I ett vagnhall, någonstans
Postat: torsdag 04 april 2019 7:55
Var är denna bild tagen? Jag minns inte!
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Jomenvisst är det Enskedehallen; Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
1 skrev:Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.
Fram till 1926 fanns ju en slinga vid hallen på Sockenvägens norra sida, enligt vad vi har kommit fram till i tidigare trådar om Enskedehallen. Dock var väl alla vagnar i Enskedehallen tvåriktningsvagnar innan man placerade mustanger där. Man slapp förstås arbetet med att koppla om släpen genom att låta tågen vända vid Skarpnäck. Att dra järnet gav väl dock bara längre väntetid bakom åttan i Skarpnäck. Jag undrar om man hade gjort någon kalkyl över tågpersonalens extra arbetstid jämfört med personal för släpvagnskoppling vid hallen.1 skrev:För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.
Brommahallen har inte lanterniner.C12C3C3C12 skrev:Min gissning är Brommahallen
Det var en rövare jag tog, kommer ihåg att 12:ans spår var med makadam inte asfalt. Även om det var en liten urspårning var det intressant med Mustangernas start i Stockholm.Harald skrev:Brommahallen har inte lanterniner.C12C3C3C12 skrev:Min gissning är Brommahallen
Första linjen med mustanger var linje 10 1946-07-20. Jag skulle tippa att de stod i Brännkyrka. Nästa var linje 4 1946-10-01 (innerringen) och 1946-11-22 (ytterringen). De stod också Brännkyrka, möjligen några i Enskede. Därefter linje 2 1948, Bromma och linje 1 1951-02-23, troligen Enskede. 1952 fick tvåans mustanger flytta till linje 3 och Råsunda. 1952-12-30 delades fyran i linje 4 och 8. Åttans mustanger stod i Enskede. 1956 öppnades Söderhallen och mustangerna samlades där utom fyrans som blev kvar i Brännkyrka till 1964. 1956 fick också femman mustanger.
Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.1 skrev:Jomenvisst är det Enskedehallen; Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Ritningarna utfördes av arkitekten Gunnar Asplund som även engagerades i planeringen av (numera Världsarvet) Skogskyrkogården vars huvudentré också ligger vid Sockenvägen.
Förutom vagnarna på linjerna 8 och 19 användes hallen även för innerstadsvagnar. När Enskede- och Örbybanan ersattes med T-bana åren 1950-51 fortsatte man att använda hallen för innerstadsvagnar fram till år 1956.
Först år 1980 revs byggnaden, vilket förklarar att åldersstigna medlemmar i SSS kan sitta och fundera över sina antika bilder och undra var han har varit .... ?
Och även efter 1956 när in- och utgående vagnar försvann användes den tämligen gistna träkåken som uppställningsplats. Lite kul är att ett antal vagnhallsportar togs till vara och nu finns i Malmköping.
Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.
Detta medförde att vi här på Forum (om någon kan leta upp det) hade en trevlig frågeställning om varför man på bilder från linje 8 kunde se vagnar skyltade 19. För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.
Hälsar / Lena
1 skrev:Jomenvisst är det Enskedehallen; Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Ritningarna utfördes av arkitekten Gunnar Asplund som även engagerades i planeringen av (numera Världsarvet) Skogskyrkogården vars huvudentré också ligger vid Sockenvägen.
Förutom vagnarna på linjerna 8 och 19 användes hallen även för innerstadsvagnar. När Enskede- och Örbybanan ersattes med T-bana åren 1950-51 fortsatte man att använda hallen för innerstadsvagnar fram till år 1956.
Först år 1980 revs byggnaden, vilket förklarar att åldersstigna medlemmar i SSS kan sitta och fundera över sina antika bilder och undra var han har varit .... ?
Och även efter 1956 när in- och utgående vagnar försvann användes den tämligen gistna träkåken som uppställningsplats. Lite kul är att ett antal vagnhallsportar togs till vara och nu finns i Malmköping.
Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.
Detta medförde att vi här på Forum (om någon kan leta upp det) hade en trevlig frågeställning om varför man på bilder från linje 8 kunde se vagnar skyltade 19. För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.
Hälsar / Lena
Inte bensinspårvagnen och inte A4 (jitterbugg).Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
Utfarten var ju mot stan och då vill man ha vagnarna stå rätt och för att slippa rangera släpvagnen snurrade man i Skarpnäck och backade in tåget i hallen, så skulle jag ha gjort om jag jobbade där. Det var ju trevagnarns i i rusning men troligen koppla man av ett släp på kvällen och då skulle det på vid utryckningen. OCh då backade man in och häktade på det ...osv....Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.1 skrev:Jomenvisst är det Enskedehallen; Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Ritningarna utfördes av arkitekten Gunnar Asplund som även engagerades i planeringen av (numera Världsarvet) Skogskyrkogården vars huvudentré också ligger vid Sockenvägen.
Förutom vagnarna på linjerna 8 och 19 användes hallen även för innerstadsvagnar. När Enskede- och Örbybanan ersattes med T-bana åren 1950-51 fortsatte man att använda hallen för innerstadsvagnar fram till år 1956.
Först år 1980 revs byggnaden, vilket förklarar att åldersstigna medlemmar i SSS kan sitta och fundera över sina antika bilder och undra var han har varit .... ?
Och även efter 1956 när in- och utgående vagnar försvann användes den tämligen gistna träkåken som uppställningsplats. Lite kul är att ett antal vagnhallsportar togs till vara och nu finns i Malmköping.
Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.
Detta medförde att vi här på Forum (om någon kan leta upp det) hade en trevlig frågeställning om varför man på bilder från linje 8 kunde se vagnar skyltade 19. För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.
Hälsar / Lena
Det stämmer. Enligt linjehäftet för linje 10 flyttades linjen från Brännkyrka till Enskede den 1 oktober 1950. Innerstads-åttan stod från början till hälften i Brännkyrka och hälften i Enskede, men från den 23 september 1953 helt i Enskede. Det var alltså linjerna 1, 8 och 10 som stod där.Stefan Isaksson skrev:Min farfar var stationerad i Enskede och körde under lång tid linje 19, men när den lades ned hade han ett halvår kvar till pension och därmed fick han inte tunneltågsutbildning. Istället fick han göra sina sista månader på linje 10.
Pappa sa ingenting om omstationering, så jag gissar att farfar var kvar i Enskedehallen. Alltså misstänker jag att det fanns 10-or stationerade där. Huruvida dessa var mustanger eller äldre vagnar i insatstrafik har jag ingen aning om.
Helt rätt! Och dessa var statioberade i Enskedehallen?Harald skrev:Inte bensinspårvagnen och inte A4 (jitterbugg).Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
Ja det finns en tråd nånstans där vi spekulerade lite om hur det närmare gick till under den perioden.643 skrev:Rimligtvis bör 8:ans släpvagnskoppling ha skett vid hallen och 19:s vid Slakthuset men jag har sett bilder från 46-49 då den sker med hjälp av en liten smörjvagn vid Johanneshovs blivande T-station...
Hechtwagen skrev:Helt rätt! Och dessa var statioberade i Enskedehallen?Harald skrev:Inte bensinspårvagnen och inte A4 (jitterbugg).Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
De var en delmängd av "alla vagnar".Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar.
På Örbybanan fick det bara gå Örbyvagnar bland annat på grund av högre linjespänning, så frågan om linjeskiften handlar närmast om i vilken utsträckning Örbyvagnar gick på linje 8. Att det skedde är ovedersägligt, bland annat finns det en Örbyvagn skyltad linje 8 i "Hej Spårvagn", men jag roade mig med att räkna på hur vanligt det kan ha varit.daniel_s skrev:Ja det finns en tråd nånstans där vi spekulerade lite om hur det närmare gick till under den perioden.643 skrev:Rimligtvis bör 8:ans släpvagnskoppling ha skett vid hallen och 19:s vid Slakthuset men jag har sett bilder från 46-49 då den sker med hjälp av en liten smörjvagn vid Johanneshovs blivande T-station...
Men beträffande tiden före nya bron så verkar det något opraktiskt att koppla vid Slakthuset. Förekom det inte också att vagnarna bytte linje vid Slussen? I så fall passerade ju alla tågen vagnhallen vilket måste ha varit enklare. Bortsett från omskyltningen av motorvagnarna då...