre när många har Kivra eller liknande? Och någon myndighet/fack lyckades väl få till en ändring så att man inte kunde få ut sådana utdrag hur ofta som helst. Detta för att stävja "ofoget" med att arbetsgivarna ville få ut utdraget bakvägen.
Det mesta framgår väl av polisens sida
https://polisen.se/tjanster-tillstand/b ... registret/
Man får alltså utdraget i brev hem till folkbokföringsadressen.
Kan inte se att det finns någon begränsning i antal.
Och alltså avsett för att den enskilde ska kunna kolla om uppgifterna är korrekt registrerade men det torde vara svårt se hur man ska hindra en arbetsgivare från att utnyttja den här möjligheten att kolla upp en sökande. Kanske kan man säga nej men då framstår ju det som en aning suspekt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:[q
Fungerar det där med oöppnat kuvert längre när många har Kivra eller liknande? Och någon myndighet/fack lyckades väl få till en ändring så att man inte kunde få ut sådana utdrag hur ofta som helst. Detta för att stävja "ofoget" med att arbetsgivarna ville få ut utdraget bakvägen.
Det mesta framgår väl av polisens sida
https://polisen.se/tjanster-tillstand/b ... registret/
Man får alltså utdraget i brev hem till folkbokföringsadressen.
Kan inte se att det finns någon begränsning i antal.
Och alltså avsett för att den enskilde ska kunna kolla om uppgifterna är korrekt registrerade men det torde vara svårt se hur man ska hindra en arbetsgivare från att utnyttja den här möjligheten att kolla upp en sökande. Kanske kan man säga nej men då framstår ju det som en aning suspekt.
"Utdraget är inte tänkt att användas som ett intyg för att visa att du inte är straffad." Det var väl i alla fall tal om att begränsa möjligheten att få ut intyg just för att de inte skulle "missbrukas" av arbetsgivare.
Konstigt att inte Kivra-adressen tar över folkbokföringsadressen. Det gör den ju i så många andra sammanhang. (Har jag hört. Har inte registrerat mig för sådan postlåda.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:[q
Fungerar det där med oöppnat kuvert längre när många har Kivra eller liknande? Och någon myndighet/fack lyckades väl få till en ändring så att man inte kunde få ut sådana utdrag hur ofta som helst. Detta för att stävja "ofoget" med att arbetsgivarna ville få ut utdraget bakvägen.
Det mesta framgår väl av polisens sida
https://polisen.se/tjanster-tillstand/b ... registret/
Man får alltså utdraget i brev hem till folkbokföringsadressen.
Kan inte se att det finns någon begränsning i antal.
Och alltså avsett för att den enskilde ska kunna kolla om uppgifterna är korrekt registrerade men det torde vara svårt se hur man ska hindra en arbetsgivare från att utnyttja den här möjligheten att kolla upp en sökande. Kanske kan man säga nej men då framstår ju det som en aning suspekt.
"Utdraget är inte tänkt att användas som ett intyg för att visa att du inte är straffad." Det var väl i alla fall tal om att begränsa möjligheten att få ut intyg just för att de inte skulle "missbrukas" av arbetsgivare.
Konstigt att inte Kivra-adressen tar över folkbokföringsadressen. Det gör den ju i så många andra sammanhang. (Har jag hört. Har inte registrerat mig för sådan postlåda.)
Nu hittar jag i alla fall lagen och där står att uppgifterna lämnas ut på begäran en gång per kalenderår.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1998-620
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Odd »

Hur står sig antal olyckor med de nya elscootrarna (eller elsparkcykel som en del säger, trots att man inte alls sparkar sig fram) per personkilometer jämfört med andra trafikslag?
Finns det en gräns där man bör börja tänka på att införa begränsningar eller andra åtgärder av ekonomiska, samhällsekonomiska eller exempelvis sjukvårdsbelastningsskäl?
Fler krockar med elsparkcykel – tre patienter om dagen till akuten
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

En debattartikel från ett par vänsterpartister: "Lånecyklar är bättre än elsparkcyklar".

Jag är väl inget fan av elsparkcyklar, men rent principiellt tycker jag inte man behöver sätta lånecyklar mot elsparkcyklar. Båda kan väl ha ett värde.

Artikelförfattarna skriver "Elsparkcyklarna har inte införts efter politiska beslut eller analyser. De har införts av privata, vinstdrivande företag, ”marknaden”. " Ett typiskt vänsterargument. Det kan sägas om bilar och cyklar också. Och många andra företeelser.

Man påstår också att lånecyklar skulle medföra att fler använder hjälm. Men vika går omkring med en cykelhjälm i t.ex. ryggsäcken för att ta fram när man lånar en cykel? Väldigt få. Och det är inget som hindrar att även lånecyklar slängs där färden är slut om man inte måste lämna dem i speciella ställ. Men det skulle ju gå att kräva samma arrangemang för elsparkcyklarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:En debattartikel från ett par vänsterpartister: "Lånecyklar är bättre än elsparkcyklar".

Jag är väl inget fan av elsparkcyklar, men rent principiellt tycker jag inte man behöver sätta lånecyklar mot elsparkcyklar. Båda kan väl ha ett värde.

Artikelförfattarna skriver "Elsparkcyklarna har inte införts efter politiska beslut eller analyser. De har införts av privata, vinstdrivande företag, ”marknaden”. " Ett typiskt vänsterargument. Det kan sägas om bilar och cyklar också. Och många andra företeelser.

Man påstår också att lånecyklar skulle medföra att fler använder hjälm. Men vika går omkring med en cykelhjälm i t.ex. ryggsäcken för att ta fram när man lånar en cykel? Väldigt få. Och det är inget som hindrar att även lånecyklar slängs där färden är slut om man inte måste lämna dem i speciella ställ. Men det skulle ju gå att kräva samma arrangemang för elsparkcyklarna.
Ja, jag hoppas att denna fråga inte polariseras längs en höger-vänsterskala, för i så fall blir det en garanti för att ingenting görs. I Danmark kunde man ju faktiskt enas över ev. blockgränser för att få adekvat lagstiftning på plats. Något liknande lär väl vara omöjligt i Sverige.

Vad som införts genom politiska beslut har väl varierat. Bilen, motorcykeln och trampcykeln är resultatet av diverse tekniska framsteg och deras utövare (som ex.vis Carl Benz och Gottlieb Daimler), medan mopeden och dess föregångare lättviktaren är direkt politikskapade fordonstyper. Att ett lekfordon som sparkcykeln, genom (batteri)teknikens utveckling skulle bli ett motorfordon var det väl däremot ingen som trodde - därför sitter vi fast i den kollektiva vanföreställningen att "elscootern" är en cykel. Så länge ingenting görs åt detta kan ingenting hända. Intresset från riksdagspolitikerna verkar ju dessutom måttligt, för att inte säga obefintligt.

Oavsett om man kallar det för lånecyklar eller ej är tillhandahållandet av sådana ingenting som det allmänna ska ägna sig åt. Regionen - ex.vis - tillhandahåller kollektivtrafik, inte individuella färdmedel.

PS 1. För dem som inte vet vad en lättviktare var, så var det en slags fattigmans motorcykel, en lite kraftigare cykel med en totalvikt på 45 kg. och en motor på högst 98 cc cylindervolym. Fordonsklassen tillskapades genom riksdagsbeslut 1931. Från början krävdes varken registrering eller eller körkort, det räckte med att visa upp fordonet för landsfiskalen. Snart kom man emellertid fram till att det krävdes nog både det ena och det andra. Bensinransoneringen under WW2 satte i stort sett stopp för lättviktstrafiken.
Bild

Ingenting är nytt under solen: https://lagen.nu/sou/1948:20 "Betänkande med förslag till åtgärder för höjande av trafiksäkerheten"
Lättviktarna var på sitt sätt den tidens elsparkscyklar. Det ledde till att man, enkelt uttryckt delade fordonklassen, så att lätta motorcyklar fick väga högst 75 kg. medan en ny fordonklass - mopeden - skapades, ursprungligen som en "cykel med hjälpmotor", max. hastighet 30 km/tim, max. cylindervolym 50 cc. Och slopade krav på körkort och registrering. Allt går runt i cirklar.

PS 2. Att en så genomkriminell stad som Malmö är värst i klassen förvånar mig inte ett dugg: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... or-i-malmo
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Dagens podd från SvD: Går det att bli av med elsparkcyklarna?
Tack för tipset.
Ett litet fel i podden. Man råkar säga Danmark när man av allt att döma menade Köpenhamn. Sedan sa man att folk körde elsparkcyklar (løbehjul på danska) på trottoarerna i Köpenhamn. Stämmer det verkligen? För danskar cyklar aldrig på trottoarerna med "vanliga" cyklar.

Sveriges radios hittillsvarande korrespondent i Danmark, David Rasmusson, gjorde ett kort inslag i Godmorgon världen. Från ca 9.30 i inslaget talar han om att danskar gärna bryter normer, men inte regler. Skillnaden att cykla i Köpenhamn och i Malmö är milsvid. "I Malmö kan man ju se folk som cyklar på trottoaren, totalt otänkbart bland de regellydiga danskarna".

Det finns dock en regel som jag märkt att cyklisterna inte följer i Köpenhamn. Precis som i Stockholm så är det förbjudet att cykla i parkerna i Köpenhamn. I Köpenhamn skyltar man det dessutom till skillnad från i Stockholm. Men det hindrar inte man ser många som cyklar i parkerna i Köpenhamn. Och jag tror inte det bara är svenskar på besök.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det verkar i alla fall som om flera svenska kommuner har, som det uttrycks, "tackat nej" till företag som hyr ut elsparkcyklar. Tydligen är dessa företag ändå inte så tondöva att de väljer att bröstgänges tillväga som min salig far brukade säga, och ta strid om detta - även om juridiken inte på något sätt är glasklar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Det verkar i alla fall som om flera svenska kommuner har, som det uttrycks, "tackat nej" till företag som hyr ut elsparkcyklar. Tydligen är dessa företag ändå inte så tondöva att de väljer att bröstgänges tillväga som min salig far brukade säga, och ta strid om detta - även om juridiken inte på något sätt är glasklar.
Jag antar att Stockholm var först i Sverige med att få elsparkcyklar. Och det var väl Voi som var först här. Fanns det någon form av överenskommelse mellan staden och Voi, eller ställde de bara ut fordonen på lämpliga platser?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det verkar i alla fall som om flera svenska kommuner har, som det uttrycks, "tackat nej" till företag som hyr ut elsparkcyklar. Tydligen är dessa företag ändå inte så tondöva att de väljer att bröstgänges tillväga som min salig far brukade säga, och ta strid om detta - även om juridiken inte på något sätt är glasklar.
Jag antar att Stockholm var först i Sverige med att få elsparkcyklar. Och det var väl Voi som var först här. Fanns det någon form av överenskommelse mellan staden och Voi, eller ställde de bara ut fordonen på lämpliga platser?
Det har i alla fall gjorts försök. https://insynsverige.se/documentHandler ... id=1963746
Vad det ev. har lett till har jag inte orkat sätta mig in i

På nationell nivå gavs ju en del utredningsdirektiv 2019:Ordning och reda i fokus när regeringen ger uppdrag om elsparkcyklar . Det är möjligt att detta kommenterats tidigare i tråden, det har jag inte orkat titta efter. Sedan kom det ju en pandemi också.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det verkar i alla fall som om flera svenska kommuner har, som det uttrycks, "tackat nej" till företag som hyr ut elsparkcyklar. Tydligen är dessa företag ändå inte så tondöva att de väljer att bröstgänges tillväga som min salig far brukade säga, och ta strid om detta - även om juridiken inte på något sätt är glasklar.
Jag antar att Stockholm var först i Sverige med att få elsparkcyklar. Och det var väl Voi som var först här. Fanns det någon form av överenskommelse mellan staden och Voi, eller ställde de bara ut fordonen på lämpliga platser?
Det har i alla fall gjorts försök. https://insynsverige.se/documentHandler ... id=1963746
Vad det ev. har lett till har jag inte orkat sätta mig in i
Elsparkcyklarna dök väl upp på gatorna hösten 2018. Detta dokument är daterat 2019-04-25. Det betyder att elsparkcyklarna funnits på stans gator i ca ett halvår när man började fundera på avta.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det verkar i alla fall som om flera svenska kommuner har, som det uttrycks, "tackat nej" till företag som hyr ut elsparkcyklar. Tydligen är dessa företag ändå inte så tondöva att de väljer att bröstgänges tillväga som min salig far brukade säga, och ta strid om detta - även om juridiken inte på något sätt är glasklar.
Jag antar att Stockholm var först i Sverige med att få elsparkcyklar. Och det var väl Voi som var först här. Fanns det någon form av överenskommelse mellan staden och Voi, eller ställde de bara ut fordonen på lämpliga platser?
Tar man i anspråk kommunal mark så är det ju rimligt att det krävs ett tillstånd:
https://vartgoteborg.se/ovrigt/tillstan ... arkcyklar/#
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det verkar i alla fall som om flera svenska kommuner har, som det uttrycks, "tackat nej" till företag som hyr ut elsparkcyklar. Tydligen är dessa företag ändå inte så tondöva att de väljer att bröstgänges tillväga som min salig far brukade säga, och ta strid om detta - även om juridiken inte på något sätt är glasklar.
Jag antar att Stockholm var först i Sverige med att få elsparkcyklar. Och det var väl Voi som var först här. Fanns det någon form av överenskommelse mellan staden och Voi, eller ställde de bara ut fordonen på lämpliga platser?
Tar man i anspråk kommunal mark så är det ju rimligt att det krävs ett tillstånd:
https://vartgoteborg.se/ovrigt/tillstan ... arkcyklar/#
Ja, det kan man ju tycka. Problemet är bara att det inte är så enkelt att avgöra vad som är "användning" i sådana här friflytande uthyrningssystem, jämfört med t.ex. en uteservering. Någonstans måste förstås uthyrningsföretagen ha sina depåer eller uppsamlingsplatser eller vad man nu ska kalla dem. En del av cyklarna hämtas därifrån av den allmänhet som vill hyra, medan andra hyrs direkt där någon tidigare förhyrare valt att parkera dem. Om dessa depåer befinner sig på offentlig plats så borde tillstånd krävas (administreras av polisen), annars inte:
https://tillstand.stockholm/sa-soker-du ... lig-plats/

Den "vilda" parkering som anses vara ett av de stora problemen berörs inte alls av detta utan styrs av vanliga parkeringsregler: https://cykla.stockholm/cykelparkeringar/
Så länge elsparkcyklarna klassas som cyklar går det egentligen inte med lagstöd att komma åt hur dessa används.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

I Norge har uthyrningsföretagen valt att ta strid i domstol: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7d ... ammer-oslo
'
Vi får nog räkna med att det kommer att bli så här i Sverige också.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Nu vill Stockholm stad ta ut årsavgift från elcykeluthyrarna. 1400 per styck. Det finns för närvarande 2200 elsparkscyklar på Stockholms gator. Det ger 30,8 miljoner. Det blir det ju i och för sig inte i praktiken, eftersom mängden elsparkcyklar då skulle minska.
"Avgift ska minska antalet elsparkcyklar i Stockholm"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Nu vill Stockholm stad ta ut årsavgift från elcykeluthyrarna. 1400 per styck. Det finns för närvarande 2200 elsparkscyklar på Stockholms gator. Det ger 30,8 miljoner. Det blir det ju i och för sig inte i praktiken, eftersom mängden elsparkcyklar då skulle minska.
"Avgift ska minska antalet elsparkcyklar i Stockholm"
Vilket lagstöd har kommunen i frågan? Känns som det kan bli ett intressant rättsfall.

Skulle även vara intressant att se lönsamheten för företagen som hyr ut dessa fordon. Med tanke på mängden företag måste det finnas en efterfrågan och därmed möjlighet till lönsamhet.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Nu vill Stockholm stad ta ut årsavgift från elcykeluthyrarna. 1400 per styck. Det finns för närvarande 2200 elsparkscyklar på Stockholms gator. Det ger 30,8 miljoner. Det blir det ju i och för sig inte i praktiken, eftersom mängden elsparkcyklar då skulle minska.
"Avgift ska minska antalet elsparkcyklar i Stockholm"
Vilket lagstöd har kommunen i frågan? Känns som det kan bli ett intressant rättsfall.

Skulle även vara intressant att se lönsamheten för företagen som hyr ut dessa fordon. Med tanke på mängden företag måste det finnas en efterfrågan och därmed möjlighet till lönsamhet.
Om det handlar om att ta betalt för parkeringsställ som ställs på kommunal mark så lär det väl vara fullt möjligt.
Man tar ju hyra när det ställs ut bord och stolar för servering på trottoaren.
Men att relatera hyra direkt till cyklarna låter knepigare.
Skriv svar