Sida 2 av 3

Re: Köpenhamns metro

Postat: lördag 06 oktober 2018 15:54
av Stefan Widén
I min värd tänkte man spårvagn men grävde ner allt men glömde att tunnelbanetåg kan vara längre än spårvagn.

Hade man byggt spårvagn istället med, väl anpassade egna spårområden vilket torde vara enkelt med Köpenhamns breda gator, hade man fått samma kapacitet till en bråkdel av stålarna....

Stefan

Re: Köpenhamns metro

Postat: fredag 13 september 2019 16:44
av Enceladus
Cityringen i Köpenhamns metro invigs söndagen den 29 september. Här är tidtabellen!

Cityringen får 6-minuterstrafik på vardagsnätter*
*i en riktning

Det här måste vara ett världsrekord. Inte ens de tyngsta linjerna i New Yorks tunnelbana har 6-minuterstrafik på vardagsnätter...

Re: Köpenhamns metro

Postat: onsdag 18 september 2019 11:16
av Kristofer
En intressant lösning. 12-minuterstrafik på helgnätter och 6-minuters på vardagsnätter men bara i en riktning. Det borde innebära samma antal tåg i drift, och min amatörmässiga tolkning av det är att man vill ha ett spår fritt för underhåll på vardagsnätterna. Eller kan någon tänka sig en bättre anledning till att låta alla tåg snurra runt åt samma håll?

Re: Köpenhamns metro

Postat: torsdag 19 september 2019 16:12
av Kantorn
Kristofer skrev:En intressant lösning. 12-minuterstrafik på helgnätter och 6-minuters på vardagsnätter men bara i en riktning. Det borde innebära samma antal tåg i drift, och min amatörmässiga tolkning av det är att man vill ha ett spår fritt för underhåll på vardagsnätterna. Eller kan någon tänka sig en bättre anledning till att låta alla tåg snurra runt åt samma håll?
Låter som en plausibel anledning. Undrar om de kör i samma riktning alla nätter, men vissa av dem på "motspår"?

Re: Köpenhamns metro

Postat: lördag 21 september 2019 10:39
av antaeus
Kantorn skrev:
Kristofer skrev:En intressant lösning. 12-minuterstrafik på helgnätter och 6-minuters på vardagsnätter men bara i en riktning. Det borde innebära samma antal tåg i drift, och min amatörmässiga tolkning av det är att man vill ha ett spår fritt för underhåll på vardagsnätterna. Eller kan någon tänka sig en bättre anledning till att låta alla tåg snurra runt åt samma håll?
Låter som en plausibel anledning. Undrar om de kör i samma riktning alla nätter, men vissa av dem på "motspår"?
Apropå linjenummer: kommer ringlinjen heta M3 i båda riktningar på dagtid?
Borde inte linjerna som går åt olika håll heta olika?
Jämför med Berlins s41och s42.
Annars blir det snurrigt om man säger, ta m3.... I vilken riktning??

Re: Köpenhamns metro

Postat: lördag 21 september 2019 10:49
av Lars_L
antaeus skrev:
Kantorn skrev:
Kristofer skrev:En intressant lösning. 12-minuterstrafik på helgnätter och 6-minuters på vardagsnätter men bara i en riktning. Det borde innebära samma antal tåg i drift, och min amatörmässiga tolkning av det är att man vill ha ett spår fritt för underhåll på vardagsnätterna. Eller kan någon tänka sig en bättre anledning till att låta alla tåg snurra runt åt samma håll?
Låter som en plausibel anledning. Undrar om de kör i samma riktning alla nätter, men vissa av dem på "motspår"?
Apropå linjenummer: kommer ringlinjen heta M3 i båda riktningar på dagtid?
Borde inte linjerna som går åt olika håll heta olika?
Jämför med Berlins s41och s42.
Annars blir det snurrigt om man säger, ta m3.... I vilken riktning??
Det är bara M3 som den är tänkt att heta. Men visst kan man tänka sig att ha olika linjenummer i olika riktningar. Fast troligen använder man väl istället destinationsnamn för att antyda riktning och eller tydlighet med annan skyltning. Eller så kan man ju som i Stockholm använda medurs och moturs som benämning (om än SL gjort det väldigt förvirrat genom att ersätta detta med V och H (vänster-höger vilket inte alls är så lätt att koppla till klock-/solmetaforen.

Re: Köpenhamns metro

Postat: lördag 21 september 2019 12:03
av LÅ1
Berlins S-bahn har bra symboler för att visa hur tågen på Ringbahn går. Se på det vackra tåget i denna länk.
Här är en länk direkt till en annan bild.

Re: Köpenhamns metro

Postat: tisdag 24 september 2019 22:39
av stockholm79
Jag vill minnas att jag sett skyltar på Skyscrapercity med med- respektive moturssymboler.
Och jag skulle kunna tänka mig att de kör så ofta för att den bara gör det i en riktning - det tar längre tid för de flesta och man måste åka längre sträckor - fler personkilometer och fler tåg.

/or

Re: Köpenhamns metro

Postat: lördag 05 oktober 2019 18:30
av LÅ1
Nu är metro-ringen invigd av Drottningen. Men jag tycker nog Aftonbladet satt en märklig rubrik. "Här inviger drottningen nya t-banan – som ska till Malmö". Det är knappast ringlinjen som kommer att gå till Malmö. Om någon linje.

Aftonbladet varnar också för att ringen inte håller sig innanför den eller de zoner som man får åka i med samma biljett som gäller över bron från Malmö. Det gäller även några stationer på den tidigare sträckan, så det är egentligen inget nytt. Biljetten gäller inte i Fredriksberg om jag fattat rätt. "Malmöbor riskerar böter på nya Köpenhamnslinjen". Även Kvällsposten varnar. "Risk för dyr biljettabbe i Köpenhamns tunnelbana".

Kvällsposten ger också en beskrivning över vad som finns vid de olika Metrostationerna. "Upplev Köpenhamn genom de nya Metro-stationerna".

Re: Köpenhamns metro

Postat: måndag 07 oktober 2019 11:22
av Kantorn
Lite läskigt är det att tänka sig en metrotunnel under Öresund, speciellt om den ska gå med typ två minuters mellanrum. Om det tar tjugo minuter (som det står att det är beräknat) så kan vi ponera att tre fjärdedelar av tiden är tåget under Öresund. Det innebär att det är sju tåg under vattnet samtidigt - i varje riktning. Och så inträffar ett massivt strömavbrott... Minst sju-åtta kilometer att knata i ett (förhoppningsvis batteriupplyst) mörker - om man råkar vara i mitten.

Men visst finns det backup för sådant strömbortfall. Ändock är det lite obehagligt...

Re: Köpenhamns metro

Postat: måndag 07 oktober 2019 11:43
av LÅ1
Kantorn skrev:Lite läskigt är det att tänka sig en metrotunnel under Öresund, speciellt om den ska gå med typ två minuters mellanrum. Om det tar tjugo minuter (som det står att det är beräknat) så kan vi ponera att tre fjärdedelar av tiden är tåget under Öresund. Det innebär att det är sju tåg under vattnet samtidigt - i varje riktning. Och så inträffar ett massivt strömavbrott... Minst sju-åtta kilometer att knata i ett (förhoppningsvis batteriupplyst) mörker - om man råkar vara i mitten.

Men visst finns det backup för sådant strömbortfall. Ändock är det lite obehagligt...
Precis min känsla också. Jag kommer nog att välja tåget via bron och den korta tunneln när jag ska till Köpenhamn.

Re: Köpenhamns metro

Postat: måndag 07 oktober 2019 17:58
av thorwald
Kantorn skrev:Lite läskigt är det att tänka sig en metrotunnel under Öresund, speciellt om den ska gå med typ två minuters mellanrum. Om det tar tjugo minuter (som det står att det är beräknat) så kan vi ponera att tre fjärdedelar av tiden är tåget under Öresund. Det innebär att det är sju tåg under vattnet samtidigt - i varje riktning. Och så inträffar ett massivt strömavbrott... Minst sju-åtta kilometer att knata i ett (förhoppningsvis batteriupplyst) mörker - om man råkar vara i mitten.

Men visst finns det backup för sådant strömbortfall. Ändock är det lite obehagligt...
Jaha, men i tråden https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 35&t=40260 går jag mycket längre
  • Kägeludden (Esbo) - konstgjord ö [1] (Sankbådan) - konstgjord ö [2] (Revals sten) - Ülemiste (vid Tallinn) allt under havsytan men restiden c. 15 minuter med höghastighetståg
  • Egentligen start från Helsingfors flygplats till nära Tallinns flygplats, med två mellan stationer
  • Dubbla tunnlar där vardera tunnlarna har spår åt bägge hållen
  • Det är inte bara 7 eler 8 kilometer att knata utan mycket mer :mrgreen: , man kan kanske cykla i cykeltunneln under spåren, eller inte
  • Planer finns att bebygga konstgjord ö [1] (Sankbådan) men ö [2] (Revals sten) kommer i bästa fall endast att ha service byggnader och ingen egentlig station
  • I princip kör tågena nästan hela tiden under havsytan, även på sträckan Helsingfors flygplats - Kägeludden
Obehagligt, kanske, men på grund av sträckornas längd gäller det att redan nu i planeringsskede beakta strömavbrott.
Angående städers storlek gjorde jag en beräkning, nämligen tog en punkt och ritade en cirkel med radie 120 km
  • Köpenhamn (Rådhusplatsen) c. 4 miljoner - Köpenhamn + Själland + Møn + Falster + Skåne
  • Stockholm (Kungliga slottet) c. 3 miljoner - Stockholm + Uppland + Södermanland + Lågskär
  • Helsingfors (Järnvägsstationen) c. 2 miljoner - Helsingfors + Nyland + Tallinn + Harrien-Harjumaa
Tillsvidare har jag ansett att detta typs inlägg är i annan kategori men eftersom diskussionen om "Köpenhamns metro" påminner om våra tunnelplaner här öster om Stockholm så :idea:
Angående Tunnelbana/Metro så skall man kunna byta på Kägeluddens station, för resor mot väst eller mot öst. Man kommer även att här kunna byta till spårvagn (Joker-spårvagnen) om man skall resa norrut. Vid Ülemiste erbjuds byte till lokaltåg, kanske vissa höghastighetståget fortsätter in till Tallinns station men detta är bara mina spekulationer.
:shock:
Helsingfors nya stadsdel på den konsgjorda ön vid Sankbådan kommer att vara bilfri och självförsörjande bland annat på energi. I planen ingår ett antal skyskrapor med bostäder. Stationen på ön blir länken till fastlandet. När det gäller att röra sig på ön är det skor och cyklar som gäller.

Re: Köpenhamns metro

Postat: lördag 11 januari 2020 15:02
av LÅ1
Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D

Re: Köpenhamns metro

Postat: lördag 11 januari 2020 16:46
av Enceladus
LÅ1 skrev:Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D
Fast röda linjen stängs ju av fem gånger i veckan under hela året. Köpenhamns metro har fortfarande bland världens mest effektiva underhåll. Trafikverket har faktiskt också avbrottsfri trafik genom Citytunneln. Det är ganska märkligt att det brukar klagas på Trafikverkets underhåll när SL inte ens klarar av att införskaffa ett signalsystem för enkelspårsdrift...

Re: Köpenhamns metro

Postat: lördag 11 januari 2020 19:22
av Lars_L
LÅ1 skrev:Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D
Nja det är inte tåg man ska testa. Det handlar om att man ska koppla in de nya spåren för förlängningen till Nordhavn. Alltså linje M4. Tågen levererades flera år innan banan var klar. Depån i Sydhavn var väl klar gör ett par år sedan. Så det är väl mer då signalsystem än tåg det handlar om.

Re: Köpenhamns metro

Postat: lördag 11 januari 2020 19:25
av Lars_L
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D
Fast röda linjen stängs ju av fem gånger i veckan under hela året. Köpenhamns metro har fortfarande bland världens mest effektiva underhåll. Trafikverket har faktiskt också avbrottsfri trafik genom Citytunneln. Det är ganska märkligt att det brukar klagas på Trafikverkets underhåll när SL inte ens klarar av att införskaffa ett signalsystem för enkelspårsdrift...
Nu tar du nog i lite. Metron stängs ju också av i princip varje vardagsnatt för att kontrollera spåren. Detta görs dock under relativt kort tid. Det är ju också ganska ofta som man kör Metrobuss istället. Sedan är ju anläggningen fortfarande ung. Några större underhållsarbeten har ju ännu inte behövts.

Re: Köpenhamns metro

Postat: tisdag 14 januari 2020 7:58
av antaeus
Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D
Nja det är inte tåg man ska testa. Det handlar om att man ska koppla in de nya spåren för förlängningen till Nordhavn. Alltså linje M4. Tågen levererades flera år innan banan var klar. Depån i Sydhavn var väl klar gör ett par år sedan. Så det är väl mer då signalsystem än tåg det handlar om.
Både Kvällsposten och Sydsvenskan skriver om att man ska testa nya tåg... helt otroligt, kan de inte läsa danska??
INGEN sund människa skulle acceptera att man stänger av hela Ringen för att man skulle testa nya tåg!
Är det ingen på redaktionen på dessa tidningar som reagerat på det de själva skriver?

Re: Köpenhamns metro

Postat: tisdag 14 januari 2020 8:21
av Odd
antaeus skrev:
Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D
Nja det är inte tåg man ska testa. Det handlar om att man ska koppla in de nya spåren för förlängningen till Nordhavn. Alltså linje M4. Tågen levererades flera år innan banan var klar. Depån i Sydhavn var väl klar gör ett par år sedan. Så det är väl mer då signalsystem än tåg det handlar om.
Både Kvällsposten och Sydsvenskan skriver om att man ska testa nya tåg... helt otroligt, kan de inte läsa danska??
INGEN sund människa skulle acceptera att man stänger av hela Ringen för att man skulle testa nya tåg!
Är det ingen på redaktionen på dessa tidningar som reagerat på det de själva skriver?
En sak är säker, deras hemsida har i alla fall drabbats av dansk design. Den enda information jag lyckas hitta är att den går året runt, sju dagar i veckan....

Re: Köpenhamns metro

Postat: onsdag 15 januari 2020 8:42
av linlars
Lars_L skrev: Nu tar du nog i lite. Metron stängs ju också av i princip varje vardagsnatt för att kontrollera spåren. Detta görs dock under relativt kort tid. Det är ju också ganska ofta som man kör Metrobuss istället. Sedan är ju anläggningen fortfarande ung. Några större underhållsarbeten har ju ännu inte behövts.
Det är väl så att man på vardagsnätter kör enkelriktat, dvs ett spår är avstängt och man kan bara åka på ett håll, vilket nog ändå är acceptabelt då en hel rundresa bara tar 24 minuter. Men helt avstängd är den inte i normalfallet (det har säkert skett vid en del tillfällen ändå, och så nu då för intrimmning av M4).

https://m.dk/rejser/se-metroens-koereplan/

Re: Köpenhamns metro

Postat: måndag 24 maj 2021 15:22
av Enceladus
Hitachi Rail levererar nya tåg till Köpenhamns metro
Järnvägsnyheter.se skrev:De nya tågen kommer att öka antalet tåg under rusningstid med nära 20 procent, vilket betyder att det bara kommer dröja cirka 90 sekunder mellan tågavgångarna på de mest trafikerade sträckorna.
Världens modernaste tunnelbana blir ännu bättre. 90-sekunderstrafik ger i teorin 40 tåg/h. Tänk om Stockholms tunnelbana också kunde få Ansaldos signalsystem...