Elsparkcyklar

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Odd »

Jag är på kort besök i Stockholm nu och förundras över att det finns sådana där elickesparkcyklar precis överallt. Visst, antal bilar är högre men de står i allmänhet fint uppradade på anvisade platser men elickesparkcyklarna står precis överallt. Jag förstår att folk med olika typer av syndefekter är irriterande.

Reglering bör i allmänhet endast ske om ett problem inte endast är av ringa art. Och nu kan jag nog påstå att problemet är så stort att det behövs regleringar, exempelvis ett betydligt större ansvar för dem och att de endast får parkeras på de av markägarna eller förvaltarnas anvisade platser.
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Stefan Widén »

Problemet går att lösa om vi betraktar alla cyklar (oavsett framdrivning mm ) på samma sätt som bilar. Individnummer och register på vem som äger den. Felparkerad cykel bötfälls och i förekommande fall, när den står trafikfarligt, transporteras bort.
Ägaren får lösa ut den efter att betalt böter och för transporten. Är det hyrvariant lär summan krävas av den som hyrt.

Allt handlar ju om ansvar och respekt... och finns det inget som reglerar så blir det som nu.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:Problemet går att lösa om vi betraktar alla cyklar (oavsett framdrivning mm ) på samma sätt som bilar. Individnummer och register på vem som äger den. Felparkerad cykel bötfälls och i förekommande fall, när den står trafikfarligt, transporteras bort.
Ägaren får lösa ut den efter att betalt böter och för transporten. Är det hyrvariant lär summan krävas av den som hyrt.

Allt handlar ju om ansvar och respekt... och finns det inget som reglerar så blir det som nu.

Stefan
Men det är en enormt omfattande lösning som kamrat Widén föreslår. Registreringsplikt för alla typer av fordon, inte bara motorfordon! Jag vill påpeka att idag omfattas inte ens alla motorfordon av registreringsplikten, moped klass 2 behöver inte registreras.

Min uppfattning är att de problem som beskrivs här i första hand är kopplade till just elsparkcyklarna, inte till cyklar i största allmänhet. Ska man kunna åstadkomma något mot de förstnämnda så är min oförändrade uppfattning att de - som de facto - motorfordon måste avskiljas från "cyklar" generellt vad det gäller klassificeringen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enligt min uppfattning rör vi oss här med två olika problem:
  1. dels uppställningen av fordonen efter användning
  2. dels hur fordonen används och framförs i trafiken
När det gäller pkt. 1 förefaller det finnas en samsyn om att problemen har gått så långt att ytterligare regleringar är nödvändiga. Sparkcyklarna står uppställda eller slängda hur som helst och var som helst. När jag förliden lördag em. körde genom södertunneln mellan Hornsgatan och Folkungagatan med min skoter såg jag en elsparkcykel stå uppställd vid sidan av körbanan, mitt i tunneln! Här finns olika strategier, som förmodligen begränsas juridiskt av gällande lag (framför allt genom att ifrågavarande fordon betraktas som "cyklar") - den mest drakoniska är förstås köpenhamnsmodellen - att införa så hårda parkeringsregleringar att uthyrningsföretagen tappar intresset. Företagen inser givetvis att de ligger under och går till motanfall: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... m-staderna

Problemen med pkt. 1 är till stor del betingade av att vissa städer översvämmats av hyrsparkcyklar, av uthyrningsföretag som (som det heter i SvD-artikeln jag tidigare refererat till) "badar i pengar". En sorts massverkans lag, alltså. Om fordonen i huvudsak varit privatägda och introducerats som övriga "cyklar" hade problemen förmodligen varit oändligt mycket mindre. Däremot går det inte att komma ifrån att elsparkcyklar är trafikfarliga fordon, som framförs i mycket högre hastigheter än vad den ursprungliga sparkcykelkonstruktionen var tänkt för. Hjulen är för små, vilket gör fordonet instabilt även vid mindre hinder som grovt grus/små stenar. Föraren står upp, vilket ger en för hög tyngdpunkt. Bromsar och avfjädring är (ofta men inte alltid) för klent konstruerade. Typolyckan med ett sådant fordon blir ex.vis denna:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7d ... ra-stallen
Den arma kvinnan har troligen kört på en småsten eller liknande, varvid föraren far handlöst över styret, landar på ansiktet och skadar sig mycket illa.

Sedan har vi rena busbeteenden som rödljuskörning och skjutsning - eftersom många verkar tro att elsparkcyklarna är mer eller mindre laglöst land. Här tror jag att ett antal riktade polisinsatser, med riklig bötesutdelning och som kommuniceras ut ordentligt - efteråt - skulle kunna ha en viss avhållande effekt. Såhär kan vi inte ha det:
Bild

Tilläggas kan att punkterna 1. och 2. naturligtvis hänger ihop. Ju fler som har tillgång till fordonen, desto fler trafikbrottsliga beteenden kan man förvänta sig. Det är som med all kriminalitet - ju längre man väntar med motåtgärder, desto svårare blir den att stävja sedan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Stefan Widén skrev:Problemet går att lösa om vi betraktar alla cyklar (oavsett framdrivning mm ) på samma sätt som bilar. Individnummer och register på vem som äger den. Felparkerad cykel bötfälls och i förekommande fall, när den står trafikfarligt, transporteras bort.
Ägaren får lösa ut den efter att betalt böter och för transporten. Är det hyrvariant lär summan krävas av den som hyrt.

Allt handlar ju om ansvar och respekt... och finns det inget som reglerar så blir det som nu.

Stefan
Men det är en enormt omfattande lösning som kamrat Widén föreslår. Registreringsplikt för alla typer av fordon, inte bara motorfordon! Jag vill påpeka att idag omfattas inte ens alla motorfordon av registreringsplikten, moped klass 2 behöver inte registreras.

Min uppfattning är att de problem som beskrivs här i första hand är kopplade till just elsparkcyklarna, inte till cyklar i största allmänhet. Ska man kunna åstadkomma något mot de förstnämnda så är min oförändrade uppfattning att de - som de facto - motorfordon måste avskiljas från "cyklar" generellt vad det gäller klassificeringen.
Alltså ....jag är inte emot cyklar som fortskaffningsmedel. Men vi kan konstatera att även de ökar och därmed ökar problemen. Dels med olovlig uppställning, likväl bortglömda cyklar. Är de registrerade ökar dessutom möjligheten att få tillbaka stulna cyklar. Visst är det en administration men med dagens datateknik borde det ändå inte vara ett jätteproblem. Och jag förespråkar inte synliga skyltar, typ registreringsskyltar som på bilar utan den räcker med ett instansat nummer i ramen.

Vi kan ju tror att cyklarna kommer att öka, och att redan nu reglera vore bra.

Som bil och spårvagnsförare önskar man ibland att det ändå var tydliga skyltar, då de utför sina olagliga irrfärder och riskerar sina egna och andras liv, vilket underlättar rapportering.

Slutsatsen... varför skall cyklar undantas från regler som gäller för övriga trafikanter på hjul? Självklart skall även luddigheten i "styrstångsfylla" göras tydligt. Dvs samma regler som för övriga trafikanter.

Det är skönt att åka spårvagn :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ramnummer har väl de flesta fordon idag. Men, som jag påpekade, inte ens för moped klass 2 registerförs dessa. Den tekniska registerhållningen är väl det minsta problemet - det nuvarande vägtrafikregistret fyller i huvudsak sin funktion väl. Dessutom så måste, om det ska vara någon mening med en registreringsplikt, varje registrerat fordon vara försett med en tydligt synligt registreringsskylt. Utöver detta måste en registeravgift tas ut av ägaren till varje registrerat fordon, även minsta (tvåhjuliga) barncykel. Moped klass 1 (samt vissa andra fordonskategorier) klarar sig i dagens läge med en engångsavgift, övriga registreringspliktiga motorfordon får betala årliga avgifter (samt fordonsskatt givetvis, där (s) och (mp) enträget har försökt jämställa motorcykel med bil vad gäller skatteuttaget). Avgiften är fn. 65 kr. (per år för de fordon som debiteras årliga avgifter). Dessutom tillkommer kostnaden för registreringsskylt vid registreringstillfället.

