Självkörande bussar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Självkörande bussar

Inlägg av LÅ1 »

(Den befintliga tråden handlade om bussar i Kista. Den här kan få bli mer generell.)

Självkörande bussar får problem med snövallar. Hur ska bussen "veta" att snödrivan inte är på väg att gå ut i gatan? :wink:
"Snön får självkörande bussarna att tvärnita".

Texten säger att man ”spelat in” bussens rutt. Det är alltså en "simplare" variant av självkörande än de bilar som testas på många håll i världen? Eller?

Är det samma låga hastighet på bussarna i Barkarbystaden (linje 549) som vid testkörningen i Kista? Där var väl hastigheten ungefär halv gånghastighet, om ens det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Självkörande bussar

Inlägg av Odd »

Autonoma fordon är bara i sin linda just nu. Det är väl till och med förväntat att när nya utmaningar dyker upp så lär man sig och anpassar sig.

Personligen tror jag att vi kommer få se autonoma spårvagnar och tåg innan vi ser autonoma bussar som fungerar i en normal trafikmiljö på bred front.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Självkörande bussar

Inlägg av BSB101 »

Är det inte samma typ av bussar som kör i Järfälla som körde i Kista? Angående spårbunden trafik, sker det någon utveckling på bredd front, likt som på gummihjulssidan, på området? Som sagt känns det som att spårsidan borde ha en fördel men det känns som det är "gummisidan" som driver utvecklingen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Självkörande bussar

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:Är det inte samma typ av bussar som kör i Järfälla som körde i Kista? Angående spårbunden trafik, sker det någon utveckling på bredd front, likt som på gummihjulssidan, på området? Som sagt känns det som att spårsidan borde ha en fördel men det känns som det är "gummisidan" som driver utvecklingen.
Jag kan ha fel, men jag tror att "självkörande tåg" har förekommit i flera decenier...

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Självkörande bussar

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:
BSB101 skrev:Är det inte samma typ av bussar som kör i Järfälla som körde i Kista? Angående spårbunden trafik, sker det någon utveckling på bredd front, likt som på gummihjulssidan, på området? Som sagt känns det som att spårsidan borde ha en fördel men det känns som det är "gummisidan" som driver utvecklingen.
Jag kan ha fel, men jag tror att "självkörande tåg" har förekommit i flera decenier...
På väl avgränsade och "inhägnade" plaster ja, på flertalet tåg och (alla?) spårvagnar är det dock en människa som kör medan vi redan har gummihjulsfordon som kör själv i blandtrafik. Må vara med en människa som kan gripa in.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Självkörande bussar

Inlägg av TKO »

'Tåg' kör väl i stort sett alltid på avgränsat utrymme - det är en del av definitionen. 'Spårvagnar' är en annan sak. Men där är troligen behovet av 'självkörning' (automatdrift kallade man det förr innan det skulle låta så märkvärdigt) mindre än för bilar och bussar - eftersom det handlar om kapacitetsstarka fordon.
Och visst finns det landsvägsfordon med automatdrift - men vi ser ju i t ex Barkarby hur bra det fungerar.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Bo Rengmark
Inlägg: 177
Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15

Re: Självkörande bussar

Inlägg av Bo Rengmark »

LÅ1 skrev:(Den befintliga tråden handlade om bussar i Kista. Den här kan få bli mer generell.)

Självkörande bussar får problem med snövallar. Hur ska bussen "veta" att snödrivan inte är på väg att gå ut i gatan? :wink:
"Snön får självkörande bussarna att tvärnita".

Texten säger att man ”spelat in” bussens rutt. Det är alltså en "simplare" variant av självkörande än de bilar som testas på många håll i världen? Eller?

Är det samma låga hastighet på bussarna i Barkarbystaden (linje 549) som vid testkörningen i Kista? Där var väl hastigheten ungefär halv gånghastighet, om ens det.
Jag har åkt flera gånger och det går väldigt sakta. Väldigt få som åker. Populärast hos dom som har barnvagn. Dom åker gratis och slipper köra på dåligt plogade gångbanor. Ofta stopp pga. slarvig parkering. Då måste föraren rycka in och lotsa förbi hindret. Linjen har inget berättigande i detta område. Här bor yngre människor och det går fortare att gå.
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Re: Självkörande bussar

Inlägg av Coppas »

I sig är det bara ett experiment och det är långt kvar till eventuell skarp trafik med autonoma fordon på nivå 5.

Med tanke på komplexiteten som krävs i vägtrafik så är det otroligt många parametrar som måste samspela och där har man bara börjat skrapa på ytan.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Enceladus
Inlägg: 9890
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Självkörande bussar

Inlägg av Enceladus »

Bo Rengmark skrev:Jag har åkt flera gånger och det går väldigt sakta. Väldigt få som åker. Populärast hos dom som har barnvagn. Dom åker gratis och slipper köra på dåligt plogade gångbanor. Ofta stopp pga. slarvig parkering. Då måste föraren rycka in och lotsa förbi hindret. Linjen har inget berättigande i detta område. Här bor yngre människor och det går fortare att gå.
Jo, det är ganska anmärkningsvärt att SL har så svårt att utforma utbudet efter varierande förutsättningar i länet. I Barkarbystaden bor det främst människor som vill ha en urban stadsmiljö men som inte har råd att bo i ett område med kommunikationer som kan förväntas i en urban stadsmiljö. Det kan vara yngre människor som varken har den kontantinsats eller kötid som krävs för att bo i områden med bättre kollektivtrafik. Likväl har området resvanor som mer påminner om tunnelbaneförsedda närförorter än matarbussförsedda villaförorter.

När pendeln fick 15-minuterstrafik sena kvällar så infördes även 15-minuterstrafik sena kvällar på de tyngsta busslinjerna i Järfälla. Som om alla linjer hade samma resmönster. Resultatet blev ett överutbud där färre reser sena kvällar och ett underutbud där fler reser sena kvällar. Linje 567 som går genom Barkarbystaden fick inte 15-minuterstrafik. Linjen blev snabbt överbelastad sena kvällar och flera avgångar blev regelbundet fullsatta. Situationen blev så ohållbar att SL tvingades införa 15-minuterstrafik på linjen ett år senare. Men frågan kvarstår: Varför har SL så svårt att anpassa utbudet till efterfrågan?

Det tar 58 minuter att åka mellan Cityterminalen och Stora torget på natten jämfört med 30 minuter på dagen. Där behöver Barkarbystaden en förbättring. De självkörande bussarna är ett trevligt inslag i stadsbilden, men inte mer.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Självkörande bussar

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:---klipp---
Det tar 58 minuter att åka mellan Cityterminalen och Stora torget på natten jämfört med 30 minuter på dagen. Där behöver Barkarbystaden en förbättring. De självkörande bussarna är ett trevligt inslag i stadsbilden, men inte mer.
Men vad är det för bortskämda snorungar som flyttat till "Barkarbystaden"?

Är det för jobbigt att sitta på nattbussen i 58 minuter så är det väl bara att låta bli att åka in till (den riktiga) stan på fredagskvällen! Det finns säkert nån pizzeria med öl för 29 kr inom gångavstånd, och är det inte tillräckligt kosmopolitiskt har vi ju alltid Riddar Jakob i Jakan.

Nej det får bli ett slut på detta gnäll tycker jag - gissa hur lång tid det tog med femhundranittioettan hem till Kallhäll på 80-talet?

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Självkörande bussar

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:
Enceladus skrev:---klipp---
Det tar 58 minuter att åka mellan Cityterminalen och Stora torget på natten jämfört med 30 minuter på dagen. Där behöver Barkarbystaden en förbättring. De självkörande bussarna är ett trevligt inslag i stadsbilden, men inte mer.
Men vad är det för bortskämda snorungar som flyttat till "Barkarbystaden"?

Är det för jobbigt att sitta på nattbussen i 58 minuter så är det väl bara att låta bli att åka in till (den riktiga) stan på fredagskvällen! Det finns säkert nån pizzeria med öl för 29 kr inom gångavstånd, och är det inte tillräckligt kosmopolitiskt har vi ju alltid Riddar Jakob i Jakan.
Och den som verken är intresserad av öl för 29 kronor eller Riddar Jakob utan bara vill hem från sitt jobb ska bara acceptera den längre restiden utan vidare?
Nej det får bli ett slut på detta gnäll tycker jag - gissa hur lång tid det tog med femhundranittioettan hem till Kallhäll på 80-talet?
Så länge alla har det lika dåligt är det rättvist?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Självkörande bussar

Inlägg av TKO »

Merparten av resenärerna på nattbussar är inte på väg hem från jobbet.

(Fast denna diskussion har väldigt lite med trådens ämne att göra)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Självkörande bussar

Inlägg av LÅ1 »

Nu ska man ha fullstora, delvis självkörande bussar. "Här får Stockholm fler självkörande bussar".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Re: Självkörande bussar

Inlägg av Coppas »

Observera dock att detta ännu så länge är på planeringsstadiet. Scania och Nobina har tryckt på om prov tidigare, men det har stupat på diverse. Även detta försöks genomförande bygger också på en del som ännu inte är spikat fullt ut.

En testkörning som till stor del är tänkt att ske på en 800 meter lång del av gamla landningsbanan och med ytterst begränsat antal andra fordon lär inte heller ge så mycket. Scania skulle troligen få bättre data på sin egen testbana.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Självkörande bussar

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:Merparten av resenärerna på nattbussar är inte på väg hem från jobbet.
/TKO
Hur det förhåller sig med detta vet jag inte då jag inte har någon statistik tillgänglig. Jag ser dock inte kopplingen till mitt inlägg.

Merparten av de som arbetar obekväma arbetstider och har behov av kollektivtrafik utanför "kontorstid" har sällan möjlighet att bilpendla.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Självkörande bussar

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
TKO skrev:Merparten av resenärerna på nattbussar är inte på väg hem från jobbet.
/TKO
Hur det förhåller sig med detta vet jag inte då jag inte har någon statistik tillgänglig. Jag ser dock inte kopplingen till mitt inlägg.
Kan det här vara kopplingen?
BSB101 skrev:Och den som verken är intresserad av öl för 29 kronor eller Riddar Jakob utan bara vill hem från sitt jobb ska bara acceptera den längre restiden utan vidare?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Självkörande bussar

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:
BSB101 skrev:
TKO skrev:Merparten av resenärerna på nattbussar är inte på väg hem från jobbet.
/TKO
Hur det förhåller sig med detta vet jag inte då jag inte har någon statistik tillgänglig. Jag ser dock inte kopplingen till mitt inlägg.
Kan det här vara kopplingen?
BSB101 skrev:Och den som verken är intresserad av öl för 29 kronor eller Riddar Jakob utan bara vill hem från sitt jobb ska bara acceptera den längre restiden utan vidare?
/TKO
Hur du kopplar får stå för dig, men osett din åsikt så är verkligheten så att nattrafiken behövs för att folk ska kunna ta sig från och till sina arbeten. Men du kanske tycker att exempelvis brandmän, städare, sjukhuspersonal, hemtjänstpersonal, personliga assistanser och ordningsvakter ska fotvandra till jobbet?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Självkörande bussar

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Hur du kopplar får stå för dig, men osett din åsikt så är verkligheten så att nattrafiken behövs för att folk ska kunna ta sig från och till sina arbeten. Men du kanske tycker att exempelvis brandmän, städare, sjukhuspersonal, hemtjänstpersonal, personliga assistanser och ordningsvakter ska fotvandra till jobbet?
Jag kopierade ovanstående till en nystartad tråd, Nattrafik.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Självkörande bussar

Inlägg av LÅ1 »

Apropå självkörande fordon, här är ett framtidsscenario. :D

Kanske lite tillspetsat! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Självkörande bussar

Inlägg av LÅ1 »

Nu undersöker man hur självkörande bilar ska interagera med fotgängare. Det gröna ljuset skulle nog kunna fungera bra, om det syns även soliga dagar.
"Självkörande bilar – hur ska fotgängare känna sig trygga?"

I Jönköping ska man ha självkörande lastbilar i allmän trafik. Övervakade, men tydligen inte från fordonets insida. Riken att övervakaren på trottoaren blir frånåkt är nog obefintlig om hastigheten är den samma som för bussen i Kista.
"Klartecken för självkörande lastbil på allmän väg i Jönköping".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar