Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Stockholms podtaxi-förare ut i massprotest
Taxibolaget Bzzt gör en protestaktion mot att bolagets taxipodar inte tillåts köra i kollektivkörfält, till skillnad från klassiska taxibilar. Det är bra att taxifrågan uppmärksammas, men av andra skäl. Hur rimligt är det att taxibilar över huvud taget tillåts köra i kollektivkörfält? Taxi kan ju knappast anses vara kollektivtrafik. Det är alltså hög tid att se över trafikförordningen, men snarare i syfte att begränsa än att utöka taxitrafiken!
Kommunalpolisen har tidigare i år förbjudit taxibilar att trafikera Stureplan nattetid, vilket får ses som ett steg i rätt riktning. I flera städer i världen, främst i Asien, har dock taxilobbyn arbetat hårt för att begränsa den riktiga kollektivtrafiken just nattetid. Finns det möjligen skäl att misstänka ytterligare ett moderat landstingsråd i Stockholms läns landsting, denna gång trafiklandstingsrådet, för att vara jävigt?
Taxibolaget Bzzt gör en protestaktion mot att bolagets taxipodar inte tillåts köra i kollektivkörfält, till skillnad från klassiska taxibilar. Det är bra att taxifrågan uppmärksammas, men av andra skäl. Hur rimligt är det att taxibilar över huvud taget tillåts köra i kollektivkörfält? Taxi kan ju knappast anses vara kollektivtrafik. Det är alltså hög tid att se över trafikförordningen, men snarare i syfte att begränsa än att utöka taxitrafiken!
Kommunalpolisen har tidigare i år förbjudit taxibilar att trafikera Stureplan nattetid, vilket får ses som ett steg i rätt riktning. I flera städer i världen, främst i Asien, har dock taxilobbyn arbetat hårt för att begränsa den riktiga kollektivtrafiken just nattetid. Finns det möjligen skäl att misstänka ytterligare ett moderat landstingsråd i Stockholms läns landsting, denna gång trafiklandstingsrådet, för att vara jävigt?
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Finns det någon skälig grund för en sådan misstanke?Enceladus skrev:---klipp---
Finns det möjligen skäl att misstänka ytterligare ett moderat landstingsråd i Stockholms läns landsting, denna gång trafiklandstingsrådet, för att vara jävigt?
Inlägget är närmast ärekränkande - och eventuellt lagvidrigt.
(Jo påståendet är snyggt inlindat i en massa "om och utifallatt" men andemeningen är glasklar)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Jo, det finns en skälig grund för en sådan misstanke.TKO skrev:Finns det någon skälig grund för en sådan misstanke?Enceladus skrev:---klipp---
Finns det möjligen skäl att misstänka ytterligare ett moderat landstingsråd i Stockholms läns landsting, denna gång trafiklandstingsrådet, för att vara jävigt?
Inlägget är närmast ärekränkande - och eventuellt lagvidrigt.
(Jo påståendet är snyggt inlindat i en massa "om och utifallatt" men andemeningen är glasklar)
/TKO
Den bristfälliga nattrafiken i Stockholm ger ett gyllene läge för taxibranschen. Jag känner till många taxiresor som inte hade gjorts om nattrafiken hade liknat städer som Köpenhamn och Berlin, och uppenbarligen gör artikelförfatten det också. Tamsons har aldrig heller förklarat vad hans motstånd beror på. Det mest sannolika är väl att han inte bryr sig, men med tanke på alla skandaler kring Nya Karolinska så är inget omöjligt...Metro skrev:Klockan närmar sig småtimmarna och du vill bara hem. Problemet: Du bor längs pendeltågslinjen och måste antingen sätta dig på att nattbuss eller ta en taxi hem.
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Herregud....
Vari ligger jävsförhållandet?
Försök nu se över de egna fördomarna och ge ett relevant svar!
/TKO
Vari ligger jävsförhållandet?
Försök nu se över de egna fördomarna och ge ett relevant svar!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Den förda politiken har medfört synnerlig nytta för vissa aktörer. Mer än så har jag inte påstått. Mer intressant är kanske att diskutera hur politiken borde se ut.TKO skrev:Herregud....
Vari ligger jävsförhållandet?
Försök nu se över de egna fördomarna och ge ett relevant svar!
/TKO
Här finns ett intresseväckande remissvar från Svenska Taxiförbundet: Framställan om förändrad trängselskatt i Stockholm
Bättre framkomlighet för taxibilar på bekostnad av bussar och mindre pengar till infrastruktur, är det vad som behövs för att göra kollektivtrafiken mer attraktiv?Svenska Taxiförbundet skrev:Därför föreslår Svenska Taxiförbundet:
– Frigör trängselskatten från finansieringen av infrastruktur.
– Höj trängselskatten kraftigt.
– Ändra lagen om trängselskatt så att taxi och samtliga bussar undantas från skatteplikten.
– Släpp in taxi i samtliga kollektivkörfält.
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Signaturen 'Enceladus' har implicerat att trafiklandstingsrådet Tamsons är jävig i frågor som gäller natttrafiken. Vad jag kan se föreligger ingen skälig misstanke att så skulle vara fallet.
Jag tycker det är ynkligt, skamligt och populistiskt att komma med sådana anklagelser - speciellt när skribenten döljer sej bakom ett anonymt alias.
Jag finner det nästan lämpligt att citera Fabian Månsson:
'Vet hut, vet sjufalt hut!'
/TKO
Jag tycker det är ynkligt, skamligt och populistiskt att komma med sådana anklagelser - speciellt när skribenten döljer sej bakom ett anonymt alias.
Jag finner det nästan lämpligt att citera Fabian Månsson:
'Vet hut, vet sjufalt hut!'
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Jag är totalt oenig. Tvärtom - taxi är i högsta grad att beteckna som kollektivtrafik. Det är så självklart att jag inte ens gidder att argumentera för saken. Däremot måste man lägga till rätta även för taxitrafiken och se till att "styra" den på de platser där så anses som relevant.Enceladus skrev: Hur rimligt är det att taxibilar över huvud taget tillåts köra i kollektivkörfält? Taxi kan ju knappast anses vara kollektivtrafik.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Jag delar din uppfattning helt och hållet, Claes Thure, till sista bokstav.Claes Thure Moberg skrev:Jag är totalt oenig. Tvärtom - taxi är i högsta grad att beteckna som kollektivtrafik. Det är så självklart att jag inte ens gidder att argumentera för saken. Däremot måste man lägga till rätta även för taxitrafiken och se till att "styra" den på de platser där så anses som relevant.Enceladus skrev: Hur rimligt är det att taxibilar över huvud taget tillåts köra i kollektivkörfält? Taxi kan ju knappast anses vara kollektivtrafik.
Medlem nr 266
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Håller med om att taxi bör få köra i de kollektivkörfält där så är lämpligt. I hållplatsområden är det för det mesta skyltat att bara buss i linjetrafik tillåts, tror jag. Och i de flesta fall respekterar nog taxiförarna det.
Men inte alltid. Jag blev vittne till att en taxi försökte köra igenom hållplatsområdet vid Gröna lund. (På Djurgårdsvägan.) En trafikvärd, eller vad han hade för titel, försökte få bilen att backa ut igen, och till sist ställde han sig helt sonika i vägen för taxin, som till sist backade ut och trängde sig in i bilkön.
Kollade nu skyltningen på platsen via Googles gatuvyer. Det ser ut att saknas skyltning som förbjuder fordon att köra in i hållplatsområdet, utan bara påbud att köra utanför. Och inget undantag för bussar skyltas heller. (Gatuvy från Google, daterad 2018)
Skyltningen verkar variera.
Men inte alltid. Jag blev vittne till att en taxi försökte köra igenom hållplatsområdet vid Gröna lund. (På Djurgårdsvägan.) En trafikvärd, eller vad han hade för titel, försökte få bilen att backa ut igen, och till sist ställde han sig helt sonika i vägen för taxin, som till sist backade ut och trängde sig in i bilkön.
Kollade nu skyltningen på platsen via Googles gatuvyer. Det ser ut att saknas skyltning som förbjuder fordon att köra in i hållplatsområdet, utan bara påbud att köra utanför. Och inget undantag för bussar skyltas heller. (Gatuvy från Google, daterad 2018)
Skyltningen verkar variera.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Spännande ämne....
Skyltar som saknas är ingen orsak till att tro att man får köra där. Det är LTFn som styr.
Generellt tycker jag att taxi inte skall tillåtas i kollfilerna. Speciellt inte där det är mycket buss eller spårvagnstrafik. Tyvärr är förarnas praktiserande av gällande lagar allt för dålig. Och här har bolagsnamn ingen betydelse. Det skapar en stark irritation och leder ofta till helt livsfarliga manövrar när de gör sina "egna" regler. På L7 står TAXI för drygt 75% av kollisioner med spårvagn. Kan tänka mig att bussbolagen har samma nivåer.
Vill man ändå att de skall få köra där krävs ett ordentligt krafttag om deras behörighet och att Polisen får erforderliga resurser för att övervaka och de som bryter även kan få legitimationen återkallad.
När det gäller nattbussar så är det på vardagar timmestrafik och på helgerna minst 1/2 timmes, tunnelbanan går hela natten. Är väl Pendeln som bör lika möjligen.
Men tror att de som är ute för att roa sig inte är de som tar nattbussen utan det är knegarna som jobbar skift. De som roar sig vet väl inte hur en nattbuss ser ut än ej heller var de går....
Egentligen blir slutsatsen.... mer nattrafik skapar tryggare stad och vi slipper dessa horder av bilar som i vissa fall brutalt försöker ragga kunder.
Kan även tänka mig att alla taxibilar får stå uppställda på ett par platser och sen får man ringa efter bil.... förbjuda att plocka kunder på gatan mao.
Hårt?
Ja men avregleringen har skapat denna situation....
Stefan
Skyltar som saknas är ingen orsak till att tro att man får köra där. Det är LTFn som styr.
Generellt tycker jag att taxi inte skall tillåtas i kollfilerna. Speciellt inte där det är mycket buss eller spårvagnstrafik. Tyvärr är förarnas praktiserande av gällande lagar allt för dålig. Och här har bolagsnamn ingen betydelse. Det skapar en stark irritation och leder ofta till helt livsfarliga manövrar när de gör sina "egna" regler. På L7 står TAXI för drygt 75% av kollisioner med spårvagn. Kan tänka mig att bussbolagen har samma nivåer.
Vill man ändå att de skall få köra där krävs ett ordentligt krafttag om deras behörighet och att Polisen får erforderliga resurser för att övervaka och de som bryter även kan få legitimationen återkallad.
När det gäller nattbussar så är det på vardagar timmestrafik och på helgerna minst 1/2 timmes, tunnelbanan går hela natten. Är väl Pendeln som bör lika möjligen.
Men tror att de som är ute för att roa sig inte är de som tar nattbussen utan det är knegarna som jobbar skift. De som roar sig vet väl inte hur en nattbuss ser ut än ej heller var de går....
Egentligen blir slutsatsen.... mer nattrafik skapar tryggare stad och vi slipper dessa horder av bilar som i vissa fall brutalt försöker ragga kunder.
Kan även tänka mig att alla taxibilar får stå uppställda på ett par platser och sen får man ringa efter bil.... förbjuda att plocka kunder på gatan mao.
Hårt?
Ja men avregleringen har skapat denna situation....
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Påbudsskyltar och förbudsskyltar har samma juridiska status. I alla fall i Sverige.
Målningen i gatan talar dock om att buss m fl får använda körfältet ( M28. Buss : Markeringen visar att körfältet är avsett för fordon i linjetrafik m.fl.)
Målningen i gatan talar dock om att buss m fl får använda körfältet ( M28. Buss : Markeringen visar att körfältet är avsett för fordon i linjetrafik m.fl.)
Genius on call
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Är det verkligen så? För en del år sedan (rätt många) så bytte man ut ett påbudsmärke till ett förbudsmärke på Liljeholmsbron. Bilisterna körde i filen som var tänkt för färd mot Långholmsgatan, men svängde ändå höger upp på Hornsgatan. Det var väl kortare köer i det körfältet tror jag, och det var inte grönt samtidigt i de båda filerna heller. Man bytte alltså ut påbudsmärket med pil rakt fram mot högersväng förbjuden. Enligt media för att det blev lättare att sätta dit förare som gjorde den oönskade manövern.Odd skrev:Påbudsskyltar och förbudsskyltar har samma juridiska status. I alla fall i Sverige.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Är det så illa, att det är mer än 75% av kollisionerna bil-spårvagn som har en taxi inblandad? Men jag håller med om att de är opålitliga i trafiken. (Nästan lika opålitliga som cyklister. Kunde inte låta bli!). Så länge taxi-bilarna följer regler och skyltar så borde de få köra i bussfilerna. Men inte igenom hållplatsområden. Och inte stanna i dessa filer för av- eller påstigning. Det sista är förstås svårare att undvika om bussfilen går utmed trottoaren, oavsett om de får köra där eller inte.Stefan Widén skrev:Spännande ämne....
Skyltar som saknas är ingen orsak till att tro att man får köra där. Det är LTFn som styr.
Generellt tycker jag att taxi inte skall tillåtas i kollfilerna. Speciellt inte där det är mycket buss eller spårvagnstrafik. Tyvärr är förarnas praktiserande av gällande lagar allt för dålig. Och här har bolagsnamn ingen betydelse. Det skapar en stark irritation och leder ofta till helt livsfarliga manövrar när de gör sina "egna" regler. På L7 står TAXI för drygt 75% av kollisioner med spårvagn. Kan tänka mig att bussbolagen har samma nivåer.
Vill man ändå att de skall få köra där krävs ett ordentligt krafttag om deras behörighet och att Polisen får erforderliga resurser för att övervaka och de som bryter även kan få legitimationen återkallad.
När det gäller nattbussar så är det på vardagar timmestrafik och på helgerna minst 1/2 timmes, tunnelbanan går hela natten. Är väl Pendeln som bör lika möjligen.
Men tror att de som är ute för att roa sig inte är de som tar nattbussen utan det är knegarna som jobbar skift. De som roar sig vet väl inte hur en nattbuss ser ut än ej heller var de går....
Egentligen blir slutsatsen.... mer nattrafik skapar tryggare stad och vi slipper dessa horder av bilar som i vissa fall brutalt försöker ragga kunder.
Kan även tänka mig att alla taxibilar får stå uppställda på ett par platser och sen får man ringa efter bil.... förbjuda att plocka kunder på gatan mao.
Hårt?
Ja men avregleringen har skapat denna situation....
Stefan
Min erfarenhet av nattrafik, åtminstone på helgerna, är att det är (mer eller mindre) glada festare som är på väg hem. Förr var det ju stora problem med betalvägrare på bussarna, speciellt mot s.k. utsatta områden. Det hör man inget om längre. Även det tyder på att det var hemvändande festare. Varför man inte hör något om de numera är väl att nu åker de T-bana i stället, som ju går hela natten. Där är det lättare att planka in.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Det kan vara så att man byter ut för att folk uppfattar förbudsskyltar lättare än påbudsskyltar.LÅ1 skrev:Är det verkligen så? För en del år sedan (rätt många) så bytte man ut ett påbudsmärke till ett förbudsmärke på Liljeholmsbron. Bilisterna körde i filen som var tänkt för färd mot Långholmsgatan, men svängde ändå höger upp på Hornsgatan. Det var väl kortare köer i det körfältet tror jag, och det var inte grönt samtidigt i de båda filerna heller. Man bytte alltså ut påbudsmärket med pil rakt fram mot högersväng förbjuden. Enligt media för att det blev lättare att sätta dit förare som gjorde den oönskade manövern.Odd skrev:Påbudsskyltar och förbudsskyltar har samma juridiska status. I alla fall i Sverige.
Men, nu skall vi väl ta reda på hur det egentligen är med din fråga. Vi går direkt till lagtexten:
Trafikförordningen (1998:1276)
och vägmärkesförordningen (2007:90)2 kap, §2 skrev:En trafikant ska följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal, en ljussignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel, gäller anvisningen framför regeln.
En anvisning genom fast sken i en trafiksignal gäller framför en anvisning om stopplikt eller väjningsplikt som meddelas genom ett vägmärke.
En särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar. Förordning (2017:921).
samt2 kap, §7 skrev:En anvisning om förbud genom ett förbudsmärke gäller, om inte annat anges nedan eller i 8 §, från den plats där märket satts upp antingen till nästa korsning med en annan väg... (Resten är inte relevant för frågeställningen)
Så, ja, det är verkligen så!2 kap, §9 skrev:En anvisning om påbud genom ett påbudsmärke gäller, om inte annat anges i 10 §, från den plats där märket satts upp antingen till nästa korsning med annan väg än sådan som avses i 3 kap. 21 § andra stycket trafikförordningen (1998:1276) eller till den plats dessförinnan där ett motsvarande märke med tilläggstavla T11, utsträckning, med nedåtriktad pil eller ett slutmärke har satts upp.
Förberedande upplysning om påbud visas med tilläggstavla T2, avstånd, eller T12, riktning, om inte annat anges. Förberedande upplysning om påbud kan även vara infogat i ett lokaliseringsmärke.
Påbudsmärken som anger att ett visst slag av trafik är påbjuden anger även förbud mot annan trafik, om inte annat är föreskrivet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -1998-1276
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... fs-2007-90
Genius on call
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Bara för att det finns en lokal trafikföreskrift kan inte väghållaren slippa undan sitt ansvar att skylta på ett korrekt sätt.Stefan Widén skrev:Skyltar som saknas är ingen orsak till att tro att man får köra där. Det är LTFn som styr.
Tycker nog att insatser mot taxi i kollektivkörfält ligger rätt långt ner på polisens priolista, om det ens hör hemma där, även vid en resursförstärkning.Vill man ändå att de skall få köra där krävs ett ordentligt krafttag om deras behörighet och att Polisen får erforderliga resurser för att övervaka och de som bryter även kan få legitimationen återkallad.
Skulle nattbussarna skilja sig från bussarna på dagen menar du? Är rätt säker på att kunskapen om hur bussarna ser ut och hur dessa går inte skiljer sig markant beroende på vilken tid dessa går.Men tror att de som är ute för att roa sig inte är de som tar nattbussen utan det är knegarna som jobbar skift. De som roar sig vet väl inte hur en nattbuss ser ut än ej heller var de går....
Ja, för varför ska vi ha någon som helst service? Kanske ska vi förbjuda taxibilar och bussar/spårvägar helt så minskar vi trafikolyckorna markant.Kan även tänka mig att alla taxibilar får stå uppställda på ett par platser och sen får man ringa efter bil.... förbjuda att plocka kunder på gatan mao.
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Varför skulle det vara orimligt att göra punktinsatser mot den trafikantgrupp som är vårdslösast enligt statistiken?BSB101 skrev:Tycker nog att insatser mot taxi i kollektivkörfält ligger rätt långt ner på polisens priolista, om det ens hör hemma där, även vid en resursförstärkning.Stefan Widén skrev:Vill man ändå att de skall få köra där krävs ett ordentligt krafttag om deras behörighet och att Polisen får erforderliga resurser för att övervaka och de som bryter även kan få legitimationen återkallad.
Polisen gjorde bedömningen att situationen vid Stureplan var så kaosartad att taxibilar behövde förbjudas. Jag skulle gärna se ett liknande förbud på fler platser, t.ex. vid Medborgarplatsen.BSB101 skrev:Ja, för varför ska vi ha någon som helst service? Kanske ska vi förbjuda taxibilar och bussar/spårvägar helt så minskar vi trafikolyckorna markant.Stefan Widén skrev:Kan även tänka mig att alla taxibilar får stå uppställda på ett par platser och sen får man ringa efter bil.... förbjuda att plocka kunder på gatan mao.
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Hindrar taxibilarna övrig trafik vid Medborgarplatsen?
Vid Norrmalmstorg är det en inofficiell taxistation vissa tider. Var problem när där samtidigt var en tillfällig busshållplats.
Vid Norrmalmstorg är det en inofficiell taxistation vissa tider. Var problem när där samtidigt var en tillfällig busshållplats.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Vem har skrivit något om orimligt (mer än du då)? Läs om och läs rätt är min uppmaning.Enceladus skrev:Varför skulle det vara orimligt att göra punktinsatser mot den trafikantgrupp som är vårdslösast enligt statistiken?BSB101 skrev:Tycker nog att insatser mot taxi i kollektivkörfält ligger rätt långt ner på polisens priolista, om det ens hör hemma där, även vid en resursförstärkning.Stefan Widén skrev:Vill man ändå att de skall få köra där krävs ett ordentligt krafttag om deras behörighet och att Polisen får erforderliga resurser för att övervaka och de som bryter även kan få legitimationen återkallad.
Jaha? Att göra punktinsatser är en rätt stor skillnad mot ett generellt förbud.Polisen gjorde bedömningen att situationen vid Stureplan var så kaosartad att taxibilar behövde förbjudas. Jag skulle gärna se ett liknande förbud på fler platser, t.ex. vid Medborgarplatsen.BSB101 skrev:Ja, för varför ska vi ha någon som helst service? Kanske ska vi förbjuda taxibilar och bussar/spårvägar helt så minskar vi trafikolyckorna markant.Stefan Widén skrev:Kan även tänka mig att alla taxibilar får stå uppställda på ett par platser och sen får man ringa efter bil.... förbjuda att plocka kunder på gatan mao.
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Jag har varit med om att det blivit stopp på Götgatan för nattbussen när det varit för många taxibilar i vägen.LÅ1 skrev:Hindrar taxibilarna övrig trafik vid Medborgarplatsen?
Vid Norrmalmstorg är det en inofficiell taxistation vissa tider. Var problem när där samtidigt var en tillfällig busshållplats.
Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi
Vid närmare eftertanke så har jag märkt att taxibilarna är i vägen för bussarna där även dagtid.Lennart Petersen skrev:Jag har varit med om att det blivit stopp på Götgatan för nattbussen när det varit för många taxibilar i vägen.LÅ1 skrev:Hindrar taxibilarna övrig trafik vid Medborgarplatsen?
Vid Norrmalmstorg är det en inofficiell taxistation vissa tider. Var problem när där samtidigt var en tillfällig busshållplats.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling