Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Lokalblaskan har en ny artikel om blå linjens förlängning till Gullmarsplan: Direkttåg till Odenplan tas bort när Hagsätralinjen blir blå
Mitt i skrev:– Det låter jätteidiotiskt. Härifrån vill de flesta till söder. Och Sofia, där har jag aldrig varit. Vi i förorten försöker också undvika city. Grön linje är retrokänsla också. Det finns även missbruksproblem i Högdalen. De problemen kan öka om det går enklare att åka från T-centralen, befarar hon.
Som bekant är Vantörsborna inte alls nöjda med att förlora direktförbindelsen till Medis, men argumentationen är minst sagt bristfällig.
Den som "låter jätteidiotisk" är den intervjuade kvinnan!
Att de flesta resenärer på Vantörsbanan "vill till söder" (verkar vara Skanstull, Medborgaplatsen och Slussen) stämmer naturligtvis inte.
Enceladus skrev:
Mitt i skrev:Region Stockholm räknar med att det kommer ta cirka två minuter att byta mellan grön och blå linje vid Gullmarsplan.
Ett annat alternativ är att byta vid T-Centralen, om nu Vantörsborna vågar ta sig dit...
Att det bara kommer att ta 2 minuter att byta mellan tunnelbana 1 och 3 vid Gullmarsplan tror jag inte ett ögonblick på. Är det begåvningarna på Norra Stationsgatan som står för den uppgiften?

Vid en resa mellan Högdalen och Medborgarplatsen torde det dock inte gå fortare att byta vid T-centralen...
Enceladus skrev:
Mitt i skrev:Att det är just Hagsätralinjen som förändras beror på att det är billigare och enklare än om omdragningen gjorts mot Farsta eller Skarpnäck. Skogskyrkogården skonas också när förändringen inte sker på Farstalinjen.
Stämmer verkligen detta påstående? Det har väl aldrig varit aktuellt att lägga ner stationen Skogskyrkogården. Dessutom skulle Skärmarbrink fortfarande trafikeras av en linje, till skillnad från Globen och Enskede gård...
Har det ens gjort en seriös studie av att koppla loss någon annan gren än Vantörsbanan? Argumentet om Skogskyrkogården känns påhittat...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Att de flesta resenärer på Vantörsbanan "vill till söder" (verkar vara Skanstull, Medborgaplatsen och Slussen) stämmer naturligtvis inte.
Hur stor andel arbets- respektive fritidsresor har Vantörsbanan? Går inte en stor del av alla fritidsresor till dessa tre platser?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Att de flesta resenärer på Vantörsbanan "vill till söder" (verkar vara Skanstull, Medborgaplatsen och Slussen) stämmer naturligtvis inte.
Hur stor andel arbets- respektive fritidsresor har Vantörsbanan? Går inte en stor del av alla fritidsresor till dessa tre platser?
Att de tre söderstationerna skulle utgöra målpunkt för fler resor än alla andra stationer på tunnelbanenätet är inte särskilt troligt. Visst lockar säkert götgatsområdet med billig pilsner, men även om signaturen "Enceladus" anser att det är den typen av resor som är kollektivtrafikens huvuduppgift så finns det andra fritidsresor, till exempel för inköp. Och då är ju utbudet på söder rätt uselt...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

TKO skrev: Att det bara kommer att ta 2 minuter att byta mellan tunnelbana 1 och 3 vid Gullmarsplan tror jag inte ett ögonblick på. Är det begåvningarna på Norra Stationsgatan som står för den uppgiften?
Det låter optimistiskt. Kanske i bästa fall, om man inte räknar tiden att vänta på ett tåg. Men risken är att man får köa för att komma med en hiss, de blir sannolikt underdimensionerade redan från början.
TKO skrev: Har det ens gjort en seriös studie av att koppla loss någon annan gren än Vantörsbanan? Argumentet om Skogskyrkogården känns påhittat...

/TKO
Det har gjort någon slags sträckningsstudie för att komma upp söder om Blåsut om jag minns rätt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:Har det ens gjort en seriös studie av att koppla loss någon annan gren än Vantörsbanan? Argumentet om Skogskyrkogården känns påhittat...

/TKO
Det har gjort någon slags sträckningsstudie för att komma upp söder om Blåsut om jag minns rätt.
Jo den har jag nog sett. En nackdel med en sådan linjedragning var väl att den inte passerar Gullmarsplan och Skärmarbrink (om det var tänkt en station där, minns inte) är inte en bytespunkt av samma dignitet...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Har det ens gjort en seriös studie av att koppla loss någon annan gren än Vantörsbanan? Argumentet om Skogskyrkogården känns påhittat...

/TKO
Det har gjort någon slags sträckningsstudie för att komma upp söder om Blåsut om jag minns rätt.
Jo den har jag nog sett. En nackdel med en sådan linjedragning var väl att den inte passerar Gullmarsplan och Skärmarbrink (om det var tänkt en station där, minns inte) är inte en bytespunkt av samma dignitet...
PM Koppling av Blå linje till Grön linje söderort

Alla tre möjliga linjedragningar passerade Gullmarsplan. Alternativ Skarpnäck hade ett antal tydliga nackdelar, men alternativ Farsta var likvärdigt med alternativ Hagsätra. Jag misstänker att beslutet att gå vidare med alternativ Hagsätra var politiskt snarare än baserat på samhällsekonomiska bedömningar. Politikerna ville väl göra de fattiga Vantörsborna en tjänst med en kortare restid, men de orkade inte ta reda på hur livet faktiskt ser ut i Vantör. Ett bättre förslag, som fortfarande är aktuellt, är att lägga ner Stureby.

(Jag förbiser svamlet om "den negativa påverkan av riksintresset".)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:PM Koppling av Blå linje till Grön linje söderort

Alla tre möjliga linjedragningar passerade Gullmarsplan. Alternativ Skarpnäck hade ett antal tydliga nackdelar, men alternativ Farsta var likvärdigt med alternativ Hagsätra. Jag misstänker att beslutet att gå vidare med alternativ Hagsätra var politiskt snarare än baserat på samhällsekonomiska bedömningar. Politikerna ville väl göra de fattiga Vantörsborna en tjänst med en kortare restid, men de orkade inte ta reda på hur livet faktiskt ser ut i Vantör. Ett bättre förslag, som fortfarande är aktuellt, är att lägga ner Stureby.

(Jag förbiser svamlet om "den negativa påverkan av riksintresset".)
Tack för informationen!
Varför det skulle vara bättre att koppla Farstagrenen än Vantörsbanan till TUB3 förstår jag inte - har inte Farstaborna samma intresse av att förlusta sej på söder? Kanske inte - det finns väl en social skillnad mellan dessa linjers upptagningsområden...

Hur SL än gjort hade några gnällt - det är en sak som är säker.

(På vilket sätt är "lägga ner Stureby" ett bättre förslag än att koppla om en av de tre grenarna? Sakerna har väl absolut ingenting med varandra att göra!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Tack för informationen!
Varför det skulle vara bättre att koppla Farstagrenen än Vantörsbanan till TUB3 förstår jag inte - har inte Farstaborna samma intresse av att förlusta sej på söder? Kanske inte - det finns väl en social skillnad mellan dessa linjers upptagningsområden...

Hur SL än gjort hade några gnällt - det är en sak som är säker.

(På vilket sätt är "lägga ner Stureby" ett bättre förslag än att koppla om en av de tre grenarna? Sakerna har väl absolut ingenting med varandra att göra!)
Det går pendeltåg mellan Farsta strand och centrala Södermalm. Vantörsbanan saknar en sådan förbindelse. Jag antar att TF och FUT bara tog hänsyn till tunnelbanan...

Att lägga ner Stureby är ett bättre sätt att minska restiden mellan Vantör och City än att ta bort direktförbindelsen med centrala Södermalm.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av daniel_s »

Att just hagsätrabanan skulle kopplas till bana 3 var väl en etablerad sanning redan på 70-talet. Det lär ha haft med kurvradier och sånt att göra. Sen kan man ju fråga sig vad logiken var i att kräva kurvradier för höghastighetstunnelbana på hela den nya sträckan när det man skulle ansluta sig till är en gammal spårväg, som ändå har betydligt sämre standard. Men så var det!
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Torbjörn »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Tack för informationen!
Varför det skulle vara bättre att koppla Farstagrenen än Vantörsbanan till TUB3 förstår jag inte - har inte Farstaborna samma intresse av att förlusta sej på söder? Kanske inte - det finns väl en social skillnad mellan dessa linjers upptagningsområden...

Hur SL än gjort hade några gnällt - det är en sak som är säker.

(På vilket sätt är "lägga ner Stureby" ett bättre förslag än att koppla om en av de tre grenarna? Sakerna har väl absolut ingenting med varandra att göra!)
Det går pendeltåg mellan Farsta strand och centrala Södermalm. Vantörsbanan saknar en sådan förbindelse. Jag antar att TF och FUT bara tog hänsyn till tunnelbanan...

