Nattrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattrafik

Inlägg av Enceladus »

Remissynpunkter på trafikförändringsremissen T23 december 2022 – december 2023
Trafiknämnden skrev:I samma Trafikutvecklingsplan finns noterad att efterfrågan på nattrafik på den radiella förbindelsen Brommaplan – Ekerö / Stenhamra kommer att öka. Även vid yttranden vid tidigare Trafikförändringsdokument har Ekerö kommun bett om uppmärksamhet för den här bristen i kollektivtrafikutbudet. Vi skulle därför vilja upprepa behovet av en särskild utredning om nattrafik till och från Ekerö kommun så att det kommer finnas ett förslag att ta ställning till.

Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen i Flemingsberg under helgmornar skulle göra det mer attraktivt att resa kollektivt. Även akuta flyktingboenden är i behov av utökad busstrafik då dessa lokaliseringar ofta har ett lägre kollektivtrafikutbud.

Nattrafiken till Tollare och Lännersta behöver förbättras. Hela området söder om Värmdöleden bristande har bristande nattrafik.

Önskemål om kvällstrafik kommer frekvent in till kommunen och därför måste denna efterfrågan tas på allvar. Kollektivtrafiken utgör en viktig del i samhällsbyggandet och har stor betydelse för hur mer perifera orter kan utvecklas. Norrtälje kommun är nöjda med att Rimbo och Hallstavik har fått en förstärkt kvällstrafik till/från Norrtälje samtliga veckodagar och nattrafik fredagar- och lördagar men det är också viktigt att detta utbud behålls. Fler sena kvällsturer och natturer behövs på linje 631 mot Rådmansö, linje 638 mot Vätö, linje 634 mot Blidö och linje 641 mot Hallstavik.

Kollektivtrafik behövs under hela dygnet och nattrafik till Nynäshamn bör övervägas för att tillgodose fler människors behov och rörelsemönster.

Kommunen förutsätter att det under T23 och framåt är minst samma turtäthet som under innevarande period (T22). Turtätheten bör på sikt utvecklas mot 5-minuters trafik när det är möjligt och för att skapa en attraktiv och komfortabel kollektivtrafik. Trafiken bör utvecklas till att omfatta hela dygnet och nattrafik bör även utvecklas. Turtätheten till Arlanda och Uppsala behöver också förbättras.

Sundbybergs stad vill också att en nattbusslinje i Ursvik planeras.

Nattbussarnas linjedragning genom Skarpnäck och via Gamla Tyresövägen innebär en utökad restid för de som åker direkt mellan Tyresö och Gullmarsplan/centrala Stockholm. Kommunen önskar en översyn av möjligheten att någon linje eller tur istället kunde gå direkt via Tyresövägen och Nynäsvägen.

När det gäller Roslagsbanan vill polisen i Norrort tillsammans med Trygg i Täby att den trafikeras till 03:15 på helgnätter eftersom det blir mycket störningar och otrygghet när restaurangbesökare går genom Täby centrum till nattbusshållplatsen på Attundavägen. En inledande kontakt med TF:s järnvägssektion togs redan under 2017. Det är angeläget att en förnyad diskussion kring utökad trafikering sker eftersom inget har hänt.

I december 2021 öppnade Arninge station på Roslagsbanan, vilket har inneburit ökade möjligheter att resa kollektivt till och från Arninge/Ullna-området. Det finns dock fortsatt ett behov av bussförbindelser mellan Arninge/Ullna och Danderyd på nätterna. Idag trafikeras området av busslinje 629 vars sista tur avgår från Danderyds sjukhus kl. 00:13 både på vardags- och helgnätter. Efter midnatt är således boende i Arninge/Ullna-området hänvisade till taxi eller att gå från Arninge station respektive Löttingelund för att ta sig till och från området. En promenad på omkring 30 minuter, vilket kommunen anser är oacceptabelt. En lösning skulle kunna vara att förlänga busslinje 691 från Hägernäs till Ullna strand alternativt att förlänga busslinje 695 från Löttingelund till Ullna strand.

Lindholmen är en av kommunens större tätorter med cirka 1200 invånare och behöver också förses med nattrafik.

Ökad turtäthet för busstrafiken till Resarö på vardag och helger. Idag avgår, natt mot lördag och söndag, en tur vid 00.08 från Stockholm mot Resarö (byte från 670 till 682 vid Engarn krävs), därefter är nästa tur kl. 02.20 (699) och kl. 03.53 (699). På vardagar avgår den sista turen kl. 00.08 från Stockholm mot Resarö (byte krävs).

Linje 683 har i december 2021 fått en positiv förändring i form av förlängning till Arninge och viss utökning av trafiken. Områdena Svinninge och Täljöviken som denna linje trafikerar är under stark tillväxt och en fortsätt utökning av trafiken behövs. Främst i rusningstrafiken där 30-minuterstrafiken bör förtätas till 20-minuterstrafik för att gå i takt med Roslagsbanan. Senare nattförbindelser behövs också, kan till del genomföras med linje 698.
Ovanligt många synpunkter relaterade till nattrafik i år. Det kanske inte var en så bra idé att sluta anpassa utbudet till efterfrågan? De flesta av dessa synpunkter har diskuterats tidigare på forumet, t.ex. Ekerö, Flemingsberg, Tollare, Norrtälje, Nynäshamn, Sollentuna, Ursvik, Tyresö, Täby och Arninge!
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattrafik

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 16 januari 2023 13:09 Remissynpunkter på trafikförändringsremissen T23 december 2022 – december 2023
Trafiknämnden skrev:Kollektivtrafik behövs under hela dygnet och nattrafik till Nynäshamn bör övervägas för att tillgodose fler människors behov och rörelsemönster.
Ovanligt många synpunkter relaterade till nattrafik i år. Det kanske inte var en så bra idé att sluta anpassa utbudet till efterfrågan? De flesta av dessa synpunkter har diskuterats tidigare på forumet, t.ex. Ekerö, Flemingsberg, Tollare, Norrtälje, Nynäshamn, Sollentuna, Ursvik, Tyresö, Täby och Arninge!
Planerar för fler pendeltåg på natten – kanske även till Nynäshamn
Nynäshamns Posten skrev:– Om man bortser från Sundbyberg där jag bor och Stockholm där jag har min arbetsplats är Nynäshamn nog den kommun som jag har besökt mest som regionråd.

[...]

Ett av flera sätt att så småningom göra pendeltågstrafiken bättre än acceptabel är att införa nattrafik. Anton Fenderts förhoppning är att det ska kunna införas på någon del av pendeltågsnätet till år 2025.

– Vi har lagt ett uppdrag i budgeten för 2024 att inför 2025 identifiera ett pilotprojekt, där vi tittar på nattrafik. Då är Nynäshamn en gren som skulle kunna vara väldigt intressant, men vi har inte pekat ut exakt var det skulle vara.
Det skulle vara trevligt om Nynäshamn kunde få nattrafik som har passning till Gotlandsfärjans nattliga turer på somrarna. Guld värt för cyklister!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nattrafik

Inlägg av daniel_s »

Det lär väl gå åt fyra gånger så mycket bussar för att köra Nynäsbanan med tågersättning i stället för nattbuss!
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattrafik

Inlägg av Enceladus »

SL har just precis publicerat en behovsanalys för nattrafik i Stockholms och angränsande län: Information om behovsanalys nattrafik
Trafikförvaltningen skrev:Tolv procent av befolkningen i länet reser på natten mellan kl. 24-05 minst någon gång i veckan och en tredjedel gör så någon gång per månad eller oftare (samtliga färdmedel). En tredjedel av befolkningen reser aldrig på natten.

[...]

Det totala antalet påstigande på natten mellan kl. 24-06 är på vardagar cirka 48 000 och på helger cirka 86 000 (2022). Skillnaderna i antalet påstigande är mycket stora mellan olika delar av natten. På vardagar är resandet stort på tidig morgon, på helgerna är resandet störst fram till kl. 04:00.
Större delen av befolkningen reser på natten - till skillnad från vad vissa skribenter på detta forum brukar påstå - men inte så ofta. Baserat på ovanstående siffror skulle pendeltåg på helgnätter förmodligen ha fler resenärer än linje 160 en genomsnittlig vintervardag. Denna jämförelse har gjorts tidigare i flera trådar.
Trafikförvaltningen skrev:En analys av nattrafikens pålitlighet visar att en betydande andel av trafiken har bristande punktlighet.

Problemen är särskilt stora på helgnätterna, då 46 procent av avgångarna är försenade jämfört med 40 procent på vardagar.
Nattbussar har en förvånansvärt dålig punktlighet - återigen i motsats till vad som ibland sägs här. Tunnelbanan ligger över 98 procent. En unik status kanske?
Trafikförvaltningen skrev:Då nattbusstrafiken i många fall har betydligt längre restid än spårtrafiken är övergångarna mellan dagsspårtrafik och nattrafik med buss inte alltid optimala. Exempel är att i några fall ankommer sista bussen City efter att första pendeltåget avgått.

[...]

Generellt startar och slutar pendeltågen lite tidigare än tunnelbanan. Eftersom pendeltåg och Roslagsbanan har nattuppställning centralt så finns i många fall bättre förbindelser till innerstaden på kvällen och från innerstaden på morgonen. I tunnelbanan ligger depåerna i förortsområdena vilket gör att sista förbindelserna ut på kvällen och första förbindelserna in på morgonen är bättre än i motsatt riktning.
Vidare är nattrafiken anpassad för utförarna snarare än resenärerna. Flera nattbussavgångar är i princip onödiga, och de sista samt första tågen går åt fel håll.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nattrafik

Inlägg av daniel_s »

Busslinjerna är ju i många fall ursprungligen avsedda som personalvagnar till och från SL-garagen. Flera linjer har oerhört snirkliga linjesträckningar och t ex en resa som tar 8 minuter med tåget kan ta 43 minuter med bussen följt av 20 minuters promenad. Klart att bussen knappt hinner fram innan tågen börjat gå igen!

Men faktum kvarstår, att om man i stället vill köra tågtrafik de nätter som banan är tillgänglig för det, så kommer man ju att behöva en omfattande ersättningstrafik de nätter som den inte är det, och då duger det ju inte med en snirklig buss en gång i timmen utan det blir ju stora upplägg med många bussar precis som när det är ersättningsbussar dagtid på somrarna. Och restiderna kommer då att variera hej vilt från den ena veckan till den andra och det enda vettiga för dem som jobbar tidigt eller sent är att köra bil…
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattrafik

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: tisdag 13 februari 2024 18:19 Busslinjerna är ju i många fall ursprungligen avsedda som personalvagnar till och från SL-garagen. Flera linjer har oerhört snirkliga linjesträckningar och t ex en resa som tar 8 minuter med tåget kan ta 43 minuter med bussen följt av 20 minuters promenad. Klart att bussen knappt hinner fram innan tågen börjat gå igen!

Men faktum kvarstår, att om man i stället vill köra tågtrafik de nätter som banan är tillgänglig för det, så kommer man ju att behöva en omfattande ersättningstrafik de nätter som den inte är det, och då duger det ju inte med en snirklig buss en gång i timmen utan det blir ju stora upplägg med många bussar precis som när det är ersättningsbussar dagtid på somrarna. Och restiderna kommer då att variera hej vilt från den ena veckan till den andra och det enda vettiga för dem som jobbar tidigt eller sent är att köra bil…
Behovsanalysen jämför med Skåne och Göteborg:
Trafikförvaltningen skrev:Eftersom huvuddelen av underhållet utförs på vardagar är förutsättningarna för utvecklad nattrafik i pendeltågssystemet generellt bättre på helger än på vardagar. De långa ledtiderna för kapacitetstilldelningen och behovet av samverkan mellan olika organisationer och anspråk på järnvägens kapacitet gör att en utökning av trafiktiderna för pendeltågstrafiken behöver föregås av ett gemensamt utredningsarbete tillsammans med Trafikverkets olika verksamhetsområden och berörda entreprenörer för att hitta ett fungerande koncept.

I Skåne och Göteborgsområdet finns nattetid förutom persontrafiken en omfattande godstrafik till hamnar och transittrafik mot kontinenten, medan persontrafiken inte är lika omfattande som i Stockholm. I Skåne körs alla nätter persontågstrafik Lund-Köpenhamn Österport, där turtätheten nattetid är timmestrafik. Denna trafik planeras så att den kan utföras med enkelspår, för att erbjuda nödvändig tid för infrastrukturunderhåll.
Tydligen är det enklare att köra persontåg nattetid om det ändå finns plats för godståg...
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nattrafik

Inlägg av Harald »

Nattrafiken i Göteborgsområdet är inte så där väldigt omfattande. Det är natt till lördag och söndag entimmes trafik på linjerna till Kungsbacka, Alingsås och Älvängen. Några av turerna på den sistnämnda är förlängda till/från Öxnered. Linjen till Stenungsund, som delar Marieholmsbroarna med godstågen på hamnbanan, har inte nattrafik.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattrafik

Inlägg av Enceladus »

Några rättelser:
Trafikförvaltningen skrev:Under vardagar har 23 av de radiella nattbusslinjerna start/slut vid Centralen. Övriga 10 linjer har start/slut vid Odenplan, Tekniska högskolan, Ropsten, Slussen eller Danderyds sjukhus. På södra länshalvan har alla kommuner direkta förbindelser med Stockholms City. På norra länshalvan saknar Vaxholm, Åkersberga, Vallentuna, Norrtälje och Ekerö direktförbindelse till/från City.
Varken Nynäshamn eller Nykvarn har direkta förbindelser med Stockholms City när pendeltågen respektive regionaltågen slutar gå.
Trafikförvaltningen skrev:Som tidigare nämnts ersätts i princip all spårtrafik med busstrafik när den intetrafikerar. Undantag för denna regel är pendeltåg på sträckan Södertälje-Gnesta, Tvärbanan, Spårväg city och Nockebybanan.
Någon har visst glömt sträckorna Tungelsta-Nynäshamn (linje 893 går bara till Tungelsta) samt Bro-Bålsta (linje 591 går bara till Bro).
Trafikförvaltningen skrev:Det finns fyra renodlade nattlinjer i området, dessutom trafikerar expresslinje 474 hela natten på helger.
Linje 474 går inte efter klockan 4 på helger. Värmdö har den enda nattliga stombusslinjen, men också ett märkligt glapp på två timmar.

Övriga kommentarer:
Trafikförvaltningen skrev:Delar av Norra Djurgårdsstaden har långt avstånd till nattrafiken i Ropsten på grund av att linje 6 slutar gå ca kl. 01. Djurgården har inte heller någon nattrafik; Spårväg city går till kl. 01:20 på både vardagar och helger och trafiken börjar igen vid kl. 05.
Norra Djurgårdsstaden är utpekat som profilområde inom hållbarhet. Ändå saknas nattrafik, trots att två tredjedelar reser på natten.
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 14 februari 2024 3:24, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Nattrafik

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: tisdag 13 februari 2024 18:08 SL har just precis publicerat en behovsanalys för nattrafik

Nattbussar har en förvånansvärt dålig punktlighet - återigen i motsats till vad som ibland sägs här. Tunnelbanan ligger över 98 procent. En unik status kanske?
Ja kanske det. Jag har i vart fall erferenhet från 20 år av hemresor från jobbet i t-banans nattrafik och erfarenheten är mycket god. Mycket lite stök, minst på blå linje, aningen mer på grön men på en acceptabel nivå. Mer,stök är det på sen kväll när de y gsta glina är ute !
Enda händelse jag kommer på under dessa år var några ungdomar drog i dörrarna så,vi blev alltmer försenade, på Duvbo blev det stopp och utrymning.
Efter en stund började det komma polis,ordningsvakter och elaka hundar med munkorg. Jag räknade till häpnadsväckande 26 vakter och poliser så dom hade väl räknat med kravaller typ. Men det avvecklades rätt lugnt, några ungdomar vädjade till föraren att köra: vi vill ju bara hem men han förklarade att han fått order att köra till depå och det accepterades. Alla kom med nästa tåg en halv timme senare och den föraren körde utan eskort ,inga problem uppstod. En annan lite udda händelse från natten var när en ung representant för Lugna Gatan (minns ni ? ) kom fram och frågade: söker du något? ”Nej” Säker på det? ”Ja.” Ha en bra kväll. !Okänt vad jag gick misste om, kanske piller man blir glad av eller nåt.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Nattrafik

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: tisdag 13 februari 2024 18:19 Busslinjerna är ju i många fall ursprungligen avsedda som personalvagnar till och från SL-garagen.
Ja nattrafik fanns ju inte i en forntid, taxi var det enda. Tror mig minnas att det var på 60 talet man kom på att man hade ett rätt stort nät av personalbussar som rätt enkelt kunde ta vanliga resenärer.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattrafik

Inlägg av Enceladus »

Jag noterar att tunnelbanan har knappt 45 000 påstigande på helgnätter och pendeltågen knappt 15 000 (se sidan 49), trots att pendeltågen slutar gå före klockan 2. Dagtid har tunnelbanan cirka tre gånger fler resenärer än pendeltågen (inte konstigt då det finns tre banor). Detta tyder på ett uppdämt behov!
Trafikförvaltningen skrev:På vardagar har linje 94 Gullmarsplan-Radiohuset i särklass flest resande med nästan 500 resenärer. På södra sidan är linje 191 (mot Norsborg) och 791 (mot Huddinge/Södertälje) ungefär jämnstora med 400 resande medan 591 (mot Kungsängen) är den största på norra sidan med drygt 200 resande.
Vardagssiffrorna stämmer i stort sett överens med tidigare uppgifter från signaturen "Lars_L". SL har dämpat efterfrågan sena helger längs pendeltågsstråken.
Trafikförvaltningen skrev:Givet samma trafikkoncept för nattrafiken som idag skulle både Nacka, Sickla, Hammarby sjöstad, Barkarby, Arenastaden, Hagastaden, Älvsjö, Östberga och Årstafältet få nattrafik med tunnelbana på helgnätter.
Flera områden kommer emellertid att få kraftigt förbättrad nattrafik om några år, givet att nuvarande trafikupplägg inte ändras. Solna ångrar sig verkligen inte!
Trafikförvaltningen skrev:På tunnelbanans röda och blå linjer är signalsystemet inte dubbelriktat, vilket försvårar enkelspårsdrift. Samtidigt är signaltekniken där enklare och medger större möjligheter att utveckla till högre grad av dubbelriktat system om så skulle vara motiverat. På grön linje är systemet redan dubbelriktat, men där är signalsystemet svårare att bygga om.
Gröna linjens signalsystem är som bekant dubbelriktat. Därmed har Arenastaden goda förutsättningar för att få förbättrad nattrafik även natt mot vardag.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nattrafik

Inlägg av Harald »

Lennart Petersen skrev: onsdag 14 februari 2024 3:13
daniel_s skrev: tisdag 13 februari 2024 18:19 Busslinjerna är ju i många fall ursprungligen avsedda som personalvagnar till och från SL-garagen.
Ja nattrafik fanns ju inte i en forntid, taxi var det enda. Tror mig minnas att det var på 60 talet man kom på att man hade ett rätt stort nät av personalbussar som rätt enkelt kunde ta vanliga resenärer.
Menar du trafik hela natten? Nattrafik fram till 2-3-tiden har ju funnits sedan 20-talet minst. Viss trafik hela natten har funnits sedan 30-talet. 1937 hade linjerna 4, 54 och 96 trafik hela natten. Linje 54 gick Birkagatan-Skeppsbron-Skanstull och linje 96 var nattbusslinje i linje 6 sträckning. Sedan försvann förstås nattbussarna under kriget och efter kriget var det bara linje 4 och sedermera 104 som gick hela natten.

Personalvagnarna var öppna för alla, men de hade inte några fasta linjesträckningar och annonserades inte, så man måste känna till dem. Det fanns det folk som gjorde, tidningsbud och bagare t.ex. Det var fortfarande så när jag slutade på SL 1971, så ändringen måste vara senare.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattrafik

Inlägg av C12C3C3C12 »

Harald skrev: onsdag 14 februari 2024 9:52
Lennart Petersen skrev: onsdag 14 februari 2024 3:13
daniel_s skrev: tisdag 13 februari 2024 18:19 Busslinjerna är ju i många fall ursprungligen avsedda som personalvagnar till och från SL-garagen.
Ja nattrafik fanns ju inte i en forntid, taxi var det enda. Tror mig minnas att det var på 60 talet man kom på att man hade ett rätt stort nät av personalbussar som rätt enkelt kunde ta vanliga resenärer.
Menar du trafik hela natten? Nattrafik fram till 2-3-tiden har ju funnits sedan 20-talet minst. Viss trafik hela natten har funnits sedan 30-talet. 1937 hade linjerna 4, 54 och 96 trafik hela natten. Linje 54 gick Birkagatan-Skeppsbron-Skanstull och linje 96 var nattbusslinje i linje 6 sträckning. Sedan försvann förstås nattbussarna under kriget och efter kriget var det bara linje 4 och sedermera 104 som gick hela natten.

Personalvagnarna var öppna för alla, men de hade inte några fasta linjesträckningar och annonserades inte, så man måste känna till dem. Det fanns det folk som gjorde, tidningsbud och bagare t.ex. Det var fortfarande så när jag slutade på SL 1971, så ändringen måste vara senare.
I samband med att Harald slutade började jag som T-baneförare, alltså samma årtal. Då gick ju personalvagnarna till avkroken där jag bodde - Ekensberg. T-banan gick till kl 3 på natten, därav den korta tiden som Aspudden hade stängt. Sedan kom ju oljekrisen då nattrafiken blev avkortad en timme. Fram till högertrafiken började hade dom spårvägslinjer även vissa av dom tidigare nerlagda linjerna ett prefix på 9 när dom gick som bussar på natten, enda undantaget var 104 för linje 4 som även gick både med spårvagn samt buss på nyårsnatten, som buss 94. Exempel linje 6 blev 96. Tunnelbanan hade linjerna 01för bana 1 med anslutning vid Gullmarsplan för linje 19 samt Skärmarbrink för linje 17 samt 02 för bana 2 anslutning vid Liljeholmen för linje 14, samtrafik vid Slussen med nattbussar. Personalvagnarna hade fasta linjenummer samt linjer dom gick på.

Vad det gällde Berlin hade dom nattrafik på S-Bahn samt U-Bahn under tiden som VM i fotboll höll på, när VM slutade slutade nattrafiken också vilket jag upptäckte, fick ta en taxi till Teltow där jag bodde, inom parantes fick jag en guidad tur genom Berlin utan extra kostnad. Nu hade Berlinarna fått smak för det här med nattrafik så dom krävde att nattrafiken skulle återuppstå åtmindstone på helgerna som senare infördes.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nattrafik

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: torsdag 15 februari 2024 11:55 Fram till högertrafiken började hade dom spårvägslinjer även vissa av dom tidigare nerlagda linjerna ett prefix på 9 när dom gick som bussar på natten, enda undantaget var 104 för linje 4 som även gick både med spårvagn samt buss på nyårsnatten, som buss 94.
Nu rör du väl ihop det, 6:ans nattbusslinje hette 106 fram till högertrafikomläggningen. 96 var (tråd)bussen till Stora Essingen.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattrafik

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev: torsdag 15 februari 2024 12:12
C12C3C3C12 skrev: torsdag 15 februari 2024 11:55 Fram till högertrafiken började hade dom spårvägslinjer även vissa av dom tidigare nerlagda linjerna ett prefix på 9 när dom gick som bussar på natten, enda undantaget var 104 för linje 4 som även gick både med spårvagn samt buss på nyårsnatten, som buss 94.
Nu rör du väl ihop det, 6:ans nattbusslinje hette 106 fram till högertrafikomläggningen. 96 var (tråd)bussen till Stora Essingen.
Yupp det stämmer, tänkte lite fel där, nattspårvagnarna hade prefixet 10, nattbussarna prefixet 9. Jag var ju inne på det när jag skrev om L4 som var enda spårvagnen mot slutet som hade nattrafik en gång om året på nyårsnatten tillsamman med nattbussen 94 samt 104. Det du skrev om L6 var väl normalt enda undantaget eftersom vi hade L96 till Stora Essingen. Kommer inte ihåg när spårvagnarna slutade gå med nattrafik. L7 var väl enda linjen som gick några turer på nattkröken vid helgerna, fanns det nattbuss på den linjen?
Senast redigerad av C12C3C3C12 den torsdag 15 februari 2024 19:15, redigerad totalt 3 gång.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nattrafik

Inlägg av Harald »

Man började med nattbusslinjer i stället för spårvagn på 1930-talet. Då hade de linjenummer i 90-serien. I spårvägskartan från 1937 som jag lade ut igår (Spårvägskarta över Stockholm år 1937, textdelen) finns en sådan, linje 96. Följande år blev det fler, men sen kom kriget och då fick man återgå till spårvagn. När man började med bussar igen efter kriget var 90-serien upptagen av förortslinjer med trådbuss, så då blev det nummer på 100. Vid H-omläggningen återgick man till 90.
Personalvagnarna hade inte linjenummer utan varje buss hade ett tresiffrigt turnummer som började på 2. Varje personalvagn hade en egen körvägsbeskrivning med tider på vissa platser, se exempel här:
Personalvagn228.pdf
(326.61 KiB) Nerladdad 26 gånger
Naturligtvis var det så att vissa sträckor återkom och även kördes av olika personalvagnar vid olika tidpunkter, men några fasta linjer var det inte.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattrafik

Inlägg av C12C3C3C12 »

Vilka linjer hade nattrafik med buss? Vad jag kommer ihåg var spårvagnen på L6 kvällstid ersatt med buss, var det sommartid? Var det andra spårvägslinjer som drabbades av det eller skedde det efter 1964 när det kvarvarande nätet var 4, 6, 7, 8 samt 10.

Har korrigerat ett fel eftersom svaret stod på inlägget ovan :(
Senast redigerad av C12C3C3C12 den fredag 16 februari 2024 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nattrafik

Inlägg av Harald »

Spårvägslinjerna 2, 3, 6, 7 och 10 hade nattrafik. Linjerna 4 och 8 ersattes på natten av ringlinjen 104. År 1955 övergick man till buss på alla utom linje 7. Linjenummer var 100, 102, 103, 104 och 106. Linje 100 gjorde en sväng upp genom Hjorthagen och linje 106 gick till Danviken i stället för Sofia.

De sista åren (minns ej exakt från när) kördes linje 6 med buss efter kl. 19. Vintertid gällde det även linje 7.
Skriv svar