Röda linjens trafikering

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Röda linjens trafikering

Inlägg av twr »

Jag tror inte vi har en generell tråd om detta. Om det redan finns ber jag om ursäkt.

Hur trafikeras egentligen Röda linjen idag? Är det helt enkelt 5 minuters trafik per linje i högtrafik?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av ADDE »

Ja, det är det, förutom mellan Alby och Norsborg. Där sker det (fortfarande) 10-minuterstrafik. Är inte båda vändspåren i bruk nu, eller är depåbygget fortfarande ivägen?

Nortera att kortturerna som utgör 5-minuterstrafiken mellan Mörby C och liljeholmen även går på söndagar! Det gjorde den inte för 5 år sedan vad jag vet...
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Traesk »

Jag tänker att det här kan komma att ändras i och med att de nya vagnarna tas i bruk i höst! Till en början är dock väldigt få levererade.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av LÅ1 »

Det är väl också betydligt mer sällan som man kör med korta tåg numera, jämfört med för några år sedan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

Blå linjen har ett överskådligt trafikupplägg: 7-minuterstrafik i högtrafik, 10-minuterstrafik i mellantrafik, 15-minuterstrafik i lågtrafik och 30-minuterstrafik i nattrafik. Övergångarna mellan trafikperioderna är logiska och trafikperiodernas tider är rimliga (t.ex. längre lågtrafik på helger).

Dessvärre kan samma sak inte sägas om röda linjen. Nu syftar jag inte på diskrepansen mellan Mörbylinjen och Norsborgslinjen, utan på själva upplägget. Utbudet skiljer sig åt mellan fredagar och övriga vardagar samt mellan lördagar och söndagar. Det är väl egentligen inget konstigt med det - resandet är ju större på fredags- och lördagskvällar? Men utbudet är precis tvärtom - turtätheten är lägre just på fredags- och lördagskvällar!

Information om trafikförändringar T20
Trafikförvaltningen skrev:Röd linje
Mindre justeringar i morgonrusningen för att minska trängselnivåer.
Utbudsanpassning söndag kväll, minskat utbud efter kl. 21.00 då resenärsunderlaget inte motiverar trafikeringen som i T19.
Nu minskas skillnaden mellan lördagar och söndagar, men söndagar har fortfarande ett bättre utbud. Jag antar att trafikupplägget beror på historiska tåglängd. Men varför tar det så lång tid att uppdatera utbudet? Det finns ingen logik i att ha ett bättre utbud när färre åker.

Nattrafiksupplägget är inte heller optimalt. Jag tror att 20-minuterstrafik på alla grenar hade varit att föredra framför extratåg mellan Tekniska högskolan och Sätra - inte minst för att Skärholmen är den största stationen på Norsborgslinjen.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Nu minskas skillnaden mellan lördagar och söndagar, men söndagar har fortfarande ett bättre utbud. Jag antar att trafikupplägget beror på historiska tåglängd. Men varför tar det så lång tid att uppdatera utbudet? Det finns ingen logik i att ha ett bättre utbud när färre åker.

Nattrafiksupplägget är inte heller optimalt. Jag tror att 20-minuterstrafik på alla grenar hade varit att föredra framför extratåg mellan Tekniska högskolan och Sätra - inte minst för att Skärholmen är den största stationen på Norsborgslinjen.
Nu ser jag inte att man genomfört ändringen på söndagskvällar när jag tittar i reseplaneraren. Men det kommer kanske först senare. Är nog inte utbudsstyrt att man haft skillnaden där, utan handlar nog bara om "ingående vagnar" som Trafikförvaltningen inte tycker att man behöver betala för. Eftersom MTR bara får betalt per produktionskilometer så sparar man lite pengar. Jämför med pendeln att man tomkör en del tåg som ska till depå, men visst kan det också haft att göra med till/frånkoppling av vagnar - men då mer av det skälet än att det har behövts på grund av resandemängd.

Visst skulle 20-minuterstrafik vara bättre. Poängen med tiominuterstrafiken och motiveringen i samband med att det genomfördes var ju främst att det inte kostade så mycket extra gentemot kvartstrafik. På gröna linjen är det ju "gratis" sett till antalet vagnar i trafik och på röda linjen är det så nästan, i alla fall emot att köra med långa tåg. Därför gav den ett mervärde. Samtidigt som man får acceptabel trafik där ju tiominuterstrafik bör vara ett absolut minimum på helgnätter på den genomgående sträckan. Särskilt som ju kvartstrafiken ofta hade problemet att den tyngre linjen fick förseningar som gjorde att väntetiden ofta kunde bli upp emot 20-minuter både på röda och gröna linjen och skapa fullständigt kaos.

Men visst tjugominutestrafik bör vara ett minimum för trafik på tunnelbanan och pendeltåg. Fördelen är ju just att det ger ganska stor extra vinst gentemot halvtimmestrafik. Särskilt på pendeln där ju de flesta busslinjer ändå bara har timmestrafik sena kvällar/tidig helgmorgon.

Men nackdelen är ju just bara passningen till busslinjerna som går i halvtimmestrafik. Finns ju några på alla grenar. Å andra sidan - ett fåtal skulle kunna motiveras att ha tjugominuterstrafik. Oftast blir det ju effektivare trafik, då halvtimmestrafik (vilket även är fallet för tunnelbana och pendeltåg) ofta leder till onödigt långa regleringstider vid vändhållplatserna (må vara att det är en kostnad som entreprenören får ta på kort sikt - men kostnaden finns ju ändå där när anbuden läggs på trafiken).

Och någon katastrof är det ju inte heller om några enstaka linjer får ha 20/40-minuterstrafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Nu ser jag inte att man genomfört ändringen på söndagskvällar när jag tittar i reseplaneraren. Men det kommer kanske först senare. Är nog inte utbudsstyrt att man haft skillnaden där, utan handlar nog bara om "ingående vagnar" som Trafikförvaltningen inte tycker att man behöver betala för. Eftersom MTR bara får betalt per produktionskilometer så sparar man lite pengar. Jämför med pendeln att man tomkör en del tåg som ska till depå, men visst kan det också haft att göra med till/frånkoppling av vagnar - men då mer av det skälet än att det har behövts på grund av resandemängd.
Alla kvällar förutom fredagar och lördagar finns det tre kortturer till Sätra mellan klockan 22 och 23. Dessa plockas nu bort på söndagskvällar, men behålls övriga kvällar. Röda linjens 10-minuterstrafik slutar fortfarande en halvtimme tidigare på fredagar och lördagar än på övriga vardagar och söndagar på alla fyra grenar. Detta kan bero på tåglängden, men framstår säkert som ologiskt för resenärerna.
Lars_L skrev:Visst skulle 20-minuterstrafik vara bättre. Poängen med tiominuterstrafiken och motiveringen i samband med att det genomfördes var ju främst att det inte kostade så mycket extra gentemot kvartstrafik. På gröna linjen är det ju "gratis" sett till antalet vagnar i trafik och på röda linjen är det så nästan, i alla fall emot att köra med långa tåg. Därför gav den ett mervärde. Samtidigt som man får acceptabel trafik där ju tiominuterstrafik bör vara ett absolut minimum på helgnätter på den genomgående sträckan. Särskilt som ju kvartstrafiken ofta hade problemet att den tyngre linjen fick förseningar som gjorde att väntetiden ofta kunde bli upp emot 20-minuter både på röda och gröna linjen och skapa fullständigt kaos.

Men visst tjugominutestrafik bör vara ett minimum för trafik på tunnelbanan och pendeltåg. Fördelen är ju just att det ger ganska stor extra vinst gentemot halvtimmestrafik. Särskilt på pendeln där ju de flesta busslinjer ändå bara har timmestrafik sena kvällar/tidig helgmorgon.

Men nackdelen är ju just bara passningen till busslinjerna som går i halvtimmestrafik. Finns ju några på alla grenar. Å andra sidan - ett fåtal skulle kunna motiveras att ha tjugominuterstrafik. Oftast blir det ju effektivare trafik, då halvtimmestrafik (vilket även är fallet för tunnelbana och pendeltåg) ofta leder till onödigt långa regleringstider vid vändhållplatserna (må vara att det är en kostnad som entreprenören får ta på kort sikt - men kostnaden finns ju ändå där när anbuden läggs på trafiken).

Och någon katastrof är det ju inte heller om några enstaka linjer får ha 20/40-minuterstrafik.
Ju mer jag tänker på röda linjens matarbussar, desto mer övertygad blir jag om att 20-minuterstrafik passar bättre. En stor del av matarbussarna går från Liljeholmen och där spelar ju upplägget ingen roll. Detta gäller i ännu högre grad för Slussen. Från Danderyds sjukhus finns det dubblerade avgångar som istället skulle kunna ha 20-minuterstrafik. Från Ropsten går inte bara linjerna 291 och 293, utan också linjerna 201 och 205. Det finns flera möjliga lösningar.

Söder om stan är det bara linjerna 142, 144, 792 och 795 som går från stationer på en gren. Linje 792 har timmestrafik, så där spelar det ingen roll. För några år sedan hade den dock 30-minuterstrafik, så den skulle kunna få 40-minuterstrafik. Linje 792 skulle också kunna delas upp i Fruängen där den gör en skaftkörning för att ge högre turtäthet mellan Fruängen och Segeltorp.

Linje 144 kan definitivt ha 40-minuterstrafik. I så fall skulle den kunna köra samma väg tillbaka istället för att tomköra på Älvsjövägen - jag förmodar att den gör så nu. Om linje 144 inte kan utgå från Gullmarsplan som den väl gjorde en gång i tiden så är det kanske bättre att köra linje 163. Det är ett tag sedan jag åkte med linje 142 på en helgnatt, men jag har för mig att den trafikerades med ledbuss då, vilket skulle tyda på ett visst underlag om det stämmer. Frågan är också om det går att köra ett omlopp inklusive reglertid på 20 minuter.

Linje 172 har föreslagits få timmestrafik, så där skulle det inte heller vara något problem. Linje 795 skulle väl kunna förlängas till Centralen för att avlasta linje 791?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Alla kvällar förutom fredagar och lördagar finns det tre kortturer till Sätra mellan klockan 22 och 23. Dessa plockas nu bort på söndagskvällar, men behålls övriga kvällar. Röda linjens 10-minuterstrafik slutar fortfarande en halvtimme tidigare på fredagar och lördagar än på övriga vardagar och söndagar på alla fyra grenar. Detta kan bero på tåglängden, men framstår säkert som ologiskt för resenärerna.
Hittade inte dessa i reseplaneraren, nåväl - man tog väl bort dem i och med att man hade tiominuterstrafik hela fredags- och lördagskvällarna för några år sedan. Men det är ju ingående vagnar som inte körs för belastningens skull, utan för att det inte ger så stor mening att köra tomma tåg genom stan (tågen blir ju ändå blockerade av vagnarna i trafik). Då tyckte man förr att man kunde köra dem ändå - nu ser man väl mer att man kan lägga kostnaden på MTR i stället.

Lars_L skrev:Visst skulle 20-minuterstrafik vara bättre. Poängen med tiominuterstrafiken och motiveringen i samband med att det genomfördes var ju främst att det inte kostade så mycket extra gentemot kvartstrafik. På gröna linjen är det ju "gratis" sett till antalet vagnar i trafik och på röda linjen är det så nästan, i alla fall emot att köra med långa tåg. Därför gav den ett mervärde. Samtidigt som man får acceptabel trafik där ju tiominuterstrafik bör vara ett absolut minimum på helgnätter på den genomgående sträckan. Särskilt som ju kvartstrafiken ofta hade problemet att den tyngre linjen fick förseningar som gjorde att väntetiden ofta kunde bli upp emot 20-minuter både på röda och gröna linjen och skapa fullständigt kaos.
Enceladus skrev: Ju mer jag tänker på röda linjens matarbussar, desto mer övertygad blir jag om att 20-minuterstrafik passar bättre. En stor del av matarbussarna går från Liljeholmen och där spelar ju upplägget ingen roll. Detta gäller i ännu högre grad för Slussen. Från Danderyds sjukhus finns det dubblerade avgångar som istället skulle kunna ha 20-minuterstrafik. Från Ropsten går inte bara linjerna 291 och 293, utan också linjerna 201 och 205. Det finns flera möjliga lösningar.

