Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av wax »

Hej,

Vilka hållplatser tycker ni är dom mest onödiga i Göteborg? Vilka kliver det nästan aldrig på någon eller går av vid, och vilka bör slopas?

Dom gångerna som jag har varit i Göteborg och åkt med linje 11 så tycks Hinsholmen inte vara en särskilt populär hållplats. Eller har jag fel?

Tacksam för svar. :wink:
Ha det bra, allihopa!

//Wax.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Harald »

Det finns inte så många onödiga hållplatser kvar, för de flesta är redan indragna. Man får ju också se på hur långt det är till andra hållplatser. Hinsholmen har nog en hel del resande på vardagarna och det är långt till andra hållplatser. Onödigast är nog Klintens väg, inte många resande och nära till både Högsbogatan och Godhemsgatan. Frihamnen har väl inte heller så många resande. Ättehögsgatan kan väl också diskuteras.
KurtL
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 03 april 2019 20:23

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av KurtL »

Mina kandidater är ungefär som Haralds: Ättehögsgatan och Härlanda, Klintens väg, vagnhallen Majorna eller Ostindiegatan, någon av Kviberg, Beväringsgatan och Nymånegatan. Sedan kanske man kan kolla på resandet, men oftast är det ju hållplatser som ligger tätt som är intressanta att gallra bort eller ersätta med en ny mellan de gamla. Frihamnen kommer nog att försvinna, den är extremt dåligt handikappanpassad och nu finns ju busstrafik till Frihamnsporten.
/Kurt
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av wax »

Ja, Klintens väg, Härlanda och Frihamnen är det inte så många som går på vid. Klintens väg bör slopas tycker jag - det är den ödsligaste hållplatsen i Göteborg. :roll:

Annars så kan man väl slopa Sannaplan eller Sandarna som ligger nära varandra. Vilken utav dom två har mera passagerare?
Ekedal och Godhemsgatan ligger också väldigt, väldigt nära varandra, eller hur ???

Är inte Lana och Lackarebäck också väldigt tomma hållplatser med få resande, förutom att det finns en vändslinga vid Lana?

Flera svar önskas gärna ! ;-)

//Wax.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av wax »

Ja, Klintens väg, Härlanda och Frihamnen är det inte så många som går på vid. Klintens väg bör slopas tycker jag - det är den ödsligaste hållplatsen i Göteborg. :roll:

Annars så kan man väl slopa Sannaplan eller Sandarna som ligger nära varandra. Vilken utav dom två har mera passagerare?
Ekedal och Godhemsgatan ligger också väldigt, väldigt nära varandra, eller hur ???

Är inte Lana och Lackarebäck också väldigt tomma hållplatser med få resande, förutom att det finns en vändslinga vid Lana?

Flera svar önskas gärna ! ;-)

//Wax.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av wax »

Oj, det blev 2 gånger. Oops! :P

/Wax.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av wax »

På tal om hållplatser; vilken av Västtrafiks hållplatsröster gillar ni bättre, den här syntetiska kvinnorösten som är nu eller den förra rösten med Göteborgsdialekt (Martin Krantz var det tror jag) ?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Odd »

Jag skulle nog säga att de hållplatser jag inte använder är onödiga. De tillför ju ingen som helst nytta för mitt resande.
Men för de som använder respektive hållplats så är de ju inte onödiga, ty hade de varit det så skulle de inte använda dem...
Genius on call
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av wax »

Odd skrev:Jag skulle nog säga att de hållplatser jag inte använder är onödiga. De tillför ju ingen som helst nytta för mitt resande.
Men för de som använder respektive hållplats så är de ju inte onödiga, ty hade de varit det så skulle de inte använda dem...
Kan du ge något exempel? :)

/Wax
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av gek »

Lackarebäck: När jag för länge sedan (1970-talet) arbetade i området var det många resenärer vid denna hållplats - stora arbetsplatser t ex Ericsson i närheten. En del företag i området kanske avvecklats sedan dess men andra har väl kommit istället?

Beväringsgatan fanns inte från början; kom till efter att de två jättestora "Kvibergshusen" byggts i början av 1960-talet och invånarna där klagat över långt gångavstånd till närmaste hållplats. Det var då tal om att istället dra in hållplatsen Almanacksvägen (nuvarande Nymånegatan) som hade extremt få resenärer, men det var väl då redan bestämt att området i dalen vid Nymånegatan skulle bebyggas och så fick hållplatsen vara kvar.

Ättehögsgatan ligger mycket nära Munkebäckstorget och en kort tid på 1980-talet var hållplatsen indragen, men det blev väl alltför stora protester från lokalbefolkningen och så återuppstod hållplatsen.

Hinsholmen: Som nämnts i annat inlägg är det ganska långt avstånd till intilliggande hållplatser. Tidigare fanns två andra hållplatser i området (Johannelund och Gamla vägen) som det var helt befogat att dra in.

Överhuvudtaget har det sedan 1960-talet dragits in många hållplatser - till fördel för resenärskollektivet även om några trafikanter fått lite längre gångavstånd.
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:Lackarebäck: När jag för länge sedan (1970-talet) arbetade i området var det många resenärer vid denna hållplats - stora arbetsplatser t ex Ericsson i närheten. En del företag i området kanske avvecklats sedan dess men andra har väl kommit istället?
Javisst, hade t o m själv ett ärende där häromdagen och var inte precis ensam att kliva av resp på!

(Men är man verkligen i Göteborg när gatan som hållplatsen ligger i heter "Göteborgsvägen"?)
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av gek »

daniel_s skrev: (Men är man verkligen i Göteborg när gatan som hållplatsen ligger i heter "Göteborgsvägen"?)
Nej, kanske borde det ha startats en speciell tråd om eventuellt onödiga spårvagnshållplatser i Mölndal :-) Men jag tror inte att det längre finns några sådana efter de hållplatsindragningar som gjordes runt 1970; Sörgården, Lugnet, Knarrhögsgatan samt 2002 Tempelgatan.
/Gunnar Ekeving
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Men är man verkligen i Göteborg när gatan som hållplatsen ligger i heter "Göteborgsvägen"
Man är i tätorten Göteborg. F.ö. så kan man stiga av spårvagnen vid en hållplats som ligger på Gröndalsvägen och då är man i Gröndal.
vetendel
Inlägg: 30
Blev medlem: lördag 17 mars 2012 20:20

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av vetendel »

Beträffande hållplatsen Frihamnen kommer den att bli en central hållplats i den nya stadsdel som planeras i Frihamnsområdet.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Harald »

vetendel skrev:Beträffande hållplatsen Frihamnen kommer den att bli en central hållplats i den nya stadsdel som planeras i Frihamnsområdet.
Snarare perifer väl. Frihamnsområdet ligger ju på ena sidan av hållplatsen. På andra sidan ligger en bangård och snart en vagnhall.
KurtL
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 03 april 2019 20:23

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av KurtL »

Harald skrev:
vetendel skrev:Beträffande hållplatsen Frihamnen kommer den att bli en central hållplats i den nya stadsdel som planeras i Frihamnsområdet.
Snarare perifer väl. Frihamnsområdet ligger ju på ena sidan av hållplatsen. På andra sidan ligger en bangård och snart en vagnhall.
Jag tänkte mest på nuvarande hållplats. När väl Frihamnen byggs ut skapas ju en ny hållplats, som får en modernare utformning, då är den ju inte onödig längre. Men Frihamnens utbyggnad är en långdragen historia med pågående omtag. Däremot kommer Trafikkontoret nu att studera hur spårvägen Frihamnen-Lindholmen ska genomföras.
/Kurt
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Ulrik Berggren »

Harald skrev:
vetendel skrev:Beträffande hållplatsen Frihamnen kommer den att bli en central hållplats i den nya stadsdel som planeras i Frihamnsområdet.
Snarare perifer väl. Frihamnsområdet ligger ju på ena sidan av hållplatsen. På andra sidan ligger en bangård och snart en vagnhall.
Ja, den nya centrala hållplatsen i Frihamnsområdet blir väl Jubileumsplatsen? Fast den blir nog inte klar till 300-årsjubileet... Däremot bli det väl någon sorts byteshållplats vid förgreningen mellan Lindholmsbanan och Hisingsbanan
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av wax »

KurtL skrev: söndag 14 april 2019 18:05 Mina kandidater är ungefär som Haralds: Ättehögsgatan och Härlanda, Klintens väg, vagnhallen Majorna eller Ostindiegatan, någon av Kviberg, Beväringsgatan och Nymånegatan. Sedan kanske man kan kolla på resandet, men oftast är det ju hållplatser som ligger tätt som är intressanta att gallra bort eller ersätta med en ny mellan de gamla. Frihamnen kommer nog att försvinna, den är extremt dåligt handikappanpassad och nu finns ju busstrafik till Frihamnsporten.
/Kurt
I så fall Kviberg eller Beväringsgatan, för att Nymånegatan har väl en vändslinga?
Olof
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 30 september 2013 18:39
Ort: Göteborg

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Olof »

Både Kviberg och Beväringsgatan har hyfsat mycket resandeutbyte, då det är många som sportar som tar vagnen dit.
Om de inte ska till studentbostäderna.
Och det verkar vara ca 50/50 av de som kliver av vid Beväringsgatan om de går in på gamla regementsområdet eller går till bostadshusen på andra sidan spåren. Ännu är de nybyggda husen inte färdiga att flytta in i. Så det kommer komma än mer boende till Beväringsgatan.
Nymånegatan ser inte jag att det är stort resandeutbyte på. Trafikmätning kanske visar annat?
Förutom då man blir avslängd för att vagnen är sen, och ska vända där. (men uppenbarligen inte passagerarna, för dom får snällt vänta på näst-nästa vagn (så har jag fått kräkas lite också))
Hållplatsen saknar dessutom väderskydd.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av gek »

wax skrev: måndag 23 maj 2022 14:53 I så fall Kviberg eller Beväringsgatan, för att Nymånegatan har väl en vändslinga?
Hållplatsen Beväringsgatan kom till flera år efter att spårvägssträckan öppnats. Det var boende i de nya gigantiska husen som protesterat mot långa gångvägar. Det var nog redan då aktuellt att lägga ner den hållplats som numera heter Nymånegatan. Sedan har det emellertid successivt kommit till bebyggelse i närområdet, bland annat vid den nyanlagda gatan Nymånegatan. Alltnog, hållplatsen Nymånegatan skulle nog kunna slopas, det är bara drygt 300 meter gångavstånd till hållplats Beväringsgatan. Men det kan vara en fördel att en försenad vagn, som skall vända vid Nymånegatan, kan köra in i slingan och släppa av passagerarna utan att hindra efterföljande vagn - förmodligen också försenad.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar