I ett vagnhall, någonstans

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Hobbybjörn
Inlägg: 31
Blev medlem: onsdag 30 januari 2019 16:46

I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Hobbybjörn »

Var är denna bild tagen? Jag minns inte!
Bilagor
img1001471.jpg
img1001471.jpg (171.27 KiB) Visad 10246 gånger
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av daniel_s »

Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Bussmicke »

Oj, hur har jag kunnat missa detta..
Vore kul att veta var detta är, om nån vet.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av 1 »

daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Jomenvisst är det Enskedehallen;
Enskedehallen-(2)--x.jpg
Enskedehallen-(2)--x.jpg (77.31 KiB) Visad 5714 gånger
Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.

Ritningarna utfördes av arkitekten Gunnar Asplund som även engagerades i planeringen av (numera Världsarvet) Skogskyrkogården vars huvudentré också ligger vid Sockenvägen.

Förutom vagnarna på linjerna 8 och 19 användes hallen även för innerstadsvagnar.
Enskedehallen---A8-+-A24.jpg
Enskedehallen---A8-+-A24.jpg (66.73 KiB) Visad 5714 gånger
När Enskede- och Örbybanan ersattes med T-bana åren 1950-51 fortsatte man att använda hallen för innerstadsvagnar fram till år 1956.

Först år 1980 revs byggnaden, vilket förklarar att åldersstigna medlemmar i SSS kan sitta och fundera över sina antika bilder och undra var han har varit .... ? :o

Och även efter 1956 när in- och utgående vagnar försvann användes den tämligen gistna träkåken som uppställningsplats.
1960-02-Enskedehallen.jpg
1960-02-Enskedehallen.jpg (49.47 KiB) Visad 5714 gånger
Lite kul är att ett antal vagnhallsportar togs till vara och nu finns i Malmköping.

Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.

Detta medförde att vi här på Forum (om någon kan leta upp det) hade en trevlig frågeställning om varför man på bilder från linje 8 kunde se vagnar skyltade 19.
SS---linje-8---Skarpnäck-(2.jpg
SS---linje-8---Skarpnäck-(2.jpg (60.25 KiB) Visad 5714 gånger
För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.

Hälsar / Lena
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Harald »

1 skrev:Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.
1 skrev:För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.
Fram till 1926 fanns ju en slinga vid hallen på Sockenvägens norra sida, enligt vad vi har kommit fram till i tidigare trådar om Enskedehallen. Dock var väl alla vagnar i Enskedehallen tvåriktningsvagnar innan man placerade mustanger där. Man slapp förstås arbetet med att koppla om släpen genom att låta tågen vända vid Skarpnäck. Att dra järnet gav väl dock bara längre väntetid bakom åttan i Skarpnäck. Jag undrar om man hade gjort någon kalkyl över tågpersonalens extra arbetstid jämfört med personal för släpvagnskoppling vid hallen.
Jag funderar lite på att man byggde vagnhallar i trä. Man tar ju en viss risk när man gör så. På 1920-talet utreddes i Göteborg elektrifiering av Säröbanan och trafikering med vagnar som skulle kunna gå till Järntorget på spårvägsspåren. Det blev tyvärr inget av för på vanligt göteborgsmanér lyckades någon begrava saken genom att börja utreda något "ännu bättre", vilket förstås aldrig ledde fram till något användbart. Vagnhallen skulle placeras där den nuvarande Slottsskogshallen ligger. P.g.a. dåliga grundförhållanden var det önskvärt med en lätt byggnad. En lätt brandsäker hall skulle kunna byggas av korrugerad plåt, men det avfärdas av estetiska skäl. Man förordade därför en träbyggnad, men den skulle förses med en "fire-plug"-anläggning, varmed antagligen avses sprinkler. Dessutom skulle det alltid finnas personal i hallen och spåren skulle läggas i svag lutning så att man skulle kunna rulla ut vagnarna om det var spänningslöst. En ordentlig riskanalys alltså, långt innan det ordet var uppfunnet.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av 643 »

Tror snarare att färgbilden föreställer Norrhallen hall 3 med större avstånd mellan spåren och en helt annan
lanterninkonstruktion :cheesygrin: (Har sett de avbildade fordonen där vid ett studiebesök vid 80-talets början)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av C12C3C3C12 »

Min gissning är Brommahallen, där stod lite gammalt "skräp" på spåren 1 & 2 på 70-talet. Enskedehallen blev historia när Söderhallen stod färdig som vagnhall för trafikvagnar. Enligt uppgift stod som sagt Mustangerna där innan dom flyttade till Söderhallen. Hur var det med Råsundahallen på gränsen till Sumpan, stod inte Mustanger där också? Det som motsäger det är att en f.d. kondis på 3:an sade att dom stod i Enskedehallen till 1956.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Harald »

C12C3C3C12 skrev:Min gissning är Brommahallen
Brommahallen har inte lanterniner.

