Om betalväggar etc.

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Om betalväggar etc.

Inlägg av LÅ1 »

Citat från annan tråd:
ADDE skrev:Äsch då! Man fick bara läsa artikeln en gång och sedan hamnar den bakom en betalvägg. *suck*
Per Lind skrev:Det går inte ens att läsa 1 gång!
Förmodligen en sådan artikel som ligger ute några minuter efter publicering och sedan kräver betalning.
Det gäller att ha tur och logga in vid rätt tidpunkt.
-Per
Ta bort kakor som heter ekuriren.se både den med www och den utan.
Då kan man se sidan en gång till. Men laddar man om den så går det inte utan att man tar bort kakorna igen. Går förstås att spärra att ekuriren från att lägga kakor. (Testade inte om det då alltid gick att läsa sidan, eller om det i stället blev totalspärr.)

Jag kan förstå att tidningar med redaktionellt material vill ha betalt av läsarna även om huvuddelen av inkomsterna borde komma från annonser. Samtidigt minskar det ju annonsernas exponering, vilket drar ner annonsintäkterna, så det borde vara en balansgång. Huvudspåret borde förstås vara att försöka sprida sitt material så mycket som möjligt. Och ströläsare lär de inte få att betala.

GP spärrar det mesta, men ledare och debattartiklar kan man läsa utan att betala. I alla fall de flesta sådana artiklar.
Expressen har ju en gratis registrering, som krävs för att läsa vissa artiklar. Främst sådana som handlar om hälsa och skvaller. Jag håller mig borta från sådana registreringar också.
Stockholmdirekt/Direktpress är ju alltid åtkomlig. Jag får dock alltid en stor röd markering som uppmanar mig att ta bort addblocker, men jag ser förstås "textannonser". Men jag har ingen renodlad annonsblockerare. Däremot kör jag med Ghostery som inte tillåter webbsidorna att göra vissa analyser. Även om jag markerar in att alla Har inte satt mig in i alla detaljer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jan Långström
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 11 april 2005 20:52

Re: Om betalväggar etc.

Inlägg av Jan Långström »

Jag har egentligen inga problem med med att betala för en tidningsartikel. Men om jag finner att artiklar om spårväg förekommer i 20 olika tidningar och att alla har betalväggar? Man får glada tillrop om att det bara kostar 99 kr per månad att prenumerera och få full access. Att läsa 20 artiklar i månaden om spårväg kostar då 1980 kr. Per månad, 23760 kr/år. Gissningsvis består hälften av en tidningsmaterial av nyheter från TT eller annan byrå som tidningarna kopierar in utan ändringar. Varför betala 20 gånger för samma artikel?

Jag tror att det måste till ett annat system där man betalar per artikel och inte per tidning. Även om landets tidningar alla konkurrerar om uppmärksamheten, borde man kunna komma överens om ett gemensamt system. Och ett tillförlitligt system för mikrobetalningar (som inte säljer kunderna till kreti, pleti och Cambridge Analytica) har varit behövligt länge.
Skriv svar