En gasdriven buss har brunnit vid infarten till Klaratunneln. Orsaken var förmodligen att skyddsbalken före tunnelmynningen slog mot gasbehållarna så dessa började läcka och gasen fattade eld, och då exploderade.
(enligt SvT) Keolis pressjour skrev:Chauffören var på väg för ut för att starta sitt pass på linje 2 när olyckan inträffade. Bussen skulle inte in i tunneln enligt körrutten, uppger Keolis.
Varför bussen körde fel väg är svårt att veta. Skulle kunna vara ett försök att komma fram snabbare. Hoppas bussföraren inte blev allt för allvarligt skadad. Men det måste vara svårt att ta sig ut ur bussen i den situationen.
Det var väl trots allt bättre att olyckan inträffade vid höjdvarningen och inte direkt vid tunnelmynningen. Det senare hade säkert gjort större skada på byggnaden och tunneln hade kanske blivit rökfylld. Och hade det varit rusningstid en vardag så kan man ju fundera på hur det gått. Jag gissar att brand- eller röklarm i tunneln ger långvarigt grönt vid utfarten ur tunneln för evakuering.
Det man tänker på i detta sammanhang är hur det skulle slutat om det skett i en framtida bussterminal vid Slussen. Eller vid dagens terminal vid Liljeholmen för den delen.
En gasdriven buss har brunnit vid infarten till Klaratunneln. Orsaken var förmodligen att skyddsbalken före tunnelmynningen slog mot gasbehållarna så dessa började läcka och gasen fattade eld, och då exploderade.
(enligt SvT) Keolis pressjour skrev:Chauffören var på väg för ut för att starta sitt pass på linje 2 när olyckan inträffade. Bussen skulle inte in i tunneln enligt körrutten, uppger Keolis.
Varför bussen körde fel väg är svårt att veta. Skulle kunna vara ett försök att komma fram snabbare. Hoppas bussföraren inte blev allt för allvarligt skadad. Men det måste vara svårt att ta sig ut ur bussen i den situationen.
Det var väl trots allt bättre att olyckan inträffade vid höjdvarningen och inte direkt vid tunnelmynningen. Det senare hade säkert gjort större skada på byggnaden och tunneln hade kanske blivit rökfylld. Och hade det varit rusningstid en vardag så kan man ju fundera på hur det gått. Jag gissar att brand- eller röklarm i tunneln ger långvarigt grönt vid utfarten ur tunneln för evakuering.
Det man tänker på i detta sammanhang är hur det skulle slutat om det skett i en framtida bussterminal vid Slussen. Eller vid dagens terminal vid Liljeholmen för den delen.
LÅ1 skrev:Varför bussen körde fel väg är svårt att veta. Skulle kunna vara ett försök att komma fram snabbare.
SVT Nyheter skriver att "chauffören var på väg ut för att starta sitt pass på linje 2 när olyckan inträffade". Vagn 7224 var placerad i Fredriksdal. Snabbaste vägen till Sveaplan är väl genom tunneln?
LÅ1 skrev:Varför bussen körde fel väg är svårt att veta. Skulle kunna vara ett försök att komma fram snabbare.
SVT Nyheter skriver att "chauffören var på väg ut för att starta sitt pass på linje 2 när olyckan inträffade". Vagn 7224 var placerad i Fredriksdal. Snabbaste vägen till Sveaplan är väl genom tunneln?
Jo, men det är inte en "tillåten" körväg med buss genom Klaratunneln enligt Keolis...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Klaratunneln i den aktuella riktningen hölls idag stängd för akuta åtgärder efter branden. Vet inte exakt vad det är för arbeten det rör sig om men man kan ju om inte annat tänka sig att elsystemet fått sina fiskar varma, så att säga.
Är det någon som vet huruvida det finns något aktivt (läs: elektriskt) höjdvarningssystem på platsen utöver den varningsportal som finns före skyddsportalen, och som har ett rent mekaniskt varningsarrangemang bestående av nedhängande rör som det låter om när man kör in i dem?
LÅ1 skrev:Det var väl trots allt bättre att olyckan inträffade vid höjdvarningen och inte direkt vid tunnelmynningen. Det senare hade säkert gjort större skada på byggnaden och tunneln hade kanske blivit rökfylld. Och hade det varit rusningstid en vardag så kan man ju fundera på hur det gått. Jag gissar att brand- eller röklarm i tunneln ger långvarigt grönt vid utfarten ur tunneln för evakuering.
Var det inte just på grund av höjdvarningen (av metall) som explosionen inträffade? Metall mot metall. De gasbussar som körts in och fastnat inne i tunneln innan metallbågen kom till, har ju inte exploderat, kanske tack vare betong mot metall inte leder till samma gnistbildning?
Det kanske hade varit bättre med träbalkar längst upp på höjdvarningsbågarna, så länge vi kör med gasbussar i stan?
Men man måste trots allt hålla i minnet att det är stor skillnad mellan olika bränslen. Ser vi rent historiskt så har vanliga bilar ändrats genom att bränsletankarna har flyttats just för att göra fordonet mer säkert vid kollisioner och avkörningar. Den vanliga placeringen av bränsletanken i dag är under baksätet så att den hamnar mitt i bilen. Den gamla var under bageluckan akterut eller under huven föröver. Men samtidigt är det så att en bensintank inte kräver i närheten av samma påverkan som en dieseltank för att ta eld. Det är också bensindriften hos bilar som tvingade fram förflyttningen av bränsletanken. Vanlig fordonsgas är ännu mer eldfängd än bensin.
Men nu i moderna tider har det alltså blivit tillåtet att lägga de tankarna på taket av bussen helt oskyddade mot yttre påverkan vid olyckor. Ett nog så historielöst beslut.
Läser vi det som skrivits om olyckan så hävdar "experter" att detta är helt säkert så länge bussen inte kör genom en passage som är för låg. MEN ....... vad händer om bussen kör av vägen och välter, kör in i ett hus, kolliderar med ett annat stort och tungt fordon. Eller vad ...... som helst där en fullt exponerad gastank utsätts för utomstående påverkan. I den sortens olycka är explosionsrisken lika stor som om man kör på något ställe där höjden inte är tillräcklig.
Claes Thure Moberg skrev:Men man måste trots allt hålla i minnet att det är stor skillnad mellan olika bränslen. Ser vi rent historiskt så har vanliga bilar ändrats genom att bränsletankarna har flyttats just för att göra fordonet mer säkert vid kollisioner och avkörningar. Den vanliga placeringen av bränsletanken i dag är under baksätet så att den hamnar mitt i bilen. Den gamla var under bageluckan akterut eller under huven föröver. Men samtidigt är det så att en bensintank inte kräver i närheten av samma påverkan som en dieseltank för att ta eld. Det är också bensindriften hos bilar som tvingade fram förflyttningen av bränsletanken. Vanlig fordonsgas är ännu mer eldfängd än bensin.
Men nu i moderna tider har det alltså blivit tillåtet att lägga de tankarna på taket av bussen helt oskyddade mot yttre påverkan vid olyckor. Ett nog så historielöst beslut.
Läser vi det som skrivits om olyckan så hävdar "experter" att detta är helt säkert så länge bussen inte kör genom en passage som är för låg. MEN ....... vad händer om bussen kör av vägen och välter, kör in i ett hus, kolliderar med ett annat stort och tungt fordon. Eller vad ...... som helst där en fullt exponerad gastank utsätts för utomstående påverkan. I den sortens olycka är explosionsrisken lika stor som om man kör på något ställe där höjden inte är tillräcklig.
Och jag som trodde gröna plåtar betydde temporärt registreringsnummer, sånt som bilhandlare använder för att inte behöva varje bil de har till salu skattad.
Nå paniken sprider sig... vi får se om det blir någon ändring (och till vad den i så fall nyttar).
Och jag som trodde gröna plåtar betydde temporärt registreringsnummer, sånt som bilhandlare använder för att inte behöva varje bil de har till salu skattad.
Nå paniken sprider sig... vi får se om det blir någon ändring (och till vad den i så fall nyttar).
SI
Ja panik var ordet!
– När jag får läsa att någon säger att ”jag kände hettan från explosionen och det regnade splitter på min bil”, blir jag orolig, säger Bo Ericsson och fortsätter:
Varför blir någon, som har lång erfarenhet inom fordonsbranschen, orolig redan nu, när sådana här fordon bara har funnits på marknaden i lite drygt 10 år? Eller ja, kanske 50 år eller så i t ex Sydamerika, men ändå?
Om möjlig ännu ett argument för att man inte bör ha bussar i underjordiska bussterminaler, än mindre använda gasbussar för detta. Det är få busslinjer som går just där dagens brand var och det är ju inte helt osannolikt att man enbart var några minuter ifrån en brand i Liljeholmsterminalen.
Händelsen är väl snarare ett argument för att inte blanda bussar med spårvagnar? Trafiken på Tvärbanan stoppades i över en timme medan bussarna rullade på Lövholmsvägen istället för på Gröndalsvägen.
Det kunde ju gått lite snabbare att få undan bussen kan jag tycka...
Men annars är det så att olyckor händer. Och det går inte på något sätt att jämföra denna händelse med gasbussexplosionen vid Tegelbacken - det är bara dilettanter som kan få den idén...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!