Sida 1 av 2

Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: torsdag 08 november 2018 18:46
av Enceladus
När Roslagsbanan förlängs till City så får en stor del av länet för första gången en snabb och effektiv direktförbindelse till centrala Stockholm. Förlängningen medför en systemförändring som innebär en enormt ökad tillgänglighet. En ensam tunnel åstadkommer dock inte så mycket, utan det måste även finnas en kapacitetsstark bana som ansluter till den. Roslagsbanans utbyggnad, vilken beräknas pågå fram till år 2021, är tänkt att skapa en sådan bana. Utan utbyggnaden skulle en förlängning till City vara ett fullständigt slöseri med resurser. Förlängningen är blott en detalj som kostar en bråkdel av utbyggnaden. Det finns emellertid en symbios: Utan förlängningen skulle utbyggnaden inte heller utnyttjas till fullo.

Det är en stor fördel, nästan en förutsättning, att persontrafiken på Roslagsbanan delar inte spår med andra tåg. Banan präglas dock av både enkelspår och plankorsningar. Plankorsningarna vid Frescati och Enebyberg planeras att byggas bort inom ramen för utbyggnaden. Dubbelspår byggs till Vallentuna respektive Åkersberga, med undantag för sträckorna Viggbyholm–Hägernäs och Ullna kvarnväg–Rydbo. Vilka plankorsningar återstår på banan? Hur stor kapacitetsbrist utgör de återstående enkelspåriga sträckorna? Valet av trafikupplägg och eventuella förlängningar/förgreningar påverkar förstås. I RUFS 2050 nämns 12 tåg/h till Arninge, men i denna aktuella presentation talas det bara om 8 tåg/h (se sidan 25).

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: torsdag 08 november 2018 18:57
av twr
Intressanta frågor!

Gällande 8 respektive 12 tåg rör det sig nog om olika tidsperspektiv.

(En detalj, utbyggnaden sker till en station som benämns T-Centralen. ”Roslagsbanan till city” (litet c) syftar alltså på city i betydelsen centrala Stockholm, inte på pendeltågsstationen Stockholm City.)

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: torsdag 08 november 2018 22:51
av Anders Hanquist
Det sistnämnda är väl mer en fråga om namn (som väl inte spikats än). En station där kommer väl rimligen att integreras i komplexet Stockholm City/T-Centralen innanför gemensam spärrlinje, vad den än kommer att heta.

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: torsdag 08 november 2018 23:14
av Enceladus
Jag hittade en gammal tråd som diskuterar både turtätheter och plankorsningar: Nordostsektorn: plankorsningar, plattformslängder, kapacitet

Plankorsningen vid Danderydsvägen ser ut att bli kritisk för kapaciteten, eventuellt också sträckan Viggbyholm–Hägernäs. Eftersom Arninge planeras bli en viktig knutpunkt för nordostkommunerna så kan det vara önskvärt att vända tågen där.

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: fredag 09 november 2018 6:32
av twr
Anders Hanquist skrev:Det sistnämnda är väl mer en fråga om namn (som väl inte spikats än). En station där kommer väl rimligen att integreras i komplexet Stockholm City/T-Centralen innanför gemensam spärrlinje, vad den än kommer att heta.
Det är inte formellt spikat. Jag beskriver bara hur SL hittills har använt begreppen.

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: fredag 09 november 2018 12:43
av Kantorn
Jag tycker att Roslagsbanans slutstation ska heta Stockholms Centrala City - så blir det ett namn till att hålla reda på.
(Alternativet Klara - i betydelsen äntligen Klara?)

OBS Detta inlägget är mer än lovligt ironiskt...

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: torsdag 15 november 2018 18:15
av Enceladus
SL stänger flera överfarter längs Roslagsbanan

Flera överfarter planeras att stängas eller byggas bort, men några blir kvar tills vidare. Plankorsningen vid Danderydsvägen är en av dem!

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: måndag 19 november 2018 21:58
av Hechtwagen
Plankorsningar sänker väl inte kapaciteten på Roslahsbanan?

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: torsdag 10 oktober 2019 18:47
av Enceladus
Planen: Så ska Roslagsbanan bli säkrare

I förra veckan kolliderade ett tåg med en personbil vid Enebybergs station i Danderyd. Nu ska Roslagsbanan bli säkrare. Totalt planeras åtta projekt som senast ska påbörjas år 2021. Vilka kapacitetsbrister återstår att åtgärda för att Roslagsbanan ska få "tunnelbanestandard" på de centrala delarna? Med tunnelbanestandard menas väl bland annat dubbelspår och planskildhet.

(Pendeltågen har liknande brister, men i betydligt mindre omfattning.)

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: fredag 11 oktober 2019 9:36
av twr
Enceladus skrev:Planen: Så ska Roslagsbanan bli säkrare

I förra veckan kolliderade ett tåg med en personbil vid Enebybergs station i Danderyd. Nu ska Roslagsbanan bli säkrare. Totalt planeras åtta projekt som senast ska påbörjas år 2021. Vilka kapacitetsbrister återstår att åtgärda för att Roslagsbanan ska få "tunnelbanestandard" på de centrala delarna? Med tunnelbanestandard menas väl bland annat dubbelspår och planskildhet.

(Pendeltågen har liknande brister, men i betydligt mindre omfattning.)
Det beror förstås på hur du avgränsar de centrala delarna. Om vi tittar på Stockholms Östra - Viggbyholm till exempel är det

* Dubbelspår hela vägen.
* Tre plankorsningar. En byggs bort snart, en ska byggas bort men osäkert när och hur, och ytterligare behöver byggas bort, men det finns inga beslut.
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum, Galoppfältet och Viggbyholm.
* Korsande tågvägar i Djursholms Ösby och Roslags Näsby.

Om vi räknar "centrala delar" ändå ut till Åkersberga och Vallentuna finns ytterligare begränsningar.

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: onsdag 23 oktober 2019 19:05
av Enceladus
SL: Viggbyholms överfart är stängd för gott
Johan Algernon (M) skrev:– Det vore ypperligt att titta på om det går att få till dubbelspår mellan Viggbyholm och Hägernäs och även utreda en planskild korsning.
Om Arninge ska bli en fullvärdig knutpunkt så kan det väl inte vara enkelspår på den här sträckan?

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: onsdag 23 oktober 2019 19:16
av TKO
Enceladus skrev:SL: Viggbyholms överfart är stängd för gott
Johan Algernon (M) skrev:– Det vore ypperligt att titta på om det går att få till dubbelspår mellan Viggbyholm och Hägernäs och även utreda en planskild korsning.
Om Arninge ska bli en fullvärdig knutpunkt så kan det väl inte vara enkelspår på den här sträckan?
Ja detta måste givetvis prioriteras! Vad kostar kalaset?

undrar
Thomas K Ohlsson

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: fredag 25 oktober 2019 23:04
av roggek
twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?

Det jag är nyfiken på är hur en ändstation i City kommer att se ut för RB?
Med tanke på den "spåryta" som Östra station har idag, och om något likande med 6-7 spår, uppställningsspår och korsningsväxlar till en förbannelse skall byggas under jord, så vete fan...
Bygg 21 spår i två plan, döp det till "World Trade Center station" så har vi ytterligare "kopierat lite från USA och New York"... :twisted:

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: fredag 25 oktober 2019 23:26
av TKO
Jag tror du menar Grand Central Terminal i New York...
Visst är det en utmaning att vända 24 tåg i timmen eller vad det nu kan bli på Roslagsbanan - men inte direkt omöjligt. Hur många tåg per timme vänder idag vid Kungsträdgården?

(GCT i NYC matas med en fyrspårslinje, och när stationen byggdes var den ändstation för fjärrtåg till bland annat Boston och Buffalo/Detroit/Chicago förutom förortståg. Nu har fjärrtrafiken - som krävde flest spår - flyttat till Penn Station så även om förortstrafiken ökat räcker spåren mer än väl till, idag räcker det med en våning.)

/TKO

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: lördag 26 oktober 2019 8:20
av NerdBoy
roggek skrev:
twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?
Ja, i västra änden är det både gångbro och gångtunnel. I östra änden är det plankorsning.

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: lördag 26 oktober 2019 8:32
av twr
NerdBoy skrev:
roggek skrev:
twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...

Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?
Ja, i västra änden är det både gångbro och gångtunnel. I östra änden är det plankorsning.
Precis.

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: lördag 26 oktober 2019 8:33
av twr
TKO skrev:Jag tror du menar Grand Central Terminal i New York...
Visst är det en utmaning att vända 24 tåg i timmen eller vad det nu kan bli på Roslagsbanan - men inte direkt omöjligt. Hur många tåg per timme vänder idag vid Kungsträdgården?

(GCT i NYC matas med en fyrspårslinje, och när stationen byggdes var den ändstation för fjärrtåg till bland annat Boston och Buffalo/Detroit/Chicago förutom förortståg. Nu har fjärrtrafiken - som krävde flest spår - flyttat till Penn Station så även om förortstrafiken ökat räcker spåren mer än väl till, idag räcker det med en våning.)

/TKO
Det ska nog gå att klara på fyra spår vid T-Centralen. Men den diskussionen passar nog bättre i en annan tråd.

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: onsdag 19 januari 2022 19:14
av Enceladus
twr skrev:* Tre plankorsningar. En byggs bort snart, en ska byggas bort men osäkert när och hur, och ytterligare behöver byggas bort, men det finns inga beslut.
Plankorsningarna vid Frescati och Portvägen ska väl byggas bort ungefär samtidigt? Här är aktuella sidor om projekten:

Ny planskild korsning vid Frescati
Region Stockholm skrev:Arbetena pågår från början av 2022 till försommaren 2023. Den nuvarande plankorsningen hålls öppen under hela byggtiden. Framkomligheten till parkeringen påverkas av arbetena och en del av parkeringen kommer användas som arbetsområde. Under sommaren 2022 stängs hela Roslagsbanan av.
Nu börjar arbetena vid Portvägen
Region Stockholm skrev: För att öka säkerheten och tillgängligheten vid Enebybergs station bygger SL en ny planskild korsning vid Portvägen. I slutet av januari kommer arbetsområdet stängslas in och i samband med det stänger vi av järnvägsövergången vid Portvägen för biltrafik. Den nya planskilda korsningen planeras vara klar och öppna under våren 2023.
Det är ju klokt att inte behöva stänga av banan två gånger. Tyvärr återstår plankorsningen vid Danderydsvägen, vilken också hade kunnat byggas bort samtidigt.

Alla är dock inte nöjda: 100 år gammalt stationshus måste rivas

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: onsdag 19 januari 2022 19:30
av M224
Ja det ju såg ju verkligen inte ut att vara något att sörja över...

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Postat: fredag 21 januari 2022 14:04
av Diripsi
Enceladus skrev: Det är ju klokt att inte behöva stänga av banan två gånger. Tyvärr återstår plankorsningen vid Danderydsvägen, vilken också hade kunnat byggas bort samtidigt.
Någon påstod här på forumet att i det nya avtalet skulle det vara slut med ersättningsbussar då resandet skulle bli så högt att det inte ändå inte fungerar med ersättningbussar. Nu vet vi i alla fall att så inte kommer att bli fallet. Om det är något som man har fått lära sig under de senaste 30 åren eller så är det att Roslagsbanan är en bana som är till för att användas under vinterhalvåret. Ibland kan det hända att man kan ta tåget även på sommaren, men det är mest att se som en bonus, absolut inget man ska förvänta sig.