I ett vagnhall, någonstans

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: I ett vagnhall, någonstans

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Isaksson skrev:
daniel_s skrev:
643 skrev:Rimligtvis bör 8:ans släpvagnskoppling ha skett vid hallen och 19:s vid Slakthuset men jag har sett bilder från 46-49 då den sker med hjälp av en liten smörjvagn vid Johanneshovs blivande T-station... :cheesygrin:
Ja det finns en tråd nånstans där vi spekulerade lite om hur det närmare gick till under den perioden.

Men beträffande tiden före nya bron så verkar det något opraktiskt att koppla vid Slakthuset. Förekom det inte också att vagnarna bytte linje vid Slussen? I så fall passerade ju alla tågen vagnhallen vilket måste ha varit enklare. Bortsett från omskyltningen av motorvagnarna då...
På Örbybanan fick det bara gå Örbyvagnar bland annat på grund av högre linjespänning, så frågan om linjeskiften handlar närmast om i vilken utsträckning Örbyvagnar gick på linje 8. Att det skedde är ovedersägligt, bland annat finns det en Örbyvagn skyltad linje 8 i "Hej Spårvagn", men jag roade mig med att räkna på hur vanligt det kan ha varit.
Ansatsen går som följer: jag tror att 19 tursattes med åtta turer (varvtid 60 minuter, att göra det på sju turer kräver en varvtid på 52,5 minuter vilket jag tror var för snålt), då åtgår 8 motorvagnar och 16 släpvagnar. Det gör 4 motorvagnar i reserv, vilket är en något större vagnreserv än vad som verkar ha varit praxis (jag är till exempel rätt säker på att Uppsala ursprungligen tursattes med åtta turer ur en vagnpark på 11).
Det är när man börjar räkna släpvagnar som det blir intressant: åtta turer ger 16 vagnar, vilket ger två i reserv. Därav följer att vagnarna endast räcker för ett tågsätt på linje 8 (och bara om samtliga släpvagnar för dagen är trafikdugliga).
Att vagnarna skyltades om vid Slussen tror jag inte ett dugg på: det är inte mindre än sex linjenummer och två långskyltar som ska bytas och det är ett ganska stort jobb som dessutom är svårt att utföra eftersom det knappast fanns läktare för att göra vid Slussen. Och jag har sett foton vagnar skyltade 19 i slingan i Skarpnäck, vilket jag förutsätter är en ingående vagn, som skyltades just så med destinationsrullen: "Ingående vagn", och det är helt i enlighet med hur det gick till på annat håll på SS.

För övrigt har jag sett att trådbussar som skiftade mellan linje 96 och 41 hade lösa extraskyltar. Linjenumret i nummerkrukan ändrade man inte.

Tack för dina analytiska redogörelser. Vill flika in att även ängbyvagnarna gick på linje 19 så det var inte bara örbyvagnar på den linjen.
Skriv svar