Sida 1 av 2

I ett vagnhall, någonstans

Postat: torsdag 04 april 2019 7:55
av Hobbybjörn
Var är denna bild tagen? Jag minns inte!

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: lördag 06 april 2019 8:35
av daniel_s
Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: fredag 11 december 2020 21:33
av Bussmicke
Oj, hur har jag kunnat missa detta..
Vore kul att veta var detta är, om nån vet.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: fredag 11 december 2020 23:29
av 1
daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Jomenvisst är det Enskedehallen;
Enskedehallen-(2)--x.jpg
Enskedehallen-(2)--x.jpg (77.31 KiB) Visad 5767 gånger
Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.

Ritningarna utfördes av arkitekten Gunnar Asplund som även engagerades i planeringen av (numera Världsarvet) Skogskyrkogården vars huvudentré också ligger vid Sockenvägen.

Förutom vagnarna på linjerna 8 och 19 användes hallen även för innerstadsvagnar.
Enskedehallen---A8-+-A24.jpg
Enskedehallen---A8-+-A24.jpg (66.73 KiB) Visad 5767 gånger
När Enskede- och Örbybanan ersattes med T-bana åren 1950-51 fortsatte man att använda hallen för innerstadsvagnar fram till år 1956.

Först år 1980 revs byggnaden, vilket förklarar att åldersstigna medlemmar i SSS kan sitta och fundera över sina antika bilder och undra var han har varit .... ? :o

Och även efter 1956 när in- och utgående vagnar försvann användes den tämligen gistna träkåken som uppställningsplats.
1960-02-Enskedehallen.jpg
1960-02-Enskedehallen.jpg (49.47 KiB) Visad 5767 gånger
Lite kul är att ett antal vagnhallsportar togs till vara och nu finns i Malmköping.

Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.

Detta medförde att vi här på Forum (om någon kan leta upp det) hade en trevlig frågeställning om varför man på bilder från linje 8 kunde se vagnar skyltade 19.
SS---linje-8---Skarpnäck-(2.jpg
SS---linje-8---Skarpnäck-(2.jpg (60.25 KiB) Visad 5767 gånger
För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.

Hälsar / Lena

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: lördag 12 december 2020 9:43
av Harald
1 skrev:Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.
1 skrev:För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.
Fram till 1926 fanns ju en slinga vid hallen på Sockenvägens norra sida, enligt vad vi har kommit fram till i tidigare trådar om Enskedehallen. Dock var väl alla vagnar i Enskedehallen tvåriktningsvagnar innan man placerade mustanger där. Man slapp förstås arbetet med att koppla om släpen genom att låta tågen vända vid Skarpnäck. Att dra järnet gav väl dock bara längre väntetid bakom åttan i Skarpnäck. Jag undrar om man hade gjort någon kalkyl över tågpersonalens extra arbetstid jämfört med personal för släpvagnskoppling vid hallen.
Jag funderar lite på att man byggde vagnhallar i trä. Man tar ju en viss risk när man gör så. På 1920-talet utreddes i Göteborg elektrifiering av Säröbanan och trafikering med vagnar som skulle kunna gå till Järntorget på spårvägsspåren. Det blev tyvärr inget av för på vanligt göteborgsmanér lyckades någon begrava saken genom att börja utreda något "ännu bättre", vilket förstås aldrig ledde fram till något användbart. Vagnhallen skulle placeras där den nuvarande Slottsskogshallen ligger. P.g.a. dåliga grundförhållanden var det önskvärt med en lätt byggnad. En lätt brandsäker hall skulle kunna byggas av korrugerad plåt, men det avfärdas av estetiska skäl. Man förordade därför en träbyggnad, men den skulle förses med en "fire-plug"-anläggning, varmed antagligen avses sprinkler. Dessutom skulle det alltid finnas personal i hallen och spåren skulle läggas i svag lutning så att man skulle kunna rulla ut vagnarna om det var spänningslöst. En ordentlig riskanalys alltså, långt innan det ordet var uppfunnet.

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: lördag 12 december 2020 14:48
av 643
Tror snarare att färgbilden föreställer Norrhallen hall 3 med större avstånd mellan spåren och en helt annan
lanterninkonstruktion :cheesygrin: (Har sett de avbildade fordonen där vid ett studiebesök vid 80-talets början)

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: måndag 14 december 2020 16:14
av C12C3C3C12
Min gissning är Brommahallen, där stod lite gammalt "skräp" på spåren 1 & 2 på 70-talet. Enskedehallen blev historia när Söderhallen stod färdig som vagnhall för trafikvagnar. Enligt uppgift stod som sagt Mustangerna där innan dom flyttade till Söderhallen. Hur var det med Råsundahallen på gränsen till Sumpan, stod inte Mustanger där också? Det som motsäger det är att en f.d. kondis på 3:an sade att dom stod i Enskedehallen till 1956.

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: måndag 14 december 2020 17:23
av Harald
C12C3C3C12 skrev:Min gissning är Brommahallen
Brommahallen har inte lanterniner.

Första linjen med mustanger var linje 10 1946-07-20. Jag skulle tippa att de stod i Brännkyrka. Nästa var linje 4 1946-10-01 (innerringen) och 1946-11-22 (ytterringen). De stod också Brännkyrka, möjligen några i Enskede. Därefter linje 2 1948, Bromma och linje 1 1951-02-23, troligen Enskede. 1952 fick tvåans mustanger flytta till linje 3 och Råsunda. 1952-12-30 delades fyran i linje 4 och 8. Åttans mustanger stod i Enskede. 1956 öppnades Söderhallen och mustangerna samlades där utom fyrans som blev kvar i Brännkyrka till 1964. 1956 fick också femman mustanger.

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: måndag 14 december 2020 20:34
av C12C3C3C12
Harald skrev:
C12C3C3C12 skrev:Min gissning är Brommahallen
Brommahallen har inte lanterniner.

Första linjen med mustanger var linje 10 1946-07-20. Jag skulle tippa att de stod i Brännkyrka. Nästa var linje 4 1946-10-01 (innerringen) och 1946-11-22 (ytterringen). De stod också Brännkyrka, möjligen några i Enskede. Därefter linje 2 1948, Bromma och linje 1 1951-02-23, troligen Enskede. 1952 fick tvåans mustanger flytta till linje 3 och Råsunda. 1952-12-30 delades fyran i linje 4 och 8. Åttans mustanger stod i Enskede. 1956 öppnades Söderhallen och mustangerna samlades där utom fyrans som blev kvar i Brännkyrka till 1964. 1956 fick också femman mustanger.
Det var en rövare jag tog, kommer ihåg att 12:ans spår var med makadam inte asfalt. Även om det var en liten urspårning var det intressant med Mustangernas start i Stockholm.

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: måndag 14 december 2020 21:32
av Hechtwagen
1 skrev:
daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Jomenvisst är det Enskedehallen;
Enskedehallen-(2)--x.jpg
Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.

Ritningarna utfördes av arkitekten Gunnar Asplund som även engagerades i planeringen av (numera Världsarvet) Skogskyrkogården vars huvudentré också ligger vid Sockenvägen.

Förutom vagnarna på linjerna 8 och 19 användes hallen även för innerstadsvagnar.
Enskedehallen---A8-+-A24.jpg
När Enskede- och Örbybanan ersattes med T-bana åren 1950-51 fortsatte man att använda hallen för innerstadsvagnar fram till år 1956.

Först år 1980 revs byggnaden, vilket förklarar att åldersstigna medlemmar i SSS kan sitta och fundera över sina antika bilder och undra var han har varit .... ? :o

Och även efter 1956 när in- och utgående vagnar försvann användes den tämligen gistna träkåken som uppställningsplats.
1960-02-Enskedehallen.jpg
Lite kul är att ett antal vagnhallsportar togs till vara och nu finns i Malmköping.

Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.

Detta medförde att vi här på Forum (om någon kan leta upp det) hade en trevlig frågeställning om varför man på bilder från linje 8 kunde se vagnar skyltade 19.
SS---linje-8---Skarpnäck-(2.jpg
För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.

Hälsar / Lena
Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: måndag 14 december 2020 21:33
av Hechtwagen
1 skrev:
daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Jomenvisst är det Enskedehallen;
Enskedehallen-(2)--x.jpg
Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.

Ritningarna utfördes av arkitekten Gunnar Asplund som även engagerades i planeringen av (numera Världsarvet) Skogskyrkogården vars huvudentré också ligger vid Sockenvägen.

Förutom vagnarna på linjerna 8 och 19 användes hallen även för innerstadsvagnar.
Enskedehallen---A8-+-A24.jpg
När Enskede- och Örbybanan ersattes med T-bana åren 1950-51 fortsatte man att använda hallen för innerstadsvagnar fram till år 1956.

Först år 1980 revs byggnaden, vilket förklarar att åldersstigna medlemmar i SSS kan sitta och fundera över sina antika bilder och undra var han har varit .... ? :o

Och även efter 1956 när in- och utgående vagnar försvann användes den tämligen gistna träkåken som uppställningsplats.
1960-02-Enskedehallen.jpg
Lite kul är att ett antal vagnhallsportar togs till vara och nu finns i Malmköping.

Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.

