Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av LÅ1 »

Pendelbåten över Riddarfjärden läggs ner vid årsskiftet. Många visar missnöje med detta beslut. Bland annat Wille Crafoord som skrivit en kamplåt mot nedläggningen: "Just D-profil vill rädda dömd pendelbåt". Observera att artikeln innehåller länkar till tidigare artiklar i ämnet.

Jag vill minas att man i ett tidigt skede planerade att dra ner någon eller några busslinjer till Söder Mälarstrand för att underlätta byte till båten för att trafiken via Slussen skulle minska. Men nu är ju Slussen ingen flaskhals för busstrafiken. Vet inte hur det planerades från början.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av Anders Hanquist »

Var inte den linjen mer av ett experiment? Jag har åkt några gånger. Inte för att jag behövde ta mig mellan dessa punkter, utan mer som en trevlig utflykt och en liten omväg. Ett problem för sådana här lokala båtlinjer är ju just att det ofta inte finns någon bra anslutning till annan, landburen, trafik. Det som funkat i alla år är Djurgårdsfärjan. Jag vet inte hur det går för den nu när "Slussen" ligger ännu längre från Slussen än annars, och att busshållplatsen vid Räntmästartrappan väl är indragen. Jag frågade en gång i Infocentret för Slussenbygget om det inte gick att lägga bryggan på Södermalmssidan, närmare Slussen och därmed tunnelbanan, när projektet blivit klart. Jag tror det faller på att det kan vara för strömt där om det är högt vattenstånd i Mälaren.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av Kantorn »

Ett utmärkt färdmedel om man ska till Münchenbryggeriet från Centralen. Lite promenad mellan Centralen/City och Klara Mälarstrand, men inte särskilt lång. Och vad gäller Kungsholms strand så har jag länge undrat - varför går det ingen buss ner till Kungsbroplan sedan väldigt länge? Det hade ju kunnat vara en bra anslutning. (Var det 52 sist?)
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Ett utmärkt färdmedel om man ska till Münchenbryggeriet från Centralen. Lite promenad mellan Centralen/City och Klara Mälarstrand, men inte särskilt lång. Och vad gäller Kungsholms strand så har jag länge undrat - varför går det ingen buss ner till Kungsbroplan sedan väldigt länge? Det hade ju kunnat vara en bra anslutning. (Var det 52 sist?)
Apropå Centralen och Klara Mälarstrand så saknar jag en utgång från Centralen åt det hållet. Antingen kan tunneln under spåren få en förlängning med utgång där, eller så skulle man kunna bygga en gångväg från platsen utanför Waterfront-byggnaderna ner till gatuplanet nära Klara Mälarstrand. Eller varför inte båda möjligheterna. (Övre hallen har ju en utgång åt söder vid "Waterfront".)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av Stefan Widén »

Hade båten gått till Gamla Stans Tbana där man får en perfekt anslutning är jag säker på att fler åkt. Att gå från Stadshuset till Tuben blir längre och mindre attraktivt. Hade man sen även gått till Långholmen så hade det verkligen blivit en spännande tur..... kan man ju iaf spekulera.... :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av Enceladus »

Djurgårdsfärjan får en ny terminal närmare Slussen år 2025. Det är i alla fall planen.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av ADDE »

Stefan Widén skrev:Hade båten gått till Gamla Stans Tbana där man får en perfekt anslutning är jag säker på att fler åkt. Att gå från Stadshuset till Tuben blir längre och mindre attraktivt. Hade man sen även gått till Långholmen så hade det verkligen blivit en spännande tur..... kan man ju iaf spekulera.... :D

Stefan
Hade ju passat perfekt som en ringlinje Stadshuset-Riddarholmen/Gamla stan-Söder Mälarstrand-Långholmen-Smedsuddsbadet-Kungsholmstrog-Stadshuset.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av LÅ1 »

85:an angör Riddarholmen, men det är ju en bit att gå från T-banan det också.

Klara Mälarstrand - Riddarholmen - Söder Mälarstrand - Kungsholmstorg

Länk till tidtabell (pdf)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av Anders Hanquist »

Enceladus skrev:Djurgårdsfärjan får en ny terminal närmare Slussen år 2025. Det är i alla fall planen.
Som jag förstått det blir det på ungefär samma plats som den tidigare, permanenta, terminalen. Alltså på Gamla Stan-sidan. Men det blir kanske snabbare gångväg till Slussen än tidigare ändå.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av Lennart Petersen »

Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev:Djurgårdsfärjan får en ny terminal närmare Slussen år 2025. Det är i alla fall planen.
Som jag förstått det blir det på ungefär samma plats som den tidigare, permanenta, terminalen. Alltså på Gamla Stan-sidan. Men det blir kanske snabbare gångväg till Slussen än tidigare ändå.
Alltså något för turister som vill ha en trevlig resa till Djurgården. Men kanske inte supereffektiv. Bland det efffektivaste i den vägen jag sett var i Vancouver där färjan från North Vancouver går in i en tunnel i berget och ansluter direkt till skytrain. Och embarkering-debarkering är inte i för och akter utan längs långsidan där det fins en rad dörrar som öppnar som på ett T-banetåg
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av TKO »

När jag läser det som skrivit i media om linje 85 talas det mycket om resandesiffror - en del anser att de är för låga för att motivera att försöket fortsätter, andra att resandet har ökat den senaste tiden och att försöket därför skall fortsätta. Men jag har inte hittat några verkliga siffror på hur stort resandet är, det närmaste jag hittat är Gustav Hemmings uttalande om att "det är i snitt 8 passagerare per tur" från augusti 2017.

Så hur stort är resandet idag?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av LÅ1 »

"Nya protester mot nedläggning av pendelbåt"

Intressant uttalsnde:
Båten är princip hemlig för Stockholmarna. Linjen har funnits i tre år men först i år har hållplatserna markerats ut. Pendelbåtslinjen finns inte heller med i SL:s reseplanerare, säger han.
Speciellt att linjen saknats i reseplaneraren är anmärkningsvärt
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Speciellt att linjen saknats i reseplaneraren är anmärkningsvärt
Är det verkligen så förvånande? Båtlinje 82 nämns varken på Slussens terminalkartor eller i reseplanerarens information om hållplatsen. Reseplaneraren har endast information om två SL-linjer från Uppsala centralstation: pendeltågslinje 40 och nattbuss 593. Stombuss 677 nämns över huvud taget inte, trots att den avgår från exakt samma hållplats (men från annat hållplatsläge). SL har inte ens en terminalkarta för Uppsala. (Dessutom uppdateras terminalkartorna alltför sällan. Kartorna för City, Odenplan och Hornstull har alla hunnit bli inaktuella.)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Speciellt att linjen saknats i reseplaneraren är anmärkningsvärt
Är det verkligen så förvånande? Båtlinje 82 nämns varken på Slussens terminalkartor eller i reseplanerarens information om hållplatsen. Reseplaneraren har endast information om två SL-linjer från Uppsala centralstation: pendeltågslinje 40 och nattbuss 593. Stombuss 677 nämns över huvud taget inte, trots att den avgår från exakt samma hållplats (men från annat hållplatsläge). SL har inte ens en terminalkarta för Uppsala. (Dessutom uppdateras terminalkartorna alltför sällan. Kartorna för City, Odenplan och Hornstull har alla hunnit bli inaktuella.)
Det är väl anmärkningsvärt att inte alla linjer finns med i resplaneraren. Och att lägga ner linjen med hänvisning till att så få reser med den, samtidigt som man knappt talar om att linjen finns, är ju också anmärkningsvärt. Om sen linjen skulle få så värst mycket fler resande även om man basunerade ut dess existens kan jag inte bedöma.
En tanke var ju att man skulle marknadsföra linjen som ett sätt för cyklister att slippa kaoset vid Slussen. Men skedde det på något mer organiserat sätt, än att en och annan tidningsartikel skrevs av journalister utan anknytning till SL?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av Hechtwagen »

Är "SL:s" sjötrafik den dyraste trafiken "SL" driver om man räknar kostnad per påstigande passagerare?
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: onsdag 02 januari 2019 12:45 Är "SL:s" sjötrafik den dyraste trafiken "SL" driver om man räknar kostnad per påstigande passagerare?
Har inte sjötrafiken också mest personal per påstigande passagerare?

Förarlös färja redo för Riddarfjärden
Mitt i skrev:Tidigare körde SL "Linje 85 – Riddarfjärdslinjen" på sträckan som ser ut få den nya färjan från Norge.

[...]

Båten rymmer 25 passagerare och biljetten beräknas kosta ungefär 35 kronor.
Frågan är vad den faktiska kostnaden blir per påstigande passagerare, exklusive vinst.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av Kantorn »

Undrar varför de väljer Kungsholmstorg i stället för Klara Mälarstrand? Den sistnämnda har närmare till Centralen. Men det kanske var bättre passagerarunderlag på Kungsholmstorg. Eller är det svårt att dela kaj med andra färjor?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85

Inlägg av ADDE »

Kungsholmstorg-Munchenbryggeriet skapar väl ändå en "ny" förbindelse som är rakare än att t.ex. ta tunnelbanan Mariatorget-Rådhuset och sedan gå de sista bitarna.
Skriv svar