Roslagsbanans kapacitetsbrister

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Enceladus »

När Roslagsbanan förlängs till City så får en stor del av länet för första gången en snabb och effektiv direktförbindelse till centrala Stockholm. Förlängningen medför en systemförändring som innebär en enormt ökad tillgänglighet. En ensam tunnel åstadkommer dock inte så mycket, utan det måste även finnas en kapacitetsstark bana som ansluter till den. Roslagsbanans utbyggnad, vilken beräknas pågå fram till år 2021, är tänkt att skapa en sådan bana. Utan utbyggnaden skulle en förlängning till City vara ett fullständigt slöseri med resurser. Förlängningen är blott en detalj som kostar en bråkdel av utbyggnaden. Det finns emellertid en symbios: Utan förlängningen skulle utbyggnaden inte heller utnyttjas till fullo.

Det är en stor fördel, nästan en förutsättning, att persontrafiken på Roslagsbanan delar inte spår med andra tåg. Banan präglas dock av både enkelspår och plankorsningar. Plankorsningarna vid Frescati och Enebyberg planeras att byggas bort inom ramen för utbyggnaden. Dubbelspår byggs till Vallentuna respektive Åkersberga, med undantag för sträckorna Viggbyholm–Hägernäs och Ullna kvarnväg–Rydbo. Vilka plankorsningar återstår på banan? Hur stor kapacitetsbrist utgör de återstående enkelspåriga sträckorna? Valet av trafikupplägg och eventuella förlängningar/förgreningar påverkar förstås. I RUFS 2050 nämns 12 tåg/h till Arninge, men i denna aktuella presentation talas det bara om 8 tåg/h (se sidan 25).
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av twr »

Intressanta frågor!

Gällande 8 respektive 12 tåg rör det sig nog om olika tidsperspektiv.

(En detalj, utbyggnaden sker till en station som benämns T-Centralen. ”Roslagsbanan till city” (litet c) syftar alltså på city i betydelsen centrala Stockholm, inte på pendeltågsstationen Stockholm City.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Anders Hanquist »

Det sistnämnda är väl mer en fråga om namn (som väl inte spikats än). En station där kommer väl rimligen att integreras i komplexet Stockholm City/T-Centralen innanför gemensam spärrlinje, vad den än kommer att heta.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Enceladus »

Jag hittade en gammal tråd som diskuterar både turtätheter och plankorsningar: Nordostsektorn: plankorsningar, plattformslängder, kapacitet

Plankorsningen vid Danderydsvägen ser ut att bli kritisk för kapaciteten, eventuellt också sträckan Viggbyholm–Hägernäs. Eftersom Arninge planeras bli en viktig knutpunkt för nordostkommunerna så kan det vara önskvärt att vända tågen där.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:Det sistnämnda är väl mer en fråga om namn (som väl inte spikats än). En station där kommer väl rimligen att integreras i komplexet Stockholm City/T-Centralen innanför gemensam spärrlinje, vad den än kommer att heta.
Det är inte formellt spikat. Jag beskriver bara hur SL hittills har använt begreppen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Kantorn »

Jag tycker att Roslagsbanans slutstation ska heta Stockholms Centrala City - så blir det ett namn till att hålla reda på.
(Alternativet Klara - i betydelsen äntligen Klara?)

OBS Detta inlägget är mer än lovligt ironiskt...
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Enceladus »

SL stänger flera överfarter längs Roslagsbanan

Flera överfarter planeras att stängas eller byggas bort, men några blir kvar tills vidare. Plankorsningen vid Danderydsvägen är en av dem!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Hechtwagen »

Plankorsningar sänker väl inte kapaciteten på Roslahsbanan?
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Enceladus »

Planen: Så ska Roslagsbanan bli säkrare

I förra veckan kolliderade ett tåg med en personbil vid Enebybergs station i Danderyd. Nu ska Roslagsbanan bli säkrare. Totalt planeras åtta projekt som senast ska påbörjas år 2021. Vilka kapacitetsbrister återstår att åtgärda för att Roslagsbanan ska få "tunnelbanestandard" på de centrala delarna? Med tunnelbanestandard menas väl bland annat dubbelspår och planskildhet.

(Pendeltågen har liknande brister, men i betydligt mindre omfattning.)
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Planen: Så ska Roslagsbanan bli säkrare

I förra veckan kolliderade ett tåg med en personbil vid Enebybergs station i Danderyd. Nu ska Roslagsbanan bli säkrare. Totalt planeras åtta projekt som senast ska påbörjas år 2021. Vilka kapacitetsbrister återstår att åtgärda för att Roslagsbanan ska få "tunnelbanestandard" på de centrala delarna? Med tunnelbanestandard menas väl bland annat dubbelspår och planskildhet.

(Pendeltågen har liknande brister, men i betydligt mindre omfattning.)
Det beror förstås på hur du avgränsar de centrala delarna. Om vi tittar på Stockholms Östra - Viggbyholm till exempel är det

* Dubbelspår hela vägen.
* Tre plankorsningar. En byggs bort snart, en ska byggas bort men osäkert när och hur, och ytterligare behöver byggas bort, men det finns inga beslut.
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum, Galoppfältet och Viggbyholm.
* Korsande tågvägar i Djursholms Ösby och Roslags Näsby.

Om vi räknar "centrala delar" ändå ut till Åkersberga och Vallentuna finns ytterligare begränsningar.

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Enceladus »

SL: Viggbyholms överfart är stängd för gott
Johan Algernon (M) skrev:– Det vore ypperligt att titta på om det går att få till dubbelspår mellan Viggbyholm och Hägernäs och även utreda en planskild korsning.
Om Arninge ska bli en fullvärdig knutpunkt så kan det väl inte vara enkelspår på den här sträckan?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:SL: Viggbyholms överfart är stängd för gott
Johan Algernon (M) skrev:– Det vore ypperligt att titta på om det går att få till dubbelspår mellan Viggbyholm och Hägernäs och även utreda en planskild korsning.
Om Arninge ska bli en fullvärdig knutpunkt så kan det väl inte vara enkelspår på den här sträckan?
Ja detta måste givetvis prioriteras! Vad kostar kalaset?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av roggek »

twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?

Det jag är nyfiken på är hur en ändstation i City kommer att se ut för RB?
Med tanke på den "spåryta" som Östra station har idag, och om något likande med 6-7 spår, uppställningsspår och korsningsväxlar till en förbannelse skall byggas under jord, så vete fan...
Bygg 21 spår i två plan, döp det till "World Trade Center station" så har vi ytterligare "kopierat lite från USA och New York"... :twisted:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av TKO »

Jag tror du menar Grand Central Terminal i New York...
Visst är det en utmaning att vända 24 tåg i timmen eller vad det nu kan bli på Roslagsbanan - men inte direkt omöjligt. Hur många tåg per timme vänder idag vid Kungsträdgården?

(GCT i NYC matas med en fyrspårslinje, och när stationen byggdes var den ändstation för fjärrtåg till bland annat Boston och Buffalo/Detroit/Chicago förutom förortståg. Nu har fjärrtrafiken - som krävde flest spår - flyttat till Penn Station så även om förortstrafiken ökat räcker spåren mer än väl till, idag räcker det med en våning.)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av NerdBoy »

roggek skrev:
twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?
Ja, i västra änden är det både gångbro och gångtunnel. I östra änden är det plankorsning.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av twr »

NerdBoy skrev:
roggek skrev:
twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?
Ja, i västra änden är det både gångbro och gångtunnel. I östra änden är det plankorsning.
Precis.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av twr »

TKO skrev:Jag tror du menar Grand Central Terminal i New York...
Visst är det en utmaning att vända 24 tåg i timmen eller vad det nu kan bli på Roslagsbanan - men inte direkt omöjligt. Hur många tåg per timme vänder idag vid Kungsträdgården?

(GCT i NYC matas med en fyrspårslinje, och när stationen byggdes var den ändstation för fjärrtåg till bland annat Boston och Buffalo/Detroit/Chicago förutom förortståg. Nu har fjärrtrafiken - som krävde flest spår - flyttat till Penn Station så även om förortstrafiken ökat räcker spåren mer än väl till, idag räcker det med en våning.)

/TKO
Det ska nog gå att klara på fyra spår vid T-Centralen. Men den diskussionen passar nog bättre i en annan tråd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:* Tre plankorsningar. En byggs bort snart, en ska byggas bort men osäkert när och hur, och ytterligare behöver byggas bort, men det finns inga beslut.
Plankorsningarna vid Frescati och Portvägen ska väl byggas bort ungefär samtidigt? Här är aktuella sidor om projekten:

Ny planskild korsning vid Frescati
Region Stockholm skrev:Arbetena pågår från början av 2022 till försommaren 2023. Den nuvarande plankorsningen hålls öppen under hela byggtiden. Framkomligheten till parkeringen påverkas av arbetena och en del av parkeringen kommer användas som arbetsområde. Under sommaren 2022 stängs hela Roslagsbanan av.
Nu börjar arbetena vid Portvägen
Region Stockholm skrev: För att öka säkerheten och tillgängligheten vid Enebybergs station bygger SL en ny planskild korsning vid Portvägen. I slutet av januari kommer arbetsområdet stängslas in och i samband med det stänger vi av järnvägsövergången vid Portvägen för biltrafik. Den nya planskilda korsningen planeras vara klar och öppna under våren 2023.
Det är ju klokt att inte behöva stänga av banan två gånger. Tyvärr återstår plankorsningen vid Danderydsvägen, vilken också hade kunnat byggas bort samtidigt.

Alla är dock inte nöjda: 100 år gammalt stationshus måste rivas
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av M224 »

Ja det ju såg ju verkligen inte ut att vara något att sörja över...
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev: Det är ju klokt att inte behöva stänga av banan två gånger. Tyvärr återstår plankorsningen vid Danderydsvägen, vilken också hade kunnat byggas bort samtidigt.
Någon påstod här på forumet att i det nya avtalet skulle det vara slut med ersättningsbussar då resandet skulle bli så högt att det inte ändå inte fungerar med ersättningbussar. Nu vet vi i alla fall att så inte kommer att bli fallet. Om det är något som man har fått lära sig under de senaste 30 åren eller så är det att Roslagsbanan är en bana som är till för att användas under vinterhalvåret. Ibland kan det hända att man kan ta tåget även på sommaren, men det är mest att se som en bonus, absolut inget man ska förvänta sig.
Skriv svar