Blå linjens trafikering
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Blå linjens trafikering
Går det att stänga av en gren av Blå linjen och trafikera resten? Om man av någon anledning behöver stänga av Hjlusta-, Barkarby-, Nacka- eller Hagsätragrenen, går det? Finns det vändspår någonstans? Det verkar planeras ett vändspår bortom Sickla.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Blå linjens trafikering
Tror det finns i Hallonbergen och Rinkeby, i samband med gamla länken/Rissnehallen. Men jag ska väl låta experter svara.twr skrev:Går det att stänga av en gren av Blå linjen och trafikera resten? Om man av någon anledning behöver stänga av Hjlusta-, Barkarby-, Nacka- eller Hagsätragrenen, går det? Finns det vändspår någonstans? Det verkar planeras ett vändspår bortom Sickla.
Professionell tyckare
Re: Blå linjens trafikering
Vi är väl alla experter här Men visst - norr om stan är det väl inga större problem. Västra skogen, har ju uppställningsspår också, - men där beror det på åt vilket håll man vill (behöver stänga av). Är inte optimalt alls att vända där söderut, då man bara kan använda södergående spår att vända på.Kantorn skrev:Tror det finns i Hallonbergen och Rinkeby, i samband med gamla länken/Rissnehallen. Men jag ska väl låta experter svara.twr skrev:Går det att stänga av en gren av Blå linjen och trafikera resten? Om man av någon anledning behöver stänga av Hjlusta-, Barkarby-, Nacka- eller Hagsätragrenen, går det? Finns det vändspår någonstans? Det verkar planeras ett vändspår bortom Sickla.
Men egentligen - med ett bra signalsystem (i den bemärkelsen) som på gröna linjen där det inte är något problem att köra i motriktning, så har ju det mindre betydelse. Går ofta lika bra att vända på plattformen. Är det en tillfällig avstängning så fungerar det ju bra med hopparlag om vändtiden blir knapp och har man en hel gren avstängd så behöver man ju inte ha samma turtäthet. Just vid exemplet att man vill stänga av en gren och måste göra det vid knutpunkten blir det väl antagligen problem. Men då är väl frågan varför man ska göra just det.
Generellt är det ju lättare om man ska ha en planerad avstängning att sätta in en extra växel om det saknas och vända vid plattform, än att vända där det råkar finnas ett vändspår.
Däremot är väl frågan hur det blir på den nya bandelen och det är väl tyvärr okänt även för mig ännu.
Rättelse: vid Västra skogen kan bara vända på norrgående plattform söderifrån.
Senast redigerad av Lars_L den torsdag 05 september 2019 14:21, redigerad totalt 1 gånger.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Blå linjens trafikering
Nä, jag är ingen expert. Jag är här som motvikt med mina - stundom - totalt meningslösa inlägg.Lars_L skrev:Vi är väl alla experter härKantorn skrev:Tror det finns i Hallonbergen och Rinkeby, i samband med gamla länken/Rissnehallen. Men jag ska väl låta experter svara.twr skrev:Går det att stänga av en gren av Blå linjen och trafikera resten? Om man av någon anledning behöver stänga av Hjlusta-, Barkarby-, Nacka- eller Hagsätragrenen, går det? Finns det vändspår någonstans? Det verkar planeras ett vändspår bortom Sickla.
Professionell tyckare
Re: Blå linjens trafikering
Idag går det 20 tåg/h på blå linjen. Samtliga vänder vid Kungsträdgården. Körs det inte fler tåg för att det inte behövs eller för att det inte går? Förvisso saknas det vagnar för att utöka trafiken, men snart får blå linjen åtta tåg av den nya modellen och det blir många gamla vagnar över från röda linjen.
Mycket tyder på att förlängningen till Barkarby blir klar flera år innan förlängningen söderut. Förlängningen innebär förmodligen att belastningen ökar. För närvarande har väl blå linjen förhållandevis lite trängsel, men Barkarbystaden blir en stor station. Kommer trafikeringen av blå linjen att förändras när den första etappen öppnas?
