Linjenummer mot Kista?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Linjenummer mot Kista?
Ja, vilket nummer tror vi det blir för Tvärbanan mot Kista? Stalltipsen är 16, 20 eller 23. Vad torde det bli?
Re: Linjenummer mot Kista?
Jag börjar med att utesluta 16.
(Det är mer ett tunnelbanenummer tycker jag!)
/TKO
(Det är mer ett tunnelbanenummer tycker jag!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Linjenummer mot Kista?
Inte 16 i alla fall. Det linjenumret vill man nog ha kvar till eventuella behov i T-banesystemet. 23 verkar nog mest troligt bland de tre nämnda. Ett högre än dagens tvärbanelinje.JohanB skrev:Ja, vilket nummer tror vi det blir för Tvärbanan mot Kista? Stalltipsen är 16, 20 eller 23. Vad torde det bli?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Linjenummer mot Kista?
16 har ju dock aldrig, mer än som kuriös extralinje, använts som tunnelbanenummer.TKO skrev:Jag börjar med att utesluta 16.
(Det är mer ett tunnelbanenummer tycker jag!)
/TKO
20 då? Är 50 år för kort tid för att släppa reservationen för Norra Lidingöbanans gamla nummer?
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Linjenummer mot Kista?
Håller med (23, alltså). Då får man serien 21, 22, 23. Det verkar som man öppnar trafik successivt, först till Bromma flp, sedan Ursvik och till slut Helenelund. Men frågan är också hur långt den nya linjen går åt andra hållet, Alviks Strand, Årstaberg eller Mårtensdal?
Re: Linjenummer mot Kista?
Det måste ju till minst två nya linjenummer om den olycksaliga tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan byggs.... kanske 15 och 16?JohanB skrev:16 har ju dock aldrig, mer än som kuriös extralinje, använts som tunnelbanenummer.TKO skrev:Jag börjar med att utesluta 16.
(Det är mer ett tunnelbanenummer tycker jag!)
/TKO
20 då? Är 50 år för kort tid för att släppa reservationen för Norra Lidingöbanans gamla nummer?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Linjenummer mot Kista?
Jag hade hoppats att det skulle behövas 10 tunnelbanelinjer så att Nockebybanan äntligen kunde få rätt nummerserie, men så verkar det inte bli. Röda linjen Liljeholmen–Östermalmstorg behöver bara två, liksom blå linjen Sofia–Västra skogen. Gröna linjen Gullmarsplan–Odenplan kan behöva tre om det ska gå tåg från båda södra grenarna till Hässelbygrenen, annars kan linje 19 avvaras. Den nya tunnelbanan Liljeholmen–Fridhemsplan behöver två. Frågan är om linje 15 inte är för känslig. Busslinje 515 har fortfarande inte ändrat sträckning, trots att resandet ser helt annorlunda ut nu med Citybanan och Tvärbanan.
Re: Linjenummer mot Kista?
Alviks strand känns lite väl kort. Åtminstone Årstaberg till att börja med i alla fall. Förlängning till Mårtensdal vid behov.Anders Hanquist skrev:Håller med (23, alltså). Då får man serien 21, 22, 23. Det verkar som man öppnar trafik successivt, först till Bromma flp, sedan Ursvik och till slut Helenelund. Men frågan är också hur långt den nya linjen går åt andra hållet, Alviks Strand, Årstaberg eller Mårtensdal?
Re: Linjenummer mot Kista?
Ändra nummer på Tolvan? Igen? Kommer aldrig att skeEnceladus skrev:Jag hade hoppats att det skulle behövas 10 tunnelbanelinjer så att Nockebybanan äntligen kunde få rätt nummerserie, men så verkar det inte bli. Röda linjen Liljeholmen–Östermalmstorg behöver bara två, liksom blå linjen Sofia–Västra skogen. Gröna linjen Gullmarsplan–Odenplan kan behöva tre om det ska gå tåg från båda södra grenarna till Hässelbygrenen, annars kan linje 19 avvaras. Den nya tunnelbanan Liljeholmen–Fridhemsplan behöver två. Frågan är om linje 15 inte är för känslig. Busslinje 515 har fortfarande inte ändrat sträckning, trots att resandet ser helt annorlunda ut nu med Citybanan och Tvärbanan.

Svårt att se att sträckan Skärmarbrink–Odenplan får mer än två linjer: 17 får väl HÄS–SNK och 18 ARS–FAS.
Re: Linjenummer mot Kista?
23 för Kistagrenen är mer eller mindre bestämt sedan många år. Se till exempel Stomnätsplanen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Linjenummer mot Kista?
Två nya, ja, för linjerna Fridhemsplan - Älvsjö respektive Fridhemsplan - Skärholmen.TKO skrev:Det måste ju till minst två nya linjenummer om den olycksaliga tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan byggs.... kanske 15 och 16?JohanB skrev:16 har ju dock aldrig, mer än som kuriös extralinje, använts som tunnelbanenummer.TKO skrev:Jag börjar med att utesluta 16.
(Det är mer ett tunnelbanenummer tycker jag!)
/TKO
20 då? Är 50 år för kort tid för att släppa reservationen för Norra Lidingöbanans gamla nummer?
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Linjenummer mot Kista?
För några år sedan slopades nummerserien 4x för bussar och var vakant några år. När Citybanan öppnades fick pendeltågen 40-serien och nu är 30-serien vakant. Undras om det finns några planer där? Som det nu är så är ju serierna inte helt logiska. Vissa blandar olika trafikslag.
Re: Linjenummer mot Kista?
Det blir tre linjer på Gröna linjen. Annars skulle utbudet mot Västerort bli för litet.JohanB skrev:Ändra nummer på Tolvan? Igen? Kommer aldrig att skeEnceladus skrev:Jag hade hoppats att det skulle behövas 10 tunnelbanelinjer så att Nockebybanan äntligen kunde få rätt nummerserie, men så verkar det inte bli. Röda linjen Liljeholmen–Östermalmstorg behöver bara två, liksom blå linjen Sofia–Västra skogen. Gröna linjen Gullmarsplan–Odenplan kan behöva tre om det ska gå tåg från båda södra grenarna till Hässelbygrenen, annars kan linje 19 avvaras. Den nya tunnelbanan Liljeholmen–Fridhemsplan behöver två. Frågan är om linje 15 inte är för känslig. Busslinje 515 har fortfarande inte ändrat sträckning, trots att resandet ser helt annorlunda ut nu med Citybanan och Tvärbanan.
Svårt att se att sträckan Skärmarbrink–Odenplan får mer än två linjer: 17 får väl HÄS–SNK och 18 ARS–FAS.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Linjenummer mot Kista?
Nu när vi ändå har spårat ur...
Jag tycker att vi skall bli lite kontinentala och börja med olika serier för linjenumren, exempelvis S-linjenummer för lokaltåg/regionaltåg (i Stockholms fall Pendeltågen, Roslagsbanan, Saltsjöbanan). För regionaltågstrafiken så kan några nummer delas med kringliggande trafikhuvudmäns nummerserier så att de är gemensamma men unika inom varje region.
Tunnelbanan kan mycket väl få linjenummer som börjar på T, exempelvis T11, T12, T13 för tunnelbana 1, T21, T22 för tunnelbana 2, T31 och T32 för tunnelbana 3 och T41 för linjen på kommande tunnelbana 4.
Jag tycker att vi skall bli lite kontinentala och börja med olika serier för linjenumren, exempelvis S-linjenummer för lokaltåg/regionaltåg (i Stockholms fall Pendeltågen, Roslagsbanan, Saltsjöbanan). För regionaltågstrafiken så kan några nummer delas med kringliggande trafikhuvudmäns nummerserier så att de är gemensamma men unika inom varje region.
Tunnelbanan kan mycket väl få linjenummer som börjar på T, exempelvis T11, T12, T13 för tunnelbana 1, T21, T22 för tunnelbana 2, T31 och T32 för tunnelbana 3 och T41 för linjen på kommande tunnelbana 4.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Linjenummer mot Kista?
Låter rimligt. I Stomnätsplanen går Kistagrenen vidare till den nya bebyggelsen på Årstafältet.JohanB skrev:Alviks strand känns lite väl kort. Åtminstone Årstaberg till att börja med i alla fall. Förlängning till Mårtensdal vid behov.Anders Hanquist skrev:Håller med (23, alltså). Då får man serien 21, 22, 23. Det verkar som man öppnar trafik successivt, först till Bromma flp, sedan Ursvik och till slut Helenelund. Men frågan är också hur långt den nya linjen går åt andra hållet, Alviks Strand, Årstaberg eller Mårtensdal?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Linjenummer mot Kista?
Intressant idé.Odd skrev:Nu när vi ändå har spårat ur...
Jag tycker att vi skall bli lite kontinentala och börja med olika serier för linjenumren, exempelvis S-linjenummer för lokaltåg/regionaltåg (i Stockholms fall Pendeltågen, Roslagsbanan, Saltsjöbanan). För regionaltågstrafiken så kan några nummer delas med kringliggande trafikhuvudmäns nummerserier så att de är gemensamma men unika inom varje region.
Tunnelbanan kan mycket väl få linjenummer som börjar på T, exempelvis T11, T12, T13 för tunnelbana 1, T21, T22 för tunnelbana 2, T31 och T32 för tunnelbana 3 och T41 för linjen på kommande tunnelbana 4.
Det som har avtalat inom Sverigeförhandlingen är ju dock tunnelbana 2/Röda linjen, eller hur? Det skulle vara förvirrande att kalla det tunnelbana 4, det måste ju vara samma trafikledning, samma signalsystem och så vidare, som resten av Röda linjen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Linjenummer mot Kista?
En gång i tiden hade Stockholm ett tjugotal spårvägslinjer med en logisk numrering. Av dessa linjer finns bara tre kvar idag, och dessa har fått behålla sina ursprungliga linjenummer. För majoriteten stockholmare är denna historiska numrering förmodligen bara förvirrande när den tas ur sitt sammanhang, men vissa saker ändras väldigt långsamt hos SL. Djurgårdslinjen, Nockebybanan och Lidingöbanan har alla moderniserats och borde inte längre betraktas som museala banor!Anders Hanquist skrev:För några år sedan slopades nummerserien 4x för bussar och var vakant några år. När Citybanan öppnades fick pendeltågen 40-serien och nu är 30-serien vakant. Undras om det finns några planer där? Som det nu är så är ju serierna inte helt logiska. Vissa blandar olika trafikslag.
När det gäller pendeltågen så har jag tidigare föreslagit bokstavsbeteckningar som i Köpenhamn och några andra städer:
SJ:s regionaltåg och A-Trains Arlanda Express borde inte ingå eftersom SL-kortet inte gäller där!Enceladus skrev:Här är ett förslag:
Bokstäver för regional tågtrafik (pendeltåg, Roslagsbanan och Saltsjöbanan)
Tal mellan 1 och 9 för tunnelbanan
Tal mellan 10 och 19 för spårvagnar (inklusive Tvärbanan och Nockebybanan)
Tal mellan 20 och 29 för båtar
Resterande tal för bussar
(Stombussar räknas förstås som bussar!)
(Det är ett medvetet val att ta bort stombussarnas särställning i numreringen. Sluta låtsas som att bussar kan vara spårtrafik! Detta gäller hela trafikplaneringen i Stockholm, t.ex. ersättningstrafik och nattrafik. Jämför Prags linjenumrering!)
Re: Linjenummer mot Kista?
De kommer så småningom att komma fram till det i alla fall. Det finns egentligen inte en enda anledning till att inte bygga den som ett fjärde t-banesystem:twr skrev:Intressant idé.Odd skrev:Nu när vi ändå har spårat ur...
Jag tycker att vi skall bli lite kontinentala och börja med olika serier för linjenumren, exempelvis S-linjenummer för lokaltåg/regionaltåg (i Stockholms fall Pendeltågen, Roslagsbanan, Saltsjöbanan). För regionaltågstrafiken så kan några nummer delas med kringliggande trafikhuvudmäns nummerserier så att de är gemensamma men unika inom varje region.
Tunnelbanan kan mycket väl få linjenummer som börjar på T, exempelvis T11, T12, T13 för tunnelbana 1, T21, T22 för tunnelbana 2, T31 och T32 för tunnelbana 3 och T41 för linjen på kommande tunnelbana 4.
Det som har avtalat inom Sverigeförhandlingen är ju dock tunnelbana 2/Röda linjen, eller hur? Det skulle vara förvirrande att kalla det tunnelbana 4, det måste ju vara samma trafikledning, samma signalsystem och så vidare, som resten av Röda linjen.
- Möjlighet att bygga en helt ny profil med bredare tåg
- Bygga förarlös, autonom drift från början
- Använda till dagens kännedom bästa strömförsörjningssystem (vilket det än månde vara)
- Plattformsdörrar
- Blindtarm Karolinska skulle kunna gå till Fridhemsplan i stället för Odenplan och sambyggas med Älvsjölinjen och därmed slippa störa trafikupplägget på tunnelbana 1
- Slippa störa/förstöra befintliga trafik på tunnelbana 2
- Billigare att slippa gamla bojor av den 30/50-talsteknik som används i Stockholms tunnelbana idag.
Det finns egentligen inga argument, inte ens ekonomiska, för att den inte skall vara en egen bana.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Linjenummer mot Kista?
Jag håller med dig om Arenastaden.Odd skrev:De kommer så småningom att komma fram till det i alla fall. Det finns egentligen inte en enda anledning till att inte bygga den som ett fjärde t-banesystem:twr skrev:Intressant idé.Odd skrev:Nu när vi ändå har spårat ur...
Jag tycker att vi skall bli lite kontinentala och börja med olika serier för linjenumren, exempelvis S-linjenummer för lokaltåg/regionaltåg (i Stockholms fall Pendeltågen, Roslagsbanan, Saltsjöbanan). För regionaltågstrafiken så kan några nummer delas med kringliggande trafikhuvudmäns nummerserier så att de är gemensamma men unika inom varje region.
Tunnelbanan kan mycket väl få linjenummer som börjar på T, exempelvis T11, T12, T13 för tunnelbana 1, T21, T22 för tunnelbana 2, T31 och T32 för tunnelbana 3 och T41 för linjen på kommande tunnelbana 4.
Det som har avtalat inom Sverigeförhandlingen är ju dock tunnelbana 2/Röda linjen, eller hur? Det skulle vara förvirrande att kalla det tunnelbana 4, det måste ju vara samma trafikledning, samma signalsystem och så vidare, som resten av Röda linjen.
- Möjlighet att bygga en helt ny profil med bredare tåg
- Bygga förarlös, autonom drift från början
- Använda till dagens kännedom bästa strömförsörjningssystem (vilket det än månde vara)
- Plattformsdörrar
- Blindtarm Karolinska skulle kunna gå till Fridhemsplan i stället för Odenplan och sambyggas med Älvsjölinjen och därmed slippa störa trafikupplägget på tunnelbana 1
- Slippa störa/förstöra befintliga trafik på tunnelbana 2
- Billigare att slippa gamla bojor av den 30/50-talsteknik som används i Stockholms tunnelbana idag.
Det finns egentligen inga argument, inte ens ekonomiska, för att den inte skall vara en egen bana.
De andra sakerna du beskriver tror jag varken är önskvärda eller kommer att hända.
En väldigt stor del av nyttan med investeringen är linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Den får investeringen att bli möjligen motiverad i stället för definitivt inte motiverad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Linjenummer mot Kista?
Tycker också att det bör anses vara Tunnelbana 4, men bättre att bygga en pendeltågstunnel som hoppar över Östberga, Årstaberg, Hagastaden och hagalund... men måste det bli tunnelbana så anser jag att:Odd skrev: De kommer så småningom att komma fram till det i alla fall. Det finns egentligen inte en enda anledning till att inte bygga den som ett fjärde t-banesystem:
- Möjlighet att bygga en helt ny profil med bredare tåg
- Bygga förarlös, autonom drift från början
- Använda till dagens kännedom bästa strömförsörjningssystem (vilket det än månde vara)
- Plattformsdörrar
- Blindtarm Karolinska skulle kunna gå till Fridhemsplan i stället för Odenplan och sambyggas med Älvsjölinjen och därmed slippa störa trafikupplägget på tunnelbana 1
- Slippa störa/förstöra befintliga trafik på tunnelbana 2
- Billigare att slippa gamla bojor av den 30/50-talsteknik som används i Stockholms tunnelbana idag.
- Vi har redan en etablerad T-baneprofil. Behåll den så kan man köpa samma eller liknande vagntyper och man slipper hålla reda på ytterligare en vagntyp att köpa in och underhålla. samma sak med underhållningen av banan i sig.
- Förarlös system är jag för, ska man köra tåg till skärholmen så kräver det att röda linjen ändå ska bli autonom också.
- Ja till palttformsdörrar, anpassade till C30.
- Såklart, blindtarm karolinska ska bli en del av tunnelbana 4.
- Förbindelsespår i liljeholmen och mot odenplan kan vara bra att ha kvar.
- Billigare att ha kvar samma teknik i hela tunnelbanesystemet.