Detta medförde att vi här på Forum (om någon kan leta upp det) hade en trevlig frågeställning om varför man på bilder från linje 8 kunde se vagnar skyltade 19.
SS---linje-8---Skarpnäck-(2.jpg
För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.

Hälsar / Lena

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: måndag 14 december 2020 21:47
av Harald
Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
Inte bensinspårvagnen och inte A4 (jitterbugg).

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: måndag 14 december 2020 22:02
av Stefan Widén
Hechtwagen skrev:
1 skrev:
daniel_s skrev:Skulle tro att det är Enskedehallen, den hade väl såna där lanterninfönster.
Jomenvisst är det Enskedehallen;
Enskedehallen-(2)--x.jpg
Hallen låg vid Sockenvägen och uppfördes år 1915 samt tillbyggdes åren 1921-22.

Ritningarna utfördes av arkitekten Gunnar Asplund som även engagerades i planeringen av (numera Världsarvet) Skogskyrkogården vars huvudentré också ligger vid Sockenvägen.

Förutom vagnarna på linjerna 8 och 19 användes hallen även för innerstadsvagnar.
Enskedehallen---A8-+-A24.jpg
När Enskede- och Örbybanan ersattes med T-bana åren 1950-51 fortsatte man att använda hallen för innerstadsvagnar fram till år 1956.

Först år 1980 revs byggnaden, vilket förklarar att åldersstigna medlemmar i SSS kan sitta och fundera över sina antika bilder och undra var han har varit .... ? :o

Och även efter 1956 när in- och utgående vagnar försvann användes den tämligen gistna träkåken som uppställningsplats.
1960-02-Enskedehallen.jpg
Lite kul är att ett antal vagnhallsportar togs till vara och nu finns i Malmköping.

Hallen var lite lattjo planerad, det fanns ingen rundkörningsmöjlighet, eller också var man kanske "lite före sin tid" och trodde att det inom kort skulle komma två-riktningsvagnar - men det dröjde ju 30 år innan Ängbyvagnarna kom i trafik.

Detta medförde att vi här på Forum (om någon kan leta upp det) hade en trevlig frågeställning om varför man på bilder från linje 8 kunde se vagnar skyltade 19.
SS---linje-8---Skarpnäck-(2.jpg
För att få motorvagnen i "rätt ända" på tåget fick man antingen vid infart till hallen eller utfart, dra järnet ner till Skarpnäck och vända i slingan.

Hälsar / Lena
Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
Utfarten var ju mot stan och då vill man ha vagnarna stå rätt och för att slippa rangera släpvagnen snurrade man i Skarpnäck och backade in tåget i hallen, så skulle jag ha gjort om jag jobbade där. Det var ju trevagnarns i i rusning men troligen koppla man av ett släp på kvällen och då skulle det på vid utryckningen. OCh då backade man in och häktade på det ...osv....

Undrar om 19 fick sina släp på och avkopplade vid slakthuset?

Stefan

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: tisdag 15 december 2020 19:57
av Stefan Isaksson
Min farfar var stationerad i Enskede och körde under lång tid linje 19, men när den lades ned hade han ett halvår kvar till pension och därmed fick han inte tunneltågsutbildning. Istället fick han göra sina sista månader på linje 10.
Pappa sa ingenting om omstationering, så jag gissar att farfar var kvar i Enskedehallen. Alltså misstänker jag att det fanns 10-or stationerade där. Huruvida dessa var mustanger eller äldre vagnar i insatstrafik har jag ingen aning om.

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: tisdag 15 december 2020 21:25
av Harald
Stefan Isaksson skrev:Min farfar var stationerad i Enskede och körde under lång tid linje 19, men när den lades ned hade han ett halvår kvar till pension och därmed fick han inte tunneltågsutbildning. Istället fick han göra sina sista månader på linje 10.
Pappa sa ingenting om omstationering, så jag gissar att farfar var kvar i Enskedehallen. Alltså misstänker jag att det fanns 10-or stationerade där. Huruvida dessa var mustanger eller äldre vagnar i insatstrafik har jag ingen aning om.
Det stämmer. Enligt linjehäftet för linje 10 flyttades linjen från Brännkyrka till Enskede den 1 oktober 1950. Innerstads-åttan stod från början till hälften i Brännkyrka och hälften i Enskede, men från den 23 september 1953 helt i Enskede. Det var alltså linjerna 1, 8 och 10 som stod där.

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: onsdag 16 december 2020 15:05
av 643
Det fanns aldrig någon möjlighet att köra några tåg från Gamla Enskedehallen mot Skarpnäck - det fanns inte ens
en övergångsväxel vid hallen! När 8:an lagts ned 1950 gick därför ingående vagnar på kvarvarande linjer även fort-
sättningsvis formellt i trafik via slingan i Skarpnäck för att nå hallen. Först 1953 revs den yttersta sträckan sedan ett triangel-
spår byggts öster om hallen... :roll:
Rimligtvis bör 8:ans släpvagnskoppling ha skett vid hallen och 19:s vid Slakthuset men jag har sett bilder från 46-49
då den sker med hjälp av en liten smörjvagn vid Johanneshovs blivande T-station... :cheesygrin:

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: onsdag 16 december 2020 16:06
av Hechtwagen
Harald skrev:
Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
Inte bensinspårvagnen och inte A4 (jitterbugg).
Helt rätt! Och dessa var statioberade i Enskedehallen?

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: onsdag 16 december 2020 16:19
av daniel_s
643 skrev:Rimligtvis bör 8:ans släpvagnskoppling ha skett vid hallen och 19:s vid Slakthuset men jag har sett bilder från 46-49 då den sker med hjälp av en liten smörjvagn vid Johanneshovs blivande T-station... :cheesygrin:
Ja det finns en tråd nånstans där vi spekulerade lite om hur det närmare gick till under den perioden.

Men beträffande tiden före nya bron så verkar det något opraktiskt att koppla vid Slakthuset. Förekom det inte också att vagnarna bytte linje vid Slussen? I så fall passerade ju alla tågen vagnhallen vilket måste ha varit enklare. Bortsett från omskyltningen av motorvagnarna då...

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: onsdag 16 december 2020 16:29
av Harald
Hechtwagen skrev:
Harald skrev:
Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar så jag förstår inte vad du menar, men jag uppskattar det du skriver.
Inte bensinspårvagnen och inte A4 (jitterbugg).
Helt rätt! Och dessa var statioberade i Enskedehallen?
Hechtwagen skrev:Alla vagnar före mustangerna var ju tvåriktningsvagnar.
De var en delmängd av "alla vagnar".

Re: I ett vagnhall, någonstans

Postat: onsdag 16 december 2020 18:17
av Stefan Isaksson
daniel_s skrev:
643 skrev:Rimligtvis bör 8:ans släpvagnskoppling ha skett vid hallen och 19:s vid Slakthuset men jag har sett bilder från 46-49 då den sker med hjälp av en liten smörjvagn vid Johanneshovs blivande T-station... :cheesygrin:
Ja det finns en tråd nånstans där vi spekulerade lite om hur det närmare gick till under den perioden.

Men beträffande tiden före nya bron så verkar det något opraktiskt att koppla vid Slakthuset. Förekom det inte också att vagnarna bytte linje vid Slussen? I så fall passerade ju alla tågen vagnhallen vilket måste ha varit enklare. Bortsett från omskyltningen av motorvagnarna då...
På Örbybanan fick det bara gå Örbyvagnar bland annat på grund av högre linjespänning, så frågan om linjeskiften handlar närmast om i vilken utsträckning Örbyvagnar gick på linje 8. Att det skedde är ovedersägligt, bland annat finns det en Örbyvagn skyltad linje 8 i "Hej Spårvagn", men jag roade mig med att räkna på hur vanligt det kan ha varit.
Ansatsen går som följer: jag tror att 19 tursattes med åtta turer (varvtid 60 minuter, att göra det på sju turer kräver en varvtid på 52,5 minuter vilket jag tror var för snålt), då åtgår 8 motorvagnar och 16 släpvagnar. Det gör 4 motorvagnar i reserv, vilket är en något större vagnreserv än vad som verkar ha varit praxis (jag är till exempel rätt säker på att Uppsala ursprungligen tursattes med åtta turer ur en vagnpark på 11).
Det är när man börjar räkna släpvagnar som det blir intressant: åtta turer ger 16 vagnar, vilket ger två i reserv. Därav följer att vagnarna endast räcker för ett tågsätt på linje 8 (och bara om samtliga släpvagnar för dagen är trafikdugliga).
Att vagnarna skyltades om vid Slussen tror jag inte ett dugg på: det är inte mindre än sex linjenummer och två långskyltar som ska bytas och det är ett ganska stort jobb som dessutom är svårt att utföra eftersom det knappast fanns läktare för att göra vid Slussen. Och jag har sett foton vagnar skyltade 19 i slingan i Skarpnäck, vilket jag förutsätter är en ingående vagn, som skyltades just så med destinationsrullen: "Ingående vagn", och det är helt i enlighet med hur det gick till på annat håll på SS.

För övrigt har jag sett att trådbussar som skiftade mellan linje 96 och 41 hade lösa extraskyltar. Linjenumret i nummerkrukan ändrade man inte.