Första linjen med mustanger var linje 10 1946-07-20. Jag skulle tippa att de stod i Brännkyrka. Nästa var linje 4 1946-10-01 (innerringen) och 1946-11-22 (ytterringen). De stod också Brännkyrka, möjligen några i Enskede. Därefter linje 2 1948, Bromma och linje 1 1951-02-23, troligen Enskede. 1952 fick tvåans mustanger flytta till linje 3 och Råsunda. 1952-12-30 delades fyran i linje 4 och 8. Åttans mustanger stod i Enskede. 1956 öppnades Söderhallen och mustangerna samlades där utom fyrans som blev kvar i Brännkyrka till 1964. 1956 fick också femman mustanger.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av C12C3C3C12 »

Harald skrev:
C12C3C3C12 skrev:Min gissning är Brommahallen
Brommahallen har inte lanterniner.

Första linjen med mustanger var linje 10 1946-07-20. Jag skulle tippa att de stod i Brännkyrka. Nästa var linje 4 1946-10-01 (innerringen) och 1946-11-22 (ytterringen). De stod också Brännkyrka, möjligen några i Enskede. Därefter linje 2 1948, Bromma och linje 1 1951-02-23, troligen Enskede. 1952 fick tvåans mustanger flytta till linje 3 och Råsunda. 1952-12-30 delades fyran i linje 4 och 8. Åttans mustanger stod i Enskede. 1956 öppnades Söderhallen och mustangerna samlades där utom fyrans som blev kvar i Brännkyrka till 1964. 1956 fick också femman mustanger.
Det var en rövare jag tog, kommer ihåg att 12:ans spår var med makadam inte asfalt. Även om det var en liten urspårning var det intressant med Mustangernas start i Stockholm.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Hechtwagen »

1 skrev:
daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Jomenvisst är det Enskedehallen;
Enskedehallen-(2)--x.jpg
Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.

Ritningarna utfördes av arkitekten Gunnar Asplund som även engagerades i planeringen av (numera Världsarvet) Skogskyrkogården vars huvudentré också ligger vid Sockenvägen.

Förutom vagnarna på linjerna 8 och 19 användes hallen även för innerstadsvagnar.
Enskedehallen---A8-+-A24.jpg
När Enskede- och Örbybanan ersattes med T-bana åren 1950-51 fortsatte man att använda hallen för innerstadsvagnar fram till år 1956.

Först år 1980 revs byggnaden, vilket förklarar att åldersstigna medlemmar i SSS kan sitta och fundera över sina antika bilder och undra var han har varit .... ? :o

Och även efter 1956 när in- och utgående vagnar försvann användes den tämligen gistna träkåken som uppställningsplats.
1960-02-Enskedehallen.jpg
Lite kul är att ett antal vagnhallsportar togs till vara och nu finns i Malmköping.

Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.

Detta medförde att vi här på Forum (om någon kan leta upp det) hade en trevlig frågeställning om varför man på bilder från linje 8 kunde se vagnar skyltade 19.
SS---linje-8---Skarpnäck-(2.jpg
För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.

Hälsar / Lena
Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Hechtwagen »

1 skrev:
daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Jomenvisst är det Enskedehallen;
Enskedehallen-(2)--x.jpg
Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.

Ritningarna utfördes av arkitekten Gunnar Asplund som även engagerades i planeringen av (numera Världsarvet) Skogskyrkogården vars huvudentré också ligger vid Sockenvägen.

Förutom vagnarna på linjerna 8 och 19 användes hallen även för innerstadsvagnar.
Enskedehallen---A8-+-A24.jpg
När Enskede- och Örbybanan ersattes med T-bana åren 1950-51 fortsatte man att använda hallen för innerstadsvagnar fram till år 1956.

