Bussmicke skrev:daniel_s skrev:roggek skrev:Trampade jag på en öm tå, eller svider sanningen?
Varken eller! Allt handlar faktiskt inte om kostnader.
Vad handlar det om då?
Trådskaparen
Lars Stegenius ställde en retorisk fråga betr. trafiksättning av tunnelbanesystemets "
trafikmuseala kulturarv".
Jag anar att vännen
Lars hade en förhoppning om att med frågan få till stånd en debatt. För om det är någon som mycket väl känner till komplexiteten kring trafik med "specialtåg" på T-banenätet är det väl just
Lars en av dem som lade ner ett oändligt arbete för att sy ihop arrangemangen i "forna tider" när SSS hade en mycket aktiv
T-banesektion.
Vi besökte verkstäder och depåer, trampade runt i byggnationer över, på och under mark och vatten. Lyssnade på utmärkta föredragningar och åkte i specialtåg där det var möjligt.
- 1974-12-SSS-utfärd-T-banan.jpg (55.75 KiB) Visad 6658 gånger
Detta tryfferat med högklassiga arrangemang med mat, dryck och musikunderhållning.
- img459x.jpg (95.13 KiB) Visad 6658 gånger
Tyvärr resulterade debattförsöket i en välbesökt, men kort och tämligen tramsig tråd, där man skyller på olika aktörer. När påskyndare dessutom motiverade behovet av underjordisk museitrafik med "
att turister efterfrågar en resa med Cx-vagnar" visar det en total "härdsmälta".
Jag gjorde ett försök vid trådstarten att sammanställa alla faktorer kring regelverk, avtalsförhållanden mellan spår- och vagnsinnehavare resp. operatörer, teknik och trafik m.m. vilket resulterade i så många A4-sidor att utkastet fick stanna i arkivet.
Låt mig bara konstatera; att grundat på erfarenheter av snart 29 års museal spårvägstrafik, är det en mycket liten andel av trafikanterna som exklusivt begiver sig till en hållplats för att åka "
musealt". Fyllnadsgraden styrs istället av att man har för avsikt att åka till resp. från ett utflyktsmål. Kommer det då en trivsam "gammelvagn" väljer man självklart denna, så länge som att det går att åka med ordinarie SL-taxa.
Att en "turist" skulle klättra ner i underjorden för att åka med ett musealt tåg, som kanske passerar den aktuella stationen någon enstaka gång krävs fokus och planering.
Underhåll och trafiksättning förutsätter full uppslutning och positivt engagemang från alla ansvariga aktörer. Jag tror att
Lars och övriga "pådrivare", senast var det väl
iordningställandet av C5 för en "sista tur", håller med mig att det krävs ytterligare en part om det skall bli möjligt att få ut museitåget på linjen;
nämligen det ideella engagemanget.
MTR som operatör, är den kommersiella aktören med kunskap och resurser, men råder inte över de aktuella vagnarna och torde ej heller ha avtalsenliga möjligheter att bedriva denna specialverksamhet. Därutöver är det förenat med stora kostnader att avdela montörer resp. trafikpersonal.
Betr. den ekonomiska biten är det väl inte omöjligt att den kinesiska ägaren kan allokera medel som ett led i marknadsföring och putsning av sitt varumärke.
Regionens Trafikförvaltning inklusive Spårvägsmuséet, har knappast museal T-banetrafik på sin prioriteringslista. Man har dock uppmärksammat värdet i att sätta lite guldkant på trafikutbudet genom separat upphandling av museal spårvägstrafik, där man nu tecknar förnyelse av trafikavtalet med SSS/ABSS.
Denna markant förändrade syn på
Djurgårdslinjens verksamhet gör att jag är tämligen övertygad om att en väl grundad och genomförd bearbetning av ansvariga politiker och tjänstemän, skulle kunna öppna upp för tunnelbanans museitåg.
Detta är ett långsiktigt arbete som bör samköras med de avtalsförändringar som måste ske i samband med de pågående utbyggnaderna av linjenätet.
Resurser för denna påverkan och kunskapsöverföring som erfordras, torde enbart kunna hämtas från den ideellt verksamma parten.
Och det är här jag är ytterst tveksam om det finnes möjligheter att återuppliva det forna engagemanget för T-banan. När man tidigare kavlade upp skjortärmarna; administrerade utfärder, skaffade fram frivilliga förare och montörer, stod på nätterna och putsade vagnarna, kånkade bord och annan utrustning med mycket mera, förväntar man sig nu att
"någon annan" fixar till det hela. Detta för att kunna sno runt som en skållad råtta i jakten på att utöka sitt bildarkiv med ytterligare något tusental bilder. Självklart får ju inte den personliga budgeten belastas med några kostnader, utan "
denne någon" får ta notan.
Väntar med stort intresse på kreativa förslag samt frivilliga entusiaster att bemanna en återuppväckt och drivande T-banesektion.
Hälsar / Lena
(
som fortfarande är omtumlad efter 50-årsfirandet i Malmköping och mötet med alla de fantastiska, helt ideellt arbetande medlemmar som skapar och driver detta stora, ständigt växande Lokaltrafikmuseum)
Ps: En av T-banesektionens kanske mest minnesvärda arrangemang i fornstora dagar; var när man efter flera års förhandlingar, kunde arrangera fyra resor på den då ytterst
"hemliga smalspåriga T-banan" vars finmaskiga linjenät sträcker sig under hela Stockholm.
- 1992-10-07-SSS-utfärd-hemli.jpg (61.68 KiB) Visad 6658 gånger