Belysning, tack

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Belysning, tack

Inlägg av haba »

Vad jag har hört så kräver lagen endast att strålkastare fram är på hela tiden. Det tycker jag är dummt. Så det finns fordon där man uppenbarligen måste slå på resten av belysningen (bak och sidor) mauellt. När man sedan flera gånger ser bussar som kör omkring så här så har detta antagligen inte skedd. Så jag tycker att antingen får förarna lära sig detta med var knappen sitter och använda den eller så får verkstaden modifiera vagnarna så att - som förr - belysningen är på hela tiden runt om. Jag tycker att med tanke på trafiksäkerheten så får man bjuda på den extrakostnaden (lite el och glödlampor). Bilden är tagen på morgonen 07:28, så lyset har inte glömts när det blev mörkt utom bussen har nog åkt omkring sådär en stund från start. Linjenumret verkar däremot alltid vara på och nummerskylten har reflex. Om föraren använde blinkers eller om den just i detta ögonblick var mörk kommer jag inte ihåg.

Bild

Tror ni att någon som bryr sig läser med här?

Mvh,
Harald.

PS: Bilden är tillräckligt suddig så att man inte kan peka finger på en enstaka tur/förare.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Belysning, tack

Inlägg av daniel_s »

Nja det där ska väl vara automatiskt så att bakljuset tänds i mörker. Det är inte frivilligt. Det är nog något som är trasigt.
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Belysning, tack

Inlägg av haba »

Jag vet inte hur det är i bussar och inte allts hur det är i bussar av den här typen. Någon som har kört sådan buss och vet?

Jag vet att det finns nya bilar utan ljussensor. Dessa har läge 0 (då är dagskörlysen fram tända men inget annat) och läge 1 (allt på).

Jag vet att det finns nya bilar med ljussensor. Dessa har läge 0 (då är dagskörlysen fram tända men inget annat), läge 1 (allt på) och läge AUTO som byter mellan 0 och 1 beroende på vad ljussensorn säger. Det finns även bilar som känner av när man använder vindrutetorkare och då slår på all belysning i läge AUTO. Men de brukar vara dåliga på att känna av om det är dimma fast ljust ute.

Om jag tyder rätt vad som står i diverse forum så infördes det hela lite steg för steg av nästan alla biltillverkare från och med 2011. Eftersom allt detta ligger som konfiguration i fordonets dator så går det så klart att ändra om man vill och kan. De som servar SLs bussar borde kunna. Privatbilisten får antagligen punga ut en del till sin favorit-märkesverkstad om sådant skall ändras.

Mvh,
Harald.
Skriv svar