Besöksräkning via wifi

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Besöksräkning via wifi

Inlägg av LÅ1 »

(För säkerhets skull skapar jag en ny tråd för att inte "smutsa ner" en tråd om Norrköpings spårvagnar. Även om jag tror att den här tråden blir kort. Ungefär noll svar, skulle jag tro.)

I passagen upp från Vasagatan till Klarabergsgatan (i Stockholm) finns en liten skylt som informerar om att besöksräkning pågår. Det sker av Bumbee labs.
Skylten säger också att "mätningen sker genom anonymiserad registrering av mobiltelefoner och datorer". (Det finns säkert sådana skyltar på många ställen runt stan.)

Jag kollade upp på webbplatsens beskrivning av mätningen och det var som jag gissade, man registrerar vilka prylar som söker wifi-nät.
Det gör att man kan se om samma person, eller snarare samma pryl, passerar enstaka gång eller ofta. Men jag undrar hur man får tillförlitlig mätning. En och annan har ingen mobiltelefon, och många har en eller flera wifi-sökande prylar. Många har nog wifi-sökningen avstängd. Det är klart, man kan kanske göra manuella räkningar och sedan få fram en faktor att multiplicera det automaträknade värdet med.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Besöksräkning via wifi

Inlägg av Odd »

Då många moderna telefoner idag har anti-spårfunktion för wifi genom en teknik som kallas för "MAC address randomization", så är det inte helt tillförlitlig data. Apples modernare telefoner har denna funktion påslagen men på Android så är detta inte alltid fallet, även om funktionen finns inbyggd. Det finns även tredjepartsprogram som gör samma sak. Jag är inte helt säker, men jag har hört att IEEE 802.11ax (Wi-Fi 6) har detta inbyggt.

Jag misstänker att man använder statistik för att normalisera siffrorna så att man får en hyfsad uppfattning om återbesökare, men ju fler lurar som aktiverar skyddet, desto svårare blir det. Företagen som sysslar med detta har ju dock all anledning att hålla undan denna information från sina kunder eftersom själva konceptet bygger på att man aktivt spårar folk.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Besöksräkning via wifi

Inlägg av LÅ1 »

Läste på lite grann om "MAC address randomization". Telefonen sänder alltså ut en slumpgenererad MAC-adress i stället för sin egen äkta. Och en ny sådan för nästa accesspunkt som den träffar på. Risken att någon annan som söker, eller har, kontakt med samma accesspunkt använder samma MAC-adress är förstås försvinnande liten. (Enligt Wikipedia finns det 281 474 976 710 656 möjliga MAC-adresser.)

Det som man kan förundras över när man kollar på sådant här är statens dubbelmoral. Datainspektionen är bekymrad över att man med den aktuella mättekniken kan följa en persons rörelse. Och man tycker inte att tekniken med "MAC address randomization" är tillräckligt utbredd för att skydda mot sådan kartläggning. Och även i andra fall är Datainspektionen mån om personlig integritet. Men samtidigt gör staten allt för att få till tvingande datalagring för att kunna kartlägga människors hela kontaktnät och internetaktiviteter. Och nu vill man också göra det tillåtet för myndigheter att lägga in trojaner i medborgarnas datorer för att kunna följa beteenden och kontrollera hårddiskinnehåll. Staten är också bekymrad över att man kan vara anonym på nätet, men har varit drivande i utvecklingen av TOR för att människor i andra länder ska kunna undgå kartläggning från dessa länders myndigheter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar