Sida 1 av 9

Elsparkcyklar

Postat: tisdag 16 april 2019 16:18
av LÅ1
Nästan direkt när hyrsparkcyklar började placeras ut i Stockholm så började det klagas på att de var i vägen. Jag upplever sällan att de är det. När de står uppställda. Men när de körs på trottoarerna så är de förstås ett stort iritationsmoment. Jag förstå att även parkerade cyklar är ett stort problem för dem som har nedsatt eller ingen syn.

Nu ska det införas vissa platser där det inte går att avsluta hyran, och då borde cyklarna inte bli lämnade där heller. Får se hur det kommer att funka.
Men en annan nyhet är att på platser där man inte får cykla alls, där ska det bli hastighetsbegränsning till 6 km/timmen! Borde inte gränsen där vara satt till noll?

"Slutparkerat för elsparkscyklar i Gamla stan"

Finns dessa hyrfordon Malmö och Göteborg ännu?

Re: Elsparkcyklar

Postat: tisdag 16 april 2019 16:29
av Stefan Widén
Så här blir det när marknadskrafterna får härja fritt. Dvs vi får betala i form av störande parkeringar, risk för olyckor mm

ALLT borde vara förbjudet....... :D

Men turligt kommer staden igen och styr upp så det blir lite ordning.

Själv hade jag en dialog med ett av företagen och lyckades få dem att inte ställa upp sparkar på hållplatserna.

Stefan

Re: Elsparkcyklar

Postat: tisdag 16 april 2019 17:00
av LÅ1
Det finns ju två olika typer av uppställning. Dels att cyklarna ställs upp efter användandet, dels när nyladdade cyklar ställs upp på mornarna. Det är väl i det senare fallet man kan se ca fem stycken stå prydligt uppställda ordentligt parallellt med varandra. Och det är väl dessa uppställningar som man kan få bort från Spårvägshållplatsen.
GPS-baserad spärrområden, (geofencing ?), där man inte kan avsluta hyran kommer väl bara att gälla vissa, relativt få, platser, antar jag.

Re: Elsparkcyklar

Postat: tisdag 16 april 2019 17:41
av TKO
Stefan Widén skrev:Så här blir det när marknadskrafterna får härja fritt. Dvs vi får betala i form av störande parkeringar, risk för olyckor mm

ALLT borde vara förbjudet....... :D

Men turligt kommer staden igen och styr upp så det blir lite ordning.

Själv hade jag en dialog med ett av företagen och lyckades få dem att inte ställa upp sparkar på hållplatserna.

Stefan
Jag håller med till 97,3%!

kamrat Ohlsson

Re: Elsparkcyklar

Postat: tisdag 16 april 2019 21:46
av Odd
Jag har sett dom stå "överallt" och jag har sett att folk åker med dem, men jag har inte upplevt att de är några problem. När någon står lite illa så brukar jag flytta dom något så att de står bättre.

Däremot vet jag att en hel del klagar på dem, de får betala för ofungerande enheter, så jag är inte helt säker på att de kommer att vara särskilt långlivade.

Om man skall ha någon form av reglering på dem så kanske det är att hyrfordon skall vara registrerade och att de skall genomgå nån form av regelbunden kontroll.

Re: Elsparkcyklar

Postat: onsdag 17 april 2019 4:42
av Verspieder
Odd skrev:Däremot vet jag att en hel del klagar på dem, de får betala för ofungerande enheter, så jag är inte helt säker på att de kommer att vara särskilt långlivade.
Jag minns tyvärr inte vart jag läst det, men något om att dessa har väldigt kort livslängd var det tal om. Maximalt två-tre månader innan de skrotas ut, har jag för mig. Med väldigt lite återvinning. Leve slit-och-släng-samhället...

Re: Elsparkcyklar

Postat: onsdag 17 april 2019 8:03
av LÅ1
Verspieder skrev:
Odd skrev:Däremot vet jag att en hel del klagar på dem, de får betala för ofungerande enheter, så jag är inte helt säker på att de kommer att vara särskilt långlivade.
Jag minns tyvärr inte vart jag läst det, men något om att dessa har väldigt kort livslängd var det tal om. Maximalt två-tre månader innan de skrotas ut, har jag för mig. Med väldigt lite återvinning. Leve slit-och-släng-samhället...
Länk

Re: Elsparkcyklar

Postat: måndag 22 april 2019 0:08
av Magnus Ahltorp
Det skrevs något för ett tag sedan om att vissa tyckte att det bara skulle vara tillåtet att ställa ifrån sig dessa på vissa platser. Speciella platser där fordon ska stå finns ju över hela staden och kallas för parkeringsplatser. Vilka problem skulle finnas med att kräva att de ställdes på parkeringsplatser? Finns det bilpooler som inte har en specifik parkeringsplats utan där bilen kan lämnas på gatan var som helst? Finns det regler om att bara vissa sorters fordon får parkeras på parkeringsplatser?

Detta förstås förutsatt att "någon", rimligen hyrföretaget, betalar parkeringsavgift.

Om någon idag, utan att parkeringsavgift betalas, ställer den nyss använda sparkcykeln i en parkeringsruta, har några lagar eller regler brutits mot då?

Om den som ställer sparkcykeln i parkeringsrutan inte har använt cykeln utan bara upplever att den är i vägen, vad gäller då?

Re: Elsparkcyklar

Postat: tisdag 23 april 2019 15:03
av ADDE
När hyrcyklarna fanns så hade de speciella cykelställ där man kunde hämta och lämna cykeln på. Man kan ju bygga en parkeringsruta för sparkcyklarna på dessa ställen istället.

Re: Elsparkcyklar

Postat: tisdag 23 april 2019 15:17
av LÅ1
ADDE skrev:När hyrcyklarna fanns så hade de speciella cykelställ där man kunde hämta och lämna cykeln på. Man kan ju bygga en parkeringsruta för sparkcyklarna på dessa ställen istället.
Det var ju det som var en av de stora nackdelarna med stadens hyrcykelsatsning. Tanken är ju att man ska ta sig fram till sitt mål. Och nu finns det ju även några limegröna (eller nått) hyrcyklarna som man använder på samma sätt som de nu så avskydda sparkcyklarna.

Det borde ingå i avtalet att man skriver under att man inte kommer att köra på trottoarer och andra fordonstrafiken ytor. Och att man parkerar dem ansvarsfullt.

Privata cyklar vill ju ägarna låsa fast, så de ställs ju sällan mitt på trottoaren utan upp mot husväggen eller vid någon stolpe. Men även då så kan de vara I vägen.

Re: Elsparkcyklar

Postat: tisdag 16 juli 2019 13:18
av LÅ1
Har nu förstått att elsparkcyklarna inte bara ses som cyklar ur trafikregelsynpunkt. När det behagar föraren så kan de ses på samma sätt som motorlösa sparkcyklar, alltså betraktas som gående. Men då ska maxhastigheten vara 6 eller 7 km/tim. Flexibla regler med andra ord. (Hörde det först i Kvartals fredagsintervju med David Helldén.)

Undra hur medvetna användarna är att de förutom att betala med pengar förmodligen betalar med information om sig själva och sina vanor. Jag har inte läst avtalet för dessa appar, men kan tänka mig att företagen ger sig själva tillåtelse att samla in en mängd information.

Re: Elsparkcyklar

Postat: tisdag 16 juli 2019 17:10
av TKO
Det är möjligt att broder Daniel har rätt - men det är heller inte säkert!

Det hela är troligen inte rättsligt prövat, vilket inte hindrar trafikBORGARrådet att svamla på likt Pontius Pilatus i media...

/TKO

Re: Elsparkcyklar

Postat: tisdag 16 juli 2019 19:52
av daniel_s
TKO skrev:Det är möjligt att broder Daniel har rätt - men det är heller inte säkert!

Det hela är troligen inte rättsligt prövat, vilket inte hindrar trafikBORGARrådet att svamla på likt Pontius Pilatus i media...

/TKO
Folk som heter Daniel har oftast rätt men i det där fallet vete fan...

Undrar hur länge detta vansinne ska få pågå? Obs: just nu menar jag specifikt engångscyklarna, och inte något av allt annat vansinne som min namne möjligen kan förknippas med.

Re: Elsparkcyklar

Postat: tisdag 06 augusti 2019 0:06
av LÅ1

Re: Elsparkcyklar

Postat: tisdag 06 augusti 2019 18:55
av Odd
Nu har det visat sig att elscotrarna kanske inte är så miljö- och klimatbra.
De har en relativt kort livslängd, vissa uppgifter säger en medellivslängd på 40 dagar, andra 60 dagar. De flesta som åker omkring och mot betalning samlar ihop dem och laddar dem, kör bil som släpper ut inte obetydliga mängder om man slår ut per passagerarkilometer. En undersökning talade om att livscykelutsläppen är högre än en dieselbuss per personkilometer. Det skulle vara intressant å veta hur det står sig mot tex taxiresor...
På andra ställen, tex i Göteborg, vittnas det om att man mer eller mindre regelbundet får fiska upp dessa elscotrar ur vattendrag i staden. Jag funderar på hur många som egentligen finns i de andra städernas vattendrag numera...

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.16780645
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 326/ab2da8
Och en del som jag hört och sett i inslag och artiklar i media och som jag därför inte kan lämna referenser till.

Re: Elsparkcyklar

Postat: onsdag 07 augusti 2019 13:12
av bark
Odd skrev:På andra ställen, tex i Göteborg, vittnas det om att man mer eller mindre regelbundet får fiska upp dessa elscotrar ur vattendrag i staden. Jag funderar på hur många som egentligen finns i de andra städernas vattendrag numera...
Så även i Stockholm...
SVT: Giftiga bil- och båtbatterier dumpas längs Stockholms kajer

Re: Elsparkcyklar

Postat: onsdag 07 augusti 2019 22:20
av roggek
Dagens "rullande" generation kommer inte att kunna använda sina fötter och gå normalt när de blir äldre...(Fråga vilken ortoped som helst.,..)
Men det är väl en del av den mänskliga evolutionen att vi skall "rulla" fram på elsparkcykel, segways, hoverboards, inlines och skateboard...

Fötterna är till för att gå med...


Re: Elsparkcyklar

Postat: torsdag 08 augusti 2019 12:16
av BSB101
roggek skrev:Dagens "rullande" generation kommer inte att kunna använda sina fötter och gå normalt när de blir äldre...(Fråga vilken ortoped som helst.,..)
Men det är väl en del av den mänskliga evolutionen att vi skall "rulla" fram på elsparkcykel, segways, hoverboards, inlines och skateboard...

Fötterna är till för att gå med...
Jag tror dagens generation kommer kunna använda sina fötter även i framtiden. Gårdagens fossil-rullande generation verkar fortfarande kunna gå, i alla fall kortade sträckor som till och från bilen.

Re: Elsparkcyklar

Postat: fredag 13 september 2019 22:42
av Hans Wibacke
Debattinlägg av Daniel Helldén på Svt Nyheter / Opinion:
”Nu kommer vi att forsla bort farligt parkerade elsparkcyklar”

Re: Elsparkcyklar

Postat: onsdag 18 september 2019 22:11
av LÅ1
"SL förbjuder elsparkcyklar överallt". Överallt avse överallt i SL-trafiken. Inte överallt. Och det gäller inte alla elsparkcyklar. "Enligt Tamsons nya direktiv ska elsparkcyklar som kan fällas ihop och används för privat bruk, ihopfällbara cyklar och sparkcyklar samt barncyklar utan kedja även i fortsättningen vara okej att ta med sig."

I länken ovan finns en länk till SvD. Om alla får läsa den vet jag inte.