Så det där tror jag inte på. Det är just elsparkcyklarna som är det stora problemet, inte "cyklar" i allmänhet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev:
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Nu vill Stockholm stad ta ut årsavgift från elcykeluthyrarna. 1400 per styck. Det finns för närvarande 2200 elsparkscyklar på Stockholms gator. Det ger 30,8 miljoner. Det blir det ju i och för sig inte i praktiken, eftersom mängden elsparkcyklar då skulle minska.
"Avgift ska minska antalet elsparkcyklar i Stockholm"
Vilket lagstöd har kommunen i frågan? Känns som det kan bli ett intressant rättsfall.

Skulle även vara intressant att se lönsamheten för företagen som hyr ut dessa fordon. Med tanke på mängden företag måste det finnas en efterfrågan och därmed möjlighet till lönsamhet.
Om det handlar om att ta betalt för parkeringsställ som ställs på kommunal mark så lär det väl vara fullt möjligt.
Man tar ju hyra när det ställs ut bord och stolar för servering på trottoaren.
Men att relatera hyra direkt till cyklarna låter knepigare.
Nu är det dock inte en parkeringsavgift man ska ta ut utan en avgift per el-scouter oavsett var den ställs. Känns som det kan bli ett intressant rättsfall med oviss utgång.

Med tanke på hur andra kommuner har agerat ska det bli intressant och se om någon kommer driva kommunernas olika påbud/förbud genom rättsväsandet.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, jag påtalade det behovet redan här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 00#p400268

Först när rättsläget är klarlagt går det att avgöra vilka lagändringar som (ev.) behövs.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ska borgarrådet Daniel Helldén avgå?

Fick mitt ex. av Mitti-tidningen i brevlådan häromdagen (den kommer sporadiskt, beroende på när de anlitade tidningsbuden vill och orkar) och där ser jag att den gamle AB-murveln Arne Höök i en krönika raljerar å det grövsta med sagda borgarråd:
https://pdf.mitti.se/magazines/read/sod ... 9eb384c229 (sid 39, har inte lyckats mitta krönikan i den linjära Mitti-sajten - att jag har valt Södermalmsupplagan innebär inte nödvändigtvis att jag själv bor där, dock) .

Jag måste citera lite:
Mitti/Arne Höök skrev:Men nu blir det ordning på torpet! I ett av sina sista stora beslut inför avgången har Daniel funnit lösningen. Från och med nästa år ska vi får hyrcyklar, eldrivna så klart, men såna man måste sitta på för att ta sig fram. Då kommer behovet av elsparkar att minska, enligt Helldén.
--------
Dock, en poäng har hans sista stora insats, för trettio av hyrcyklarna ska vara lådcyklar. Då kan den minst packade av fylltrattarna på krogen ta sina polare i lådan när de cyklar till nästa hak, istället för att åka två eller tre på elspark.
Så det, så! Men vem ska hyra ut cyklarna? Är det Stockholms stad som ska ge sig in på något halvkommersiellt äventyr nu igen? Som jag skrivit tidigare, så är det enligt min mening inte det allmännas uppgift att förse allmänheten med individuella färdmedel. Men några skattepengar ska ju absolut inte gå till detta, eller hur?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... r-pa-plats

Beträffande fleråkandet på elsparkarna så verkar det vara legio idag. Igår hade jag ett ärende till Bromma flygplats (alla alla ställen) och körde vägen hem via Mynttorget. I environgerna var förstås polismakten rikligt företrädd pga. Riksdagens högtidliga och många av dubbelåkare passerade förbi, helt opåtalade. Så kan det gå. Enklare trafikbrott, som att köra på trottoar, åka dubbelt eller köra mot röd trafiksignal är i princip straffria idag.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av daniel_s »

Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Nu verkar det inte som om uthyrningsföretagen tänka utmana detta i förvaltningsdomstolarna, men det vore ytterst intressant om det gjordes. Jag känner mig nämligen inte alls säker på att kommuner har befogenhet att fatta sådana här beslut.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ska borgarrådet Daniel Helldén avgå?
Helldén ska satsa på att komma in i Riksdagen, borde gå att finna artikel i valfri nyhetstidning som kommer ut i Stockholm.
Så det, så! Men vem ska hyra ut cyklarna? Är det Stockholms stad som ska ge sig in på något halvkommersiellt äventyr nu igen? Som jag skrivit tidigare, så är det enligt min mening inte det allmännas uppgift att förse allmänheten med individuella färdmedel. Men några skattepengar ska ju absolut inte gå till detta, eller hur?
Hyrcyklar har funnits i Stockholm förut och finns i många storstäder världen runt. Jag ser det som ett komplement till övrig kollektivtrafik och precis som bussar och tåg delvis betalas via skattsedeln så ser jag inget större fel i att hyrcyklar delvis betalas via skattsedeln.

Enklare trafikbrott, som att köra på trottoar, åka dubbelt eller köra mot röd trafiksignal är i princip straffria idag.
Gäller väl alla trafikbrott oavsett fordonstyp?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Ska borgarrådet Daniel Helldén avgå?
Helldén ska satsa på att komma in i Riksdagen, borde gå att finna artikel i valfri nyhetstidning som kommer ut i Stockholm.
Frågan var retorisk, jag betackar mig för snäsigheter av typen "borde gå att finna artikel i valfri nyhetstidning som kommer ut i Stockholm."
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Så det, så! Men vem ska hyra ut cyklarna? Är det Stockholms stad som ska ge sig in på något halvkommersiellt äventyr nu igen? Som jag skrivit tidigare, så är det enligt min mening inte det allmännas uppgift att förse allmänheten med individuella färdmedel. Men några skattepengar ska ju absolut inte gå till detta, eller hur?
Hyrcyklar har funnits i Stockholm förut och finns i många storstäder världen runt. Jag ser det som ett komplement till övrig kollektivtrafik och precis som bussar och tåg delvis betalas via skattsedeln så ser jag inget större fel i att hyrcyklar delvis betalas via skattsedeln.
Föga förvånande har vi olika uppfattning även här. Hyrcyklar är inte kollektivtrafik utan individuella färdmedel. I den mån sådana ska hyras ut (och uthyrning har sina fördelar) så är det en kommersiellt verksamhet, som privata företag, inte kommuner inte ska ägna sig åt. I det här fallet verkar det vara en hybrid, eftersom Stockholms stad har handlat upp det spanska bolaget Marfina för ändamålet.
Nu utlovas det ju att inga skattepengar ska behöva läggas på detta, utan att finansieringen ska ske med användaravgifter och reklam, det återstår väl att se hur stora reklamintäkterna blir. Principellt är det fel att en kommun går in och mer eller mindre garanterar en kommersiell verksamhet på detta sätt - i synnerhet som användaravgifterna är löjligt lågt satta - eftersom det omöjliggör konkurrens.

Det är en kommuns uppgift att reglera uthyrningsverksamhet, inte att bedriva densamma.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Nu utlovas det ju att inga skattepengar ska behöva läggas på detta, utan att finansieringen ska ske med användaravgifter och reklam, det återstår väl att se hur stora reklamintäkterna blir. Principellt är det fel att en kommun går in och mer eller mindre garanterar en kommersiell verksamhet på detta sätt - i synnerhet som användaravgifterna är löjligt lågt satta - eftersom det omöjliggör konkurrens.
Varför är det nödvändigt med konkurrens i en bransch med ett naturligt monopol? Vissa verksamheter bedrivs effektivare av en offentlig sektor...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Nu utlovas det ju att inga skattepengar ska behöva läggas på detta, utan att finansieringen ska ske med användaravgifter och reklam, det återstår väl att se hur stora reklamintäkterna blir. Principellt är det fel att en kommun går in och mer eller mindre garanterar en kommersiell verksamhet på detta sätt - i synnerhet som användaravgifterna är löjligt lågt satta - eftersom det omöjliggör konkurrens.
Varför är det nödvändigt med konkurrens i en bransch med ett naturligt monopol? Vissa verksamheter bedrivs effektivare av en offentlig sektor...
Anser man att cykeluthyrning är ett naturligt monopol har man nog en alltför omfattande syn på vad som är "naturligt". Eller också är man miljöpartist. Eller i värsta fall bådadera...................
Det offentliga är alla goda gåvors givare, tydligen.

Vissa verksamheter bedrivs lämpligen i offentlig regi, men knappast av effektivitetsskäl.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Nu stramar även Norge upp reglerna kring elsparkcyklarna.

Bland annat inför man en åldersgräns på 12 år. Har vi någon åldersgräns i Sverige? En del av uthyrningsföretagen har åldersgräns. På 16 år tror jag. Men finns det en åldersgräns som gör att polisen kan ingripa?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av Enceladus »

Förslag på p-förbud för elsparkcyklar välkomnas av Stockholm och Göteborg
DN skrev:Stockholms handelskammare, som har flera av elsparkcykelbolagen som medlemmar, tror att regeringens förslag kan leda till bättre ordning på gator och torg men befarar samtidigt att en kommun som är negativt inställd till elsparkcyklar kan ta tillfället i akt och inför totalt parkeringsförbud.
Ett totalt parkeringsförbud i stadskärnor skulle väl i första hand drabba bilar. Elsparkcyklar slutar att konkurrera med lokal kollektivtrafik, men kan till viss del ta över den roll som bilar hade.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Förslag på p-förbud för elsparkcyklar välkomnas av Stockholm och Göteborg
DN skrev:Stockholms handelskammare, som har flera av elsparkcykelbolagen som medlemmar, tror att regeringens förslag kan leda till bättre ordning på gator och torg men befarar samtidigt att en kommun som är negativt inställd till elsparkcyklar kan ta tillfället i akt och inför totalt parkeringsförbud.
Ett totalt parkeringsförbud i stadskärnor skulle väl i första hand drabba bilar. Elsparkcyklar slutar att konkurrera med lokal kollektivtrafik, men kan till viss del ta över den roll som bilar hade.
DN skrev:Nu kommer ett nytt förslag från regeringen, som innebär att elsparkcyklar ska kunna flyttas om de parkeras på gång- och cykelbanor.
Varför skilja på elsparkcyklar och "vanliga" cyklar? Det borde ju handla om hur mycket de är i vägen för fotgängare och cyklister i rörelse.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Elsparkcyklar

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
DN skrev:Nu kommer ett nytt förslag från regeringen, som innebär att elsparkcyklar ska kunna flyttas om de parkeras på gång- och cykelbanor.
Varför skilja på elsparkcyklar och "vanliga" cyklar? Det borde ju handla om hur mycket de är i vägen för fotgängare och cyklister i rörelse.
Det är väl just detta som är i fokus? Elsparkcyklar parkeras lite hur som helst medan cyklar normalt parkeras i ställ, vid ett träd eller husvägg och därmed är mindre i vägen. Sedan vet jag inte hur lagstiftaren har tänkt hur man ska skilja cyklar och elsparkcyklar ifrån varandra, om man ens tänkt göra detta?
Skriv svar