Elsparkcyklar

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

X12 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Gör det? Vet hr. X12 någon om hur det går att spåra hyrda cyklar (jag gör det nämligen inte). Klockslag för användning går väl att få fram (underlag för debiteringen) men positionering?
Jag vet inte säkert om det går. Men positionering hålls det så vitt jag vet koll på. Det har sagts att det inte ska vara möjligt att parkera cykeln på platser som kommunen bett om att få blockerade för parkering. Dessutom ska hastigheten vara begränsad till gångfart på vissa platser genom geo fencing. Frågan är dock om dessa uppgifter sparas eller inte.
Tack för informationen så långt. I det olycksfall som hr. LÅ beskriver ovan så tillåter jag mig att tro att busarna inte körde på hyrda fordon. Att försöka smita ifrån sitt ansvar och alltid neka är ju en attityd som är utbredd långt utanför de kriminella kretsarna, tyvärr. Och som Daniel säger, risken att åka fast är ju mycket nära noll i denna polisbefriade stad.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:
daniel_s skrev:(Sen är förstås battericykeln ett utmärkt flyktfordon vid brottslighet av alla slag, även detta förstås ett bra skäl till ett totalförbud mot fordonstypen som sådan men det är en annan historia.)
I så fall borde man väl förbjuda bilar och cyklar också? Båda två utmärkta flyktfordon, bilar används nog även mer ofta än elsparkcyklar i samband med brott.
Mja, en bil är lättidentifierad, stor och klumpig och väcker för mycket uppseende på t ex gågator. En vanlig cykel är i sin tir för långsam när man ska fiska upp nån lite snabbt efter t ex ett tillgrepp av något slag. Hittills har ju moped varit det naturliga men nu har rimligen battericykeln tagit över, den är ju suverän när det gäller att smälta in. Men visst, med en uniform i grälla färger och en fyrkantig låda på ryggen kan man möjligen knattra omkring på en sönderkörd moppe på vilken gågata som helst utan att någon misstänker något, blir man stoppad är det bara att spela dum och fråga på engelska efter en adress på andra sidan kvarteret!
Är övertygad om att bilar används i större utsträckning vid brott än elsparkcyklar. Så om man vill förbjuda elsparkcyklar för att en del använder dessa vid brott borde man även vilja förbjuda bilar av samma anledning.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Är övertygad om att bilar används i större utsträckning vid brott än elsparkcyklar. Så om man vill förbjuda elsparkcyklar för att en del använder dessa vid brott borde man även vilja förbjuda bilar av samma anledning.
Nog är elsparkcyklarna den fordonstyp som används mest vid brott. Trafikbrott närmare bestämt.

Mer i ämnet: Rekordmånga elsparkcyklar i Stockholm – ”Det är hopp och lek”
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, hehe, det där SvT-reportaget är ju från Skeppsbron i Sthlm och där råder laglöst land - inte bara bland elcyklister utan även benkraftdrivna sådana. Det har jag sett åtskilliga exempel på eftersom jag själv kör där rätt ofta (på körbanan förstås) med min skoter (som är en riktig, mc-klassad skoter).

Speciellt gäller det respekten för trafiksignalerna. Cykling på trottoarerna är ju så vanlig numera att ingen reagerar så längre man inte blir påkörd.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Är övertygad om att bilar används i större utsträckning vid brott än elsparkcyklar. Så om man vill förbjuda elsparkcyklar för att en del använder dessa vid brott borde man även vilja förbjuda bilar av samma anledning.
Nog är elsparkcyklarna den fordonstyp som används mest vid brott. Trafikbrott närmare bestämt.
Jaså, det var en nyhet? Någon fakta kring detta eller är det magkänsla? Gällande trafikbrott så är min magkänsla att det är bilar som är det mest använda fordonet. Exempelvis så visar undersökningar att 80+ procent av bilisterna kör för fort på 30-sträckor. Efterlevnaden gällande trafikbrott på övriga vägar känns även den ligga närmare 100 än noll.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Är övertygad om att bilar används i större utsträckning vid brott än elsparkcyklar. Så om man vill förbjuda elsparkcyklar för att en del använder dessa vid brott borde man även vilja förbjuda bilar av samma anledning.
Nog är elsparkcyklarna den fordonstyp som används mest vid brott. Trafikbrott närmare bestämt.
Jaså, det var en nyhet? Någon fakta kring detta eller är det magkänsla? Gällande trafikbrott så är min magkänsla att det är bilar som är det mest använda fordonet. Exempelvis så visar undersökningar att 80+ procent av bilisterna kör för fort på 30-sträckor. Efterlevnaden gällande trafikbrott på övriga vägar känns även den ligga närmare 100 än noll.
Magkänsla! Räknat i procent så är nog brottsfrekvensen över 99% för elsparkcyklarna. Och något lägre när det gäller vanliga trampcyklar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Jaså, det var en nyhet? Någon fakta kring detta eller är det magkänsla? Gällande trafikbrott så är min magkänsla att det är bilar som är det mest använda fordonet. Exempelvis så visar undersökningar att 80+ procent av bilisterna kör för fort på 30-sträckor. Efterlevnaden gällande trafikbrott på övriga vägar känns även den ligga närmare 100 än noll.
Du skriver då som du har förstånd till, vad är 100 respektive noll efterlevnad när det gäller trafikbrott för något? :roll:
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev: Magkänsla! Räknat i procent så är nog brottsfrekvensen över 99% för elsparkcyklarna. Och något lägre när det gäller vanliga trampcyklar.
Magkänsla och killgissningar är nästan alltid en dålig metod för att få fram sanningen. Så att utifrån magkänsla påstå att elsparkcyklar skulle vara det fordon som används mest vid brott ger inte precis någon trovärdighet till uttalandet.
daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Jaså, det var en nyhet? Någon fakta kring detta eller är det magkänsla? Gällande trafikbrott så är min magkänsla att det är bilar som är det mest använda fordonet. Exempelvis så visar undersökningar att 80+ procent av bilisterna kör för fort på 30-sträckor. Efterlevnaden gällande trafikbrott på övriga vägar känns även den ligga närmare 100 än noll.
Du skriver då som du har förstånd till, vad är 100 respektive noll efterlevnad när det gäller trafikbrott för något? :roll:
Lite personpåhopp på fredagskvällen piggar alltid upp, men om man inte har något vettigt att komma med så. Då jag skriver om procent och andel i meningen innan så borde det inte vara helt svårt att klura ut vad jag menar.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av daniel_s »

Jag syftade mer på att det verkar som att du har bytt plats på hundra och noll.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Jag syftade mer på att det verkar som att du har bytt plats på hundra och noll.
Oavsett som hamnar vid då på omkring 50 och det kanske är nära sanningen (om vi nu bortser från 30-sträckor och motorvägar)?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Europa värjer sig mot elsparkcyklar: 'Rädda'
Förmodligen bakom betalvägg, så jag citerar valda delar.

Ingressen:
I Oslo stoppas uthyrningen av elsparkcyklar på natten, Paris hotar att dra in licenser och i Düsseldorf begränsas parkeringen. Europas storstäder slår nu tillbaka mot regelbrott och vårdslöshet i trafiken.
Från och med klockan 23 till klockan 05 på morgonen spärras den norska huvudstaden för elsparkcyklar. Dessutom begränsas antalet tillåtna elsparkcyklar till 8000
I Paris, som har 15 000 elsparkcyklar som hyrfordon, omkom i mitten av juni en 32-årig italiensk kvinna efter att ha blivit påkörd av elsparkcykel på en gågata. I strid med gällande regler var det två personer på elsparkcykeln. Det var den tredje dödsolyckan sedan 2019.

Reglerna i Paris är stränga. Högst tillåtna hastighet är 20 kilometer i timmen och bara gator eller cykelvägar får användas. Men många struntar i reglerna, och stadens politiker kräver nu att de tre operatörerna Lime, Dott och Tier gör något åt saken.

– Endera förbättras situationen avsevärt eller så stoppar vi elsparkcyklarna helt och hållet, varnade nyligen Paris vice borgmästare
Fotgängare uppfattas som hinder på starkt frekventerade slalombanor
I Paris införs slow zones i delar av innerstaden där den högsta tillåtna hastigheten är 10 kilometer i timmen. Något för Stockholm? Men vi har en noll-zon, nämligen Gamla stan. Även nattavstängning kanske skulle vara bra. Även om det säkert är många nyttotransporter även nattetid, så det är lite dubbelt.

Här i Stockholm ser man allt fler privata elsparkcyklarna. De är förstås svårare att reglera.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Odd »

Om man tittar på Transportstyrelsens hemsida om vad en moped klass 2 är, så ser det ju ut som att elsparkcyklar är en moped klass 2. Hjälm, trafikförsäkring samt körkort (för personer födda 1994 eller senare) krävs således för att få framföra den. Hur byråkraterna kan komma fram till en annan slutsats förstår jag inte.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Om man tittar på Transportstyrelsens hemsida om vad en moped klass 2 är, så ser det ju ut som att elsparkcyklar är en moped klass 2. Hjälm, trafikförsäkring samt körkort (för personer födda 1994 eller senare) krävs således för att få framföra den. Hur byråkraterna kan komma fram till en annan slutsats förstår jag inte.
Du börjar nog i fel ände! För att något ska kunna vara en moped måste det vara ett motordrivet fordon, vilket en elsparkcykel inte är. Låt oss gå till lagen om vägtrafikdefinitioner.

Först ska du läsa definitionen av fordon. Då får du lära dig att fordon delas in i ett antal undergrupper, bland annat motordrivna fordon och cyklar. Av definitionen av ett motordrivet fordon framgår att det är ett "fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel." Det finns alltså eldrivna fordon som inte är motordrivna fordon och som alltså inte kan vara mopeder.

För att slutligen fullborda ”beviset” så läser vi definitionen av cykel:
Cykel[...]

3. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.

4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a–c och som antingen
a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, eller
b. är självbalanserande.
Elsparkcykeln stämmer in på 3a-c samt 4a och är alltså en cykel. Det kan ju noteras att det inte är förbjudet att köra fortare än 20 km/h med den, den får bara inte vara konstruerad för det. Jag har inte undersökt om det finns några möjligheter att ingripa mot ett typgodkännande e d om man påträffar fordon som uppenbarligen systematiskt går att framföra fortare.
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av tuc »

Märkligt att det är hårdare regler på en elcykel med trampor jämfört med elsparkcykel.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av daniel_s »

tuc skrev:Märkligt att det är hårdare regler på en elcykel med trampor jämfört med elsparkcykel.
Vilken regel menar du är hårdare för den? Definitionen på en sådan är ju:

2. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt.

Jag tycker snarare att det är aningen lindrigare.

(Elsparkcyklar borde givetvis omedelbart förbjudas ändå, men det är en annan historia!)
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Elsparkcyklar borde givetvis omedelbart förbjudas ändå, men det är en annan historia!)
Varför ska just elsparkcyklar förbjudas? Känns som det finns andra fordon som ställer till med mer lidande och besvär som i sådana fall borde förbjudas först. Alternativt begränsas var dessa fordon får framföras.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

"Många bötfälldes vid kontroll av elsparkcyklar på Skeppsbron".
Man bötfällde 14 personer på en halvtimme, samtidigt som många lyckades smita förbi poliserna. Bra i alla fall att polisen börjar se problemet och agerar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Stefan Widén »

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Elsparkcyklar borde givetvis omedelbart förbjudas ändå, men det är en annan historia!)
Varför ska just elsparkcyklar förbjudas? Känns som det finns andra fordon som ställer till med mer lidande och besvär som i sådana fall borde förbjudas först. Alternativt begränsas var dessa fordon får framföras.

Felet är inte elsparkcyklarna utan de som framför dem. Om du rör dig i innerstaden och speciellt nu ute på Djurgården kan du se effekterna. Körade spårvagn i går och under ett dagspass höll jag på att klippa 4 st. Övrig trafik måste verkligen tänka till och försöka förstå var de kommer ..men speciellt unga killar som gärna ska visa sig på styva linan kommer att bli klippta av ett tungt fordon. Ska säga att även unga tjejer kör som dårar.

Bra med polisens insatser men kanske inte räcker. Ett sätt vore att anställa ungdomar som kan få hålla koll på andra ungdomar... lämpligt incitament kanske...

Parkeringselendet löses enklast med att inrätta tydliga P platser och tekniken är ju GPSbaserad och därmed kan uthyraren straffa de som inte parkerar rätt. Ex bli avstängda inkl straffavgivt.

Det var ju så man reglerade biltrafiken när den började ta fart.

Stefan

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av daniel_s »

Det har alltid varit så där med alla former av hyrcyklar, felet är i första hand att folk inte klarar av att hantera saker som inte är deras egna och som inte måste lämnas in till en människa (jfr hyrbil eller en sån där cykel som man själv hyr när man är på Åland).

Elsparkcyklarna är dock extra farliga pga att de är motoriserade och bör därför förbjudas, åtminstone för oövervakad uthyrning.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:Om man tittar på Transportstyrelsens hemsida om vad en moped klass 2 är, så ser det ju ut som att elsparkcyklar är en moped klass 2. Hjälm, trafikförsäkring samt körkort (för personer födda 1994 eller senare) krävs således för att få framföra den. Hur byråkraterna kan komma fram till en annan slutsats förstår jag inte.
Exakt! Hade man kommit susande med en elsparlcykel 1980 så hade poliserna slagit en blodig med batongerna, nu är allt bara trallalla!
Skriv svar