Sida 1 av 6

Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: onsdag 16 januari 2019 9:32
av LÅ1
(Tror inte det finns någon tråd om detta, i alla fall inte under rätt trådrubrik.)

"Nu börjar bygget av nya Gullmarsplan"

Nu börjar arbetet synas vid Gullmarsplan. Och till sommaren kommer sträckan Gullmarsplan - Globen att stängs av.

"Parallellt pågår förstärkningsarbeten av bussdäcket vid Gullmarsplan, ett nödvändigt jobb för att man senare ska kunna göra hisschaktet." (Citat från länkad artikel.)

Det kommer nog att vara extra besvärligt vid Gullmarsplan under lång tid framåt.

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: onsdag 16 januari 2019 10:45
av TKO
Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: onsdag 16 januari 2019 11:01
av twr
TKO skrev:Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO
Den blir mindre helt enkelt, vilket kan få konsekvenser för trafiken. Det har ju startats en annan utredning om hur bytespunkten ska se ut på sikt.

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: onsdag 16 januari 2019 11:19
av TKO
twr skrev:
TKO skrev:Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO
Den blir mindre helt enkelt, vilket kan få konsekvenser för trafiken. Det har ju startats en annan utredning om hur bytespunkten ska se ut på sikt.
Att den blir mindre är jag med på, att det blir "helt enkelt" är jag mer tveksam till!

(Och hur kommer det att funka med trappförbindelsen till "mittplattformen" när rundkörningen flyttas? Jaja, det har man säkert tänkt på...)

/TKO

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: torsdag 17 januari 2019 3:15
av ToHo
TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO
Den blir mindre helt enkelt, vilket kan få konsekvenser för trafiken. Det har ju startats en annan utredning om hur bytespunkten ska se ut på sikt.
Att den blir mindre är jag med på, att det blir "helt enkelt" är jag mer tveksam till!

(Och hur kommer det att funka med trappförbindelsen till "mittplattformen" när rundkörningen flyttas? Jaja, det har man säkert tänkt på...)

/TKO
Det finns ju en (sällan använd) trappa längst i söder på "mittplattformen"...

Fast jag skulle hellre se att hissen kom upp i mitten av grön linjens plattform (samt därtill kom ifrån mitten av blå linjes plattform)! Och, jodå allt går om man vill! Hört talas om snedhiss?

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: onsdag 24 juni 2020 10:33
av LÅ1
Nu breddar man plattformen för norrgående trafik vid Gullmarsplan, så att den kan användas för trafik på mittenspåret. Det spår som då blir oanvändart skrotas för all framtid och hissarna ner till blå linjens station berör detta spår.

"Bredare plattform på Gullmarsplan i höst"

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: onsdag 24 juni 2020 10:49
av TKO
LÅ1 skrev:Nu breddar man plattformen för norrgående trafik vid Gullmarsplan, så att den kan användas för trafik på mittenspåret. Det spår som då blir oanvändart skrotas för all framtid och hissarna ner till blå linjens station berör detta spår.

"Bredare plattform på Gullmarsplan i höst"
"SL rekommenderar resenärer att undvika att resa via Gullmarsplan."

Jaha... hurdådå?

/TKO

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: onsdag 24 juni 2020 11:13
av LasseW
Sker något under sommaren uppe på bussplanen för Tyresö/Haninge bussarna?

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: onsdag 24 juni 2020 13:04
av ADDE
Är det bara jag eller har man planerat för en gångförbindelse mellan hissschaktet och gröna linjens plattform under biljetthallen?

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: onsdag 24 juni 2020 13:08
av LÅ1
TKO skrev:"SL rekommenderar resenärer att undvika att resa via Gullmarsplan."

Jaha... hurdådå?

/TKO
Du får väl åka via Liljeholmen om du ska till Skanstull. :wink:

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: onsdag 24 juni 2020 13:31
av TKO
Utmärkt tips!
Eller så tar jag 164:an, då åker jag FÖRBI Gullmarsplan så det kanske är ok?

/TKO

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: onsdag 24 juni 2020 15:58
av TKO
Trots SL:s uppmaning besökte jag idag Gullmarsplan.
GUP ny busssnurra.jpg
GUP ny busssnurra.jpg (225.63 KiB) Visad 6034 gånger
Här byggs en ny vändslinga för bussarna, ungefär hälften av hållplatskapaciteten försvinner på det övre terminalplanet.
GUP arbetsområde före.jpg
GUP arbetsområde före.jpg (161.77 KiB) Visad 6034 gånger
Där förberedande arbeten för de nya snabbhissarna skall utföras är det än så länge lugnt.
GUP Skylt.jpg
GUP Skylt.jpg (108.68 KiB) Visad 6034 gånger
Efter att ha haft felaktiga hänvisningsskyltar i ungefär ett halvår har det nu blivit nästan rätt. Men bara nästan...

Däremot har man ännu inte fixat till ljusskyltarna som visar avgående bussar. Den som följer dessa till t ex linje 168 hamnar riktigt fel!

På det hela taget har SL visat väldigt lite intresse för att uppdatera skyltar och kartor vid Gullmarsplan. Man har skickat dit några "Trafikvärdar" men dessa har emellanåt varit lika frågande som de vilsna resenärerna. Om jag påpekat detta? GISSA! Svaret blev att man var medveten om alla felaktigheter men att dessa skulle åtgärdas i höst...

eder Gullmarsplansspion
Thomas K Ohlsson

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: torsdag 25 juni 2020 10:17
av twr
ADDE skrev:Är det bara jag eller har man planerat för en gångförbindelse mellan hissschaktet och gröna linjens plattform under biljetthallen?
Bara en utrymningsväg.

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: torsdag 25 juni 2020 10:18
av twr
TKO skrev:Svaret blev att man var medveten om alla felaktigheter men att dessa skulle åtgärdas i höst...
"Vi vet att vi gör fel." Bra svar! :lol:

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: torsdag 25 juni 2020 12:22
av LasseW
Är uppfattningen att busstorget för Tyresö/Haninge bussarna inte kommer återställas efter att blå T-linjen är klar.

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: torsdag 25 juni 2020 12:43
av TKO
LasseW skrev:Är uppfattningen att busstorget för Tyresö/Haninge bussarna inte kommer återställas efter att blå T-linjen är klar.
Hissplaceringen gör att det inte går att ha rundkörningen så nära terminalbyggnaden som den nu är. Om den slinga som nu byggs är en permanent lösning eller om den enbart är provisorisk vet jag ej. Frågan är om någon vet - på sikt ska bussterminalen byggas om helt, eventuellt på annan plats.

/TKO

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: torsdag 25 juni 2020 13:25
av twr
TKO skrev:
LasseW skrev:Är uppfattningen att busstorget för Tyresö/Haninge bussarna inte kommer återställas efter att blå T-linjen är klar.
Hissplaceringen gör att det inte går att ha rundkörningen så nära terminalbyggnaden som den nu är. Om den slinga som nu byggs är en permanent lösning eller om den enbart är provisorisk vet jag ej. Frågan är om någon vet - på sikt ska bussterminalen byggas om helt, eventuellt på annan plats.

/TKO
Nä, det är väl ingen som vet. Den ombyggda ytan är alldeles för liten. Den är permanent i meningen att det inte finns några beslut att ersätta den med något annat. Den är provisorisk i meningen att den inte löser uppgiften och aldrig har haft ambitionen att lösa den, utan bara är en konsekvens av ett annat projekt.

Ett intressant faktum är att TF:s prognoser säger att södra bussterminalen kommer att användas av dubbelt så många resenärer som Blå linjens station. Ändå får tunnelbanestationen kosta 2 miljarder utan att någon ifrågasätter det, medan bussterminalen försämras betydligt som en konsekvens, trots att bussterminalen används av så många fler.

En tydlig illustration av att tunnelbana får kosta hur mycket som helst, medan busstrafik förväntas vara mer eller mindre gratis.

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: torsdag 25 juni 2020 15:27
av TKO
twr skrev:---klipp---

Ett intressant faktum är att TF:s prognoser säger att södra bussterminalen kommer att användas av dubbelt så många resenärer som Blå linjens station. Ändå får tunnelbanestationen kosta 2 miljarder utan att någon ifrågasätter det, medan bussterminalen försämras betydligt som en konsekvens, trots att bussterminalen används av så många fler.

En tydlig illustration av att tunnelbana får kosta hur mycket som helst, medan busstrafik förväntas vara mer eller mindre gratis.
"Tunnelbanans unika status"?

/TKO

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: torsdag 25 juni 2020 16:50
av twr
TKO skrev:
twr skrev:---klipp---

Ett intressant faktum är att TF:s prognoser säger att södra bussterminalen kommer att användas av dubbelt så många resenärer som Blå linjens station. Ändå får tunnelbanestationen kosta 2 miljarder utan att någon ifrågasätter det, medan bussterminalen försämras betydligt som en konsekvens, trots att bussterminalen används av så många fler.

En tydlig illustration av att tunnelbana får kosta hur mycket som helst, medan busstrafik förväntas vara mer eller mindre gratis.
"Tunnelbanans unika status"?

/TKO
Jag var rädd att det uttrycket skulle dyka upp! :lol:

Men det är ju så att de flesta människor inte orkar tänka så mycket. "Alla vet" att tunnelbana är bra påg rudn av hög kapacitet, mm. "Alla vet" att buss i blandtrafik är "gratis". Som alla är för tunnelbana och buss i blandtrafik.

Allting annat är konstigt och svårt att förstå. Varken det dyraste eller det billigaste? Hur kan det någonsin vara rätt svar? Så för dem som inte orkar tänka efter är bussterminaler, spårvägar, andra spårvidder... något väldigt konstigt!

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Postat: lördag 27 juni 2020 15:11
av Enceladus
twr skrev:Jag var rädd att det uttrycket skulle dyka upp! :lol:

Men det är ju så att de flesta människor inte orkar tänka så mycket. "Alla vet" att tunnelbana är bra påg rudn av hög kapacitet, mm. "Alla vet" att buss i blandtrafik är "gratis". Som alla är för tunnelbana och buss i blandtrafik.

Allting annat är konstigt och svårt att förstå. Varken det dyraste eller det billigaste? Hur kan det någonsin vara rätt svar? Så för dem som inte orkar tänka efter är bussterminaler, spårvägar, andra spårvidder... något väldigt konstigt!
Det behöver inte alls vara oförståelse och irrationella beslut som ligger bakom resursfördelningen. Tunnelbanan ger berörda kommuner högre intäkter från markförsäljning. Samtidigt får staten momsintäkter från de bostäder som kommunerna har åtagit sig att bygga. Vem vill betala för en bussterminal som ligger i en kommun som inte ens har någon direkt nytta av den? Den gigantiska Slussenterminalen är ett megalomaniskt prestigeprojekt utan kostnadstäckning. Något liknande kommer troligtvis inte att hända igen.