Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av Thomas Lange »

Ändhållplats Alkärrshallen
Ändhållplats Alkärrshallen
71 Akh Öppet hus 6 jan 2019.jpg (177.56 KiB) Visad 6138 gånger
Ändhållplats Skansen
Ändhållplats Skansen
71 Skansen Öppet hus 6 jan 2019.jpg (198.45 KiB) Visad 6138 gånger
I samband med Öppet hus i Alkärrshallen den 6 januari passade Djurgårdslinjen på att lufta sin omtyckta men i trafiken saknade Mustang, nr 71.

Vagnen ställdes av redan 2009 pga slitna boggier och en del andra brister, Under 2018 var en omfattande renovering genomförd och stora förhoppningar knöts till att vagnen skulle kunna köras under sommarsäsongen 2018 och framåt.

Så blev det inte. Efter några turer mellan Norrmalmstorg och Djurgården på Spårvagnens Dag konstaterades att en hoppande och skuttande gång indikerade att boggierenoveringen inte lyckats fullt ut, "Orunda hjul" muttrades det i korridorena. "Fel på gummipuckarna" sade förståsigpåarna.

Vagnen ställdes av på nytt, längst in i Alkärrshallen. Funderingar inleddes på hur man skulle ta sig an boggie-problematiken.

Ett ombyggnadsprojekt i Alkärrshallen under våren 2019 medför att hallen måste tömmas på många av de museala vagnarna pga platsbrist. Detta drabbar även vagn 71 som inom kort måste flyttas för förvaring i Aga-depån tills vidare.

"Då passar vi på att köra några turer" för Öppet hus-besökarna, blev beslutet. Eftersom vagnen inte skuttar nämnvärt under 20 km/h blev sträckan bestämd till Alkärrshallen-Skansenslingan och åter. Mellan kurvorna och växlarna hinner man ändå knappt upp till 20 km/h.

Så därav bilderna ovan. Om någon vecka är 71:an borta från Djurgården och kan förhoppningsvis vara tillbaka till Spårvagnens dag i nådens år 2019. Och då med runda hjul och schyssta puckar! Den som lever får se.
Ju förr dess bättre.
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av 996 »

Den har SAB-hjul har den ikke?
Det er typisk for gamle SAB-hjul at de blir "urunde" fordi vogna står stille i samme posisjon leeeenge. Hjulene blir da på en måtte trykket sammen. Man kjører helt enkelt for lite med den. Hjulskift er nok løsningen her. I vanlig drift er jo ikke dette et problem.

Mvh Bjørn (opplevd det før)
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av leifd »

996 skrev:Den har SAB-hjul har den ikke?
Det er typisk for gamle SAB-hjul at de blir "urunde" fordi vogna står stille i samme posisjon leeeenge. Hjulene blir da på en måtte trykket sammen. Man kjører helt enkelt for lite med den. Hjulskift er nok løsningen her. I vanlig drift er jo ikke dette et problem.

Mvh Bjørn (opplevd det før)
Man borde alltså göra som med gamla gummihjulsfordon, palla upp den under vinterförvaringen, så de inte gör hjulen (gummidelarna) orunda...
Fast de görs nog mest med veteranbilar o sånt, skulle jag tro.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av Odd »

Dom är inte till för att inte rulla....
Genius on call
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av 996 »

leifd skrev:
996 skrev:Den har SAB-hjul har den ikke?
Det er typisk for gamle SAB-hjul at de blir "urunde" fordi vogna står stille i samme posisjon leeeenge. Hjulene blir da på en måtte trykket sammen. Man kjører helt enkelt for lite med den. Hjulskift er nok løsningen her. I vanlig drift er jo ikke dette et problem.

Mvh Bjørn (opplevd det før)
Man borde alltså göra som med gamla gummihjulsfordon, palla upp den under vinterförvaringen, så de inte gör hjulen (gummidelarna) orunda...
Fast de görs nog mest med veteranbilar o sånt, skulle jag tro.
Ja, på sett og vis burde man nok det. Greia er jo at dette er noe som er bygd for å rulle, ikke å stå stille i måneds- eller årevis som jo er alle museumsvogners fasa. Noe hjelper det j å flytte dem litt og litt, hit og dit, men det skal jo også gjøres og man skal ha plass.

Ofte går jo problemet borte av seg selv hvis vogna blir brukt "mye" igjen, men jeg har ikke noe fasitsvar for hva "mye" er. Dette skal jo mykes opp, bli varmt liksom, og nærmest knas til, og det er jo ikke sikkert det vil reagere slik. I Norge har vi et uttrykk som sier "de (trikkene, bussene) står seg ihjel".
Man får urunde hjul, ventiler setter seg, kontaktorer setter seg også ofte og bare Vårherre vet vel hvilke elendigheter man vil få med allehånde elektronikk.
I beste fall er det en mer eller mindre omfattende klargjøringsrutine for hver gang man skal ut å kjøre, selvsagt avhengig av "innetid".
De enkleste vognene er jo en gammelvogn med handbrems og direktestrømskontroller. Eller en gammel buss med helmanuell giring, ikke servo, mekanisk betjente dører ...

Noen kløktige sjeler satte seg ned for å finne ut hvor mye en buss (i dette tilfellet) burde røres i løpet av et år. Jeg tror de kom fram til at den burde kjøres minst en gang i måneden; startes, kjøres "varm", la oss si et par-tre timers tur. Det var jo innafor, men kjipt nok for den som skulle gjøre det. Vinter som sommer, kladt og varmt. Ut å kjøre buss. Bare tre timer? Innafor det også, men så kom jo reparasjon av feil som oppstår, periodisk vedlikehold man får fordi den faktisk kjøres, og så hadde vi, var det ti busser? :D

En museumsvogn på en typisk museumssporvei går kanskje så lite som 2-300 km i året, de som kjører mest kanskje 2000 km. En vanlig trikk går ca. 2-300 km i et døgn og 2000-3000 km mellom hvert ettersyn.

Man skal altså ikke bekymre seg over mangel på noe å gjøre som "hobbbytrikkekjører". Allikevel er det positivt å se hvor mange av disse kjøretøyene som bare trenger "en kjærlig hånd" for villig tar oss med tilbake til barndommen uten alt for mye slit.

Kanskje man skulle begynne med isfiske? Sitte i timesvis og glane på et hull i ise?

Nei, for sesongbetont :lol:

Mvh Bjørn
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av Stefan Widén »

Hejsan

Här kommer lite fakta kring vad som hänt med vagn 71.

2009 ställdes vagnen av för att den behövde hjulringsbyte. Vi hade inga möjligheter att starta det arbetet förrän 2016. För att byta ringar måste axlarna demonteras och för att göra det måste motorerna demonteras.

Summan var att vi i stort fick plocka ner hela boggierna. Till det fanns ett behov att göra motsvarande ombyggnad som skedde på SS mustanger dvs att bygga om skenbromsupphängningen. I original var det lyftcylindrar som höll dem uppe så länge det fanns luft och det gjorde att kompressorn fick jobba extra mycket då den även matade släpet med luft.

I samband med den ombyggnaden gjordes en komplett genomgång av sprickor, rostangrepp, byte av kablar och rör mm samt att allt målades om. Resultatet vart väldigt bra.

Motorerna skickades till annan verkstad för revision där fokus låg på bromsverket. En av bromstrummorna var skev bl a.

Hjulen skickades till verkstad för hjulringsbyte inkl kontroll av gummipuckarna. ( SABs instruktioner för detta skulle följas).

Allt gick bra och vi fick tillbaka allt och ihopmontering skedde. Vid provkörningen upptäcktes en hoppande gång som vi nu ska komma tillrätta med.

Det finns två lösningar.

Den bästa..... verkstaden som svarade hjulen missade att" spika" hjulen och de vart då ovala (detta har hänt förut.) Lösningen är en ny svarvning med spikade hjul)

Den sämsta....trots kontrollen är det fel på gummipuckarna och då är det bara att demontera allt och göra om.

Svaren lär komma i närtid.

Not! "spika" innebär att man med spikar fixerar hjuldelarna så att gummipuckarnas effekt/rörelse tas bort vid svarvning.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av TKO »

Tack för informativ redogörelse Stefan!

Ingenjör Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av Stefan Widén »

Hej Alla

Här kommer fortsättningen på vagn 71:s öde.

Som vi misstänkte 2019 så var alltså gummipuckarna i hjulen felkällan till den hoppande gången.

Vagnen togs till Aga där vi lyfte och tog ur hjulaxlarna. Dessa skickade till Göteborg där Ringlinjen/GS hjälpte oss med bytet av gummipuckar.
Vi fick givetvis tillverka nya puckar vilket gick bra då ringlinjen hade en firma som visste vad en gummipuck var. Hela arbetet gick bra och efter en avslutande svarvning för att verkligen säkerställa hjulens rundhet kom de åter till Stockholm.

I samband med körningen 2019 hade vi även ett till missljud vid drevkåporna. Eftersom man måste lyfta ur motorerna för att få ut hjulaxlarna kunde vi även undersöka detta. Vi hittade felet som låg i att Åmål vid ihopmonteringen inte kontrollerat motoraxlarnas axiella spel. Som värst gick det att skjuta axeln 4 mm. I instruktionen är det max 1 mm+-. Vi hittade en firma i Södertälje som kunde skimsa så vi fick rätt spel.

Så med renoverade axlar och motorer kunde vi montera ihop boggierna, få på dem på vagnen och skicka den till Djurgården.

Förväntansfull provkörning följde, gången var perfekt och vi tänkte att nu är vi klara med vagnen. vi hade lite problem med bromsen på motor 4 men vi inte mer än att vi valde att låta vagnen gå.

Men efter ett par dagars provkörningen/övningskörning uppstod ett nytt fel som uppenbarade sig vid rangering, och det var ett missljud från motor 4, det högg betänkligt.

Åter lyfta och ta ut den motorn där vi tillslut fann att bromstrumman var oval vilket stämde med de tankar vi haft tidigare, Väldigt surt när det ingått i Åmåls åtagande att åtgärda alla ovaliteter i samband med revisionen där.

Motorn gick nu till en firma i Stockholm som jobbar med bil och industribromsar ( Visste ni att en hissmotor är i stort lika stor som en spårvagnsmotor med en påmonterad bromstrumma?)

Dvs för dem var det inga problem med storleken.

Motorn kom åter till Djurgården, och idag var det alltså dags för hopmontering.

Allt gick bra och vid ca 19.30 tiden kunde vi provköra. Missljudet var borta och bromsarna var mycket bättre.

Nu skall vi köra vagnen ett antal varv för att säkerställa att det inte är några andra fel innan den släpps ut i trafik.

Kanske blir det Nypremiär till julmarknaderna :D

Slutord

Att underhålla vagnar där man ibland måste ta in hjälp utifrån ställer krav på att dessa levererar, och trots noggranna underlag mm kan det bli fel och svider alltid extra. Då blir man gladare när man får hjälp av de som verkligen kan.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av Hechtwagen »

Trist att "Åmål" inte levererar bättre jobb än så när de är ett av få företag i Sverige som ens åtar sig dessa jobb!

Tack för allt avlönat och oavlönat arbete som ni lagt på 71:an!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av Hechtwagen »

Lite märkligt med destinationen CENTRALSTATIONEN som skymtar på en av bilderna.

Det har aldrig funnits någon hållplats som hetat så i Stockholm, det heter Centralen.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Lite märkligt med destinationen CENTRALSTATIONEN som skymtar på en av bilderna.

Det har aldrig funnits någon hållplats som hetat så i Stockholm, det heter Centralen.
Tja, det händer ju att personligt tyckande inverkar på hur det blir :cheesygrin:
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av Stefan Widén »

När vi för ca 15 år sedan beställde nya rullar så lade vi till lite möjliga och omöjliga destinationer. Och se ... nu kommer vi iaf i närheten av centralstationen. :D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av Kantorn »

Hechtwagen skrev:Lite märkligt med destinationen CENTRALSTATIONEN som skymtar på en av bilderna.

Det har aldrig funnits någon hållplats som hetat så i Stockholm, det heter Centralen.
Men på den stora byggnaden står Centralstation, liksom på övre hallen. Så man fattar nog vad som menas.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1550
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av mjtag »

Tack för rapporten om 71:an och jag hoppas den får komma ut i trafik igen snart.

På tal om Centralstation så kan jag ta ett exempel här från 2008 som konduktören var vänlig att ordna för bildernas skull. Efter att bilderna tagits ändrades skyltningen till korrekt destination.
331_wau_centralen.jpg
331_wau_centralen.jpg (89.12 KiB) Visad 2435 gånger
331_wau_centralen_skylt.jpg
331_wau_centralen_skylt.jpg (58.38 KiB) Visad 2435 gånger
Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Lars Fredrik
Inlägg: 259
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Ort: Oslo

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av Lars Fredrik »

Stefan Widén skrev:Hej Alla

Här kommer fortsättningen på vagn 71:s öde.

Som vi misstänkte 2019 så var alltså gummipuckarna i hjulen felkällan till den hoppande gången.

Vagnen togs till Aga där vi lyfte och tog ur hjulaxlarna. Dessa skickade till Göteborg där Ringlinjen/GS hjälpte oss med bytet av gummipuckar.
Vi fick givetvis tillverka nya puckar vilket gick bra då ringlinjen hade en firma som visste vad en gummipuck var. Hela arbetet gick bra och efter en avslutande svarvning för att verkligen säkerställa hjulens rundhet kom de åter till Stockholm.

I samband med körningen 2019 hade vi även ett till missljud vid drevkåporna. Eftersom man måste lyfta ur motorerna för att få ut hjulaxlarna kunde vi även undersöka detta. Vi hittade felet som låg i att Åmål vid ihopmonteringen inte kontrollerat motoraxlarnas axiella spel. Som värst gick det att skjuta axeln 4 mm. I instruktionen är det max 1 mm+-. Vi hittade en firma i Södertälje som kunde skimsa så vi fick rätt spel.

Så med renoverade axlar och motorer kunde vi montera ihop boggierna, få på dem på vagnen och skicka den till Djurgården.

Förväntansfull provkörning följde, gången var perfekt och vi tänkte att nu är vi klara med vagnen. vi hade lite problem med bromsen på motor 4 men vi inte mer än att vi valde att låta vagnen gå.

Men efter ett par dagars provkörningen/övningskörning uppstod ett nytt fel som uppenbarade sig vid rangering, och det var ett missljud från motor 4, det högg betänkligt.

Åter lyfta och ta ut den motorn där vi tillslut fann att bromstrumman var oval vilket stämde med de tankar vi haft tidigare, Väldigt surt när det ingått i Åmåls åtagande att åtgärda alla ovaliteter i samband med revisionen där.

Motorn gick nu till en firma i Stockholm som jobbar med bil och industribromsar ( Visste ni att en hissmotor är i stort lika stor som en spårvagnsmotor med en påmonterad bromstrumma?)

Dvs för dem var det inga problem med storleken.

Motorn kom åter till Djurgården, och idag var det alltså dags för hopmontering.

Allt gick bra och vid ca 19.30 tiden kunde vi provköra. Missljudet var borta och bromsarna var mycket bättre.

Nu skall vi köra vagnen ett antal varv för att säkerställa att det inte är några andra fel innan den släpps ut i trafik.

Kanske blir det Nypremiär till julmarknaderna :D

Slutord

Att underhålla vagnar där man ibland måste ta in hjälp utifrån ställer krav på att dessa levererar, och trots noggranna underlag mm kan det bli fel och svider alltid extra. Då blir man gladare när man får hjälp av de som verkligen kan.

Stefan
Tusen takk for oppdateringen!

/LF
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av Stefan Widén »

mjtag skrev:Tack för rapporten om 71:an och jag hoppas den får komma ut i trafik igen snart.

På tal om Centralstation så kan jag ta ett exempel här från 2008 som konduktören var vänlig att ordna för bildernas skull. Efter att bilderna tagits ändrades skyltningen till korrekt destination.
331_wau_centralen.jpg
331_wau_centralen_skylt.jpg
Ha det bra.
Härliga med "Arrangerade bilder" :D Det roliga är ju att just vagn 331 är den enda vagn som angjort Centralstationen uppe på Klarabergsviadukten.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av 1 »

Stefan Widén skrev: Härliga med "Arrangerade bilder" :D Det roliga är ju att just vagn 331 är den enda vagn som angjort Centralstationen uppe på Klarabergsviadukten. Stefan
Var så god;
SS vagn 331 på Klarabergsviadukten.jpg
SS vagn 331 på Klarabergsviadukten.jpg (99.31 KiB) Visad 2355 gånger
Hälsningar / Lena
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge

Inlägg av Stefan Widén »

1 skrev:
Stefan Widén skrev: Härliga med "Arrangerade bilder" :D Det roliga är ju att just vagn 331 är den enda vagn som angjort Centralstationen uppe på Klarabergsviadukten. Stefan
Var så god;
SS vagn 331 på Klarabergsviadukten.jpg
Hälsningar / Lena

Tack Lena ... Kronan på verket.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar