Blå linjens trafikering
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Blå linjens trafikering
Jag tror inte vi har en generell tråd om detta. Om det redan finns ber jag om ursäkt.
Hur trafikeras Blå linjen idag? Är det 6 minuters trafik per gren?
Hur trafikeras Blå linjen idag? Är det 6 minuters trafik per gren?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Blå linjens trafikering
Blå linjen har det mest regelbundna trafikutbudet av tunnelbanans tre "linjer". Båda grenarna har 6-minuterstrafik i högtrafik, 10-minuterstrafik i mellantrafik, 15-minuterstrafik i lågtrafik och 30-minuterstrafik på helgnätter. På båda grenarna är övergången mellan högtrafik och mellantrafik flytande med en kort period av 8-minuterstrafik. Blå linjen har förmodligen det mest dubbelriktade resandet, vilket ger god trafikekonomi. Utbudet kan också anses vara anpassat till efterfrågan, vilket inte är så vanligt i Stockholm.
-
- Inlägg: 3091
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Blå linjens trafikering
Än bättre blir det väl då med ”dubbelriktning ” blir det väl då med Akalla-Barkarby. Och ännu bättre då kanske om man bygger anslutningen Hjulsta-Barkarby.Enceladus skrev:Blå linjen har det mest regelbundna trafikutbudet av tunnelbanans tre "linjer". Båda grenarna har 6-minuterstrafik i högtrafik, 10-minuterstrafik i mellantrafik, 15-minuterstrafik i lågtrafik och 30-minuterstrafik på helgnätter. På båda grenarna är övergången mellan högtrafik och mellantrafik flytande med en kort period av 8-minuterstrafik. Blå linjen har förmodligen det mest dubbelriktade resandet, vilket ger god trafikekonomi. Utbudet kan också anses vara anpassat till efterfrågan, vilket inte är så vanligt i Stockholm.
Re: Blå linjens trafikering
Följdfrågor:Lennart Petersen skrev:Än bättre blir det väl då med ”dubbelriktning ” blir det väl då med Akalla-Barkarby. Och ännu bättre då kanske om man bygger anslutningen Hjulsta-Barkarby.Enceladus skrev:Blå linjen har det mest regelbundna trafikutbudet av tunnelbanans tre "linjer". Båda grenarna har 6-minuterstrafik i högtrafik, 10-minuterstrafik i mellantrafik, 15-minuterstrafik i lågtrafik och 30-minuterstrafik på helgnätter. På båda grenarna är övergången mellan högtrafik och mellantrafik flytande med en kort period av 8-minuterstrafik. Blå linjen har förmodligen det mest dubbelriktade resandet, vilket ger god trafikekonomi. Utbudet kan också anses vara anpassat till efterfrågan, vilket inte är så vanligt i Stockholm.
1) När Akallabanan förlängs till Barkarby, behövs då tätare trafik än idag på denna gren?
2) När TUB3 förlängs söderut, behövs då tätare trafik än sammanlagt 24 t/h?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Blå linjens trafikering
Är inte förväntat nytt resmönster att regionaltåg stannar vid Barkarby och de från Mälardalen som pendlar till Kista förväntas resa den sträckan? Restiden pendeltåg Barkarby-City vs pendeltåg Akalla-City är jämförbar, men tunnelbanan har bättre turtäthet. Men ska man till Odenplan där många arbetsplatser finns så kan många Barkarbystaden-bor nog välja att ta tunnelbanan en station/anslutningsbuss/gå och åka pendeltåg in.1) När Akallabanan förlängs till Barkarby, behövs då tätare trafik än idag på denna gren?
Re: Blå linjens trafikering
Ja, så är det. Men sen tillkommer ju väldigt många nya bostäder som inte finns nu. Frågan är väl om det uppstår behov av ökad trafik på Blå linjen när Barkarby öppnar 2024, när Nacka-Söderort öppnar 2026, eller senare.Christian Spår skrev:Är inte förväntat nytt resmönster att regionaltåg stannar vid Barkarby och de från Mälardalen som pendlar till Kista förväntas resa den sträckan? Restiden pendeltåg Barkarby-City vs pendeltåg Akalla-City är jämförbar, men tunnelbanan har bättre turtäthet. Men ska man till Odenplan där många arbetsplatser finns så kan många Barkarbystaden-bor nog välja att ta tunnelbanan en station/anslutningsbuss/gå och åka pendeltåg in.1) När Akallabanan förlängs till Barkarby, behövs då tätare trafik än idag på denna gren?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Blå linjens trafikering
Vilken av de två södra grenarna förväntas få flest resande, och därför kan komma att behöva ha tätast trafik?twr skrev:Ja, så är det. Men sen tillkommer ju väldigt många nya bostäder som inte finns nu. Frågan är väl om det uppstår behov av ökad trafik på Blå linjen när Barkarby öppnar 2024, när Nacka-Söderort öppnar 2026, eller senare.Christian Spår skrev:Är inte förväntat nytt resmönster att regionaltåg stannar vid Barkarby och de från Mälardalen som pendlar till Kista förväntas resa den sträckan? Restiden pendeltåg Barkarby-City vs pendeltåg Akalla-City är jämförbar, men tunnelbanan har bättre turtäthet. Men ska man till Odenplan där många arbetsplatser finns så kan många Barkarbystaden-bor nog välja att ta tunnelbanan en station/anslutningsbuss/gå och åka pendeltåg in.1) När Akallabanan förlängs till Barkarby, behövs då tätare trafik än idag på denna gren?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Blå linjens trafikering
Jag tror att Nackagrenen får större resande. Det beror förstås på sikt i hög grad på hur mycket buss som matar till Nacka centrum och hur mycket som matar till Slussen. Det kan ju komma att ändras över tid också.LÅ1 skrev:Vilken av de två södra grenarna förväntas få flest resande, och därför kan komma att behöva ha tätast trafik?twr skrev: Ja, så är det. Men sen tillkommer ju väldigt många nya bostäder som inte finns nu. Frågan är väl om det uppstår behov av ökad trafik på Blå linjen när Barkarby öppnar 2024, när Nacka-Söderort öppnar 2026, eller senare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Blå linjens trafikering
Det verkar troligt att Nackagrenen får större resande.twr skrev:Jag tror att Nackagrenen får större resande. Det beror förstås på sikt i hög grad på hur mycket buss som matar till Nacka centrum och hur mycket som matar till Slussen. Det kan ju komma att ändras över tid också.LÅ1 skrev:Vilken av de två södra grenarna förväntas få flest resande, och därför kan komma att behöva ha tätast trafik?
Vantörsbanan har idag - som framgår av annan tråd - 10 t/h i morgonens högtrafik. Ett motiv till att banan kopplas om till TUB3 har varit att det då går att öka trafiken. Beroende på hur tät trafik det är på den gemensamma sträckan från Sofia är frågan hur många tåg som då kan trafikera Nackagrenen. 24 t/h ger i stort sett jämn fördelning mellan grenarna, 30 t/h ger mer utrymme för differentiering - t ex 12 +18 t/h.
räknar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Blå linjens trafikering
Det är svårt att säga hur många resenärer som kommer att välja blå linjen vid Gullmarsplan. Det är inte heller självklart hur busstrafiken kommer att se ut i Ostsektorn. SLL redovisar en preliminär prognos för år 2030 på sidan 36 (se även motsvarande diagram på FUT:s webbsida). De nya stationerna beräknas få följande antal påstigande under förmiddagens maxtimme med 4-minuterstrafik:LÅ1 skrev:Vilken av de två södra grenarna förväntas få flest resande, och därför kan komma att behöva ha tätast trafik?
Nacka centrum 3 000
Järla 600
Sickla 800
Hammarby kanal 1 200
Slakthusområdet 800
Gullmarsplan 2 200
Om vi antar att alla resenärer åker minst till Sofia så får Nackagrenen 5 600 resenärer. För ett par år sedan hade Hagsätragrenen 3 600 resenärer innan Gullmarsplan. Om vi antar att Slakthusområdet ersätter både Globen och Enskede gård samt att resandet inte ökar så får Hagsätragrenen 5 800 resenärer. Trots att antagandena är till Nackagrenens fördel så får Hagsätragrenen fler resenärer. Har ovanstående skribenter några invändningar?
(Observera också att röda linjens grenar redan har högre belastning med 5-minuterstrafik. Där hade vi en liknande diskussion om jämn eller ojämn fördelning. Allra högst belastning är det antagligen på Södertäljelinjen, vilket vi ser ganska tydligt när alla grenar trafikeras med samma trafikslag på vardagsnätter...)
Jag infogar ett intressant citat:
FUT skrev:Som effektivt transportmedel i en storstad är tunnelbanan oslagbar, det är de båda trafikanalytikerna överens om. På ett fullpackat tunnelbanetåg får det plats nästan 1200 resenärer. Det motsvarar många bussar. Tunnelbanan kan också ha tätare trafik än pendeltågen. Kollektivtrafiken får också flera nya knutpunkter.
Re: Blå linjens trafikering
Eftersom ett pendeltåg har plats för drygt 1800 resenärer är kapaciteten för en pendeltågslinje högre än för en tunnelbanelinje, även om man bara kommer upp i 20 t/h - vilket inte är någon match bara man vill! FUT har alltså återigen demonstrerat sin inkompetens...Enceladus skrev:Jag infogar ett intressant citat:
FUT skrev:Som effektivt transportmedel i en storstad är tunnelbanan oslagbar, det är de båda trafikanalytikerna överens om. På ett fullpackat tunnelbanetåg får det plats nästan 1200 resenärer. Det motsvarar många bussar. Tunnelbanan kan också ha tätare trafik än pendeltågen. Kollektivtrafiken får också flera nya knutpunkter.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Blå linjens trafikering
Fast det där stämmer ju inte. Den maximala beläggningsgrad som pendeltågen har på Södertäljelinjen är den högsta möjliga i praktiken. Folk kommer inte in i de fulla tågen (pröva gärna att stiga på i Stuvsta eller Älvsjö under förmiddagens maxtimme). Att drygt 1 800 resenärer skulle få plats på ett pendeltåg är rent nonsens. Dessutom skulle ett sådant tåg inte kunna hålla någon tidtabell...TKO skrev:Eftersom ett pendeltåg har plats för drygt 1800 resenärer är kapaciteten för en pendeltågslinje högre än för en tunnelbanelinje, även om man bara kommer upp i 20 t/h - vilket inte är någon match bara man vill! FUT har alltså återigen demonstrerat sin inkompetens...Enceladus skrev:Jag infogar ett intressant citat:
FUT skrev:Som effektivt transportmedel i en storstad är tunnelbanan oslagbar, det är de båda trafikanalytikerna överens om. På ett fullpackat tunnelbanetåg får det plats nästan 1200 resenärer. Det motsvarar många bussar. Tunnelbanan kan också ha tätare trafik än pendeltågen. Kollektivtrafiken får också flera nya knutpunkter.
/TKO
Re: Blå linjens trafikering
Jag citerar ett klokt inlägg från den andra tråden:TKO skrev:Beroende på hur tät trafik det är på den gemensamma sträckan från Sofia är frågan hur många tåg som då kan trafikera Nackagrenen. 24 t/h ger i stort sett jämn fördelning mellan grenarna, 30 t/h ger mer utrymme för differentiering - t ex 12 +18 t/h.
Skillnaden mellan blå linjens södra grenar ser inte ut att bli tillräckligt stor för att motivera ett komplicerat upplägg med ojämn belastning på olika avgångar. Möjligtvis går det att argumentera för att Nackabor har högre krav på standarden, men vem vet vilken standard människorna som bosätter sig i Slakthusområdet kommer att kräva?Ute och åker skrev:Jag ska exemplifiera från två grenar där jag observerat olika saker, och om vilka jag återkommer då och då. Norsborgsgrenen och Fruängengrenen. För det första påpekar jag om igen hur lika beslastningen är vid Norsborgsgrenen och Fruängengrenen då tågen ankommer Liljeholmen på morgonen (jag utgår ifrån, utan att ha kollat, att det är därifrån siffrorna kommer, men det spelar ingen roll för resonemanget). Norsborg har då 6000 resenärer/h och Fruängengrenen 5700 resenärer/h. Är detta då en tillräckligt stor skillnad för att motivera skilda turtätheter mellan de grenarna? Nej, brukar jag säga. Det blir bara tillkrånglat och möter dessutom dåligt den pågående förtätningen längs Fruängengrenen. Kör respektive gren i 4-minuterstrafik under maxtimmen, och därmed tvåminuterstrafik på den gemensamma sträckan mot T-Centralen!
Re: Blå linjens trafikering
Fast det där stämmer ju inte. Den maximala beläggningsgrad som pendeltågen har på Södertäljelinjen är den högsta möjliga i praktiken. Folk kommer inte in i de fulla tågen (pröva gärna att stiga på i Stuvsta eller Älvsjö under förmiddagens maxtimme). Att drygt 1 800 resenärer skulle få plats på ett pendeltåg är rent nonsens. Dessutom skulle ett sådant tåg inte kunna hålla någon tidtabell...[/quote]Enceladus skrev: Eftersom ett pendeltåg har plats för drygt 1800 resenärer är kapaciteten för en pendeltågslinje högre än för en tunnelbanelinje, även om man bara kommer upp i 20 t/h - vilket inte är någon match bara man vill! FUT har alltså återigen demonstrerat sin inkompetens...
/TKO
Jaha. Och vad tycker expertkommentatorn "Enceladus" att vi skall räkna med för maxkapacitet för ett pendeltåg respektive ett tunneltåg?
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Blå linjens trafikering
Frågan har diskuterats tidigare, bland annat i tråden "Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?":TKO skrev:Jaha. Och vad tycker expertkommentatorn "Enceladus" att vi skall räkna med för maxkapacitet för ett pendeltåg respektive ett tunneltåg?
Det man vinner i beläggning förlorar man i tid. De högst belastade avgångarna blir ofta försenade. Två avgångar med rimlig beläggning transporterar fler resenärer än en avgång med extrem beläggning. Det är svårt att säga exakt var den gränsen går, men den praktiska kapacitet som SL redovisar för pendeltågen verkar vara 810 passagerare per fullängdståg. Den praktiska kapaciteten för C30 återstår att se.Sio skrev:Hur långt uppehåll krävs det för att fylla tåget med 1800 resande? Folk ställer sig ogärna i gångarna mellan sätena. Jag tror att kapaciteten totalt sett blir bäst om man skickar iväg tåget innan det är helt fulllt. 1000 resenärer motsvarar alla sittplatser plus 10,5 stående i varje vestibul. Därefter börjar ombordstigningen gå trögt.gek skrev:Man kan räkna med 1800 resenärer per pendeltåg om ståplatsutrymmet utnyttjas väl.Sio skrev: Friends arena rymmer som mest 65000 besökare, det motsvarar cirka 65 pendeltåg á 1000 resande. Två tredjelar av dessa ska nog mot city eller söder om stan, det tar 3-4 timmar att köra undan med 5-minuterstrafik.
Re: Blå linjens trafikering
2 st X60 har 748 sittplatser. Om den "praktiska kapaciteten" skulle vara 810 resenärer innebär det blott 62 stående.Enceladus skrev:Det man vinner i beläggning förlorar man i tid. De högst belastade avgångarna blir ofta försenade. Två avgångar med rimlig beläggning transporterar fler resenärer än en avgång med extrem beläggning. Det är svårt att säga exakt var den gränsen går, men den praktiska kapacitet som SL redovisar för pendeltågen verkar vara 810 passagerare per fullängdståg. Den praktiska kapaciteten för C30 återstår att se.
Jag undrar om signaturen "Enceladus" någon gång har åkt pendeltåg i rusningen - jag kan försäkra att det vanligen är betydligt fler stående!
Ett studiebesök i den verkligheten som möter den arbetande befolkningen rekommenderas. Och då är det inte nattbussar jag avser...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Blå linjens trafikering
Har du funderat på om Citybanans låga kapacitet kan bero på att pendeltågen har fler resenärer än de är byggda för?TKO skrev:2 st X60 har 748 sittplatser. Om den "praktiska kapaciteten" skulle vara 810 resenärer innebär det blott 62 stående.Enceladus skrev:Det man vinner i beläggning förlorar man i tid. De högst belastade avgångarna blir ofta försenade. Två avgångar med rimlig beläggning transporterar fler resenärer än en avgång med extrem beläggning. Det är svårt att säga exakt var den gränsen går, men den praktiska kapacitet som SL redovisar för pendeltågen verkar vara 810 passagerare per fullängdståg. Den praktiska kapaciteten för C30 återstår att se.
Jag undrar om signaturen "Enceladus" någon gång har åkt pendeltåg i rusningen - jag kan försäkra att det vanligen är betydligt fler stående!
Ett studiebesök i den verkligheten som möter den arbetande befolkningen rekommenderas. Och då är det inte nattbussar jag avser...
/TKO
Med 10-minuterstrafik skulle det kanske gå att nå 1 800 resenärer per tåg, men då blir ju den totala kapaciteten betydligt lägre...
Re: Blå linjens trafikering
Jag har funderat mycket på Citybanans låga kapacitet!Enceladus skrev:Har du funderat på om Citybanans låga kapacitet kan bero på att pendeltågen har fler resenärer än de är byggda för?TKO skrev:2 st X60 har 748 sittplatser. Om den "praktiska kapaciteten" skulle vara 810 resenärer innebär det blott 62 stående.Enceladus skrev:Det man vinner i beläggning förlorar man i tid. De högst belastade avgångarna blir ofta försenade. Två avgångar med rimlig beläggning transporterar fler resenärer än en avgång med extrem beläggning. Det är svårt att säga exakt var den gränsen går, men den praktiska kapacitet som SL redovisar för pendeltågen verkar vara 810 passagerare per fullängdståg. Den praktiska kapaciteten för C30 återstår att se.
Jag undrar om signaturen "Enceladus" någon gång har åkt pendeltåg i rusningen - jag kan försäkra att det vanligen är betydligt fler stående!
Ett studiebesök i den verkligheten som möter den arbetande befolkningen rekommenderas. Och då är det inte nattbussar jag avser...
/TKO
Med 10-minuterstrafik skulle det kanske gå att nå 1 800 resenärer per tåg...
Och kommit fram till att den till stor del beror på ett ej optimalt signalsystem...
Men hur många resenärer anser signaturen "Enceladus" att det är lämpligt att ha på ett pendeltåg om vi accepterar 60 sekunders stationsuppehåll vid t ex Odenplan?
(Med rätt signalsystem klarar vi 24 t/h även vid 60 sekunders uppehåll... så då tycker jag vi kan tala om "praktiskt användbar kapacitet")
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Blå linjens trafikering
Jag håller med om att den praktiska kapacitet som SL redovisar är ganska låg. Jag vet som sagt inte var gränsen går för när längre stationsuppehåll har större effekt än högre beläggning. Jag har inte räknat på det. Fler än 1 000 resenärer per tåg borde dock vara olämpligt. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut.TKO skrev:Jag har funderat mycket på Citybanans låga kapacitet!
Och kommit fram till att den till stor del beror på ett ej optimalt signalsystem...
Men hur många resenärer anser signaturen "Enceladus" att det är lämpligt att ha på ett pendeltåg om vi accepterar 60 sekunders stationsuppehåll vid t ex Odenplan?
(Med rätt signalsystem klarar vi 24 t/h även vid 60 sekunders uppehåll... så då tycker jag vi kan tala om "praktiskt användbar kapacitet")
24 tåg/h är det väl ingen som tror på. Eftersom tre C30-tåg säkerligen har högre praktisk kapacitet än två X60-tåg så borde FUT ha rätt - tunnelbanelinjer har högre kapacitet än pendeltågslinjer!
Re: Blå linjens trafikering
24 t/h är hur enkelt som helst bara man byter signalsystem. Det fattar väl vem som helst?Enceladus skrev:Jag håller med om att den praktiska kapacitet som SL redovisar är ganska låg. Jag vet som sagt inte var gränsen går för när längre stationsuppehåll har större effekt än högre beläggning. Jag har inte räknat på det. Fler än 1 000 resenärer per tåg borde dock vara olämpligt. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut.TKO skrev:Jag har funderat mycket på Citybanans låga kapacitet!
Och kommit fram till att den till stor del beror på ett ej optimalt signalsystem...
Men hur många resenärer anser signaturen "Enceladus" att det är lämpligt att ha på ett pendeltåg om vi accepterar 60 sekunders stationsuppehåll vid t ex Odenplan?
(Med rätt signalsystem klarar vi 24 t/h även vid 60 sekunders uppehåll... så då tycker jag vi kan tala om "praktiskt användbar kapacitet")
24 tåg/h är det väl ingen som tror på. Eftersom tre C30-tåg säkerligen har högre praktisk kapacitet än två X60-tåg så borde FUT ha rätt - tunnelbanelinjer har högre kapacitet än pendeltågslinjer!
Men allvarligt:
- Visst var pendeltågen en gång blå (dom kallades till och med "Blå tågen" i folkmun när dom introducerades), men denna diskussion har inte så mycket med trådrubriken att göra. Passar betydligt bättre i tråden om Citybanans kapacitet, så jag föreslår att signaturen "Enceladus" om intresse finns deltar i den debatten!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!