Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev: måndag 17 oktober 2022 23:27 Skönt att det finns någonting som inte är så lätt att förvanska!
Tänk om det vore så väl ändå. Att fylla det som var tänkt som grönområden med nya hus går bra.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: tisdag 18 oktober 2022 7:08
daniel_s skrev: måndag 17 oktober 2022 23:27 Skönt att det finns någonting som inte är så lätt att förvanska!
Tänk om det vore så väl ändå. Att fylla det som var tänkt som grönområden med nya hus går bra.
Hm, inte bra!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av 2763 »

Harald skrev: måndag 17 oktober 2022 21:41 På linje 11 kan man:
Dra in Januarigatan som tillkom när Aprilgatan blev utan ordinarie trafik, vilket den inte är längre.
Dra in Nymånegatan
Dra in Grönsakstorget
Flytta tillbaka Majvallen till korsningen med Såggatan och dra in Ekedal
Slå ihop Mariaplan och Sannaplan (och Ostindiegatan) till Älvsborgsplan
Flytta Tranered till korsningen med Krokebacksgatan och dra in Hagen
Till trots för att dina förslag är genomtänkta ser jag att följande bör tillföras:
Januarigatan är nog tyngre än Aprilgatan eftersom 6:an inte går snabbspåret, det känns inte som en möjlighet.

Jag tror att det är bättre fördelning om man lägger ner Beväringsgatan i stället för Nymånegatan - du får bättre rytm.

Grönsakstorget/Domkyrkan har alldeles för många målpunkter för att det ska vara möjligt att genomföra. Om man vill få upp kapaciteten är det Domkyrkan som borde ryka.


/T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Harald »

2763 skrev: tisdag 18 oktober 2022 11:05
Harald skrev: måndag 17 oktober 2022 21:41 På linje 11 kan man:
Dra in Januarigatan som tillkom när Aprilgatan blev utan ordinarie trafik, vilket den inte är längre.
Dra in Nymånegatan
Dra in Grönsakstorget
Flytta tillbaka Majvallen till korsningen med Såggatan och dra in Ekedal
Slå ihop Mariaplan och Sannaplan (och Ostindiegatan) till Älvsborgsplan
Flytta Tranered till korsningen med Krokebacksgatan och dra in Hagen
Till trots för att dina förslag är genomtänkta ser jag att följande bör tillföras:
Januarigatan är nog tyngre än Aprilgatan eftersom 6:an inte går snabbspåret, det känns inte som en möjlighet.

Jag tror att det är bättre fördelning om man lägger ner Beväringsgatan i stället för Nymånegatan - du får bättre rytm.

Grönsakstorget/Domkyrkan har alldeles för många målpunkter för att det ska vara möjligt att genomföra. Om man vill få upp kapaciteten är det Domkyrkan som borde ryka.


/T
Man skulle förstås behöva lite mera data om resandet, men om längre vagnar på linje 11 gör att det räcker med en linje från Bergsjön till centrum, så skulle man kunna låta sexan och sjuan byta ändstation.

Jag vet inte vad rytm har med saken att göra. Trafiken är väl till för befolkningen och det bor många fler runt Beväringsgatan än runt Nymånegatan. Dessutom är slingan byggd så att det inte finns 45 m rakspår för plattformar i själva slingan. Men man skulle kanske kunna flytta Beväringsgatan lite norrut.

Du har rätt om Domkyrkan. Jag tyckte bara att det vore lite synd att dra in den, som från resenärernas synpunkt är väldigt väl placerad vid det centrala gångstråket.
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Zawaq »

Harald skrev: tisdag 18 oktober 2022 12:08
2763 skrev: tisdag 18 oktober 2022 11:05
Harald skrev: måndag 17 oktober 2022 21:41 På linje 11 kan man:
Dra in Januarigatan som tillkom när Aprilgatan blev utan ordinarie trafik, vilket den inte är längre.
Dra in Nymånegatan
Dra in Grönsakstorget
Flytta tillbaka Majvallen till korsningen med Såggatan och dra in Ekedal
Slå ihop Mariaplan och Sannaplan (och Ostindiegatan) till Älvsborgsplan
Flytta Tranered till korsningen med Krokebacksgatan och dra in Hagen
Till trots för att dina förslag är genomtänkta ser jag att följande bör tillföras:
Januarigatan är nog tyngre än Aprilgatan eftersom 6:an inte går snabbspåret, det känns inte som en möjlighet.

Jag tror att det är bättre fördelning om man lägger ner Beväringsgatan i stället för Nymånegatan - du får bättre rytm.

Grönsakstorget/Domkyrkan har alldeles för många målpunkter för att det ska vara möjligt att genomföra. Om man vill få upp kapaciteten är det Domkyrkan som borde ryka.


/T
Man skulle förstås behöva lite mera data om resandet, men om längre vagnar på linje 11 gör att det räcker med en linje från Bergsjön till centrum, så skulle man kunna låta sexan och sjuan byta ändstation.

Jag vet inte vad rytm har med saken att göra. Trafiken är väl till för befolkningen och det bor många fler runt Beväringsgatan än runt Nymånegatan. Dessutom är slingan byggd så att det inte finns 45 m rakspår för plattformar i själva slingan. Men man skulle kanske kunna flytta Beväringsgatan lite norrut.

Du har rätt om Domkyrkan. Jag tyckte bara att det vore lite synd att dra in den, som från resenärernas synpunkt är väldigt väl placerad vid det centrala gångstråket.
Hade det inte varit bättre att slå ihop Kviberg och Beväringsgatan i ett nytt läge och samtidigt flytta Nymånegatans plattformar precis söder om växlarna?
danneh
Inlägg: 262
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av danneh »

Fast Grönsakstorget kanske kan vara aktuell att dra in ändå? Domkyrkans plattformar är väl åtminstone 45m redan, och 11ans plattformar vid Grönsakstorget kanske inte är så lätta att förlänga? Får för mig att det är så iaf.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Harald »

DSC_0135.jpg
DSC_0135.jpg (210.73 KiB) Visad 723 gånger
Plattformen förlängs vid Nya Varvet.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Johan »

danneh skrev: tisdag 18 oktober 2022 1:41 På linje 5 tänker jag direkt på Bäckeliden, Sanatoriegatan och Ättehögsgatan.
När sträckan moderniserades för några sedan var det tal om att lägga samman Sanatoriegatan och Solrosgatan men det blev intet.

Det är snudd på bättre att behålla Bäckeliden och dra in Sankt Sigfrids plan. Jag upplever att den sistnämnda har tappat i resande och den är svårare att förlänga. Samt att Liseberg redan flyttats mycket längre österut. Man missar bytesmöjligheten till buss 62, hur många som nu nyttjar det, och något av stadsbilden med en plats som inte har en hållplats. Nu är det ju inte så mycket till plats längre förutom en fiskaffär...
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Harald »

Johan skrev: torsdag 20 oktober 2022 20:13
danneh skrev: tisdag 18 oktober 2022 1:41 På linje 5 tänker jag direkt på Bäckeliden, Sanatoriegatan och Ättehögsgatan.
När sträckan moderniserades för några sedan var det tal om att lägga samman Sanatoriegatan och Solrosgatan men det blev intet.

Det är snudd på bättre att behålla Bäckeliden och dra in Sankt Sigfrids plan. Jag upplever att den sistnämnda har tappat i resande och den är svårare att förlänga. Samt att Liseberg redan flyttats mycket längre österut. Man missar bytesmöjligheten till buss 62, hur många som nu nyttjar det, och något av stadsbilden med en plats som inte har en hållplats. Nu är det ju inte så mycket till plats längre förutom en fiskaffär...
Man kan flytta hållpatsen till bortom slingan. Där finns 45 m rakspår.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Johan »

Harald skrev: torsdag 20 oktober 2022 21:31
Johan skrev: torsdag 20 oktober 2022 20:13
danneh skrev: tisdag 18 oktober 2022 1:41 På linje 5 tänker jag direkt på Bäckeliden, Sanatoriegatan och Ättehögsgatan.
När sträckan moderniserades för några sedan var det tal om att lägga samman Sanatoriegatan och Solrosgatan men det blev intet.

Det är snudd på bättre att behålla Bäckeliden och dra in Sankt Sigfrids plan. Jag upplever att den sistnämnda har tappat i resande och den är svårare att förlänga. Samt att Liseberg redan flyttats mycket längre österut. Man missar bytesmöjligheten till buss 62, hur många som nu nyttjar det, och något av stadsbilden med en plats som inte har en hållplats. Nu är det ju inte så mycket till plats längre förutom en fiskaffär...
Man kan flytta hållpatsen till bortom slingan. Där finns 45 m rakspår.
Avståndsmässigt är det ju optimalt men vill man verkligen bygga nya hållplatser i motlut idag? Det partiet verkar svårt som det är.
Användarens profilbild
Lemanic
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 05 mars 2011 0:18

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Lemanic »

Ättehögsgatan borde flytta en bit åt nordost för att rättfärdiga sig själv.

Sedan borde hela Härlandavägen byggas om så att spårvägen går mitt i istället för dikt an till kyrkogården. Munkebäcksgatan norr om Virginsgatan bör spåret också ligga mitt i gatan. Med dem förändringarna kan Munkebäckstorget få fler hållplatser och ett resecentrum likt Korsvägen kan etableras i mitten.

Solros och Sanatorie ersätts med Vallmo.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av Johan »

Fast fortfarande på egen banvall, hoppas jag du menar? 8) Den här trafikblandarsjukan verkar vara något som hittas på av de som aldrig själva åker spårvagn och inte måste vänta halva dagen när det sker en kollision.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av 2763 »

Lemanic skrev: fredag 21 oktober 2022 18:09 Ättehögsgatan borde flytta en bit åt nordost för att rättfärdiga sig själv.

Sedan borde hela Härlandavägen byggas om så att spårvägen går mitt i istället för dikt an till kyrkogården. Munkebäcksgatan norr om Virginsgatan bör spåret också ligga mitt i gatan. Med dem förändringarna kan Munkebäckstorget få fler hållplatser och ett resecentrum likt Korsvägen kan etableras i mitten.

Solros och Sanatorie ersätts med Vallmo.
Just den sträckan håller jag verkligen inte med dig alls. Spårvägen ligger på särskild banvall (=60km/h) utan korsningar vilket innebär högt tempo och kort restid.

Flyttar vi in den i gatumitt kommer det att bli mycket olyckor eftersom fler kommer behöva korsa spåret. Nej, kvar i sida utan konflikter är rätt här, dessutom hamnar vi på en 40km/h-begränsning i stället, det tar rätt mycket längre tid att åka då.

/T
Med reservation för tyckfel.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Inlägg av wax »

danneh skrev: tisdag 18 oktober 2022 1:41 På linje 11 är ju Roddföreningen ganska självklar, och det kanske även Ekedal är med tanke på närheten till Godhemsgatan.

På linje 5 tänker jag direkt på Bäckeliden, Sanatoriegatan och Ättehögsgatan. Finns det någon hållplats på Hisingen som skulle kunna vara aktuell?
Ekedal bör tas bort, löjligt nära Godhemsgatan.

Bäckeliden är också onödig, nästan aldrig någon där.
Hisingen då tänker jag Sälöfjordsgatan. Möjligtvis också Mildvädersgatan.

Kviberg kan också diskuteras.
Skriv svar