Sida 6 av 6

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: måndag 27 juni 2022 17:16
av LÅ1
Stefan Widén skrev: måndag 27 juni 2022 16:19 Det står ju i artikeln hur man ska göra. Såga ca 18 m ner sen borra underifrån, annars kan man ju inte få massorna genom tunneln.

Uppenbarligen har man hitta en borrmedtod för detta vilken är kreativt för att arbete som detta med så mycket befintlig infrastruktur som måste fungera. .Klart att den tekniska utvecklingen går ju framåt även inom bergsbrytning. För gruvor kan det ju vara avgörande metod i vissa lägen.

Stefan
Jag förstod inte av texten att man skulle borra underifrån. Och såga för att störa mindre borde väl vara något som ska ske nära ytan? Och därefter såga. Underförstått fortsättningen neråt, tolkade jag det som.

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: tisdag 27 september 2022 21:20
av stockholm79
Varför gör man inte en extra uppgång i mitten?
Det finns redan en tunnel under t-banan i mitten av perrongerna.
Dra ner trappor o hissar från gröna linjens plattformar (finns plats att utvidga dem nu) till ett utrymme bredvid med plats för spärrar ut till gången.
Och så kan man dra trappor ner til nya blå linjen mellan plattformarna eller i 90 graders vinkel österut.
Vips har man en bättre och snabbare bytesmöjlighet!

/or