Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2230
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Vagnen ställdes av redan 2009 pga slitna boggier och en del andra brister, Under 2018 var en omfattande renovering genomförd och stora förhoppningar knöts till att vagnen skulle kunna köras under sommarsäsongen 2018 och framåt.
Så blev det inte. Efter några turer mellan Norrmalmstorg och Djurgården på Spårvagnens Dag konstaterades att en hoppande och skuttande gång indikerade att boggierenoveringen inte lyckats fullt ut, "Orunda hjul" muttrades det i korridorena. "Fel på gummipuckarna" sade förståsigpåarna.
Vagnen ställdes av på nytt, längst in i Alkärrshallen. Funderingar inleddes på hur man skulle ta sig an boggie-problematiken.
Ett ombyggnadsprojekt i Alkärrshallen under våren 2019 medför att hallen måste tömmas på många av de museala vagnarna pga platsbrist. Detta drabbar även vagn 71 som inom kort måste flyttas för förvaring i Aga-depån tills vidare.
"Då passar vi på att köra några turer" för Öppet hus-besökarna, blev beslutet. Eftersom vagnen inte skuttar nämnvärt under 20 km/h blev sträckan bestämd till Alkärrshallen-Skansenslingan och åter. Mellan kurvorna och växlarna hinner man ändå knappt upp till 20 km/h.
Så därav bilderna ovan. Om någon vecka är 71:an borta från Djurgården och kan förhoppningsvis vara tillbaka till Spårvagnens dag i nådens år 2019. Och då med runda hjul och schyssta puckar! Den som lever får se.
Ju förr dess bättre.
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Den har SAB-hjul har den ikke?
Det er typisk for gamle SAB-hjul at de blir "urunde" fordi vogna står stille i samme posisjon leeeenge. Hjulene blir da på en måtte trykket sammen. Man kjører helt enkelt for lite med den. Hjulskift er nok løsningen her. I vanlig drift er jo ikke dette et problem.
Mvh Bjørn (opplevd det før)
Det er typisk for gamle SAB-hjul at de blir "urunde" fordi vogna står stille i samme posisjon leeeenge. Hjulene blir da på en måtte trykket sammen. Man kjører helt enkelt for lite med den. Hjulskift er nok løsningen her. I vanlig drift er jo ikke dette et problem.
Mvh Bjørn (opplevd det før)
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Man borde alltså göra som med gamla gummihjulsfordon, palla upp den under vinterförvaringen, så de inte gör hjulen (gummidelarna) orunda...996 skrev:Den har SAB-hjul har den ikke?
Det er typisk for gamle SAB-hjul at de blir "urunde" fordi vogna står stille i samme posisjon leeeenge. Hjulene blir da på en måtte trykket sammen. Man kjører helt enkelt for lite med den. Hjulskift er nok løsningen her. I vanlig drift er jo ikke dette et problem.
Mvh Bjørn (opplevd det før)
Fast de görs nog mest med veteranbilar o sånt, skulle jag tro.
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Dom är inte till för att inte rulla....
Genius on call
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Ja, på sett og vis burde man nok det. Greia er jo at dette er noe som er bygd for å rulle, ikke å stå stille i måneds- eller årevis som jo er alle museumsvogners fasa. Noe hjelper det j å flytte dem litt og litt, hit og dit, men det skal jo også gjøres og man skal ha plass.leifd skrev:Man borde alltså göra som med gamla gummihjulsfordon, palla upp den under vinterförvaringen, så de inte gör hjulen (gummidelarna) orunda...996 skrev:Den har SAB-hjul har den ikke?
Det er typisk for gamle SAB-hjul at de blir "urunde" fordi vogna står stille i samme posisjon leeeenge. Hjulene blir da på en måtte trykket sammen. Man kjører helt enkelt for lite med den. Hjulskift er nok løsningen her. I vanlig drift er jo ikke dette et problem.
Mvh Bjørn (opplevd det før)
Fast de görs nog mest med veteranbilar o sånt, skulle jag tro.
Ofte går jo problemet borte av seg selv hvis vogna blir brukt "mye" igjen, men jeg har ikke noe fasitsvar for hva "mye" er. Dette skal jo mykes opp, bli varmt liksom, og nærmest knas til, og det er jo ikke sikkert det vil reagere slik. I Norge har vi et uttrykk som sier "de (trikkene, bussene) står seg ihjel".
Man får urunde hjul, ventiler setter seg, kontaktorer setter seg også ofte og bare Vårherre vet vel hvilke elendigheter man vil få med allehånde elektronikk.
I beste fall er det en mer eller mindre omfattende klargjøringsrutine for hver gang man skal ut å kjøre, selvsagt avhengig av "innetid".
De enkleste vognene er jo en gammelvogn med handbrems og direktestrømskontroller. Eller en gammel buss med helmanuell giring, ikke servo, mekanisk betjente dører ...
Noen kløktige sjeler satte seg ned for å finne ut hvor mye en buss (i dette tilfellet) burde røres i løpet av et år. Jeg tror de kom fram til at den burde kjøres minst en gang i måneden; startes, kjøres "varm", la oss si et par-tre timers tur. Det var jo innafor, men kjipt nok for den som skulle gjøre det. Vinter som sommer, kladt og varmt. Ut å kjøre buss. Bare tre timer? Innafor det også, men så kom jo reparasjon av feil som oppstår, periodisk vedlikehold man får fordi den faktisk kjøres, og så hadde vi, var det ti busser?
En museumsvogn på en typisk museumssporvei går kanskje så lite som 2-300 km i året, de som kjører mest kanskje 2000 km. En vanlig trikk går ca. 2-300 km i et døgn og 2000-3000 km mellom hvert ettersyn.
Man skal altså ikke bekymre seg over mangel på noe å gjøre som "hobbbytrikkekjører". Allikevel er det positivt å se hvor mange av disse kjøretøyene som bare trenger "en kjærlig hånd" for villig tar oss med tilbake til barndommen uten alt for mye slit.
Kanskje man skulle begynne med isfiske? Sitte i timesvis og glane på et hull i ise?
Nei, for sesongbetont
Mvh Bjørn
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Hejsan
Här kommer lite fakta kring vad som hänt med vagn 71.
2009 ställdes vagnen av för att den behövde hjulringsbyte. Vi hade inga möjligheter att starta det arbetet förrän 2016. För att byta ringar måste axlarna demonteras och för att göra det måste motorerna demonteras.
Summan var att vi i stort fick plocka ner hela boggierna. Till det fanns ett behov att göra motsvarande ombyggnad som skedde på SS mustanger dvs att bygga om skenbromsupphängningen. I original var det lyftcylindrar som höll dem uppe så länge det fanns luft och det gjorde att kompressorn fick jobba extra mycket då den även matade släpet med luft.
I samband med den ombyggnaden gjordes en komplett genomgång av sprickor, rostangrepp, byte av kablar och rör mm samt att allt målades om. Resultatet vart väldigt bra.
Motorerna skickades till annan verkstad för revision där fokus låg på bromsverket. En av bromstrummorna var skev bl a.
Hjulen skickades till verkstad för hjulringsbyte inkl kontroll av gummipuckarna. ( SABs instruktioner för detta skulle följas).
Allt gick bra och vi fick tillbaka allt och ihopmontering skedde. Vid provkörningen upptäcktes en hoppande gång som vi nu ska komma tillrätta med.
Det finns två lösningar.
Den bästa..... verkstaden som svarade hjulen missade att" spika" hjulen och de vart då ovala (detta har hänt förut.) Lösningen är en ny svarvning med spikade hjul)
Den sämsta....trots kontrollen är det fel på gummipuckarna och då är det bara att demontera allt och göra om.
Svaren lär komma i närtid.
Not! "spika" innebär att man med spikar fixerar hjuldelarna så att gummipuckarnas effekt/rörelse tas bort vid svarvning.
Stefan
Här kommer lite fakta kring vad som hänt med vagn 71.
2009 ställdes vagnen av för att den behövde hjulringsbyte. Vi hade inga möjligheter att starta det arbetet förrän 2016. För att byta ringar måste axlarna demonteras och för att göra det måste motorerna demonteras.
Summan var att vi i stort fick plocka ner hela boggierna. Till det fanns ett behov att göra motsvarande ombyggnad som skedde på SS mustanger dvs att bygga om skenbromsupphängningen. I original var det lyftcylindrar som höll dem uppe så länge det fanns luft och det gjorde att kompressorn fick jobba extra mycket då den även matade släpet med luft.
I samband med den ombyggnaden gjordes en komplett genomgång av sprickor, rostangrepp, byte av kablar och rör mm samt att allt målades om. Resultatet vart väldigt bra.
Motorerna skickades till annan verkstad för revision där fokus låg på bromsverket. En av bromstrummorna var skev bl a.
Hjulen skickades till verkstad för hjulringsbyte inkl kontroll av gummipuckarna. ( SABs instruktioner för detta skulle följas).
Allt gick bra och vi fick tillbaka allt och ihopmontering skedde. Vid provkörningen upptäcktes en hoppande gång som vi nu ska komma tillrätta med.
Det finns två lösningar.
Den bästa..... verkstaden som svarade hjulen missade att" spika" hjulen och de vart då ovala (detta har hänt förut.) Lösningen är en ny svarvning med spikade hjul)
Den sämsta....trots kontrollen är det fel på gummipuckarna och då är det bara att demontera allt och göra om.
Svaren lär komma i närtid.
Not! "spika" innebär att man med spikar fixerar hjuldelarna så att gummipuckarnas effekt/rörelse tas bort vid svarvning.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Tack för informativ redogörelse Stefan!
Ingenjör Ohlsson
Ingenjör Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Hej Alla
Här kommer fortsättningen på vagn 71:s öde.
Som vi misstänkte 2019 så var alltså gummipuckarna i hjulen felkällan till den hoppande gången.
Vagnen togs till Aga där vi lyfte och tog ur hjulaxlarna. Dessa skickade till Göteborg där Ringlinjen/GS hjälpte oss med bytet av gummipuckar.
Vi fick givetvis tillverka nya puckar vilket gick bra då ringlinjen hade en firma som visste vad en gummipuck var. Hela arbetet gick bra och efter en avslutande svarvning för att verkligen säkerställa hjulens rundhet kom de åter till Stockholm.
I samband med körningen 2019 hade vi även ett till missljud vid drevkåporna. Eftersom man måste lyfta ur motorerna för att få ut hjulaxlarna kunde vi även undersöka detta. Vi hittade felet som låg i att Åmål vid ihopmonteringen inte kontrollerat motoraxlarnas axiella spel. Som värst gick det att skjuta axeln 4 mm. I instruktionen är det max 1 mm+-. Vi hittade en firma i Södertälje som kunde skimsa så vi fick rätt spel.
Så med renoverade axlar och motorer kunde vi montera ihop boggierna, få på dem på vagnen och skicka den till Djurgården.
Förväntansfull provkörning följde, gången var perfekt och vi tänkte att nu är vi klara med vagnen. vi hade lite problem med bromsen på motor 4 men vi inte mer än att vi valde att låta vagnen gå.
Men efter ett par dagars provkörningen/övningskörning uppstod ett nytt fel som uppenbarade sig vid rangering, och det var ett missljud från motor 4, det högg betänkligt.
Åter lyfta och ta ut den motorn där vi tillslut fann att bromstrumman var oval vilket stämde med de tankar vi haft tidigare, Väldigt surt när det ingått i Åmåls åtagande att åtgärda alla ovaliteter i samband med revisionen där.
Motorn gick nu till en firma i Stockholm som jobbar med bil och industribromsar ( Visste ni att en hissmotor är i stort lika stor som en spårvagnsmotor med en påmonterad bromstrumma?)
Dvs för dem var det inga problem med storleken.
Motorn kom åter till Djurgården, och idag var det alltså dags för hopmontering.
Allt gick bra och vid ca 19.30 tiden kunde vi provköra. Missljudet var borta och bromsarna var mycket bättre.
Nu skall vi köra vagnen ett antal varv för att säkerställa att det inte är några andra fel innan den släpps ut i trafik.
Kanske blir det Nypremiär till julmarknaderna
Slutord
Att underhålla vagnar där man ibland måste ta in hjälp utifrån ställer krav på att dessa levererar, och trots noggranna underlag mm kan det bli fel och svider alltid extra. Då blir man gladare när man får hjälp av de som verkligen kan.
Stefan
Här kommer fortsättningen på vagn 71:s öde.
Som vi misstänkte 2019 så var alltså gummipuckarna i hjulen felkällan till den hoppande gången.
Vagnen togs till Aga där vi lyfte och tog ur hjulaxlarna. Dessa skickade till Göteborg där Ringlinjen/GS hjälpte oss med bytet av gummipuckar.
Vi fick givetvis tillverka nya puckar vilket gick bra då ringlinjen hade en firma som visste vad en gummipuck var. Hela arbetet gick bra och efter en avslutande svarvning för att verkligen säkerställa hjulens rundhet kom de åter till Stockholm.
I samband med körningen 2019 hade vi även ett till missljud vid drevkåporna. Eftersom man måste lyfta ur motorerna för att få ut hjulaxlarna kunde vi även undersöka detta. Vi hittade felet som låg i att Åmål vid ihopmonteringen inte kontrollerat motoraxlarnas axiella spel. Som värst gick det att skjuta axeln 4 mm. I instruktionen är det max 1 mm+-. Vi hittade en firma i Södertälje som kunde skimsa så vi fick rätt spel.
Så med renoverade axlar och motorer kunde vi montera ihop boggierna, få på dem på vagnen och skicka den till Djurgården.
Förväntansfull provkörning följde, gången var perfekt och vi tänkte att nu är vi klara med vagnen. vi hade lite problem med bromsen på motor 4 men vi inte mer än att vi valde att låta vagnen gå.
Men efter ett par dagars provkörningen/övningskörning uppstod ett nytt fel som uppenbarade sig vid rangering, och det var ett missljud från motor 4, det högg betänkligt.
Åter lyfta och ta ut den motorn där vi tillslut fann att bromstrumman var oval vilket stämde med de tankar vi haft tidigare, Väldigt surt när det ingått i Åmåls åtagande att åtgärda alla ovaliteter i samband med revisionen där.
Motorn gick nu till en firma i Stockholm som jobbar med bil och industribromsar ( Visste ni att en hissmotor är i stort lika stor som en spårvagnsmotor med en påmonterad bromstrumma?)
Dvs för dem var det inga problem med storleken.
Motorn kom åter till Djurgården, och idag var det alltså dags för hopmontering.
Allt gick bra och vid ca 19.30 tiden kunde vi provköra. Missljudet var borta och bromsarna var mycket bättre.
Nu skall vi köra vagnen ett antal varv för att säkerställa att det inte är några andra fel innan den släpps ut i trafik.
Kanske blir det Nypremiär till julmarknaderna
Slutord
Att underhålla vagnar där man ibland måste ta in hjälp utifrån ställer krav på att dessa levererar, och trots noggranna underlag mm kan det bli fel och svider alltid extra. Då blir man gladare när man får hjälp av de som verkligen kan.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Trist att "Åmål" inte levererar bättre jobb än så när de är ett av få företag i Sverige som ens åtar sig dessa jobb!
Tack för allt avlönat och oavlönat arbete som ni lagt på 71:an!
Tack för allt avlönat och oavlönat arbete som ni lagt på 71:an!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Lite märkligt med destinationen CENTRALSTATIONEN som skymtar på en av bilderna.
Det har aldrig funnits någon hållplats som hetat så i Stockholm, det heter Centralen.
Det har aldrig funnits någon hållplats som hetat så i Stockholm, det heter Centralen.
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Tja, det händer ju att personligt tyckande inverkar på hur det blirHechtwagen skrev:Lite märkligt med destinationen CENTRALSTATIONEN som skymtar på en av bilderna.
Det har aldrig funnits någon hållplats som hetat så i Stockholm, det heter Centralen.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
När vi för ca 15 år sedan beställde nya rullar så lade vi till lite möjliga och omöjliga destinationer. Och se ... nu kommer vi iaf i närheten av centralstationen.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Men på den stora byggnaden står Centralstation, liksom på övre hallen. Så man fattar nog vad som menas.Hechtwagen skrev:Lite märkligt med destinationen CENTRALSTATIONEN som skymtar på en av bilderna.
Det har aldrig funnits någon hållplats som hetat så i Stockholm, det heter Centralen.
Professionell tyckare
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Tack för rapporten om 71:an och jag hoppas den får komma ut i trafik igen snart.
På tal om Centralstation så kan jag ta ett exempel här från 2008 som konduktören var vänlig att ordna för bildernas skull. Efter att bilderna tagits ändrades skyltningen till korrekt destination.
Ha det bra.
På tal om Centralstation så kan jag ta ett exempel här från 2008 som konduktören var vänlig att ordna för bildernas skull. Efter att bilderna tagits ändrades skyltningen till korrekt destination.
Ha det bra.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
- Ort: Oslo
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Tusen takk for oppdateringen!Stefan Widén skrev:Hej Alla
Här kommer fortsättningen på vagn 71:s öde.
Som vi misstänkte 2019 så var alltså gummipuckarna i hjulen felkällan till den hoppande gången.
Vagnen togs till Aga där vi lyfte och tog ur hjulaxlarna. Dessa skickade till Göteborg där Ringlinjen/GS hjälpte oss med bytet av gummipuckar.
Vi fick givetvis tillverka nya puckar vilket gick bra då ringlinjen hade en firma som visste vad en gummipuck var. Hela arbetet gick bra och efter en avslutande svarvning för att verkligen säkerställa hjulens rundhet kom de åter till Stockholm.
I samband med körningen 2019 hade vi även ett till missljud vid drevkåporna. Eftersom man måste lyfta ur motorerna för att få ut hjulaxlarna kunde vi även undersöka detta. Vi hittade felet som låg i att Åmål vid ihopmonteringen inte kontrollerat motoraxlarnas axiella spel. Som värst gick det att skjuta axeln 4 mm. I instruktionen är det max 1 mm+-. Vi hittade en firma i Södertälje som kunde skimsa så vi fick rätt spel.
Så med renoverade axlar och motorer kunde vi montera ihop boggierna, få på dem på vagnen och skicka den till Djurgården.
Förväntansfull provkörning följde, gången var perfekt och vi tänkte att nu är vi klara med vagnen. vi hade lite problem med bromsen på motor 4 men vi inte mer än att vi valde att låta vagnen gå.
Men efter ett par dagars provkörningen/övningskörning uppstod ett nytt fel som uppenbarade sig vid rangering, och det var ett missljud från motor 4, det högg betänkligt.
Åter lyfta och ta ut den motorn där vi tillslut fann att bromstrumman var oval vilket stämde med de tankar vi haft tidigare, Väldigt surt när det ingått i Åmåls åtagande att åtgärda alla ovaliteter i samband med revisionen där.
Motorn gick nu till en firma i Stockholm som jobbar med bil och industribromsar ( Visste ni att en hissmotor är i stort lika stor som en spårvagnsmotor med en påmonterad bromstrumma?)
Dvs för dem var det inga problem med storleken.
Motorn kom åter till Djurgården, och idag var det alltså dags för hopmontering.
Allt gick bra och vid ca 19.30 tiden kunde vi provköra. Missljudet var borta och bromsarna var mycket bättre.
Nu skall vi köra vagnen ett antal varv för att säkerställa att det inte är några andra fel innan den släpps ut i trafik.
Kanske blir det Nypremiär till julmarknaderna
Slutord
Att underhålla vagnar där man ibland måste ta in hjälp utifrån ställer krav på att dessa levererar, och trots noggranna underlag mm kan det bli fel och svider alltid extra. Då blir man gladare när man får hjälp av de som verkligen kan.
Stefan
/LF
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Härliga med "Arrangerade bilder" Det roliga är ju att just vagn 331 är den enda vagn som angjort Centralstationen uppe på Klarabergsviadukten.mjtag skrev:Tack för rapporten om 71:an och jag hoppas den får komma ut i trafik igen snart.
På tal om Centralstation så kan jag ta ett exempel här från 2008 som konduktören var vänlig att ordna för bildernas skull. Efter att bilderna tagits ändrades skyltningen till korrekt destination.
Ha det bra.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
Var så god; Hälsningar / LenaStefan Widén skrev: Härliga med "Arrangerade bilder" Det roliga är ju att just vagn 331 är den enda vagn som angjort Centralstationen uppe på Klarabergsviadukten. Stefan
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Mustang 71 rullade för första och sista gången på länge
1 skrev:Var så god; Hälsningar / LenaStefan Widén skrev: Härliga med "Arrangerade bilder" Det roliga är ju att just vagn 331 är den enda vagn som angjort Centralstationen uppe på Klarabergsviadukten. Stefan
Tack Lena ... Kronan på verket.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll