Livet med bil förr i tiden

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Livet med bil förr i tiden

Inlägg av LÅ1 »

En rätt rolig artikel: "18 bilgrejer äldre minns – men som unga inte fattar".
Här finns svar på varför det ser ut att ryka från mobilen på piktogrammet vid mobilladdaruttaget! :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Livet med bil förr i tiden

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:En rätt rolig artikel: "18 bilgrejer äldre minns – men som unga inte fattar".
Här finns svar på varför det ser ut att ryka från mobilen på piktogrammet vid mobilladdaruttaget! :cheesygrin:
Fast bilden på "kilometermätare" är väl fel?
Den visar ju inte de speciella mätare som krävdes på dieselbilar under en period.

Och inte visst jag att moderna bilar bländar av alldeles automatiskt... men så har jag ju varken bil eller körkort!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Livet med bil förr i tiden

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:En rätt rolig artikel: "18 bilgrejer äldre minns – men som unga inte fattar".
Här finns svar på varför det ser ut att ryka från mobilen på piktogrammet vid mobilladdaruttaget! :cheesygrin:
Fast bilden på "kilometermätare" är väl fel?
Den visar ju inte de speciella mätare som krävdes på dieselbilar under en period.

Och inte visst jag att moderna bilar bländar av alldeles automatiskt... men så har jag ju varken bil eller körkort!

/TKO
Tänkte samma i första fallet.
Jag tror att en hel del nya bilar har automatisk avbländning, men hur vanligt det är har jag ingen aning om. Inte heller hur bra det fungerar. Men en del verkar ju positiva: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=75712
Borde vara svårt på krokiga landsvägar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Livet med bil förr i tiden

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:
LÅ1 skrev:En rätt rolig artikel: "18 bilgrejer äldre minns – men som unga inte fattar".
Här finns svar på varför det ser ut att ryka från mobilen på piktogrammet vid mobilladdaruttaget! :cheesygrin:
Fast bilden på "kilometermätare" är väl fel?
Den visar ju inte de speciella mätare som krävdes på dieselbilar under en period.

Och inte visst jag att moderna bilar bländar av alldeles automatiskt... men så har jag ju varken bil eller körkort!

/TKO
Tänkte samma i första fallet.
Jag tror att en hel del nya bilar har automatisk avbländning, men hur vanligt det är har jag ingen aning om. Inte heller hur bra det fungerar. Men en del verkar ju positiva: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=75712
Borde vara svårt på krokiga landsvägar.
Jag vet inte... men min bil har handbroms och absolut inte automatisk avbländning. Men den är ju urgammal - 2008 års modell...
Professionell tyckare
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Livet med bil förr i tiden

Inlägg av Verspieder »

"Minns du det här vet du att det närmar sig pensionering" påstår artikeln.
Det blir en tidig pension för många! Vi som tog körkort i slutet av 90-talet och hade gott om bilar med nästan alla punkter i artikeln, är alltså på väg mot pensionering innan vi ens fyllt 40 år gamla? :roll:
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Livet med bil förr i tiden

Inlägg av Ulrik Berggren »

Verspieder skrev:"Minns du det här vet du att det närmar sig pensionering" påstår artikeln.
Det blir en tidig pension för många! Vi som tog körkort i slutet av 90-talet och hade gott om bilar med nästan alla punkter i artikeln, är alltså på väg mot pensionering innan vi ens fyllt 40 år gamla? :roll:
:lol: :mrgreen: :lol:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Livet med bil förr i tiden

Inlägg av daniel_s »

Jag blev snarare lite glad över att pensionen fortfarande närmar sig! Den hade ju också kunnat avlägsna sig mer och mer ju längre tiden går. Det kanske den gör för dem som är för unga för att minnas bilmotorer - de hinner kanske inte dö innan folkmängden skenar iväg så mycket att pensionsåldern blir högre än livslängden...
Skriv svar