Mycket tyder på att förlängningen till Barkarby blir klar flera år innan förlängningen söderut. Förlängningen innebär förmodligen att belastningen ökar. För närvarande har väl blå linjen förhållandevis lite trängsel, men Barkarbystaden blir en stor station. Kommer trafikeringen av blå linjen att förändras när den första etappen öppnas?
Re: Blå linjens trafikering
Hur ska C30 underhållas när Rissne-depån inte är förberedd för det? Eller har jag missat något? Hoppas verkligen att SL tar det lugnt med utfasningen av Cx vagnar och inte hetsar som de brukar göra.
Re: Blå linjens trafikering
Bra fråga. Kommer det bli trångt på barkarbytågen? Hur nära trängseltaket är man nu? Kommer Kistagrenen avlasta märkbart?Enceladus skrev:Idag går det 20 tåg/h på blå linjen. Samtliga vänder vid Kungsträdgården. Körs det inte fler tåg för att det inte behövs eller för att det inte går? Förvisso saknas det vagnar för att utöka trafiken, men snart får blå linjen åtta tåg av den nya modellen och det blir många gamla vagnar över från röda linjen.
Mycket tyder på att förlängningen till Barkarby blir klar flera år innan förlängningen söderut. Förlängningen innebär förmodligen att belastningen ökar. För närvarande har väl blå linjen förhållandevis lite trängsel, men Barkarbystaden blir en stor station. Kommer trafikeringen av blå linjen att förändras när den första etappen öppnas?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Blå linjens trafikering
Det finns beslut på att bygga ut och anpassa depån - men det kommer ju ändå dröja innan det går C30 på blåa. Det finns ju ganska många C20 som kan köras över från röda till blåa. Med C30 i första leveransen, kommer man tillsammans med C20 ha ungefär 20 fler fullängdståg än idag med CX. Det är egentligen först när Hagsätragrenen flyttats över till blåa och Nacka är utbyggd som C20 inte räcker för gröna och blåa linjens behov. Sedan kommer man ju fortsätta renoveringen av C20, så det finns väl skäl att ha några fler uttagna ur trafik av dem, när väl C30 börjar täcka upp.M224 skrev:Hur ska C30 underhållas när Rissne-depån inte är förberedd för det? Eller har jag missat något? Hoppas verkligen att SL tar det lugnt med utfasningen av Cx vagnar och inte hetsar som de brukar göra.
Just nu går det ju inte ens så ofta. Har väl något med just utbyggnaden att göra har jag för mig. Linjerna går ju nu i 7-minuterstrafik. Men det är ju rätt mycket CX på blåa linjen fortfarande, så det är ju främst de som ersätts till att börja med.Enceladus skrev:Idag går det 20 tåg/h på blå linjen. Samtliga vänder vid Kungsträdgården. Körs det inte fler tåg för att det inte behövs eller för att det inte går? Förvisso saknas det vagnar för att utöka trafiken, men snart får blå linjen åtta tåg av den nya modellen och det blir många gamla vagnar över från röda linjen.
Mycket tyder på att förlängningen till Barkarby blir klar flera år innan förlängningen söderut. Förlängningen innebär förmodligen att belastningen ökar. För närvarande har väl blå linjen förhållandevis lite trängsel, men Barkarbystaden blir en stor station. Kommer trafikeringen av blå linjen att förändras när den första etappen öppnas?
Man har tidigare sagt att man måste trimma anläggningen för att köra tätare än var tredje minut. Problemet är ju alltid mellan de tåg där det är korsande tågväg. Det går att klara på något under tre minuter, men inte två. Det kräver väl alltså att man kör med sekundtidtabell och ev. att man lägger till några sekunder för tågen där det inte är korsande tågväg vid T-centralen (jämför Victoria Line), så länge man inte har en sådan lösning kan man alltså inte säga att man uppnått maxkapaciteten vid en ändstation. Problemet blir förstås då om det på grund av någon trafikhändelse uppstår en sådan situation att ordningen störs. Men 2/3-minuterstrafik ska ju alltså fungera, eftersom det inte behöver vara någon tid mellan när tågen avgår då det inte är korsande tågväg. Att ha avgångar varannan minut är väl dock mycket svårt. Men skulle teoretiskt gå genom att lägga till en extra minut för tågen där det inte är korsande tågväg vid T-centralen - man får då alltså avgångstider 3/1 från Kungsträdgården. Detta gör ju inte så mycket med tanke på hur få som åker från ändstationen. Dock skulle förstås en sådan lösning uttömt alla möjligheter till att hantera förseningar. Troligen är väl max alltså ca 26 under en maxtimme. Ett problem är väl att hastigheten in till stationen begränsas av stoppljuset i tunneln (det är därför har jag för mig som man utglesat nu).
Sedan kräver väl tätare trafik att man har lösningar med hopparlag etc och god punktlighet. I Stockholm har man ju alltid varit restriktiv med att använda denna lösning (som är väldigt vanligt förekommande i exempelvis London). I Stockholm använder man det ju i princip endast vid avstängningar. Ett problem med hopparlag är ju kommunikationen mellan förare (om det är fel på vagnen exempelvis), men med dagens teknik kan ju inte detta vara något större problem att lösa utan att förarna fysiskt behöver ha kontakt med varandra för att informationen ska kunna nå fram.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Blå linjens trafikering
Vad talar du nu om? Förut hade vi hopparlag både vid Kungsan och Hjulsta och även Mörby centrum tror jag. Om det var nåt knas med tåget så berättade man det via hytthögtalarna för den nya föraren innan man gick ur hytten. Om det var C6/C8 så hade man med sig ett bromshandtag ändå så att det inte blev fel nästa gång. Det var när C20 kom som hopparlagen försvann för att hantera att inte alla hade utbildning tror jag. Men det argumentet gills ju inte längre! Om man inte har hopparlaget idag så är det väl för att spara förare...Lars_L skrev:Sedan kräver väl tätare trafik att man har lösningar med hopparlag etc och god punktlighet. I Stockholm har man ju alltid varit restriktiv med att använda denna lösning (som är väldigt vanligt förekommande i exempelvis London). I Stockholm använder man det ju i princip endast vid avstängningar. Ett problem med hopparlag är ju kommunikationen mellan förare (om det är fel på vagnen exempelvis), men med dagens teknik kan ju inte detta vara något större problem att lösa utan att förarna fysiskt behöver ha kontakt med varandra för att informationen ska kunna nå fram.
Re: Blå linjens trafikering
Idag är det - förmodligen - inte på något spårtrafiksystem som den fysiska infrastrukturen är begränsande för utbudet. Istället är det 'pengarna' - man snålar på personal, vagninköp och underhåll.
anser
Thomas K Ohlsson
anser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Blå linjens trafikering
Resandet på blå linjen har som bekant minskat varje år sedan Citybanan började trafikeras (2017, 2018 och 2019). Trots den reducerade trafiken har väl blå linjen fortfarande minst trängsel av de fyra stora banorna med ett sexsiffrigt resande? Kan inte reduceringen i så fall bero på att vagnarna behövs mer på de andra två tunnelbanelinjerna?Lars_L skrev:Just nu går det ju inte ens så ofta. Har väl något med just utbyggnaden att göra har jag för mig. Linjerna går ju nu i 7-minuterstrafik. Men det är ju rätt mycket CX på blåa linjen fortfarande, så det är ju främst de som ersätts till att börja med.
Re: Blå linjens trafikering
Nej, det har med utbyggnaden att göra som Lars_L säger. Minskad spårkapacitet vid Ktg pga avkortade spår med sänkt hastighet som följd.Enceladus skrev:Resandet på blå linjen har som bekant minskat varje år sedan Citybanan började trafikeras (2017, 2018 och 2019). Trots den reducerade trafiken har väl blå linjen fortfarande minst trängsel av de fyra stora banorna? Kan inte reduceringen i så fall bero på att vagnarna behövs mer på de andra två tunnelbanelinjerna?Lars_L skrev:Just nu går det ju inte ens så ofta. Har väl något med just utbyggnaden att göra har jag för mig. Linjerna går ju nu i 7-minuterstrafik. Men det är ju rätt mycket CX på blåa linjen fortfarande, så det är ju främst de som ersätts till att börja med.
Re: Blå linjens trafikering
På grund av bygget av banan mot Nacka/Hagsätra?daniel_s skrev:Nej, det har med utbyggnaden att göra som Lars_L säger. Minskad spårkapacitet vid Ktg pga avkortade spår med sänkt hastighet som följd.Enceladus skrev:Resandet på blå linjen har som bekant minskat varje år sedan Citybanan började trafikeras (2017, 2018 och 2019). Trots den reducerade trafiken har väl blå linjen fortfarande minst trängsel av de fyra stora banorna? Kan inte reduceringen i så fall bero på att vagnarna behövs mer på de andra två tunnelbanelinjerna?Lars_L skrev:Just nu går det ju inte ens så ofta. Har väl något med just utbyggnaden att göra har jag för mig. Linjerna går ju nu i 7-minuterstrafik. Men det är ju rätt mycket CX på blåa linjen fortfarande, så det är ju främst de som ersätts till att börja med.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Blå linjens trafikering
Ja inte vet jag om det är just den banan de bygger där bakom avspärrningen vid Kungsan, men det verkar ju rimligttwr skrev: På grund av bygget av banan mot Nacka/Hagsätra?
Re: Blå linjens trafikering
Enligt FUT blev det klart för byggstart 2019-10-31, så jag tror inte man byggt så mycket bakom avspärrningen. Men man har väl gjort sej redo...daniel_s skrev:Ja inte vet jag om det är just den banan de bygger där bakom avspärrningen vid Kungsan, men det verkar ju rimligttwr skrev: På grund av bygget av banan mot Nacka/Hagsätra?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Blå linjens trafikering
När det gäller FUT ska vi inte vara så säkra. Det kan lika gärna vara "gula linjen" de bygger där!daniel_s skrev:Ja inte vet jag om det är just den banan de bygger där bakom avspärrningen vid Kungsan, men det verkar ju rimligttwr skrev: På grund av bygget av banan mot Nacka/Hagsätra?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Blå linjens trafikering
Fler avgångar ska minska trängseln på blå linjendaniel_s skrev:Nej, det har med utbyggnaden att göra som Lars_L säger. Minskad spårkapacitet vid Ktg pga avkortade spår med sänkt hastighet som följd.Enceladus skrev:Resandet på blå linjen har som bekant minskat varje år sedan Citybanan började trafikeras (2017, 2018 och 2019). Trots den reducerade trafiken har väl blå linjen fortfarande minst trängsel av de fyra stora banorna? Kan inte reduceringen i så fall bero på att vagnarna behövs mer på de andra två tunnelbanelinjerna?Lars_L skrev:Just nu går det ju inte ens så ofta. Har väl något med just utbyggnaden att göra har jag för mig. Linjerna går ju nu i 7-minuterstrafik. Men det är ju rätt mycket CX på blåa linjen fortfarande, så det är ju främst de som ersätts till att börja med.
Nu utökas trafiken på blå linjen igen. Har spårkapaciteten vid Kungsträdgården hunnit återställas?
Re: Blå linjens trafikering
Vad fånigt att man får det låta som en satsning när det i själva verket är en återgång till den ordinarie trafikeringen.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Blå linjens trafikering
Nu är den här frågan för gammal men kunde man inte tidigare vända bakom plattformen Ktg? Det var ju några år, hmm decennier sedan jag körde på gruvbanan.
Re: Blå linjens trafikering
Jo men vid arbetena med tunnelbanans förlä... flåt jag menar NYA TUNNELBANAN så har man tagit bort alla spår öster om plattformen så att signalerna står på stopp där i stället för kör, som det var tidigare. Därmed blir det L-signal in till plattformen och då tar det längre tid att köra in.C12C3C3C12 skrev:Nu är den här frågan för gammal men kunde man inte tidigare vända bakom plattformen Ktg? Det var ju några år, hmm decennier sedan jag körde på gruvbanan.
Nu vet jag inte vad man gjort för att kunna återgå till tidigare tidtabell men gissar att det mest handlar om administrativa åtgärder och kanske man återinrättat hopparlaget om det var borttaget. Som jag minns det var det inget direkt problem att hålla tidtabellen på den tiden vi hade 6-vagnars Cx-tåg i 6-6-7-trafik, även då det enstaka gånger var stopp i botten. Men ok tågen är något längre nu.