Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av Enceladus »

Enligt lokaltidningen Mitt i visar siffror från SL att röda linjen oftare drabbas av trafikstörningar än gröna linjen. Men gröna linjens resenärer tycker att röda linjen fungerar bättre. Vad anser forumets expertpanel? Kan det vara så att gräset alltid är grönare på andra linjer?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av TKO »

Inget tunnelbanesystem fungerar bättre än något annat. Däremot fungerar en del sämre...

(Felorsak "Entreprenör" - betyder det att MTR klantat till det igen?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av Enceladus »

Röda linjens resenärer tycker tydligen också att gröna linjen fungerar sämre. I alla fall de intervjuade. Enligt Upplevd kvalitet i SL-trafiken 2017 har röda linjen 86 procent nöjda resenärer, gröna linjen 84 procent nöjda resenärer och blå linjen 85 procent nöjda resenärer. Men enligt statistiken har röda linjen både flest inställda tåg och störst trängsel. Hur kommer det sig att resenärerna tycker annorlunda?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Röda linjens resenärer tycker tydligen också att gröna linjen fungerar sämre. I alla fall de intervjuade. Enligt Upplevd kvalitet i SL-trafiken 2017 har röda linjen 86 procent nöjda resenärer, gröna linjen 84 procent nöjda resenärer och blå linjen 85 procent nöjda resenärer. Men enligt statistiken har röda linjen både flest inställda tåg och störst trängsel. Hur kommer det sig att resenärerna tycker annorlunda?
Eftersom skillnaden är så liten tror jag inte vi ska dra några mer långtgående slutsatser av dessa siffror.
Annars kan en gissning vara att det är de gnälliga kulturisterna i Bromma, Enskede och Årsta som drar ner nöjdhetssiffrorna för TUB1.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av Enceladus »

Lokaltidningen Mitt i har hunnit publicera en fjärde artikel i serien: Gröna linjen får högre betyg än röda

Enligt färsk statistik från Trafikförvaltningen har kundnöjdheten på gröna linjen ökat till 85 procent medan kundnöjdheten på röda linjen har minskat till 83 procent. Skillnaden är dock fortfarande väldigt liten. Cyklisten Frej Askengren har nog rätt: linjerna är jämbördiga!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Inget tunnelbanesystem fungerar bättre än något annat. Däremot fungerar en del sämre...

(Felorsak "Entreprenör" - betyder det att MTR klantat till det igen?)

/TKO
Tunnelbana 3 fungerar helt klart bäst! Undrar varför inte den var med i jämförelsen, antagligen för att alla redan vet att den är bäst.

Och Soptunna 2 är ju hur som helst den bana där man har minst anledning att vara nöjd med livet (den går ju till de oattraktiva förorterna), även om den har bra punktlighet.

Beträffande felorsakerna så är de alltså indelade i ett diagram i Entreprenör, Ban-/Signalfel, Underhållsentreprenör samt Yttre omständigheter. Så slipper ni ladda den tröga tidningssidan...

"Entreprenör" behöver inte betyda att MTR har klantat till det, det räcker med att de är ansvariga enligt avtalet. Det kan de t o m vara när det är någon annan som har klantat till det, halleluja...
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av Enceladus »

Blå linjen blir väl som alla andra när den förlängs söderut? Både avseende punktlighet, trängsel och välmående.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Inget tunnelbanesystem fungerar bättre än något annat. Däremot fungerar en del sämre...

(Felorsak "Entreprenör" - betyder det att MTR klantat till det igen?)

/TKO
Tunnelbana 3 fungerar helt klart bäst! Undrar varför inte den var med i jämförelsen, antagligen för att alla redan vet att den är bäst.

Och Soptunna 2 är ju hur som helst den bana där man har minst anledning att vara nöjd med livet (den går ju till de oattraktiva förorterna), även om den har bra punktlighet.

Beträffande felorsakerna så är de alltså indelade i ett diagram i Entreprenör, Ban-/Signalfel, Underhållsentreprenör samt Yttre omständigheter. Så slipper ni ladda den tröga tidningssidan...

"Entreprenör" behöver inte betyda att MTR har klantat till det, det räcker med att de är ansvariga enligt avtalet. Det kan de t o m vara när det är någon annan som har klantat till det, halleluja...
Här kolliderar två axiom:
(a) Daniel har alltid rätt.
(b) Det är alltid MTR:s fel.

Vi måste därför välja - allt talar för att utsaga (a) får ge vika!

filosoferar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av daniel_s »

Men om jag påstår att b), är då inte båda rätt? :-)
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av CS »

Enceladus skrev:Enligt lokaltidningen Mitt i visar siffror från SL att röda linjen oftare drabbas av trafikstörningar än gröna linjen. Men gröna linjens resenärer tycker att röda linjen fungerar bättre. Vad anser forumets expertpanel? Kan det vara så att gräset alltid är grönare på andra linjer?
Människors utsagor, såsom nöjd-kund-index, är ingen bra metod att använda för att förstå och bedöma sina leverantörers leverans.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Men om jag påstår att b), är då inte båda rätt? :-)
Då kan möjligen sfärernas harmoni återskapas - Sanningskommisionen sitter i slutet sammanträde och kommer att meddela sitt beslut genom röksignaler!

Thomas K Ohlsson
ständig sekreterare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av TKO »

CS skrev:
Enceladus skrev:Enligt lokaltidningen Mitt i visar siffror från SL att röda linjen oftare drabbas av trafikstörningar än gröna linjen. Men gröna linjens resenärer tycker att röda linjen fungerar bättre. Vad anser forumets expertpanel? Kan det vara så att gräset alltid är grönare på andra linjer?
Människors utsagor, såsom nöjd-kund-index, är ingen bra metod att använda för att förstå och bedöma sina leverantörers leverans.
Kloka ord. Men åsikten delas visst inte av TF:s ledning - vare sej på tjänstemannasidan eller bland ansvariga politiker...
(Eller har jag fel - det händer undantagsvis!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av Lennart Petersen »

Jag har i vart fall en åsikt om var det är minst problem, nämligen blå linje som i vart fall jag upplever som ett underverk. Nu i 7år har jag genomfört en nästan daglig handlamatexpedition, oftast straks efter rusningstid på kvällen . På dessa år har det bara varit nämnvärda problem och förseningar vid två tillfällen, vid händelserna på Drottningatan när trafiken ställdes in helt och en gång när det var folk på spåret vilket resulterade i en timmes försening. Några minuters försening några gånger vilket faktiskt varit lika mycket nackdel som fördel när jag ibland hunnit med ett tåg jag inte borde hunnit. Oroar mig inte för förlängningarna, Nacka blir ju undrr jord och händer något på Hagsätra kan man nog parrera (den grenen har jag f.ö bra erfarenhet från jobbresorna )
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Jag har i vart fall en åsikt om var det är minst problem, nämligen blå linje som i vart fall jag upplever som ett underverk. Nu i 7år har jag genomfört en nästan daglig handlamatexpedition, oftast straks efter rusningstid på kvällen . På dessa år har det bara varit nämnvärda problem och förseningar vid två tillfällen, vid händelserna på Drottningatan när trafiken ställdes in helt och en gång när det var folk på spåret vilket resulterade i en timmes försening. Några minuters försening några gånger vilket faktiskt varit lika mycket nackdel som fördel när jag ibland hunnit med ett tåg jag inte borde hunnit. Oroar mig inte för förlängningarna, Nacka blir ju undrr jord och händer något på Hagsätra kan man nog parrera (den grenen har jag f.ö bra erfarenhet från jobbresorna )
Jämfört med de andra tunnelbanelinjerna har blå linjen bäst punktlighet, en rimlig beläggning och ungefär samma utbud. Den goda punktligheten beror inte bara på den underjordiska miljön. Punktligheten påverkas också av beläggningen. Det är svårt att säga hur många resenärer som kommer att välja blå linjen vid Gullmarsplan, men det finns helt klart en risk för att linjen blir överbelastad. Om inte blå linjen redan har fler arbetsplatser än gröna linjen så lär den ha det i framtiden. Det är ju i den delen av staden som nya arbetsplatser etableras. Dessutom går den mycket snabbare till Fridhemsplan. Däremot får den lägre turtäthet än gröna linjen, men inte så mycket lägre att det lönar sig att välja gröna linjen till Fridhemsplan (restidsvinsten blir väl nästan 10 minuter). Lägg därtill att Nackalinjen troligen också får hög belastning.

Det kommer inte att vara samma blå linje som idag!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag har i vart fall en åsikt om var det är minst problem, nämligen blå linje som i vart fall jag upplever som ett underverk. Nu i 7år har jag genomfört en nästan daglig handlamatexpedition, oftast straks efter rusningstid på kvällen . På dessa år har det bara varit nämnvärda problem och förseningar vid två tillfällen, vid händelserna på Drottningatan när trafiken ställdes in helt och en gång när det var folk på spåret vilket resulterade i en timmes försening. Några minuters försening några gånger vilket faktiskt varit lika mycket nackdel som fördel när jag ibland hunnit med ett tåg jag inte borde hunnit. Oroar mig inte för förlängningarna, Nacka blir ju undrr jord och händer något på Hagsätra kan man nog parrera (den grenen har jag f.ö bra erfarenhet från jobbresorna )
Jämfört med de andra tunnelbanelinjerna har blå linjen bäst punktlighet, en rimlig beläggning och ungefär samma utbud. Den goda punktligheten beror inte bara på den underjordiska miljön. Punktligheten påverkas också av beläggningen. Det är svårt att säga hur många resenärer som kommer att välja blå linjen vid Gullmarsplan, men det finns helt klart en risk för att linjen blir överbelastad. Om inte blå linjen redan har fler arbetsplatser än gröna linjen så lär den ha det i framtiden. Det är ju i den delen av staden som nya arbetsplatser etableras. Dessutom går den mycket snabbare till Fridhemsplan. Däremot får den lägre turtäthet än gröna linjen, men inte så mycket lägre att det lönar sig att välja gröna linjen till Fridhemsplan (restidsvinsten blir väl nästan 10 minuter). Lägg därtill att Nackalinjen troligen också får hög belastning.

Det kommer inte att vara samma blå linje som idag!
Just Fridhemsplan är ju inte en så stor målpunkt.

De som ska mot Järvafältet eller liknande kliver förstås på blå linjen direkt, men det har ju inte så mycket med Fridhemsplan att göra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Jämfört med de andra tunnelbanelinjerna har blå linjen bäst punktlighet, en rimlig beläggning och ungefär samma utbud. Den goda punktligheten beror inte bara på den underjordiska miljön. Punktligheten påverkas också av beläggningen. Det är svårt att säga hur många resenärer som kommer att välja blå linjen vid Gullmarsplan, men det finns helt klart en risk för att linjen blir överbelastad. Om inte blå linjen redan har fler arbetsplatser än gröna linjen så lär den ha det i framtiden. Det är ju i den delen av staden som nya arbetsplatser etableras. Dessutom går den mycket snabbare till Fridhemsplan. Däremot får den lägre turtäthet än gröna linjen, men inte så mycket lägre att det lönar sig att välja gröna linjen till Fridhemsplan (restidsvinsten blir väl nästan 10 minuter). Lägg därtill att Nackalinjen troligen också får hög belastning.

Det kommer inte att vara samma blå linje som idag!
Det verkar som om FUT delar rädslan för att TUB3 skall bli överbelastad vid Gullmarsplan - eftersom man utformar stationen så att det blir väldigt besvärligt att ta sej ner till plattformen.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av 1 »

Närå, min illustration har absolut ingen anknytning till mitt ämne annat än att det gäller Tunnelbanan - men håll med om att det är lite kul med bilder som väcker minnen från en förgången tid;
Slussen-018x.jpg
Slussen-018x.jpg (120.32 KiB) Visad 4054 gånger
Äfvenledes är jag väl lite tveksam om mitt diffusa ämne kommer under rätt rubrik? Men jag är alltför blyg för att starta en ny tråd.

Jo, även om jag bor ute i vår just nu svinkalla skärgård, måste jag för diverse plikters utförande, begiva mig in till den stora staden. Vilket innebär att det varje vecka blir ett antal resor med både "Gröna och Röda Linjenätet". Därvid har jag noterat ett antal saker där i alla fall punkt 1 är min högst personliga upplevelse.

1. Som uråldrig resande med våra underjordiska linjer, har jag i ryggmärgen att det oftast fungerar perfekt, snabbt och effektivt.

Självklart är jag en gnällspik - men det senaste halvåret tycker jag mig märka att det går allt ryckigare och långsammare. Idag med 7 olika enkelresor var en typisk dag då det verkade vara ideliga "tågkänningar" (eller vad det nu heter när föraren kontinuerligt drar på och bromsar) trots att det var minst 3 - 5 minuter efter föregående tågs avgång enligt stationsskyltningen. Och vid tvenne resor stannade tåget flera gånger under infarten till en station innan det nått sin position.

Det har här på forumet ibland diskuterats när vi når kapacitetstaket för de olika linjerna. Men samtliga resor skedde mellan klockan 10:00 - 15:00 och det kan väl knappast betraktas som högtrafiktid.

Är jag helt ensam om min upplevelse och borde dra täcket över huvudet och stanna kvar på min "Kobbe" .... ?

2. Detta är dock fakta och kanske kan någon av härvarande experter förklara bakomliggande orsaker;

Tiden efter den 3 september 2018 var jag utomordentligt stolt när jag på vagnarnas inre displayer och via högtalarna kunde lyssna på informationen att vid T-Centralen kunde man byta till olika T-banelinjer samt pendeltåg och "Spårväg City".

Sedan försvann Spårvägen ur informationsfloden för att återkomma enbart på enstaka tåg. Jag bad vår administration att söka efter anledningen, men någon förklaring kunde de inte rota fram annat än att det måste ha blivit någon miss i dataöverföringen.

Nu ett halvår senare verkar det enligt min statistik vara ca 30 % av vagnparken som inte gillar Spårvagnar och beslutsamt håller inne med möjligheterna att färdas på skenor i innerstaden.

Vänliga Hälsningar / Tant Lena
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av LÅ1 »

1 skrev:Tiden efter den 3 september 2018 var jag utomordentligt stolt när jag på vagnarnas inre displayer och via högtalarna kunde lyssna på informationen att vid T-Centralen kunde man byta till olika T-banelinjer samt pendeltåg och "Spårväg City".

Sedan försvann Spårvägen ur informationsfloden för att återkomma enbart på enstaka tåg. Jag bad vår administration att söka efter anledningen, men någon förklaring kunde de inte rota fram annat än att det måste ha blivit någon miss i dataöverföringen.

Nu ett halvår senare verkar det enligt min statistik vara ca 30 % av vagnparken som inte gillar Spårvagnar och beslutsamt håller inne med möjligheterna att färdas på skenor i innerstaden.
[/i][/b]
Utropet vid T-centralen är det gamla vanliga plus ett tillägg av "och Spårväg City". Låter lite konstigt. Varför inte läsa in hela harangen igen, även om den är lång. Kan det vara detta som är roten till problemet med att Spårväg City inte alltid kommer med? Jag har inte tänkt på att det saknas ibland. Men det stämmer nog, för det är inte varje gång jag retar mig på att det kommer som ett extra påhäng. Och det är väl när "och Spårväg City" uteblir som jag inte regerar.

(Bilder från en förgången tid är alltid intressanta!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av daniel_s »

Det finns väl flera olika utrop för Tce på tunnelbanan och dessa är var för sig ganska långa. Så det var nog helt enkelt billigare att bara göra ett litet tillägg och klippa in...

Att vissa vagnar inte är uppdaterade sammanhänger nog med att det är en ganska föråldrad teknik på C20, typ Eprom eller Eeprom som måste bytas/ändras på varje vagn och det blir då utspritt över en viss period före och efter större avstängningar där man ändrar utropen. Vore ju bra om vagnarna hade SIM-kort, WiFi eller något som detta kunde programmeras över, är det på gång månntro?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilken tunnelbanelinje har mest problem?

Inlägg av TKO »

Trots att jag uppenbarligen börjar bli till åren kommen känns det märkligt att trafikantutropen på C20-vagnarna ligger på någon form av "fast" minne - det måste väl ha varit gammalmodigt redan då? Fast det är ju över 20 år sedan vagnarna sattes i trafik, tiden går fort.
(Vi ritade en k-sanerings/tvätthall i Nyboda när dessa vagnar höll på att sättas i trafik - de ansvariga på SL var helt lyriska över de nya fantastiska SEEETJUUGEE-tågen. Tiden går!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar