Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköping
Postat: fredag 19 oktober 2018 11:48
Idag presenterar Norrköpings kommun resultatet av tre års utredningsarbete kring stadens kollektivtrafik (även gång-, cykel- och till viss del biltrafik berörs men är kanske inte av huvudsakligt intresse för detta forum). Rapporten, som jag antar ska utgöra nån slags generalplan för utvecklingen av stadens kollektivtrafik under de kommande decennierna föreslår ett antal utbyggnader av spårvägsnätet, nya körfält för bussar och ett delvis omgjort linjenät m.m. Rapporterna finns att ta del av här: http://norrkoping.se/framtidensresor, en interaktiv karta som bland annat redovisar ett föreslaget framtida linjenät finns här: https://cityplanneronline.com/sbknrk/framtidensresor (kommentarer kan lämnas i kartan).
Jag har skummat igenom rapporterna och sammanfattat de utbyggnader av spårvägsnätet som föreslås. De ser ut som följer, planerat år för färdigställande inom parentes:
1. Ljuralänken (2022)
2. Dubbelspår Drottninggatan (2022)
3. Återupptagen trafik till Klingsberg (2022)
4. Vrinnevisjukhuset via Väster tull-Ektorp-Vilbergen (2028)
5. Kungsgatan (2028) ("Kräver förstärkningar av Bergsbron")
6. Inre Hamnen via ny Hamnbro (2035)
7. Ny spårväg Matteusskolan-Finspångsvägen-Eneby Centrum, ersätter sträckan Hagaskolan-Taborsbergsvägen-Slåttergatan-Eneby Centrum (2035)
8. Förlängning av spårvägen från Fridvalla till Tråbrunna/Bråvalla (2035)
9. Spårväg till Lindö via industrispåret (>2035)
10. Spårväg till Ingelstad (>2035)
Det linjenät som föreslås efter att alla utbyggnader är klara ser ut som följer (föreslagen turtäthet inom parentes):
L2 (15): Klingsberg-Öster-Inre Hamnen-Finspångsvägen-Bråvalla
L3 (7½): Klockaretorpet-Drottninggatan-Vidablick
L4 (7½): Kvarnberget-Ljuralänken-Drottninggatan-Resecentrum-Kungsgatan-Västert tull-Ektorp-Vilbergen-Vrinnevisjukhuet
L5 (15): Lindö-industrispåret-Trädgårdsgatan-Rådhuset-Resecentrum-Ingelstad
Utredningen föreslår även att linje 4 ska trafikeras med 40m-vagnar på sikt.
Stadsbusstrafiken reduceras till att endast bestå av två linjer: (1) Skarphagen-Rabodal motsvarande dagens 119 samt (2) en ny ringlinje som ska knyta ihop stadens ytterområden. Utöver stadsbussar kommer landsbygdsbussar även fortsättningsvis trafikera innerstaden.
Jag noterar att tidigare utbyggnadsplaner av spårvägen till t.ex. Björkalund (det nya bostadsområdet söder om Vrinnevisjukhuset), Brånnestad, Himmelstalund eller Söderköping inte finns omnämnda i rapporterna. Inte heller behandlas duospårvagnstrafik till andra orter såsom Skärblacka.
Jag har skummat igenom rapporterna och sammanfattat de utbyggnader av spårvägsnätet som föreslås. De ser ut som följer, planerat år för färdigställande inom parentes:
1. Ljuralänken (2022)
2. Dubbelspår Drottninggatan (2022)
3. Återupptagen trafik till Klingsberg (2022)
4. Vrinnevisjukhuset via Väster tull-Ektorp-Vilbergen (2028)
5. Kungsgatan (2028) ("Kräver förstärkningar av Bergsbron")
6. Inre Hamnen via ny Hamnbro (2035)
7. Ny spårväg Matteusskolan-Finspångsvägen-Eneby Centrum, ersätter sträckan Hagaskolan-Taborsbergsvägen-Slåttergatan-Eneby Centrum (2035)
8. Förlängning av spårvägen från Fridvalla till Tråbrunna/Bråvalla (2035)
9. Spårväg till Lindö via industrispåret (>2035)
10. Spårväg till Ingelstad (>2035)
Det linjenät som föreslås efter att alla utbyggnader är klara ser ut som följer (föreslagen turtäthet inom parentes):
L2 (15): Klingsberg-Öster-Inre Hamnen-Finspångsvägen-Bråvalla
L3 (7½): Klockaretorpet-Drottninggatan-Vidablick
L4 (7½): Kvarnberget-Ljuralänken-Drottninggatan-Resecentrum-Kungsgatan-Västert tull-Ektorp-Vilbergen-Vrinnevisjukhuet
L5 (15): Lindö-industrispåret-Trädgårdsgatan-Rådhuset-Resecentrum-Ingelstad
Utredningen föreslår även att linje 4 ska trafikeras med 40m-vagnar på sikt.
Stadsbusstrafiken reduceras till att endast bestå av två linjer: (1) Skarphagen-Rabodal motsvarande dagens 119 samt (2) en ny ringlinje som ska knyta ihop stadens ytterområden. Utöver stadsbussar kommer landsbygdsbussar även fortsättningsvis trafikera innerstaden.
Jag noterar att tidigare utbyggnadsplaner av spårvägen till t.ex. Björkalund (det nya bostadsområdet söder om Vrinnevisjukhuset), Brånnestad, Himmelstalund eller Söderköping inte finns omnämnda i rapporterna. Inte heller behandlas duospårvagnstrafik till andra orter såsom Skärblacka.