Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Vad får skribenten att tro att det hade blivit annorlunda med TF? Samtidigt i en annan tråd diskuterar skribenten varför pendeltågen inte har nattrafik, trots att behovet numera är större än i tunnelbanan. TF:s svar är då att "något sådant uppdrag att studera nattrafiken har inte Trafikförvaltningen". TF skulle lika gärna kunna stå för Tunnelbanetrafikförvaltningen...
Ovanstående är helt taget ur luften. TF ansvarar t ex för busstrafiken vid Gullmarsplan, det gör inte FUT - vilket är pinsamt tydligt.
Bäst hade naturligtvis varit om ansvaret för att koordinera ut/ombyggnaden vid Gullmarsplan överlåtits till konsultföretaget "Hjälmarsvägens Snillekontor"!
Talar skribenten om samma förvaltning som inte ens har passning på en renodlad matarbuss mellan Barkarbystaden och Akalla eller samma förvaltning som låter första avgången på nattbuss 893 avgå innan sista pendeltåget och därefter ha en timmeslucka innan första pendeltåget?

TF saknar också helhetsperspektiv. Skribenten har dock inget som helst belägg för att FUT är värre än TF.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

TKO skrev: Om inte utformningen dikterats av FUT hade det naturligtvis varit möjligt att hitta en lösning där hissarna inte inkräktade på bussterminalen. Ja mycket talar för att en sådan lösning gett bättre bytesmöjligheter mellan TUB1 och TUB3...

Men som bekant står förkortningen FUT för "Förvaltningen för utbyggd tunnelbana" - inte för "Förvaltningen för utbyggd kollektivtrafik" - så då ser man sitt uppdrag på smalast möjliga sätt. Det är så uselt att jag måste ta nåt starkt när jag tänker på det!

/TKO
Jag tror faktiskt att TF var med och valde lösningen bland flera utredda. Men din beskrivning av FUT:s attityd till Gullmarsplan stämmer ändå bra, skulle jag säga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

Förslaget: Snabbare bussar på Nynäsvägen
Direktpress skrev:Dessutom föreslås nya ramper, som ska göra att bussarna kan ta sig fram enklare utan påverkan från annan trafik. En vid Gubbängens trafikplats för norrgående trafik från Tyresövägen till Nynäsvägen, en ovanför Nynäsvägen vid Gullmarsplans cirkulationsplats och ytterligare en mot Gullmarsplans bussterminal.
Finns inte risken att ramperna anpassas till en trafiklösning som snart förändras?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Förslaget: Snabbare bussar på Nynäsvägen
Direktpress skrev:Dessutom föreslås nya ramper, som ska göra att bussarna kan ta sig fram enklare utan påverkan från annan trafik. En vid Gubbängens trafikplats för norrgående trafik från Tyresövägen till Nynäsvägen, en ovanför Nynäsvägen vid Gullmarsplans cirkulationsplats och ytterligare en mot Gullmarsplans bussterminal.
Finns inte risken att ramperna anpassas till en trafiklösning som snart förändras?
Ramperna vid Gullmarsplan lär samordnas med en ny trafiklösning. Rampen vid Gubbängen behöver inte byggas om senare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Förslaget: Snabbare bussar på Nynäsvägen
Direktpress skrev:Dessutom föreslås nya ramper, som ska göra att bussarna kan ta sig fram enklare utan påverkan från annan trafik. En vid Gubbängens trafikplats för norrgående trafik från Tyresövägen till Nynäsvägen, en ovanför Nynäsvägen vid Gullmarsplans cirkulationsplats och ytterligare en mot Gullmarsplans bussterminal.
Finns inte risken att ramperna anpassas till en trafiklösning som snart förändras?
Risken finns alltid!
Men kom ihåg att än så länge finns bara ett förslag att fortsätta utredningsarbetet...
För min del tycker jag man skall utreda att spänna upp kontaktledning över busskörfälten!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Vad får skribenten att tro att det hade blivit annorlunda med TF? Samtidigt i en annan tråd diskuterar skribenten varför pendeltågen inte har nattrafik, trots att behovet numera är större än i tunnelbanan. TF:s svar är då att "något sådant uppdrag att studera nattrafiken har inte Trafikförvaltningen". TF skulle lika gärna kunna stå för Tunnelbanetrafikförvaltningen...
Ovanstående är helt taget ur luften. TF ansvarar t ex för busstrafiken vid Gullmarsplan, det gör inte FUT - vilket är pinsamt tydligt.
Bäst hade naturligtvis varit om ansvaret för att koordinera ut/ombyggnaden vid Gullmarsplan överlåtits till konsultföretaget "Hjälmarsvägens Snillekontor"!
Talar skribenten om samma förvaltning som inte ens har passning på en renodlad matarbuss mellan Barkarbystaden och Akalla eller samma förvaltning som låter första avgången på nattbuss 893 avgå innan sista pendeltåget och därefter ha en timmeslucka innan första pendeltåget?

