Sida 1 av 2

Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: onsdag 12 december 2018 17:58
av Anders Hanquist
SL har startat en ny busslinje som förbinder Ektorp i Nacka med Hornsberg på västra Kungsholmen. Den har fått linjenummer 405.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... 3yUCuDmDw/

https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/ny-linje ... -restiden/

Den stannar inte mellan Londonviadukten och Västerbroplan. Det skulle vara intressant att diskutera varför. Att man hoppar över Slussen är väl för att man vill avlasta den bytespunkten. Men något mer uppehåll på Södermalm skulle väl vara till nytta.

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: onsdag 12 december 2018 19:10
av Enceladus
Låt nya busslinjen gå till Södersjukhuset!

En insändarskribent menar att "resurserna kan användas bättre" genom att istället dra linjen till Södra station och Södersjukhuset.
Gustaf Wahlberg skrev:Så alternativen nu är antingen den aktuella direktbussen 405, förbi hela Södermalm fram till västra Kungsholmen utan stopp på vägen, eller buss till Söder Mälarstrand, tunnelbana, pendeltåg och SÖS — inte både och.

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: onsdag 12 december 2018 19:16
av LÅ1
Frågan är vilken väg bussen kör. Förmodligen kör den förbi Slussen och Söder Mälarstrand. Det borde gå fortare än att köra upp Folkungagatan och ta sig över Södermalm till Västerbron. Så den enda lämpliga hållplats den vägen vore väl en hållplats för byte till båtlinje 85, men den läggs ju ner om drygt två veckor.

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: onsdag 12 december 2018 19:52
av Enceladus
LÅ1 skrev:Frågan är vilken väg bussen kör. Förmodligen kör den förbi Slussen och Söder Mälarstrand. Det borde gå fortare än att köra upp Folkungagatan och ta sig över Södermalm till Västerbron. Så den enda lämpliga hållplats den vägen vore väl en hållplats för byte till båtlinje 85, men den läggs ju ner om drygt två veckor.
Ja, bussen kör längs Söder Mälarstrand. En hållplats för byte till båtlinje 85 skulle dock inte lösa de nämnda problemen. Enligt insändaren saknas "en snabb övergång till resor mot Liljeholmen och de sydvästra förorterna". Det har konstaterats i flera utredningar att bilen står för en orimligt hög andel av resorna mellan Nacka och Sydväst. Väldigt många resor kräver minst två byten med kollektivtrafiken.

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: onsdag 12 december 2018 20:13
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Frågan är vilken väg bussen kör. Förmodligen kör den förbi Slussen och Söder Mälarstrand. Det borde gå fortare än att köra upp Folkungagatan och ta sig över Södermalm till Västerbron. Så den enda lämpliga hållplats den vägen vore väl en hållplats för byte till båtlinje 85, men den läggs ju ner om drygt två veckor.
Ja, bussen kör längs Söder Mälarstrand. En hållplats för byte till båtlinje 85 skulle dock inte lösa de nämnda problemen. Enligt insändaren saknas "en snabb övergång till resor mot Liljeholmen och de sydvästra förorterna". Det har konstaterats i flera utredningar att bilen står för en orimligt hög andel av resorna mellan Nacka och Sydväst. Väldigt många resor kräver minst två byten med kollektivtrafiken.
Säger bara en sak, Tvärbanan! :!: :D

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: onsdag 12 december 2018 21:29
av Kantorn
LÅ1 skrev:Frågan är vilken väg bussen kör. Förmodligen kör den förbi Slussen och Söder Mälarstrand. Det borde gå fortare än att köra upp Folkungagatan och ta sig över Södermalm till Västerbron. Så den enda lämpliga hållplats den vägen vore väl en hållplats för byte till båtlinje 85, men den läggs ju ner om drygt två veckor.
Det finns folk som jobbar på Münchenbryggeriet. De hade kunnat ha glädje av den hållplatsen...

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: onsdag 12 december 2018 21:37
av Anders Hanquist
Ja. Söder Mälarstrand saknar ju helt kollektivtrafik, om man undantar färjan, vars provtrafik snart avslutas. Kan det vara så enkelt att man inte vill inrätta en hållplats längs Söder Mälarstrand för att man inte vill "skapa ett behov". Den här linjen är nog av provisorisk karaktär och är tänkt att slopas när den nya bussterminalen vid Slussen är klar. Då skulle det bli protester om man drog in en hpl som folk hunnit vänja sig vid.

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: torsdag 13 december 2018 9:31
av twr
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Frågan är vilken väg bussen kör. Förmodligen kör den förbi Slussen och Söder Mälarstrand. Det borde gå fortare än att köra upp Folkungagatan och ta sig över Södermalm till Västerbron. Så den enda lämpliga hållplats den vägen vore väl en hållplats för byte till båtlinje 85, men den läggs ju ner om drygt två veckor.
Ja, bussen kör längs Söder Mälarstrand. En hållplats för byte till båtlinje 85 skulle dock inte lösa de nämnda problemen. Enligt insändaren saknas "en snabb övergång till resor mot Liljeholmen och de sydvästra förorterna". Det har konstaterats i flera utredningar att bilen står för en orimligt hög andel av resorna mellan Nacka och Sydväst. Väldigt många resor kräver minst två byten med kollektivtrafiken.
Säger bara en sak, Tvärbanan! :!: :D
Och stomlinje M!

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: söndag 16 december 2018 22:15
av Ulrik Berggren
Har det inte funnits en liknande linje "förr" (-tidigt 90-tal, alltså en linje som fortsatte väster om Slussen) eller är det jag som drömt detta?

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: tisdag 18 december 2018 15:33
av Jimmy
Ulrik Berggren skrev:Har det inte funnits en liknande linje "förr" (-tidigt 90-tal, alltså en linje som fortsatte väster om Slussen) eller är det jag som drömt detta?

Du tänker nog på följande linjer:
447 1988-08-22 - 1990-08-19 Orminge C – Stadshagen-> <-Lindhagensgatan (m-f)
447 1990-08-20 - 1991-02-03 Kummelnäs – Stadshagen-> <-Lindhagensgatan (m-f) (bussbyte vid Slussen)
447 1991-02-04 - 1991-06-09 Kummelnäs – Stadshagen-> <-Lindhagensgatan (m-f)
447X 1991-08-19 - 1992-06-08 (Tegelövägen ej nov-mar -) Vikingshill - Stadshagen-> <-Lindhagensgatan (m-f)

Jimmy

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: tisdag 18 december 2018 19:15
av Anders Hanquist
Gick dessa linjer också via Söder Mälarstrand och utan uppehåll där?

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: tisdag 18 december 2018 19:27
av Enceladus
Anders Hanquist skrev:Gick dessa linjer också via Söder Mälarstrand och utan uppehåll där?
Linje 447 gjorde väl uppehåll vid Hornstull? I så fall gick den uppför Torkel Knutssonsgatan.

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: tisdag 18 december 2018 22:00
av LÅ1
Finns det någon speciell anledning att just bussar från sydöst går till västra Kungsholmen? Finns eller har det funnits liknande genomgående busslinjer från andra område? Som alltså går från ett förortsområde och till "andra sidan stan".

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: tisdag 08 januari 2019 20:50
av Ulrik Berggren
Jimmy skrev:
Ulrik Berggren skrev:Har det inte funnits en liknande linje "förr" (-tidigt 90-tal, alltså en linje som fortsatte väster om Slussen) eller är det jag som drömt detta?

Du tänker nog på följande linjer:
447 1988-08-22 - 1990-08-19 Orminge C – Stadshagen-> <-Lindhagensgatan (m-f)
447 1990-08-20 - 1991-02-03 Kummelnäs – Stadshagen-> <-Lindhagensgatan (m-f) (bussbyte vid Slussen)
447 1991-02-04 - 1991-06-09 Kummelnäs – Stadshagen-> <-Lindhagensgatan (m-f)
447X 1991-08-19 - 1992-06-08 (Tegelövägen ej nov-mar -) Vikingshill - Stadshagen-> <-Lindhagensgatan (m-f)

Jimmy
:D :D

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: söndag 25 april 2021 23:59
av LÅ1
Nu ska (kanske) 405:an gå till Fridhemsplan i stället för till Hornsberg/Moa Martinsons torg. "Ny busslinje kan försvinna från Hornsberg".
Mitt i skrev:Enligt trafikförvaltningens presstjänst är området runt Hornsberg "välförsörjt med kollektivtrafik" och anger att beläggningen på 405:an väster om Fridhemsplan är låg. Där går även exempelvis linje 74 på samma sträcka och det finns bussar, 61 och 56, samt blå och grön linje med t-banan i området.
Tidningen skriver som om linje 405 går via Fridhemsplan i nuläget. Men det närmaste man kommer är ju Mariebergsgatan. Jag skulle tro att Fridhemsplan är en bättre sluthållplats för 405:an. Och synkar man tiderna vid Västerbroplan mellan linjerna 405 och 74 så är det ju ingen större förlust. Men att synka busstider i norrgående riktning är nog svårt då trafiksituationen kan variera en hel del.

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: måndag 26 april 2021 1:03
av Anders Hanquist
Men fortfarande ingen hållplats längs Norr Mälarstrand. Förklaringen kanske är att det är svårt att hitta lämpliga platser.

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: måndag 26 april 2021 7:34
av daniel_s
Anders Hanquist skrev:Men fortfarande ingen hållplats längs Norr Mälarstrand. Förklaringen kanske är att det är svårt att hitta lämpliga platser.
Den mest uppenbara förklaringen är att linjen inte trafikerar Norr Mälarstrand.

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: måndag 26 april 2021 12:05
av Anders Hanquist
Ursäkta. Ren felskrivning. Skall naturligtvis vara SÖDER Mälarstrand. Men frågan kvarstår.

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: torsdag 20 maj 2021 13:27
av Kantorn
Anders Hanquist skrev:Ursäkta. Ren felskrivning. Skall naturligtvis vara SÖDER Mälarstrand. Men frågan kvarstår.
En lämplig plats skulle kunna vara utanför kontorskomplexet Münchenbryggeriet. Det finns direktingång till detsamma från Söder Mälarstrand.

Re: Ny busslinje Kungsholmen-Nacka (405)

Postat: torsdag 20 maj 2021 15:41
av ADDE
En lämplig hållplatsläge skulle vara där Torkel Knutssongatan slutar. Det var förr en hållplats för riddarfjärdslinjen och borde passa väl även med denna busslinje, Inte så långt upp till Mariatorget heller.