Att lägga ner Stureby är ett bättre sätt att minska restiden mellan Vantör och City än att ta bort direktförbindelsen med centrala Södermalm.
Herr (?) och den alltid anonyme Enceladus och som förmodligen gillar att identifiera sig med https://en.wikipedia.org/wiki/Enceladus har nog aldrig besökt Stureby station. Om så vore fallet så hade nog hen kunnat notera att på morgnar och förmiddagar är stationen mycket flitigt frekventerad och samma gäller på eftermiddagar och tidiga kvällar då alla återvänder till Stureby :cheesygrin: Att lägga ner Stureby station skulle nog resultera i ett ramaskri från de boende! Skrivbordsprodukter brukar inte alltid fungera i verkligheten!

Vördsamma hälsningar
Torbjörn Jansson
Sturebybo sedan 42 år
Senast redigerad av Torbjörn den torsdag 27 augusti 2020 19:31, redigerad totalt 2 gång.
Torbjörn Jansson
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

Torbjörn skrev:Herr (?) och den alltid anonyme Enceladus och som förmodligen gillar att identifiera sig med https://en.wikipedia.org/wiki/Enceladus har nog aldrig besökt Stureby station. Om så vore fallet så hade nog hen kunnat notera att på morgnar och förmiddagar är stationen mycket flitigt frekventerad och samma gäller på eftermiddagar och tidiga kvällar då alla återvänder till Stureby :cheesygrin: Att lägga ner Stureby station skulle nog resultera i ett ramaskri från de boende! !Skrivbordsprodukter brukar inte alltid fungera i verkligheten!
Samma sak kan sägas om stationerna Enskede gård och Globen. Likväl ersätts dessa två stationer med stationen Slakthusområdet. Förslaget att ersätta Stureby och Bandhagen med en ny station vid Örbyleden är snarlikt, men bättre. För det absoluta flertalet blir det inte längre gångavstånd till den nya stationen jämfört med Stureby.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:Att just hagsätrabanan skulle kopplas till bana 3 var väl en etablerad sanning redan på 70-talet. Det lär ha haft med kurvradier och sånt att göra. Sen kan man ju fråga sig vad logiken var i att kräva kurvradier för höghastighetstunnelbana på hela den nya sträckan när det man skulle ansluta sig till är en gammal spårväg, som ändå har betydligt sämre standard. Men så var det!
Redan i Tunnelbaneplan 1965!

Jag tycker att det är den bästa grenen att koppla om. Bara i detta alternativ kan Gullmarsplan förenklas och bara i detta alternativ frigörs sträckan Gullmarsplan - Enskede gård/Sockenplan, dels för ny bebyggelse men också en ny spårvägsgren mot Älvsjö/Skärholmen (och Flemingsberg).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
antaeus
Inlägg: 101
Blev medlem: lördag 12 augusti 2006 14:49
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av antaeus »

Enceladus skrev:Lokalblaskan har en ny artikel om blå linjens förlängning till Gullmarsplan: Direkttåg till Odenplan tas bort när Hagsätralinjen blir blå
Mitt i skrev:– Det låter jätteidiotiskt. Härifrån vill de flesta till söder. Och Sofia, där har jag aldrig varit. Vi i förorten försöker också undvika city. Grön linje är retrokänsla också. Det finns även missbruksproblem i Högdalen. De problemen kan öka om det går enklare att åka från T-centralen, befarar hon.
Som bekant är Vantörsborna inte alls nöjda med att förlora direktförbindelsen till Medis, men argumentationen är minst sagt bristfällig.
Mitt i skrev:Region Stockholm räknar med att det kommer ta cirka två minuter att byta mellan grön och blå linje vid Gullmarsplan.
Ett annat alternativ är att byta vid T-Centralen, om nu Vantörsborna vågar ta sig dit...
Mitt i skrev:Att det är just Hagsätralinjen som förändras beror på att det är billigare och enklare än om omdragningen gjorts mot Farsta eller Skarpnäck. Skogskyrkogården skonas också när förändringen inte sker på Farstalinjen.
Stämmer verkligen detta påstående? Det har väl aldrig varit aktuellt att lägga ner stationen Skogskyrkogården. Dessutom skulle Skärmarbrink fortfarande trafikeras av en linje, till skillnad från Globen och Enskede gård...
Den där kvinnan som citerades i artikeln verkar som en härlig dysterkvist.... Hon tror att missbruket i Högdalen ökar när resan kortas av med fyra minuter. Hon är riktigt roande!
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Tack för informationen!
Varför det skulle vara bättre att koppla Farstagrenen än Vantörsbanan till TUB3 förstår jag inte - har inte Farstaborna samma intresse av att förlusta sej på söder? Kanske inte - det finns väl en social skillnad mellan dessa linjers upptagningsområden...

Hur SL än gjort hade några gnällt - det är en sak som är säker.

(På vilket sätt är "lägga ner Stureby" ett bättre förslag än att koppla om en av de tre grenarna? Sakerna har väl absolut ingenting med varandra att göra!)
Det går pendeltåg mellan Farsta strand och centrala Södermalm. Vantörsbanan saknar en sådan förbindelse. Jag antar att TF och FUT bara tog hänsyn till tunnelbanan...

Att lägga ner Stureby är ett bättre sätt att minska restiden mellan Vantör och City än att ta bort direktförbindelsen med centrala Södermalm.
Orsaken till att ansluta Vantörsbanan till TUB3 är inte för att förkorta restiden till City - finns det någon som tror det?

Om man valt att istället koppla om farstagrenen hade det fortfarande varit snabbare att ta tunnelbanan med byte vid Gullmarsplan till Skanstull/Medborgarplatsen/Slussen från alla stationer på grenen utom möjligen Farsta Strand än att ta pendeln. Så det fanns god anledning att "inte bara ta hänsyn till tunnelbanan"!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Att just hagsätrabanan skulle kopplas till bana 3 var väl en etablerad sanning redan på 70-talet. Det lär ha haft med kurvradier och sånt att göra. Sen kan man ju fråga sig vad logiken var i att kräva kurvradier för höghastighetstunnelbana på hela den nya sträckan när det man skulle ansluta sig till är en gammal spårväg, som ändå har betydligt sämre standard. Men så var det!
SÅ dålig banstandard har väl inte Södertörnsbanan ("Farstagenen") söder om Skärmarbrink? Det handlar ju inte om konverterad spårväg som på andra linjer...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

TKO skrev: Orsaken till att ansluta Vantörsbanan till TUB3 är inte för att förkorta restiden till City - finns det någon som tror det?
Orsaken är att öka kapaciteten med 50 % på alla tre grenarna, för att möjliggöra 40 000 nya bostäder i östra Söderort.

(Fritt ur minnet. 40 000 låter väldigt mycket nu när jag skriver det?)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Om man valt att istället koppla om farstagrenen hade det fortfarande varit snabbare att ta tunnelbanan med byte vid Gullmarsplan till Skanstull/Medborgarplatsen/Slussen från alla stationer på grenen utom möjligen Farsta Strand än att ta pendeln. Så det fanns god anledning att "inte bara ta hänsyn till tunnelbanan"!
Problemet med pendeltågen är väl att de inte går när "de flesta vill till söder". Därför finns det inte heller någon anledning att ta hänsyn till andra trafikslag än tunnelbana.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
TKO skrev: Orsaken till att ansluta Vantörsbanan till TUB3 är inte för att förkorta restiden till City - finns det någon som tror det?
Orsaken är att öka kapaciteten med 50 % på alla tre grenarna, för att möjliggöra 40 000 nya bostäder i östra Söderort.

(Fritt ur minnet. 40 000 låter väldigt mycket nu när jag skriver det?)
Kapacitetsökningen förklarar dock inte varför just Vantörsbanan valdes.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
TKO skrev: Orsaken till att ansluta Vantörsbanan till TUB3 är inte för att förkorta restiden till City - finns det någon som tror det?
Orsaken är att öka kapaciteten med 50 % på alla tre grenarna, för att möjliggöra 40 000 nya bostäder i östra Söderort.

(Fritt ur minnet. 40 000 låter väldigt mycket nu när jag skriver det?)
Kapacitetsökningen förklarar dock inte varför just Vantörsbanan valdes.
Nej, men det var ju inte det jag svarade på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av LÅ1 »

Åkte i dag en omväg och kollad in spåren och perrongerna vid Gullmarsplan. Den breddning man gjort av perrongen för resor norr ut är snygg gjord. Antar att det är trä i botten men den har något lager överst som ska likna betong. Man gjorde ju något liknande för ett antal år sedan. Men det var mer av kortvarig tillfällig art. Vill minnas att det var synligt trä då. (När var det'? Och var det inte den andra perrongen som breddades då? Alltså för tåg som kom från Söder och gick mot söder! :cheesygrin: )

Man har också satt belysning över perrongen på sträckan förbi väntsalen. det är vad man skulle kunna kalla utliggare från väntsalens tak. Snyggt på håll.

Norrgående tåg på linje 19 stannar nu på (det tidigare?) mittspåret och hamnar då vid den breddade perrongen. Sedan får tåget gå på eget spår ganska långt innan det kommer över på samma spår som övriga norrgående tåg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar