Sida 1 av 1

Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: tisdag 23 oktober 2018 14:15
av LÅ1
Pendelbåten över Riddarfjärden läggs ner vid årsskiftet. Många visar missnöje med detta beslut. Bland annat Wille Crafoord som skrivit en kamplåt mot nedläggningen: "Just D-profil vill rädda dömd pendelbåt". Observera att artikeln innehåller länkar till tidigare artiklar i ämnet.

Jag vill minas att man i ett tidigt skede planerade att dra ner någon eller några busslinjer till Söder Mälarstrand för att underlätta byte till båten för att trafiken via Slussen skulle minska. Men nu är ju Slussen ingen flaskhals för busstrafiken. Vet inte hur det planerades från början.

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: tisdag 23 oktober 2018 22:38
av Anders Hanquist
Var inte den linjen mer av ett experiment? Jag har åkt några gånger. Inte för att jag behövde ta mig mellan dessa punkter, utan mer som en trevlig utflykt och en liten omväg. Ett problem för sådana här lokala båtlinjer är ju just att det ofta inte finns någon bra anslutning till annan, landburen, trafik. Det som funkat i alla år är Djurgårdsfärjan. Jag vet inte hur det går för den nu när "Slussen" ligger ännu längre från Slussen än annars, och att busshållplatsen vid Räntmästartrappan väl är indragen. Jag frågade en gång i Infocentret för Slussenbygget om det inte gick att lägga bryggan på Södermalmssidan, närmare Slussen och därmed tunnelbanan, när projektet blivit klart. Jag tror det faller på att det kan vara för strömt där om det är högt vattenstånd i Mälaren.

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: onsdag 24 oktober 2018 13:09
av Kantorn
Ett utmärkt färdmedel om man ska till Münchenbryggeriet från Centralen. Lite promenad mellan Centralen/City och Klara Mälarstrand, men inte särskilt lång. Och vad gäller Kungsholms strand så har jag länge undrat - varför går det ingen buss ner till Kungsbroplan sedan väldigt länge? Det hade ju kunnat vara en bra anslutning. (Var det 52 sist?)

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: onsdag 24 oktober 2018 14:24
av LÅ1
Kantorn skrev:Ett utmärkt färdmedel om man ska till Münchenbryggeriet från Centralen. Lite promenad mellan Centralen/City och Klara Mälarstrand, men inte särskilt lång. Och vad gäller Kungsholms strand så har jag länge undrat - varför går det ingen buss ner till Kungsbroplan sedan väldigt länge? Det hade ju kunnat vara en bra anslutning. (Var det 52 sist?)
Apropå Centralen och Klara Mälarstrand så saknar jag en utgång från Centralen åt det hållet. Antingen kan tunneln under spåren få en förlängning med utgång där, eller så skulle man kunna bygga en gångväg från platsen utanför Waterfront-byggnaderna ner till gatuplanet nära Klara Mälarstrand. Eller varför inte båda möjligheterna. (Övre hallen har ju en utgång åt söder vid "Waterfront".)

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: onsdag 24 oktober 2018 15:22
av Stefan Widén
Hade båten gått till Gamla Stans Tbana där man får en perfekt anslutning är jag säker på att fler åkt. Att gå från Stadshuset till Tuben blir längre och mindre attraktivt. Hade man sen även gått till Långholmen så hade det verkligen blivit en spännande tur..... kan man ju iaf spekulera.... :D

Stefan

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: onsdag 24 oktober 2018 15:26
av Enceladus
Djurgårdsfärjan får en ny terminal närmare Slussen år 2025. Det är i alla fall planen.

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: onsdag 24 oktober 2018 15:41
av ADDE
Stefan Widén skrev:Hade båten gått till Gamla Stans Tbana där man får en perfekt anslutning är jag säker på att fler åkt. Att gå från Stadshuset till Tuben blir längre och mindre attraktivt. Hade man sen även gått till Långholmen så hade det verkligen blivit en spännande tur..... kan man ju iaf spekulera.... :D

Stefan
Hade ju passat perfekt som en ringlinje Stadshuset-Riddarholmen/Gamla stan-Söder Mälarstrand-Långholmen-Smedsuddsbadet-Kungsholmstrog-Stadshuset.

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: onsdag 24 oktober 2018 19:03
av LÅ1
85:an angör Riddarholmen, men det är ju en bit att gå från T-banan det också.

Klara Mälarstrand - Riddarholmen - Söder Mälarstrand - Kungsholmstorg

Länk till tidtabell (pdf)

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: onsdag 24 oktober 2018 23:05
av Anders Hanquist
Enceladus skrev:Djurgårdsfärjan får en ny terminal närmare Slussen år 2025. Det är i alla fall planen.
Som jag förstått det blir det på ungefär samma plats som den tidigare, permanenta, terminalen. Alltså på Gamla Stan-sidan. Men det blir kanske snabbare gångväg till Slussen än tidigare ändå.

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: torsdag 25 oktober 2018 2:29
av Lennart Petersen
Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev:Djurgårdsfärjan får en ny terminal närmare Slussen år 2025. Det är i alla fall planen.
Som jag förstått det blir det på ungefär samma plats som den tidigare, permanenta, terminalen. Alltså på Gamla Stan-sidan. Men det blir kanske snabbare gångväg till Slussen än tidigare ändå.
Alltså något för turister som vill ha en trevlig resa till Djurgården. Men kanske inte supereffektiv. Bland det efffektivaste i den vägen jag sett var i Vancouver där färjan från North Vancouver går in i en tunnel i berget och ansluter direkt till skytrain. Och embarkering-debarkering är inte i för och akter utan längs långsidan där det fins en rad dörrar som öppnar som på ett T-banetåg

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: torsdag 25 oktober 2018 7:32
av TKO
När jag läser det som skrivit i media om linje 85 talas det mycket om resandesiffror - en del anser att de är för låga för att motivera att försöket fortsätter, andra att resandet har ökat den senaste tiden och att försöket därför skall fortsätta. Men jag har inte hittat några verkliga siffror på hur stort resandet är, det närmaste jag hittat är Gustav Hemmings uttalande om att "det är i snitt 8 passagerare per tur" från augusti 2017.

Så hur stort är resandet idag?

undrar
Thomas K Ohlsson

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: måndag 31 december 2018 16:28
av LÅ1
"Nya protester mot nedläggning av pendelbåt"

Intressant uttalsnde:
Båten är princip hemlig för Stockholmarna. Linjen har funnits i tre år men först i år har hållplatserna markerats ut. Pendelbåtslinjen finns inte heller med i SL:s reseplanerare, säger han.
Speciellt att linjen saknats i reseplaneraren är anmärkningsvärt

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: tisdag 01 januari 2019 15:08
av Enceladus
LÅ1 skrev:Speciellt att linjen saknats i reseplaneraren är anmärkningsvärt
Är det verkligen så förvånande? Båtlinje 82 nämns varken på Slussens terminalkartor eller i reseplanerarens information om hållplatsen. Reseplaneraren har endast information om två SL-linjer från Uppsala centralstation: pendeltågslinje 40 och nattbuss 593. Stombuss 677 nämns över huvud taget inte, trots att den avgår från exakt samma hållplats (men från annat hållplatsläge). SL har inte ens en terminalkarta för Uppsala. (Dessutom uppdateras terminalkartorna alltför sällan. Kartorna för City, Odenplan och Hornstull har alla hunnit bli inaktuella.)

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: tisdag 01 januari 2019 17:54
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Speciellt att linjen saknats i reseplaneraren är anmärkningsvärt
Är det verkligen så förvånande? Båtlinje 82 nämns varken på Slussens terminalkartor eller i reseplanerarens information om hållplatsen. Reseplaneraren har endast information om två SL-linjer från Uppsala centralstation: pendeltågslinje 40 och nattbuss 593. Stombuss 677 nämns över huvud taget inte, trots att den avgår från exakt samma hållplats (men från annat hållplatsläge). SL har inte ens en terminalkarta för Uppsala. (Dessutom uppdateras terminalkartorna alltför sällan. Kartorna för City, Odenplan och Hornstull har alla hunnit bli inaktuella.)
Det är väl anmärkningsvärt att inte alla linjer finns med i resplaneraren. Och att lägga ner linjen med hänvisning till att så få reser med den, samtidigt som man knappt talar om att linjen finns, är ju också anmärkningsvärt. Om sen linjen skulle få så värst mycket fler resande även om man basunerade ut dess existens kan jag inte bedöma.
En tanke var ju att man skulle marknadsföra linjen som ett sätt för cyklister att slippa kaoset vid Slussen. Men skedde det på något mer organiserat sätt, än att en och annan tidningsartikel skrevs av journalister utan anknytning till SL?

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: onsdag 02 januari 2019 12:45
av Hechtwagen
Är "SL:s" sjötrafik den dyraste trafiken "SL" driver om man räknar kostnad per påstigande passagerare?

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: söndag 18 december 2022 13:38
av Enceladus
Hechtwagen skrev: onsdag 02 januari 2019 12:45 Är "SL:s" sjötrafik den dyraste trafiken "SL" driver om man räknar kostnad per påstigande passagerare?
Har inte sjötrafiken också mest personal per påstigande passagerare?

Förarlös färja redo för Riddarfjärden
Mitt i skrev:Tidigare körde SL "Linje 85 – Riddarfjärdslinjen" på sträckan som ser ut få den nya färjan från Norge.

[...]

Båten rymmer 25 passagerare och biljetten beräknas kosta ungefär 35 kronor.
Frågan är vad den faktiska kostnaden blir per påstigande passagerare, exklusive vinst.

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: tisdag 20 december 2022 10:45
av Kantorn
Undrar varför de väljer Kungsholmstorg i stället för Klara Mälarstrand? Den sistnämnda har närmare till Centralen. Men det kanske var bättre passagerarunderlag på Kungsholmstorg. Eller är det svårt att dela kaj med andra färjor?

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Postat: tisdag 20 december 2022 14:26
av ADDE
Kungsholmstorg-Munchenbryggeriet skapar väl ändå en "ny" förbindelse som är rakare än att t.ex. ta tunnelbanan Mariatorget-Rådhuset och sedan gå de sista bitarna.