Söder om stan är det bara linjerna 142, 144, 792 och 795 som går från stationer på en gren. Linje 792 har timmestrafik, så där spelar det ingen roll. För några år sedan hade den dock 30-minuterstrafik, så den skulle kunna få 40-minuterstrafik. Linje 792 skulle också kunna delas upp i Fruängen där den gör en skaftkörning för att ge högre turtäthet mellan Fruängen och Segeltorp.

Linje 144 kan definitivt ha 40-minuterstrafik. I så fall skulle den kunna köra samma väg tillbaka istället för att tomköra på Älvsjövägen - jag förmodar att den gör så nu. Om linje 144 inte kan utgå från Gullmarsplan som den väl gjorde en gång i tiden så är det kanske bättre att köra linje 163. Det är ett tag sedan jag åkte med linje 142 på en helgnatt, men jag har för mig att den trafikerades med ledbuss då, vilket skulle tyda på ett visst underlag om det stämmer. Frågan är också om det går att köra ett omlopp inklusive reglertid på 20 minuter.

Linje 172 har föreslagits få timmestrafik, så där skulle det inte heller vara något problem. Linje 795 skulle väl kunna förlängas till Centralen för att avlasta linje 791?
Jo, men problemet är ju egentligen mindre då på gröna linjen, eftersom röda linjen faktiskt har mer hårt trafikerade terminaler på grenarna. Även på gröna är det ju få linjer med passning i halvtimmestrafik. Är väl i princip 117, 119 och 165 (säkert glömt någon när jag bara tar det i huvudet). Vid Gullmarsplan är det ju heller inget problem.

Sedan kanske det inte behövs på grenarna söderut. Men å andra sidan behöver man ju inte ha "rena linjer", utan man kan ju förstås ha tjugominuterstrafik väster om stan, samtidigt som man har trettiominuterstrafik söderut. Samtidigt blir ju merkostnaden ganska liten för att köra 17 till/från Odenplan mellan en strikt tiominuterstrafik, eller om man då väjer 6/7/7-varianten. På ett sätt är det ju ganska elegant om man bara använder 10/20-minutestrafik utanför högertrafik generellt. Medan det väl på röda linjen krävs högre turtäthet dagtid - men där ju dagens lösning inte blir så bra eftersom 10-minuterstrafik blir lite för dålig turtäthet på grenar med så tunga stationer som finns framförallt mot Ropsten. Det är ju en kort sträcka vilket gör att det fungerar med dålig turtäthet - men det är ju inte speciellt bra service om man ser på vilket stort resandeunderlag som finns för en sådan kort sträcka.

Fast allt handlar ju ändå om pengar förstås. Samtidigt som jag brukar hävda att förarkostnaden ändå är en ganska blygsam del av de totala systemkostnaderna. Tyvärr är det ju där man kan "skruva" när man ska anpassa till budget. Men det blir ju samtidigt lite larvigt när man gnetar med några miljoner mer eller mindre i driftkostnader, när hela t-banesystemet kostar 3-miljarder per år.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Hittade inte dessa i reseplaneraren, nåväl - man tog väl bort dem i och med att man hade tiominuterstrafik hela fredags- och lördagskvällarna för några år sedan. Men det är ju ingående vagnar som inte körs för belastningens skull, utan för att det inte ger så stor mening att köra tomma tåg genom stan (tågen blir ju ändå blockerade av vagnarna i trafik). Då tyckte man förr att man kunde köra dem ändå - nu ser man väl mer att man kan lägga kostnaden på MTR i stället.
Här är tidtabellen för linje 13 mot Norsborg från Gamla stan i T19: https://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2018_201 ... 463925.pdf
Här är tidtabellen för linje 13 mot Norsborg från Gamla stan i T20: https://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2019_202 ... 521258.pdf

I T19 finns det tre avgångar på söndagskvällar mellan klockan 22 och 23 med noten "gh". Dessa har plockats bort i T20. Motsvarande avgångar på vardagskvällar har dock behållits. Ingående vagnar borde väl gå till Liljeholmen eller Norsborg snarare än till Sätra? Det blir ju fortfarande tomkörning från Sätra.

Det här upplägget är varken attraktivt eller effektivt. Förmodligen beror det på historiska tåglängder. Hur mycket skulle det egentligen kosta att istället ha 10-minuterstrafik hela vägen till klockan 23 alla dagar?

SL tycks ha usel koll på historiska rester i tidtabellerna. Exemeplvis går linjerna 716 och 718 från Tumba som om pendeltågen fortfarande hade en avgång cirka klockan 1 från City, men den har ju som bekant dragits in för länge sedan. Även linje 559 från Kungsängen har en sådan avgång. Samtidigt har trafiken till Brunna en lucka på drygt timme på helgnätter när behovet är större.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Hittade inte dessa i reseplaneraren, nåväl - man tog väl bort dem i och med att man hade tiominuterstrafik hela fredags- och lördagskvällarna för några år sedan. Men det är ju ingående vagnar som inte körs för belastningens skull, utan för att det inte ger så stor mening att köra tomma tåg genom stan (tågen blir ju ändå blockerade av vagnarna i trafik). Då tyckte man förr att man kunde köra dem ändå - nu ser man väl mer att man kan lägga kostnaden på MTR i stället.
Här är tidtabellen för linje 13 mot Norsborg från Gamla stan i T19: https://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2018_201 ... 463925.pdf
Här är tidtabellen för linje 13 mot Norsborg från Gamla stan i T20: https://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2019_202 ... 521258.pdf

I T19 finns det tre avgångar på söndagskvällar mellan klockan 22 och 23 med noten "gh". Dessa har plockats bort i T20. Motsvarande avgångar på vardagskvällar har dock behållits. Ingående vagnar borde väl gå till Liljeholmen eller Norsborg snarare än till Sätra? Det blir ju fortfarande tomkörning från Sätra.

Det här upplägget är varken attraktivt eller effektivt. Förmodligen beror det på historiska tåglängder. Hur mycket skulle det egentligen kosta att istället ha 10-minuterstrafik hela vägen till klockan 23 alla dagar?

SL tycks ha usel koll på historiska rester i tidtabellerna. Exemeplvis går linjerna 716 och 718 från Tumba som om pendeltågen fortfarande hade en avgång cirka klockan 1 från City, men den har ju som bekant dragits in för länge sedan. Även linje 559 från Kungsängen har en sådan avgång. Samtidigt har trafiken till Brunna en lucka på drygt timme på helgnätter när behovet är större.
Nja, man kan inte ha för många ingående tåg från Liljeholmen samtidigt till depån. Men antagligen hade man kunnat använda vändbryggan i Axelsberg lika gärna.

Men det är ju Entreprenörernas ansvar att anpassa tidtabellen och komma med sådana förslag. Men varför skulle de vilja ta bort en tur som de får betalt för att köra?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Men det är ju Entreprenörernas ansvar att anpassa tidtabellen och komma med sådana förslag. Men varför skulle de vilja ta bort en tur som de får betalt för att köra?
Därför att vissa turer innebär tomkörning som entreprenören inte får betalt för. Trafiken borde planeras så att ingående vagnar tas ur trafik i närheten av depåer och uppställningsspår. Alla skulle tjäna på detta i längden eftersom onödig tomkörning måste ju betalas av någon.

När C30 tas i trafik blir det möjligt att undvika tomkörning i mycket större utsträckning än idag. Det är egentligen bara mellan Fruängen och Liljeholmen det skulle behövas. Ingående vagnar borde i varje fall inte tas ur trafik i Sätra eller Axelsberg. Dessa stationers vändbryggor bör endast användas för vändande trafik. Resurserna kan istället användas för att förlänga 10-minuterstrafiken, vilket jag föreslog.

På samma sätt borde den absurda tomkörningen i pendeltågstrafiken minimeras. Det är vansinnigt att tomköra från Bro och Älvsjö till City på morgonen när motsvarande nattbussar har extremt mycket längre restid. Trafiken borde också planeras så att fler vagnar kan tas ur trafik i Södertälje i slutet av trafikdygnet. På det sättet skulle trängseln som uppstår när det blir 30-minuterstrafik på helgnätter kunna undvikas till ett relativt lågt pris. Samma sak med Norsborg.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men det är ju Entreprenörernas ansvar att anpassa tidtabellen och komma med sådana förslag. Men varför skulle de vilja ta bort en tur som de får betalt för att köra?
Därför att vissa turer innebär tomkörning som entreprenören inte får betalt för. Trafiken borde planeras så att ingående vagnar tas ur trafik i närheten av depåer och uppställningsspår. Alla skulle tjäna på detta i längden eftersom onödig tomkörning måste ju betalas av någon.

När C30 tas i trafik blir det möjligt att undvika tomkörning i mycket större utsträckning än idag. Det är egentligen bara mellan Fruängen och Liljeholmen det skulle behövas. Ingående vagnar borde i varje fall inte tas ur trafik i Sätra eller Axelsberg. Dessa stationers vändbryggor bör endast användas för vändande trafik. Resurserna kan istället användas för att förlänga 10-minuterstrafiken, vilket jag föreslog.

På samma sätt borde den absurda tomkörningen i pendeltågstrafiken minimeras. Det är vansinnigt att tomköra från Bro och Älvsjö till City på morgonen när motsvarande nattbussar har extremt mycket längre restid. Trafiken borde också planeras så att fler vagnar kan tas ur trafik i Södertälje i slutet av trafikdygnet. På det sättet skulle trängseln som uppstår när det blir 30-minuterstrafik på helgnätter kunna undvikas till ett relativt lågt pris. Samma sak med Norsborg.
Nu talade jag ovan i och för sig om busstrafiken. När det gäller tunnelbanan är det nog SL själva som petat, eller uppmanat MTR att göra det.

På röda linjen får man ju dock problemet att det bara finns depåer Söder om stan (ja, förutom Mörbyuppställningen). Utan tomkörningar blir det ju rätt orättvis trafik mellan grenarna. Någonstans är det ju rimligt att T-centralen utgör stationen där alla grenars turtäthet ändras samtidigt.

När det gäller pendeln (framförallt) måste man ju också ha lika många in-som utgående tåg kopplat till samma depå (och i vissa fall olika tågsätt, så att man får in tåg från satellituppställningarna enligt plan). Det gör det i princip omöjligt att undvika tomkörningar. Detta ändras ju också ganska ofta vid tidtabellsuppdateringar. Sedan håller jag väl i grunden med om att man lika gärna kan köra tåg i trafik som ska till depå - i alla fall om det inte kräver längre öppettid i systemet för trafiken.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:På röda linjen får man ju dock problemet att det bara finns depåer Söder om stan (ja, förutom Mörbyuppställningen). Utan tomkörningar blir det ju rätt orättvis trafik mellan grenarna. Någonstans är det ju rimligt att T-centralen utgör stationen där alla grenars turtäthet ändras samtidigt.
Är det inte dumt att tomköra ingående vagnar bara för att trafiken ska vara rättvis? Trafiken är ju knappast rättvis idag. Mörbylinjen har inte dubbelt så hög belastning som Norsborgslinjen på helger. Inte heller Ostkustbanan har dubbelt så hög belastning som Södertäljelinjen under mellantrafiken. Men visst skulle det vara hemskt om södra länshalvan för en gångs skull gynnades i SL-trafiken!

Jag undrar dock om de södra grenarna inte har högre belastning på kvällen. Norra länshalvan har ju en betydligt större dagbefolkning än nattbefolkning. Statistiken från den stora pendeltågsutredningen visar också att fler reser söderifrån på morgonen och söderut på kvällen. Enligt min erfarenhet har Södertäljelinjen klart högst belastning på helgnätter när alla fyra grenar har samma turtäthet.

Sedan går det ju att utjämna trafiken genom att köra extra kortturer mellan Mörby och Liljeholmen. Det vore i alla fall korkat att tomköra hela vägen till Norsborg bara för sakens skull!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

Så planeras för vård och kollektivtrafik
Mitt i skrev:Ett annat område som påverkas av befolkningsökningen är kollektivtrafiken. Redan i dag är det ofta fullt på tunnelbanans röda linje men regionen planerar att utöka antalet avgångar.

– 2030 ska det söder om Liljeholmen gå 18 turer per timme mot Sätra/Norsborg, mot dagens 12 turer per timme, säger Torbjörn Granrot, kommunikatör på trafikförvaltningen i regionen.

Nio av dem ska gå till Norsborg och nio vända i Sätra. Det ska även inrättas fler busslinjer i Skärholmen.
I denna artikel påstås att Norsborgsgrenen ska få 18 tåg/h i framtiden. Hälften av turerna planeras dock vända innan Skärholmen, vilket förstås förtar poängen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Odd »

Behövs det mer än drygt 6 minuter mellan avgångarna mot Norsborg efter Sätra? Man bör väl spara in i alla fall 6 tåg och 60 förartjänster på det jämfört med att köra alla tåg till Norsborg?
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: onsdag 28 februari 2024 16:14 Behövs det mer än drygt 6 minuter mellan avgångarna mot Norsborg efter Sätra? Man bör väl spara in i alla fall 6 tåg och 60 förartjänster på det jämfört med att köra alla tåg till Norsborg?
Sätra är för kort, inga tåg bör vända före Skärholmen. Några 60 tjänster sparar man naturligtvis inte ändå, förklara gärna hur du räknade där!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: onsdag 28 februari 2024 15:48 Så planeras för vård och kollektivtrafik
Mitt i skrev:Ett annat område som påverkas av befolkningsökningen är kollektivtrafiken. Redan i dag är det ofta fullt på tunnelbanans röda linje men regionen planerar att utöka antalet avgångar.

– 2030 ska det söder om Liljeholmen gå 18 turer per timme mot Sätra/Norsborg, mot dagens 12 turer per timme, säger Torbjörn Granrot, kommunikatör på trafikförvaltningen i regionen.

Nio av dem ska gå till Norsborg och nio vända i Sätra. Det ska även inrättas fler busslinjer i Skärholmen.
I denna artikel påstås att Norsborgsgrenen ska få 18 tåg/h i framtiden. Hälften av turerna planeras dock vända innan Skärholmen, vilket förstås förtar poängen.
Det blir 9 tåg/h till Fruängen, vilket är glesare än idag. Mörby centrum och Ropsten får 13,5 tåg/h vardera. Totalt finns sex olika linjevarianter som har 13 min 20 sek frekvens.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Röda linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: torsdag 29 februari 2024 15:37 Det blir 9 tåg/h till Fruängen, vilket är glesare än idag. Mörby centrum och Ropsten får 13,5 tåg/h vardera. Totalt finns sex olika linjevarianter som har 13 min 20 sek frekvens.
I så fall kommer Fruängstågen inte att ha plats för alla påstigande i Liljeholmen. Nya tunnelbanan till Fridhemsplan kan avlasta en del, men förmodligen inte tillräckligt mycket. Dessutom kommer Norsborgstågen att ha stående resenärer innan Sätra, varför Sätratågen inte minskar restiden som ståplatsresenär.
Skriv svar