Det blir mycket på en gång det här....
Mikko Laaksonen skrev:Jag tycker att det är mycket viktigt att hjälpa Osloborna främst med argument. Samla in fakta om olika häll och skicka dem till dom som protesterar! Det finns redan en protestsida och andra ska öppnas inom kort.
Precis! Hjälp dem som protesterar med rätt Data men låt det huvudsakliga protesterandet ske från Oslo!
Det finns visst värde i att vi protesterar, men det får inte vara ett överilat protesterande bara för att.
Osloborna behöver vår hjälp, men vi skall ge dem den på det sätt som de behöver den!
Bruse skrev:
Min tanke var inte på något sätt att uppmana svenskar att skicka in en massa protester. Ville bara påvisa att det fanns viljor i Olso som skapar möjligheten. "Man kan" skrev jag, vilket inte kan ses som någon uppmaning.
Var och en får fatta egna beslut efter eget huvud, och därmed också stå till svars för sina egna handlingar. Jag kan inte ta på mitt ansvar vad andra gör på internet!
Så klanka inte på mig, är ni snälla! Då kan vi snacka om björtjänst!
Förlåt - men jag tror inte att varken jag eller Jan har klankat på dig, bara påpekat att man bör tänka sig om innan man skriver på protestlistor på nätet. Det är våldsamt enkelt att göra det och man vet kanske inte alltid resultatet av det. Det är ju inte alla som är lika tänkande som du Bruse.
Min mening var maning till eftertanke innan man gjorde något förhastat och jag tror att Jan var inne på samma väg!
Andy skrev:
Hei!
Må si at jeg er uenig med både Toy og Jan.....
Dette begrunner jeg med at en nedleggelse av deler av Oslo's sporvognsnett kan gi signalefekter til politikere i både Sverige og andre deler av verden "Kan de gjøre det, så kan vi gjøre det også"
Här är du nog ute och cyklar Andy.
Klimatet i världen just nu är FÖR spårväg, Oslo går emot strömmen (märk väl inte vagnsfabrikanten då).
Jan har redan påpekat att Oslo i så fall borde följt efter Göteborg med projekt liknande Kringen. Problemet med OS är nog att styrelsen för bolaget är allt för spårvägsfientligt och har en för stor förkärlek för bussar.
Det som blir viktigt är att ge fakta, inte gnäll. Visa politikerna pengar och vinst med att satsa och de kan förmås göra det!
Därför är exempelvis Mikkos Spårvägsutredning om Åbo av värde det lär finnas samma sak om Stockholm där fiaskot med bussomställningen och stombussarna finns (om jag uppfattat allt rätt) Eventuellt så går det att utnyttja siffror från Malmö och Köpenhamn. Det har säkerligen också förts maktkamp bakom kulisserna här i Göteborg för att få igenom det 11-linjersnät som finns idag, det lär kosta en del mer än det gamla 9-linjersnätet men ger antagligen mer igen än vad kostnadsökningen innebar i utgifter. Sådana siffror är det som biter på politiker.
Men viktigt är att det är pedagogiskt presenterat, 1kr investerad i spårvägsdrift ger 0.75 kr tillbaka, 1 kr investerad i bussdrift ger 0.5 kr tillbaka. (Inte relevanta siffror)
Är inte Cityspår ganska duktiga på att redovisa sådana siffror?
Nåväl, vad vi kan göra är att förse politikerna med sådant material som de förstår d.v.s. Buss är förvisso billigt men är mindre lönsamt än spårvagn. Att bara skriva på och protestera är i detta fallet en björntjänst om det kommer från "utbölingar" som vi är i detta fall.
M.v.h.
Tony