Först år 1980 revs byggnaden, vilket förklarar att åldersstigna medlemmar i SSS kan sitta och fundera över sina antika bilder och undra var han har varit .... ? :o

Och även efter 1956 när in- och utgående vagnar försvann användes den tämligen gistna träkåken som uppställningsplats.
1960-02-Enskedehallen.jpg
Lite kul är att ett antal vagnhallsportar togs till vara och nu finns i Malmköping.

Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.

Detta medförde att vi här på Forum (om någon kan leta upp det) hade en trevlig frågeställning om varför man på bilder från linje 8 kunde se vagnar skyltade 19.
SS---linje-8---Skarpnäck-(2.jpg
För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.

Hälsar / Lena
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
Inte bensinspårvagnen och inte A4 (jitterbugg).
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Stefan Widén »

Hechtwagen skrev:
1 skrev:
daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Jomenvisst är det Enskedehallen;
Enskedehallen-(2)--x.jpg
Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.

Ritningarna utfördes av arkitekten Gunnar Asplund som även engagerades i planeringen av (numera Världsarvet) Skogskyrkogården vars huvudentré också ligger vid Sockenvägen.

Förutom vagnarna på linjerna 8 och 19 användes hallen även för innerstadsvagnar.
Enskedehallen---A8-+-A24.jpg
När Enskede- och Örbybanan ersattes med T-bana åren 1950-51 fortsatte man att använda hallen för innerstadsvagnar fram till år 1956.

Först år 1980 revs byggnaden, vilket förklarar att åldersstigna medlemmar i SSS kan sitta och fundera över sina antika bilder och undra var han har varit .... ? :o

Och även efter 1956 när in- och utgående vagnar försvann användes den tämligen gistna träkåken som uppställningsplats.
1960-02-Enskedehallen.jpg
Lite kul är att ett antal vagnhallsportar togs till vara och nu finns i Malmköping.

Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.

Detta medförde att vi här på Forum (om någon kan leta upp det) hade en trevlig frågeställning om varför man på bilder från linje 8 kunde se vagnar skyltade 19.
SS---linje-8---Skarpnäck-(2.jpg
För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.

Hälsar / Lena
Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
Utfarten var ju mot stan och då vill man ha vagnarna stå rätt och för att slippa rangera släpvagnen snurrade man i Skarpnäck och backade in tåget i hallen, så skulle jag ha gjort om jag jobbade där. Det var ju trevagnarns i i rusning men troligen koppla man av ett släp på kvällen och då skulle det på vid utryckningen. OCh då backade man in och häktade på det ...osv....

Undrar om 19 fick sina släp på och avkopplade vid slakthuset?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Stefan Isaksson »

Min farfar var stationerad i Enskede och körde under lång tid linje 19, men när den lades ned hade han ett halvår kvar till pension och därmed fick han inte tunneltågsutbildning. Istället fick han göra sina sista månader på linje 10.
Pappa sa ingenting om omstationering, så jag gissar att farfar var kvar i Enskedehallen. Alltså misstänker jag att det fanns 10-or stationerade där. Huruvida dessa var mustanger eller äldre vagnar i insatstrafik har jag ingen aning om.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Harald »

Stefan Isaksson skrev:Min farfar var stationerad i Enskede och körde under lång tid linje 19, men när den lades ned hade han ett halvår kvar till pension och därmed fick han inte tunneltågsutbildning. Istället fick han göra sina sista månader på linje 10.
Pappa sa ingenting om omstationering, så jag gissar att farfar var kvar i Enskedehallen. Alltså misstänker jag att det fanns 10-or stationerade där. Huruvida dessa var mustanger eller äldre vagnar i insatstrafik har jag ingen aning om.
Det stämmer. Enligt linjehäftet för linje 10 flyttades linjen från Brännkyrka till Enskede den 1 oktober 1950. Innerstads-åttan stod från början till hälften i Brännkyrka och hälften i Enskede, men från den 23 september 1953 helt i Enskede. Det var alltså linjerna 1, 8 och 10 som stod där.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av 643 »

Det fanns aldrig någon möjlighet att köra några tåg från Gamla Enskedehallen mot Skarpnäck - det fanns inte ens
en övergångsväxel vid hallen! När 8:an lagts ned 1950 gick därför ingående vagnar på kvarvarande linjer även fort-
sättningsvis formellt i trafik via slingan i Skarpnäck för att nå hallen. Först 1953 revs den yttersta sträckan sedan ett triangel-
spår byggts öster om hallen... :roll:
Rimligtvis bör 8:ans släpvagnskoppling ha skett vid hallen och 19:s vid Slakthuset men jag har sett bilder från 46-49
då den sker med hjälp av en liten smörjvagn vid Johanneshovs blivande T-station... :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Hechtwagen »

Harald skrev:
Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
Inte bensinspårvagnen och inte A4 (jitterbugg).
Helt rätt! Och dessa var statioberade i Enskedehallen?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av daniel_s »

643 skrev:Rimligtvis bör 8:ans släpvagnskoppling ha skett vid hallen och 19:s vid Slakthuset men jag har sett bilder från 46-49 då den sker med hjälp av en liten smörjvagn vid Johanneshovs blivande T-station... :cheesygrin:
Ja det finns en tråd nånstans där vi spekulerade lite om hur det närmare gick till under den perioden.

Men beträffande tiden före nya bron så verkar det något opraktiskt att koppla vid Slakthuset. Förekom det inte också att vagnarna bytte linje vid Slussen? I så fall passerade ju alla tågen vagnhallen vilket måste ha varit enklare. Bortsett från omskyltningen av motorvagnarna då...
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev:
Harald skrev:
Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
Inte bensinspårvagnen och inte A4 (jitterbugg).
Helt rätt! Och dessa var statioberade i Enskedehallen?
Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar.
De var en delmängd av "alla vagnar".
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Stefan Isaksson »

daniel_s skrev:
643 skrev:Rimligtvis bör 8:ans släpvagnskoppling ha skett vid hallen och 19:s vid Slakthuset men jag har sett bilder från 46-49 då den sker med hjälp av en liten smörjvagn vid Johanneshovs blivande T-station... :cheesygrin:
Ja det finns en tråd nånstans där vi spekulerade lite om hur det närmare gick till under den perioden.

Men beträffande tiden före nya bron så verkar det något opraktiskt att koppla vid Slakthuset. Förekom det inte också att vagnarna bytte linje vid Slussen? I så fall passerade ju alla tågen vagnhallen vilket måste ha varit enklare. Bortsett från omskyltningen av motorvagnarna då...
På Örbybanan fick det bara gå Örbyvagnar bland annat på grund av högre linjespänning, så frågan om linjeskiften handlar närmast om i vilken utsträckning Örbyvagnar gick på linje 8. Att det skedde är ovedersägligt, bland annat finns det en Örbyvagn skyltad linje 8 i "Hej Spårvagn", men jag roade mig med att räkna på hur vanligt det kan ha varit.
Ansatsen går som följer: jag tror att 19 tursattes med åtta turer (varvtid 60 minuter, att göra det på sju turer kräver en varvtid på 52,5 minuter vilket jag tror var för snålt), då åtgår 8 motorvagnar och 16 släpvagnar. Det gör 4 motorvagnar i reserv, vilket är en något större vagnreserv än vad som verkar ha varit praxis (jag är till exempel rätt säker på att Uppsala ursprungligen tursattes med åtta turer ur en vagnpark på 11).
Det är när man börjar räkna släpvagnar som det blir intressant: åtta turer ger 16 vagnar, vilket ger två i reserv. Därav följer att vagnarna endast räcker för ett tågsätt på linje 8 (och bara om samtliga släpvagnar för dagen är trafikdugliga).
Att vagnarna skyltades om vid Slussen tror jag inte ett dugg på: det är inte mindre än sex linjenummer och två långskyltar som ska bytas och det är ett ganska stort jobb som dessutom är svårt att utföra eftersom det knappast fanns läktare för att göra vid Slussen. Och jag har sett foton vagnar skyltade 19 i slingan i Skarpnäck, vilket jag förutsätter är en ingående vagn, som skyltades just så med destinationsrullen: "Ingående vagn", och det är helt i enlighet med hur det gick till på annat håll på SS.

För övrigt har jag sett att trådbussar som skiftade mellan linje 96 och 41 hade lösa extraskyltar. Linjenumret i nummerkrukan ändrade man inte.
Skriv svar