Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Pendelbåten över Riddarfjärden läggs ner vid årsskiftet. Många visar missnöje med detta beslut. Bland annat Wille Crafoord som skrivit en kamplåt mot nedläggningen: "Just D-profil vill rädda dömd pendelbåt". Observera att artikeln innehåller länkar till tidigare artiklar i ämnet.
Jag vill minas att man i ett tidigt skede planerade att dra ner någon eller några busslinjer till Söder Mälarstrand för att underlätta byte till båten för att trafiken via Slussen skulle minska. Men nu är ju Slussen ingen flaskhals för busstrafiken. Vet inte hur det planerades från början.
Jag vill minas att man i ett tidigt skede planerade att dra ner någon eller några busslinjer till Söder Mälarstrand för att underlätta byte till båten för att trafiken via Slussen skulle minska. Men nu är ju Slussen ingen flaskhals för busstrafiken. Vet inte hur det planerades från början.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Var inte den linjen mer av ett experiment? Jag har åkt några gånger. Inte för att jag behövde ta mig mellan dessa punkter, utan mer som en trevlig utflykt och en liten omväg. Ett problem för sådana här lokala båtlinjer är ju just att det ofta inte finns någon bra anslutning till annan, landburen, trafik. Det som funkat i alla år är Djurgårdsfärjan. Jag vet inte hur det går för den nu när "Slussen" ligger ännu längre från Slussen än annars, och att busshållplatsen vid Räntmästartrappan väl är indragen. Jag frågade en gång i Infocentret för Slussenbygget om det inte gick att lägga bryggan på Södermalmssidan, närmare Slussen och därmed tunnelbanan, när projektet blivit klart. Jag tror det faller på att det kan vara för strömt där om det är högt vattenstånd i Mälaren.
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Ett utmärkt färdmedel om man ska till Münchenbryggeriet från Centralen. Lite promenad mellan Centralen/City och Klara Mälarstrand, men inte särskilt lång. Och vad gäller Kungsholms strand så har jag länge undrat - varför går det ingen buss ner till Kungsbroplan sedan väldigt länge? Det hade ju kunnat vara en bra anslutning. (Var det 52 sist?)
Professionell tyckare
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Apropå Centralen och Klara Mälarstrand så saknar jag en utgång från Centralen åt det hållet. Antingen kan tunneln under spåren få en förlängning med utgång där, eller så skulle man kunna bygga en gångväg från platsen utanför Waterfront-byggnaderna ner till gatuplanet nära Klara Mälarstrand. Eller varför inte båda möjligheterna. (Övre hallen har ju en utgång åt söder vid "Waterfront".)Kantorn skrev:Ett utmärkt färdmedel om man ska till Münchenbryggeriet från Centralen. Lite promenad mellan Centralen/City och Klara Mälarstrand, men inte särskilt lång. Och vad gäller Kungsholms strand så har jag länge undrat - varför går det ingen buss ner till Kungsbroplan sedan väldigt länge? Det hade ju kunnat vara en bra anslutning. (Var det 52 sist?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3015
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Hade båten gått till Gamla Stans Tbana där man får en perfekt anslutning är jag säker på att fler åkt. Att gå från Stadshuset till Tuben blir längre och mindre attraktivt. Hade man sen även gått till Långholmen så hade det verkligen blivit en spännande tur..... kan man ju iaf spekulera....
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Djurgårdsfärjan får en ny terminal närmare Slussen år 2025. Det är i alla fall planen.
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Hade ju passat perfekt som en ringlinje Stadshuset-Riddarholmen/Gamla stan-Söder Mälarstrand-Långholmen-Smedsuddsbadet-Kungsholmstrog-Stadshuset.Stefan Widén skrev:Hade båten gått till Gamla Stans Tbana där man får en perfekt anslutning är jag säker på att fler åkt. Att gå från Stadshuset till Tuben blir längre och mindre attraktivt. Hade man sen även gått till Långholmen så hade det verkligen blivit en spännande tur..... kan man ju iaf spekulera....
Stefan
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
85:an angör Riddarholmen, men det är ju en bit att gå från T-banan det också.
Klara Mälarstrand - Riddarholmen - Söder Mälarstrand - Kungsholmstorg
Länk till tidtabell (pdf)
Klara Mälarstrand - Riddarholmen - Söder Mälarstrand - Kungsholmstorg
Länk till tidtabell (pdf)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Som jag förstått det blir det på ungefär samma plats som den tidigare, permanenta, terminalen. Alltså på Gamla Stan-sidan. Men det blir kanske snabbare gångväg till Slussen än tidigare ändå.Enceladus skrev:Djurgårdsfärjan får en ny terminal närmare Slussen år 2025. Det är i alla fall planen.
-
- Inlägg: 3088
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Alltså något för turister som vill ha en trevlig resa till Djurgården. Men kanske inte supereffektiv. Bland det efffektivaste i den vägen jag sett var i Vancouver där färjan från North Vancouver går in i en tunnel i berget och ansluter direkt till skytrain. Och embarkering-debarkering är inte i för och akter utan längs långsidan där det fins en rad dörrar som öppnar som på ett T-banetågAnders Hanquist skrev:Som jag förstått det blir det på ungefär samma plats som den tidigare, permanenta, terminalen. Alltså på Gamla Stan-sidan. Men det blir kanske snabbare gångväg till Slussen än tidigare ändå.Enceladus skrev:Djurgårdsfärjan får en ny terminal närmare Slussen år 2025. Det är i alla fall planen.
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
När jag läser det som skrivit i media om linje 85 talas det mycket om resandesiffror - en del anser att de är för låga för att motivera att försöket fortsätter, andra att resandet har ökat den senaste tiden och att försöket därför skall fortsätta. Men jag har inte hittat några verkliga siffror på hur stort resandet är, det närmaste jag hittat är Gustav Hemmings uttalande om att "det är i snitt 8 passagerare per tur" från augusti 2017.
Så hur stort är resandet idag?
undrar
Thomas K Ohlsson
Så hur stort är resandet idag?
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
"Nya protester mot nedläggning av pendelbåt"
Intressant uttalsnde:
Intressant uttalsnde:
Speciellt att linjen saknats i reseplaneraren är anmärkningsvärtBåten är princip hemlig för Stockholmarna. Linjen har funnits i tre år men först i år har hållplatserna markerats ut. Pendelbåtslinjen finns inte heller med i SL:s reseplanerare, säger han.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Är det verkligen så förvånande? Båtlinje 82 nämns varken på Slussens terminalkartor eller i reseplanerarens information om hållplatsen. Reseplaneraren har endast information om två SL-linjer från Uppsala centralstation: pendeltågslinje 40 och nattbuss 593. Stombuss 677 nämns över huvud taget inte, trots att den avgår från exakt samma hållplats (men från annat hållplatsläge). SL har inte ens en terminalkarta för Uppsala. (Dessutom uppdateras terminalkartorna alltför sällan. Kartorna för City, Odenplan och Hornstull har alla hunnit bli inaktuella.)LÅ1 skrev:Speciellt att linjen saknats i reseplaneraren är anmärkningsvärt
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Det är väl anmärkningsvärt att inte alla linjer finns med i resplaneraren. Och att lägga ner linjen med hänvisning till att så få reser med den, samtidigt som man knappt talar om att linjen finns, är ju också anmärkningsvärt. Om sen linjen skulle få så värst mycket fler resande även om man basunerade ut dess existens kan jag inte bedöma.Enceladus skrev:Är det verkligen så förvånande? Båtlinje 82 nämns varken på Slussens terminalkartor eller i reseplanerarens information om hållplatsen. Reseplaneraren har endast information om två SL-linjer från Uppsala centralstation: pendeltågslinje 40 och nattbuss 593. Stombuss 677 nämns över huvud taget inte, trots att den avgår från exakt samma hållplats (men från annat hållplatsläge). SL har inte ens en terminalkarta för Uppsala. (Dessutom uppdateras terminalkartorna alltför sällan. Kartorna för City, Odenplan och Hornstull har alla hunnit bli inaktuella.)LÅ1 skrev:Speciellt att linjen saknats i reseplaneraren är anmärkningsvärt
En tanke var ju att man skulle marknadsföra linjen som ett sätt för cyklister att slippa kaoset vid Slussen. Men skedde det på något mer organiserat sätt, än att en och annan tidningsartikel skrevs av journalister utan anknytning till SL?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hechtwagen
- Inlägg: 3058
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Är "SL:s" sjötrafik den dyraste trafiken "SL" driver om man räknar kostnad per påstigande passagerare?
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Har inte sjötrafiken också mest personal per påstigande passagerare?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 januari 2019 12:45 Är "SL:s" sjötrafik den dyraste trafiken "SL" driver om man räknar kostnad per påstigande passagerare?
Förarlös färja redo för Riddarfjärden
Frågan är vad den faktiska kostnaden blir per påstigande passagerare, exklusive vinst.Mitt i skrev:Tidigare körde SL "Linje 85 – Riddarfjärdslinjen" på sträckan som ser ut få den nya färjan från Norge.
[...]
Båten rymmer 25 passagerare och biljetten beräknas kosta ungefär 35 kronor.
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Undrar varför de väljer Kungsholmstorg i stället för Klara Mälarstrand? Den sistnämnda har närmare till Centralen. Men det kanske var bättre passagerarunderlag på Kungsholmstorg. Eller är det svårt att dela kaj med andra färjor?
Professionell tyckare
Re: Riddarfjärdslinjen, SL linje 85
Kungsholmstorg-Munchenbryggeriet skapar väl ändå en "ny" förbindelse som är rakare än att t.ex. ta tunnelbanan Mariatorget-Rådhuset och sedan gå de sista bitarna.