TF saknar också helhetsperspektiv. Skribenten har dock inget som helst belägg för att FUT är värre än TF.
Jag går helt på känsla!
När det gäller den nya "superbusslinjen" är det troligen operatören som lagt tidtabellen. Och så dålig är väl inte passningen i Akalla?
(Sen går det väl nästan alltid fortare att ta sej in till city via Barkarby och pendeltåg, men det är en annan sak...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag går helt på känsla!
När det gäller den nya "superbusslinjen" är det troligen operatören som lagt tidtabellen. Och så dålig är väl inte passningen i Akalla?
(Sen går det väl nästan alltid fortare att ta sej in till city via Barkarby och pendeltåg, men det är en annan sak...)
Självklart är det operatören som har vinstmaximerat tidtabellen, men Trafikförvaltningen borde ställa högre krav. Passningen i Akalla är så dålig att SL ofta rekommenderar att åka via Barkarby även från Fridhemsplan till Stora torget...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag går helt på känsla!
När det gäller den nya "superbusslinjen" är det troligen operatören som lagt tidtabellen. Och så dålig är väl inte passningen i Akalla?
(Sen går det väl nästan alltid fortare att ta sej in till city via Barkarby och pendeltåg, men det är en annan sak...)
Självklart är det operatören som har vinstmaximerat tidtabellen, men Trafikförvaltningen borde ställa högre krav. Passningen i Akalla är så dålig att SL ofta rekommenderar att åka via Barkarby även från Fridhemsplan till Stora torget...
Jag finner vid en snabb koll bytestider vid Akalla mot Barkarbyfältet på 6-9 minuter. Lite väl tilltaget kanske, men hur kort skall bytestiden vara för att duga? Det tar en stund att förflytta sej från tunnelbanan upp till den charmiga bussterminalen!
Operatören lär väl inte tjäna mer pengar på att det är "långa bytestider"?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag går helt på känsla!
När det gäller den nya "superbusslinjen" är det troligen operatören som lagt tidtabellen. Och så dålig är väl inte passningen i Akalla?
(Sen går det väl nästan alltid fortare att ta sej in till city via Barkarby och pendeltåg, men det är en annan sak...)
Självklart är det operatören som har vinstmaximerat tidtabellen, men Trafikförvaltningen borde ställa högre krav. Passningen i Akalla är så dålig att SL ofta rekommenderar att åka via Barkarby även från Fridhemsplan till Stora torget...
Jag finner vid en snabb koll bytestider vid Akalla mot Barkarbyfältet på 6-9 minuter. Lite väl tilltaget kanske, men hur kort skall bytestiden vara för att duga? Det tar en stund att förflytta sej från tunnelbanan upp till den charmiga bussterminalen!
Operatören lär väl inte tjäna mer pengar på att det är "långa bytestider"?
Efter klockan 21 på vardagar är bytestiden 10-15 minuter. Operatören vinstmaximerar genom att köra så mycket som möjligt utanför rusningen. I de flesta fall är detta önskvärt, men inte på renodlade matarlinjer som blir osynkade med den trafik som de matar till. Trafikförvaltningen borde ha bättre koll.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av /jes »

Vinstmaximerar? Det är kanske så att operatören ibland också förlustminimerar? :-)
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Förslaget: Snabbare bussar på Nynäsvägen
Direktpress skrev:Dessutom föreslås nya ramper, som ska göra att bussarna kan ta sig fram enklare utan påverkan från annan trafik. En vid Gubbängens trafikplats för norrgående trafik från Tyresövägen till Nynäsvägen, en ovanför Nynäsvägen vid Gullmarsplans cirkulationsplats och ytterligare en mot Gullmarsplans bussterminal.
Finns inte risken att ramperna anpassas till en trafiklösning som snart förändras?
Risken finns alltid!
Men kom ihåg att än så länge finns bara ett förslag att fortsätta utredningsarbetet...
För min del tycker jag man skall utreda att spänna upp kontaktledning över busskörfälten!
Största trådbussnätet blir musealt
Bussmagasinet skrev:Det som en gång var världens största trådbussnät har nu nått vägs ände. På tisdagen körde den sista trådbussen i reguljär trafik i Moskva – i framtiden ska bara en linje med två trådbussar finnas kvar som ett rullande minnesmärke över trådbussepoken i den ryska huvudstaden.
Menar skribenten att Nynäsvägen och Gullmarsplan bussterminalen ska omvandlas till ett rullande minnesmärke medan den icke-museala trafiken flyttas någon annanstans?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Största trådbussnätet blir musealt
Bussmagasinet skrev:Det som en gång var världens största trådbussnät har nu nått vägs ände. På tisdagen körde den sista trådbussen i reguljär trafik i Moskva – i framtiden ska bara en linje med två trådbussar finnas kvar som ett rullande minnesmärke över trådbussepoken i den ryska huvudstaden.
Menar skribenten att Nynäsvägen och Gullmarsplan bussterminalen ska omvandlas till ett rullande minnesmärke medan den icke-museala trafiken flyttas någon annanstans?
Oseriöst inlägg. Att världens största trådbussnät läggs ned behöver inte betyda att trådbuss generellt är omodernt, det behövs lite mer argument än så. Dessutom citerar Enceladus Bussmagasinget som ju inte heller är så seriöst.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev:Vinstmaximerar? Det är kanske så att operatören ibland också förlustminimerar? :-)
Jag citerar ett relevant inlägg:
Lars_L skrev:Sedan styr det ju olika då eftersom det är olika avtal. Nobina har Järfälla/Upplands-Bro ett produktionsavtal (huvudsakligen), vilket gör att man vill ha ute lika många bussar under en stor del av dagen, medan man i Södertälje/Nykvarn har ett incitamentsavtal, vilket gör att man vill köra så lite trafik utanför högtrafik och med så få omlopp som möjligt. Konsekvenserna för trafiken och utbudet blir ju rätt annorlunda om man säger så...
Trafikområdet Järfälla/Bro har ett produktionsavtal med vissa inslag av incitament, d.v.s. huvuddelen av ersättningen till operatören Nobina avgörs av hur mycket trafik som utförs. Detta innebär att Nobina vill ha sina bussar i trafik under hela dagen. Det är därför linjerna 552H, 552V, 553H, 553V med flera har samma turtäthet under hela dagen.

Vid en första anblick kan det verka vansinnigt att ha samma turtäthet under högtrafik, mellantrafik och lågtrafik, men det är faktiskt inte så dumt. Själva bussarna utgör en väldigt stor del av trafikens kostnad, och det behövs inte fler bussar för att behålla samma turtäthet under hela dagen. Detta är alltså ett ganska effektivt upplägg för såväl operatören som resenärerna.

Men detta upplägg kräver att bussarna har passning till anslutande trafik. Annars kan väntetiderna i själva verket bli längre än med reducerad turtäthet. Den så kallade BRT-linjen tillhör Järfälla/Bro, och i just det fallet har väntetiderna blivit onödigt långa på grund av oreducerad turtäthet. Trafikförvaltningen borde kräva passning istället för att bara betala för utförd trafik.
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 26 augusti 2020 17:29, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:
Självklart är det operatören som har vinstmaximerat tidtabellen, men Trafikförvaltningen borde ställa högre krav. Passningen i Akalla är så dålig att SL ofta rekommenderar att åka via Barkarby även från Fridhemsplan till Stora torget...
Jag finner vid en snabb koll bytestider vid Akalla mot Barkarbyfältet på 6-9 minuter. Lite väl tilltaget kanske, men hur kort skall bytestiden vara för att duga? Det tar en stund att förflytta sej från tunnelbanan upp till den charmiga bussterminalen!
Operatören lär väl inte tjäna mer pengar på att det är "långa bytestider"?
Efter klockan 21 på vardagar är bytestiden 10-15 minuter. Operatören vinstmaximerar genom att köra så mycket som möjligt utanför rusningen. I de flesta fall är detta önskvärt, men inte på renodlade matarlinjer som blir osynkade med den trafik som de matar till. Trafikförvaltningen borde ha bättre koll.
Vem bryr sej om väntetiderna när klockan är så mycket? Som vanligt bryr sej skribenten "Enceladus" enbart om festprissarna, inte det arbetande folket.

Eftersom jag inte vet hur ersättningsformen för denna trafik kan jag inte kommentera "vinstmaximeringen". Men spontant tycker jag trafiken på denna linje skall upphöra klockan 20 eller så - det finns andra bussar om man är på väg ut på stan...

/TKO

(Men inte går superbussen till Gullmarsplan?)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Vem bryr sej om väntetiderna när klockan är så mycket? Som vanligt bryr sej skribenten "Enceladus" enbart om festprissarna, inte det arbetande folket.

Eftersom jag inte vet hur ersättningsformen för denna trafik kan jag inte kommentera "vinstmaximeringen". Men spontant tycker jag trafiken på denna linje skall upphöra klockan 20 eller så - det finns andra bussar om man är på väg ut på stan...
Järfälla/Bro har ett produktionsavtal med vissa inslag av incitament. Ta exempelvis en titt på tidtabellen för linje 552H. Den har 30-minuterstrafik såväl klockan 7, klockan 12, klockan 17, klockan 22 som klockan 1. Det är i princip bara med produktionsavtal som trafiken ser ut så. Men det är inget negativt - tvärtom - så länge bussarna har passning.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

Mindre trängsel på Gullmarsplan
FUT skrev:Anledningen till den utökade plattformen var att ett av spåren innan, kolliderade med det planerade läget för hissarna till den nya Blå linjen. Spåret har nu byggts ihop med mittspåret och plattformen har byggts ut över tidigare spår.
För omväxlings skull finns det också några goda nyheter med arbetet vid Gullmarsplan!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av Enceladus »

Lokalblaskan har en ny artikel om blå linjens förlängning till Gullmarsplan: Direkttåg till Odenplan tas bort när Hagsätralinjen blir blå
Mitt i skrev:– Det låter jätteidiotiskt. Härifrån vill de flesta till söder. Och Sofia, där har jag aldrig varit. Vi i förorten försöker också undvika city. Grön linje är retrokänsla också. Det finns även missbruksproblem i Högdalen. De problemen kan öka om det går enklare att åka från T-centralen, befarar hon.
Som bekant är Vantörsborna inte alls nöjda med att förlora direktförbindelsen till Medis, men argumentationen är minst sagt bristfällig.
Mitt i skrev:Region Stockholm räknar med att det kommer ta cirka två minuter att byta mellan grön och blå linje vid Gullmarsplan.
Ett annat alternativ är att byta vid T-Centralen, om nu Vantörsborna vågar ta sig dit...
Mitt i skrev:Att det är just Hagsätralinjen som förändras beror på att det är billigare och enklare än om omdragningen gjorts mot Farsta eller Skarpnäck. Skogskyrkogården skonas också när förändringen inte sker på Farstalinjen.
Stämmer verkligen detta påstående? Det har väl aldrig varit aktuellt att lägga ner stationen Skogskyrkogården. Dessutom skulle Skärmarbrink fortfarande trafikeras av en linje, till skillnad från Globen och Enskede gård...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Vem bryr sej om väntetiderna när klockan är så mycket? Som vanligt bryr sej skribenten "Enceladus" enbart om festprissarna, inte det arbetande folket.

Eftersom jag inte vet hur ersättningsformen för denna trafik kan jag inte kommentera "vinstmaximeringen". Men spontant tycker jag trafiken på denna linje skall upphöra klockan 20 eller så - det finns andra bussar om man är på väg ut på stan...
Järfälla/Bro har ett produktionsavtal med vissa inslag av incitament. Ta exempelvis en titt på tidtabellen för linje 552H. Den har 30-minuterstrafik såväl klockan 7, klockan 12, klockan 17, klockan 22 som klockan 1. Det är i princip bara med produktionsavtal som trafiken ser ut så. Men det är inget negativt - tvärtom - så länge bussarna har passning.
Inte heller Viksjöbussarna har något med Gullmarsplan att göra - tänk om skribenten "Enceladus" kunde lära sej hur ett trådat forum är tänkt att fungera!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
(som inte alltid lever som han lär...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av TKO »

twr skrev:
Enceladus skrev: Största trådbussnätet blir musealt
Bussmagasinet skrev:Det som en gång var världens största trådbussnät har nu nått vägs ände. På tisdagen körde den sista trådbussen i reguljär trafik i Moskva – i framtiden ska bara en linje med två trådbussar finnas kvar som ett rullande minnesmärke över trådbussepoken i den ryska huvudstaden.
Menar skribenten att Nynäsvägen och Gullmarsplan bussterminalen ska omvandlas till ett rullande minnesmärke medan den icke-museala trafiken flyttas någon annanstans?
Oseriöst inlägg. Att världens största trådbussnät läggs ned behöver inte betyda att trådbuss generellt är omodernt, det behövs lite mer argument än så. Dessutom citerar Enceladus Bussmagasinget som ju inte heller är så seriöst.
Jag gör ännu en notering i min svarta bok om vilka länder signaturen "Enceladus" tar fram som förebilder - nyss var det Kina, nu är det Ryssland. Kanske för tidigt att kalla det ett mönster, men men...

I andra delar av världen - t ex San Fransisco, Seattle och Vancouver behåller man trådbussarna och bygger till och med ut. I en annan stad som skribenten brukar framhålla som föredöme (Berlin) finns planer på ett stort elbussnät i Spandau, huvudsakligen under tråd.

Men det är väl bättre att vi gör som i diktaturstaterna tycks vara "Enceladus" modell!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev:
Mitt i skrev:Att det är just Hagsätralinjen som förändras beror på att det är billigare och enklare än om omdragningen gjorts mot Farsta eller Skarpnäck. Skogskyrkogården skonas också när förändringen inte sker på Farstalinjen.
Stämmer verkligen detta påstående? Det har väl aldrig varit aktuellt att lägga ner stationen Skogskyrkogården. Dessutom skulle Skärmarbrink fortfarande trafikeras av en linje, till skillnad från Globen och Enskede gård...
Jag tolkade det mera som att själva skogskyrkogården (inte T-stationen) skulle beröras på något sätt. och folk blir väl upprörda när man ska börja röra något så heligt som gravplatser.
Skriv svar