Ständigt detta Östberga...
Postat: fredag 15 februari 2019 12:06
För att inte den superintressanta tråden "Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid" skall bli allt för spretig flyttar jag diskussionen om Östberga (och busslinjer som medel mot populistiska rörelser) till en egen tråd.
PROLOG
Från att ha varit en obemärkt håla straxt söder om Söder hamnade Östberga i rampljuset för några år sedan på grund av kravaller och bilbränningar. Politiker av olika kulörer började då fundera på om det var den bristfälliga kollektivtrafiken som var en av orsakerna till de sociala missförhållandena, bland annat den alltid lika påhittige Karl Henriksson föreslog att lösningen var att bygga tunnelbana till orten. Alla vet ju att förorter med tunnelbana saknar de sociala problem som finns i Östberga - eller hur? Nu väntar vi bara på att Mohamad Hassan skall föreslå tunnelbana till Gottsunda! (Ursäkta utvikningen - men jag kunde inte låta bli...)
Nu till de frågor som togs upp i GUP-tråden:
Resebehovet mellan Östberga(höjden) och Årsta är milt sagt begränsat...
Nu väljer inte så många av de boende på Östbergahöjden att åka med 168, utan tar istället 134 till Årstaberg eller Liljeholmen. Då tar en resa in till Stockholm City drygt 30 minuter, vilket är samma tid som den som reser från Tyresö C får räkna med. Visst kan man tycka det borde gå snabbare från Östberga än från Tyresö, och det skulle kunna ordnas med direktbussar. Tyvärr finns inte ett resandeunderlag som motiverar en sådan satsning.
Men nu är det ju beslutat att Östberga skall få tunnelbana - inte in till City men till Kungsholmen. Det kommer säkert att sänka restiden in till City med flera minuter. Ombildas sedan det som återstår av allmännyttan på höjden till bostadsrätter försvinner säkert bilbränderna inom en generation eller två!
filosoferar
Thomas K Ohlsson
PROLOG
Från att ha varit en obemärkt håla straxt söder om Söder hamnade Östberga i rampljuset för några år sedan på grund av kravaller och bilbränningar. Politiker av olika kulörer började då fundera på om det var den bristfälliga kollektivtrafiken som var en av orsakerna till de sociala missförhållandena, bland annat den alltid lika påhittige Karl Henriksson föreslog att lösningen var att bygga tunnelbana till orten. Alla vet ju att förorter med tunnelbana saknar de sociala problem som finns i Östberga - eller hur? Nu väntar vi bara på att Mohamad Hassan skall föreslå tunnelbana till Gottsunda! (Ursäkta utvikningen - men jag kunde inte låta bli...)
Nu till de frågor som togs upp i GUP-tråden:
Hur gärna jag än skulle vilja det så är det svårt att se Årsta som ett "kommuncentrum eller motsvarande". Dessutom har stadsdelsförvaltning flyttat till Slakthusområdet. Och jag har svårt att tro att vi ska tacka busslinje 168 för att det inte uppstått ett "Östbergaparti"!Enceladus skrev:Många anser att det är viktigt med bra förbindelser till kommuncentrum eller motsvarande. Känslan av samhörighet är en viktig byggsten i det demokratiska samhället. Dåliga förbindelser kan skapa en grogrund för geografisk splittring samt ge upphov till partier som Drevvikenpartiet och Bergshamrapartiet.TKO skrev:Linje 168 tillkom på initiativ av stadsdelsförvaltningen, som då hade sitt kontor vid Årstaplan. Man tyckte att östbergaborna (som ingår i stadsdelsområdet) borde ha en direkt bussförbindelse till kontoret - vilket naturligtvis var fel tänkt, hur ofta brukar du besöka din stadsdelsförvaltning?
Resebehovet mellan Östberga(höjden) och Årsta är milt sagt begränsat...
För det första så har inte hela Östberga orimligt långa restider till Gullmarsplan - från Tussmötevägen tar det 9 minuter, vilket är flera minuter snabbare än från Tyresö Centrum. Från Östbergahöjden tar det lite längre tid, hela 3 minuter längre än från Tyresö! Men det beror ju på att bussen ska slingra sej fram genom Årsta, slopa det och vi vinner säkert 5 minuter. Fast då riskerar vi kanske att populismen får ökat fäste uppe på höjden, vad vet jag?Enceladus skrev:Det är väl ingen som har sagt att Östbergas bussar har hög belastning? Snarare "orimligt långa restider". Från Gullmarsplan går det snabbare att åka till Tyresö centrum än till Östbergahöjden. Hur rimligt är det?TKO skrev:Än idag har 168 ett mycket lågt resande - vilket alla som skriker om bättre förbindelser till Östberga bör notera...
(Resandet på 134:an är inte heller något att skryta med)
Nu väljer inte så många av de boende på Östbergahöjden att åka med 168, utan tar istället 134 till Årstaberg eller Liljeholmen. Då tar en resa in till Stockholm City drygt 30 minuter, vilket är samma tid som den som reser från Tyresö C får räkna med. Visst kan man tycka det borde gå snabbare från Östberga än från Tyresö, och det skulle kunna ordnas med direktbussar. Tyvärr finns inte ett resandeunderlag som motiverar en sådan satsning.
Men nu är det ju beslutat att Östberga skall få tunnelbana - inte in till City men till Kungsholmen. Det kommer säkert att sänka restiden in till City med flera minuter. Ombildas sedan det som återstår av allmännyttan på höjden till bostadsrätter försvinner säkert bilbränderna inom en generation eller två!
filosoferar
Thomas K Ohlsson