Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

Så blir nya tunnelbanan vid Gullmarsplan

Det planeras alltså för tre separata spärrlinjer: en för gröna linjen norrut, en för grön linjen söderut samt en för blå linjen. Bussterminalen får däremot ingen spärrlinje.

Varför införs inte en gemensam spärrlinje för hela området, inklusive bussterminalen? Det skulle spara mycket tid både för bytande resenärer och för bussarna.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Stefan Widén »

Ja det skulle ju definitivt underlätta om det vore en spärrzon för hela området. Även busstrafiken gynnas då man kan gå på i alla dörrar. Men kanske är att man då tappar statistik på hur många som reser med respektive, som gör att man inte tar denna möjlighet.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Så blir nya tunnelbanan vid Gullmarsplan

Det planeras alltså för tre separata spärrlinjer: en för gröna linjen norrut, en för grön linjen söderut samt en för blå linjen. Bussterminalen får däremot ingen spärrlinje.

Varför införs inte en gemensam spärrlinje för hela området, inklusive bussterminalen? Det skulle spara mycket tid både för bytande resenärer och för bussarna.
Så borde man naturligtvis göra. Svaret är väl att FUT inte har eller anser sig ha något uppdrag att bry sig om kollektivtrafikens kvalitet utan mest vill bygga tunnelbana för sakens skull. Ungefär som vissa politiker och signaturen Enceladus ibland resonerar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:
Enceladus skrev:Så blir nya tunnelbanan vid Gullmarsplan

Det planeras alltså för tre separata spärrlinjer: en för gröna linjen norrut, en för grön linjen söderut samt en för blå linjen. Bussterminalen får däremot ingen spärrlinje.

Varför införs inte en gemensam spärrlinje för hela området, inklusive bussterminalen? Det skulle spara mycket tid både för bytande resenärer och för bussarna.
Så borde man naturligtvis göra. Svaret är väl att FUT inte har eller anser sig ha något uppdrag att bry sig om kollektivtrafikens kvalitet utan mest vill bygga tunnelbana för sakens skull. Ungefär som vissa politiker och signaturen Enceladus ibland resonerar.
Hela (eller större delen av) biljetthallen var tidigare en spärrlinje. Det finns två (eller tre) problem:
1. Det finns kommersiell verksamhet i biljetthallen, både serveringsställen och apotek m m. Det skulle vara stötande och dåligt för affärsverksamheten om man måste ha giltig färdbiljett för att gå på apoteket. Ja, men ta bort apoteket då, kanske den som är okänslig för det behovet uttrycker sig? Nej, det uppstår problem för den kommersiella verksamheten, om det var gemensam spärrlinje för hela området.
2. För den som ska blippa accesskort är det väl inget problem? Det är väl bara att sätta upp hur många blippspärrar som helst? Ja, så tycker den som blippar. Men den som vill gå till den bemannade spärren då och få hjälp med sitt färdbevis eller fråga något annat, var ska man placera den spärren? Så den blir lätt åtkomlig för vissa men mer eller mindre oåtkomlig för andra? Eller ska man ha lika många bemannade spärrar som tidigare, vilket kostar lika mycket, men ändå ha problem 1 kvar med affärsverksamheten?
3. Det tredje är nästan inte värt att nämna, men är viktig anledning att man gjorde om. Och det var att man skulle slippa passera spärrlinje då man bytte från den övre bussterminalen vid Gullmarsplan till blåbuss 4 på den "nedre" bussterminalen.

Tro mig, man har tänkt till både en och två gånger om detta, och kommit fram till den "bästa" lösningen. Vilket kanske inte är så lätt att se vid första anblicken? Fullt förståeligt i så fall, så det faller ingen skugga över det. Don´t worry, be happy! :D
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:Tro mig, man har tänkt till både en och två gånger om detta, och kommit fram till den "bästa" lösningen. Vilket kanske inte är så lätt att se vid första anblicken? Fullt förståeligt i så fall, så det faller ingen skugga över det.
Vad har du för skäl att tro det? Nej, det här är inte en bra lösning, det är bara en enkel lösning om man inte orkar anstränga sig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Hela (eller större delen av) biljetthallen var tidigare en spärrlinje. Det finns två (eller tre) problem:
1. Det finns kommersiell verksamhet i biljetthallen, både serveringsställen och apotek m m. Det skulle vara stötande och dåligt för affärsverksamheten om man måste ha giltig färdbiljett för att gå på apoteket. Ja, men ta bort apoteket då, kanske den som är okänslig för det behovet uttrycker sig? Nej, det uppstår problem för den kommersiella verksamheten, om det var gemensam spärrlinje för hela området.
2. För den som ska blippa accesskort är det väl inget problem? Det är väl bara att sätta upp hur många blippspärrar som helst? Ja, så tycker den som blippar. Men den som vill gå till den bemannade spärren då och få hjälp med sitt färdbevis eller fråga något annat, var ska man placera den spärren? Så den blir lätt åtkomlig för vissa men mer eller mindre oåtkomlig för andra? Eller ska man ha lika många bemannade spärrar som tidigare, vilket kostar lika mycket, men ändå ha problem 1 kvar med affärsverksamheten?
3. Det tredje är nästan inte värt att nämna, men är viktig anledning att man gjorde om. Och det var att man skulle slippa passera spärrlinje då man bytte från den övre bussterminalen vid Gullmarsplan till blåbuss 4 på den "nedre" bussterminalen.

Tro mig, man har tänkt till både en och två gånger om detta, och kommit fram till den "bästa" lösningen. Vilket kanske inte är så lätt att se vid första anblicken? Fullt förståeligt i så fall, så det faller ingen skugga över det. Don´t worry, be happy! :D
Ovanstående uttalande får mig att undra om signaturen "Ute och åker" är ute och åker med Stockholms kollektivtrafik.

1. Det finns redan kommersiell verksamhet som kräver giltig färdbiljett, t.ex. på det centrala mellanplanet på station Stockholm City. Affärsverksamheten i Gullmarsplans biljetthall tjänar mer på att Gullmarsplan blir en större och mer attraktiv knutpunkt än de förlorar på spärrlinjen. Hur många besöker biljetthallen utan att avse att använda kollektivtrafiken?
2. Det stora flödet från den övre bussterminalen till tunnelbanan är ett problem: S och V vill öppna spärrar på Gröna linjen
3. Nu tvingas resenärerna istället köa till bussarna på den övre bussterminalen. Det leder till mer trängsel och längre omloppstider.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:
Ute och åker skrev:Hela (eller större delen av) biljetthallen var tidigare en spärrlinje. Det finns två (eller tre) problem:
1. Det finns kommersiell verksamhet i biljetthallen, både serveringsställen och apotek m m. Det skulle vara stötande och dåligt för affärsverksamheten om man måste ha giltig färdbiljett för att gå på apoteket. Ja, men ta bort apoteket då, kanske den som är okänslig för det behovet uttrycker sig? Nej, det uppstår problem för den kommersiella verksamheten, om det var gemensam spärrlinje för hela området.
2. För den som ska blippa accesskort är det väl inget problem? Det är väl bara att sätta upp hur många blippspärrar som helst? Ja, så tycker den som blippar. Men den som vill gå till den bemannade spärren då och få hjälp med sitt färdbevis eller fråga något annat, var ska man placera den spärren? Så den blir lätt åtkomlig för vissa men mer eller mindre oåtkomlig för andra? Eller ska man ha lika många bemannade spärrar som tidigare, vilket kostar lika mycket, men ändå ha problem 1 kvar med affärsverksamheten?
3. Det tredje är nästan inte värt att nämna, men är viktig anledning att man gjorde om. Och det var att man skulle slippa passera spärrlinje då man bytte från den övre bussterminalen vid Gullmarsplan till blåbuss 4 på den "nedre" bussterminalen.

Tro mig, man har tänkt till både en och två gånger om detta, och kommit fram till den "bästa" lösningen. Vilket kanske inte är så lätt att se vid första anblicken? Fullt förståeligt i så fall, så det faller ingen skugga över det. Don´t worry, be happy! :D
Ovanstående uttalande får mig att undra om signaturen "Ute och åker" är ute och åker med Stockholms kollektivtrafik.

1. Det finns redan kommersiella verksamheter som kräver giltig färdbiljett, t.ex. på det centrala mellanplanet på station Stockholm City. Verksamheterna i Gullmarsplans biljetthall tjänar mer på att Gullmarsplan blir en större och mer attraktiv knutpunkt än de förlorar på spärrlinjen.
2. Det stora flödet från den övre bussterminalen till tunnelbanan är ett problem: S och V vill öppna spärrar på Gröna linjen
3. Nu tvingas resenärerna istället köa till bussarna på den övre bussterminalen. Det leder till mer trängsel och längre omloppstider.
1. Två av de ursprungliga fyra verksamheterna på centrala mellanplanet har slagit igen. En butikslokal har stått tom länge. Jag passerar där ofta och det är inte så att jag är så jätteimponerad av antalet kunder i de som finns där nu, Pressbyrån kanske undantaget.
2. Ja, det är ett problem. Jag har sett förslag på att bygga bussterminalen ovanpå stationsområdet för gröna linjen, och i så fall kan man utgå ifrån att det kommer bli helt andra och smidigare omstigningslösningar än idag.
3. Köerna till bussarna på övre bussterminalen måste inte sammankopplas med om de ingår i samma spärrområde som tunnelbanan. Det finns många bussterminaler i Sverige som har visering innan det är dags att kliva ombord på bussarna (hur jag nu kan veta det?).

Spärrområden är inte huggna i sten. I SL-land finns flera exempel än Gullmarsplan, där man provat olika lösningar. Jag förstår absolut fördelarna med att inte passera spärrlinje då man byter mellan grön och blå linje, och det kanske kommer en sådan variant så småningom. Din ursprungliga fråga var "Varför införs inte en gemensam spärrlinje för hela området, inklusive bussterminalen?". Jag försökte besvara den, genom information som jag fått genom att inte vara ute och åka med Stockholms kollektivtrafik, eller hur du nu menade. Måste man det? ;)
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

På grund av ombyggnader och coronapandemin har SL infört en mänsklig spärrlinje vid den övre bussterminalen. Varför behövs det en pandemi för att göra en sådan förändring? Fördelarna är ju oberoende av pandemin.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Breitspurbahn »

Ingår någon slags förbredelse för den planerade Söderstaden som ska koppla samman Globen med Gullmarsplan och Södermalm längs med Nynäsvägen?
Detta bör ju rimligen påverka tunnelbanestationen.

(Jag vet att samordning mellan byggprojekt inte tillhör normen i Stockholm, men man vet ju aldrig)
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:Ingår någon slags förbredelse för den planerade Söderstaden som ska koppla samman Globen med Gullmarsplan och Södermalm längs med Nynäsvägen?
Detta bör ju rimligen påverka tunnelbanestationen.

(Jag vet att samordning mellan byggprojekt inte tillhör normen i Stockholm, men man vet ju aldrig)
Hur den framtida stadsmiljön i den här området ska se ut är inte utrett ännu. Så det finns inga sådana förberedelser.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av BSB101 »

Helt galet att inte ha gemensam spärrlinje för smidigt byte. Gällande affärsverksamheter så ska inte dessa få styra och göra det sämre för resenärerna. Är även rätt säker på att nästan alla kunder till affärsverksamheterna är resenärer. Om inte så får man väl hitta en annan lämplig lokal.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:Helt galet att inte ha gemensam spärrlinje för smidigt byte. Gällande affärsverksamheter så ska inte dessa få styra och göra det sämre för resenärerna. Är även rätt säker på att nästan alla kunder till affärsverksamheterna är resenärer. Om inte så får man väl hitta en annan lämplig lokal.
Visst är det så. Och ändå är planen att de som ska byta mellan gröna och blå linjen ska behöva passera två spärrlinjer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av LÅ1 »

"SL:s nya station byggs 70 meter under Gullmarsplan"

Jag förstår inte riktigt hur man får ner sprängmassorna till tunneln för transport ut.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev: måndag 27 juni 2022 9:56 "SL:s nya station byggs 70 meter under Gullmarsplan"

Jag förstår inte riktigt hur man får ner sprängmassorna till tunneln för transport ut.
Man kanske bara puttar ned dem?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev: måndag 27 juni 2022 10:57
LÅ1 skrev: måndag 27 juni 2022 9:56 "SL:s nya station byggs 70 meter under Gullmarsplan"

Jag förstår inte riktigt hur man får ner sprängmassorna till tunneln för transport ut.
Man kanske bara puttar ned dem?
Ja, men då måste man först göra ett schakt ner till tunneln. Och bara det borde ge massor med material som måste tas om hand.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev: måndag 27 juni 2022 12:27
twr skrev: måndag 27 juni 2022 10:57
LÅ1 skrev: måndag 27 juni 2022 9:56 "SL:s nya station byggs 70 meter under Gullmarsplan"

Jag förstår inte riktigt hur man får ner sprängmassorna till tunneln för transport ut.
Man kanske bara puttar ned dem?
Ja, men då måste man först göra ett schakt ner till tunneln. Och bara det borde ge massor med material som måste tas om hand.
Jag tror att man först borrar ett lite mindre hål hela vägen. Borriggen står nog på bussdäcket tror jag. När det mindre hålet finns spränger man ut det större hålet, djupare och djupare, och puttar ned sprängmassorna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev: måndag 27 juni 2022 13:32 Jag tror att man först borrar ett lite mindre hål hela vägen. Borriggen står nog på bussdäcket tror jag. När det mindre hålet finns spränger man ut det större hålet, djupare och djupare, och puttar ned sprängmassorna.
Låter som ett rimligt tillvägagångssätt. Men tunneln under schaktet, är den redan utsprängd?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev: måndag 27 juni 2022 13:49
twr skrev: måndag 27 juni 2022 13:32 Jag tror att man först borrar ett lite mindre hål hela vägen. Borriggen står nog på bussdäcket tror jag. När det mindre hålet finns spränger man ut det större hålet, djupare och djupare, och puttar ned sprängmassorna.
Låter som ett rimligt tillvägagångssätt. Men tunneln under schaktet, är den redan utsprängd?
Jag har inte koll på tidplanen. Man har nog inte hunnit det ännu. Om man letar lite har FUT fina kartor över hur långt man kommit på de olika banorna, på hemsidan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Stefan Widén »

Det står ju i artikeln hur man ska göra. Såga ca 18 m ner sen borra underifrån, annars kan man ju inte få massorna genom tunneln.

Uppenbarligen har man hitta en borrmedtod för detta vilken är kreativt för att arbete som detta med så mycket befintlig infrastruktur som måste fungera. .Klart att den tekniska utvecklingen går ju framåt även inom bergsbrytning. För gruvor kan det ju vara avgörande metod i vissa lägen.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar