Köpenhamns metro

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Stefan Widén »

I min värd tänkte man spårvagn men grävde ner allt men glömde att tunnelbanetåg kan vara längre än spårvagn.

Hade man byggt spårvagn istället med, väl anpassade egna spårområden vilket torde vara enkelt med Köpenhamns breda gator, hade man fått samma kapacitet till en bråkdel av stålarna....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Enceladus »

Cityringen i Köpenhamns metro invigs söndagen den 29 september. Här är tidtabellen!

Cityringen får 6-minuterstrafik på vardagsnätter*
*i en riktning

Det här måste vara ett världsrekord. Inte ens de tyngsta linjerna i New Yorks tunnelbana har 6-minuterstrafik på vardagsnätter...
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Kristofer »

En intressant lösning. 12-minuterstrafik på helgnätter och 6-minuters på vardagsnätter men bara i en riktning. Det borde innebära samma antal tåg i drift, och min amatörmässiga tolkning av det är att man vill ha ett spår fritt för underhåll på vardagsnätterna. Eller kan någon tänka sig en bättre anledning till att låta alla tåg snurra runt åt samma håll?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev:En intressant lösning. 12-minuterstrafik på helgnätter och 6-minuters på vardagsnätter men bara i en riktning. Det borde innebära samma antal tåg i drift, och min amatörmässiga tolkning av det är att man vill ha ett spår fritt för underhåll på vardagsnätterna. Eller kan någon tänka sig en bättre anledning till att låta alla tåg snurra runt åt samma håll?
Låter som en plausibel anledning. Undrar om de kör i samma riktning alla nätter, men vissa av dem på "motspår"?
Professionell tyckare
antaeus
Inlägg: 101
Blev medlem: lördag 12 augusti 2006 14:49
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av antaeus »

Kantorn skrev:
Kristofer skrev:En intressant lösning. 12-minuterstrafik på helgnätter och 6-minuters på vardagsnätter men bara i en riktning. Det borde innebära samma antal tåg i drift, och min amatörmässiga tolkning av det är att man vill ha ett spår fritt för underhåll på vardagsnätterna. Eller kan någon tänka sig en bättre anledning till att låta alla tåg snurra runt åt samma håll?
Låter som en plausibel anledning. Undrar om de kör i samma riktning alla nätter, men vissa av dem på "motspår"?
Apropå linjenummer: kommer ringlinjen heta M3 i båda riktningar på dagtid?
Borde inte linjerna som går åt olika håll heta olika?
Jämför med Berlins s41och s42.
Annars blir det snurrigt om man säger, ta m3.... I vilken riktning??
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Lars_L »

antaeus skrev:
Kantorn skrev:
Kristofer skrev:En intressant lösning. 12-minuterstrafik på helgnätter och 6-minuters på vardagsnätter men bara i en riktning. Det borde innebära samma antal tåg i drift, och min amatörmässiga tolkning av det är att man vill ha ett spår fritt för underhåll på vardagsnätterna. Eller kan någon tänka sig en bättre anledning till att låta alla tåg snurra runt åt samma håll?
Låter som en plausibel anledning. Undrar om de kör i samma riktning alla nätter, men vissa av dem på "motspår"?
Apropå linjenummer: kommer ringlinjen heta M3 i båda riktningar på dagtid?
Borde inte linjerna som går åt olika håll heta olika?
Jämför med Berlins s41och s42.
Annars blir det snurrigt om man säger, ta m3.... I vilken riktning??
Det är bara M3 som den är tänkt att heta. Men visst kan man tänka sig att ha olika linjenummer i olika riktningar. Fast troligen använder man väl istället destinationsnamn för att antyda riktning och eller tydlighet med annan skyltning. Eller så kan man ju som i Stockholm använda medurs och moturs som benämning (om än SL gjort det väldigt förvirrat genom att ersätta detta med V och H (vänster-höger vilket inte alls är så lätt att koppla till klock-/solmetaforen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av LÅ1 »

Berlins S-bahn har bra symboler för att visa hur tågen på Ringbahn går. Se på det vackra tåget i denna länk.
Här är en länk direkt till en annan bild.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av stockholm79 »

Jag vill minnas att jag sett skyltar på Skyscrapercity med med- respektive moturssymboler.
Och jag skulle kunna tänka mig att de kör så ofta för att den bara gör det i en riktning - det tar längre tid för de flesta och man måste åka längre sträckor - fler personkilometer och fler tåg.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av LÅ1 »

Nu är metro-ringen invigd av Drottningen. Men jag tycker nog Aftonbladet satt en märklig rubrik. "Här inviger drottningen nya t-banan – som ska till Malmö". Det är knappast ringlinjen som kommer att gå till Malmö. Om någon linje.

Aftonbladet varnar också för att ringen inte håller sig innanför den eller de zoner som man får åka i med samma biljett som gäller över bron från Malmö. Det gäller även några stationer på den tidigare sträckan, så det är egentligen inget nytt. Biljetten gäller inte i Fredriksberg om jag fattat rätt. "Malmöbor riskerar böter på nya Köpenhamnslinjen". Även Kvällsposten varnar. "Risk för dyr biljettabbe i Köpenhamns tunnelbana".

Kvällsposten ger också en beskrivning över vad som finns vid de olika Metrostationerna. "Upplev Köpenhamn genom de nya Metro-stationerna".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Kantorn »

Lite läskigt är det att tänka sig en metrotunnel under Öresund, speciellt om den ska gå med typ två minuters mellanrum. Om det tar tjugo minuter (som det står att det är beräknat) så kan vi ponera att tre fjärdedelar av tiden är tåget under Öresund. Det innebär att det är sju tåg under vattnet samtidigt - i varje riktning. Och så inträffar ett massivt strömavbrott... Minst sju-åtta kilometer att knata i ett (förhoppningsvis batteriupplyst) mörker - om man råkar vara i mitten.

Men visst finns det backup för sådant strömbortfall. Ändock är det lite obehagligt...
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Lite läskigt är det att tänka sig en metrotunnel under Öresund, speciellt om den ska gå med typ två minuters mellanrum. Om det tar tjugo minuter (som det står att det är beräknat) så kan vi ponera att tre fjärdedelar av tiden är tåget under Öresund. Det innebär att det är sju tåg under vattnet samtidigt - i varje riktning. Och så inträffar ett massivt strömavbrott... Minst sju-åtta kilometer att knata i ett (förhoppningsvis batteriupplyst) mörker - om man råkar vara i mitten.

Men visst finns det backup för sådant strömbortfall. Ändock är det lite obehagligt...
Precis min känsla också. Jag kommer nog att välja tåget via bron och den korta tunneln när jag ska till Köpenhamn.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av thorwald »

Kantorn skrev:Lite läskigt är det att tänka sig en metrotunnel under Öresund, speciellt om den ska gå med typ två minuters mellanrum. Om det tar tjugo minuter (som det står att det är beräknat) så kan vi ponera att tre fjärdedelar av tiden är tåget under Öresund. Det innebär att det är sju tåg under vattnet samtidigt - i varje riktning. Och så inträffar ett massivt strömavbrott... Minst sju-åtta kilometer att knata i ett (förhoppningsvis batteriupplyst) mörker - om man råkar vara i mitten.

Men visst finns det backup för sådant strömbortfall. Ändock är det lite obehagligt...
Jaha, men i tråden https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 35&t=40260 går jag mycket längre
  • Kägeludden (Esbo) - konstgjord ö [1] (Sankbådan) - konstgjord ö [2] (Revals sten) - Ülemiste (vid Tallinn) allt under havsytan men restiden c. 15 minuter med höghastighetståg
  • Egentligen start från Helsingfors flygplats till nära Tallinns flygplats, med två mellan stationer
  • Dubbla tunnlar där vardera tunnlarna har spår åt bägge hållen
  • Det är inte bara 7 eler 8 kilometer att knata utan mycket mer :mrgreen: , man kan kanske cykla i cykeltunneln under spåren, eller inte
  • Planer finns att bebygga konstgjord ö [1] (Sankbådan) men ö [2] (Revals sten) kommer i bästa fall endast att ha service byggnader och ingen egentlig station
  • I princip kör tågena nästan hela tiden under havsytan, även på sträckan Helsingfors flygplats - Kägeludden
Obehagligt, kanske, men på grund av sträckornas längd gäller det att redan nu i planeringsskede beakta strömavbrott.
Angående städers storlek gjorde jag en beräkning, nämligen tog en punkt och ritade en cirkel med radie 120 km
  • Köpenhamn (Rådhusplatsen) c. 4 miljoner - Köpenhamn + Själland + Møn + Falster + Skåne
  • Stockholm (Kungliga slottet) c. 3 miljoner - Stockholm + Uppland + Södermanland + Lågskär
  • Helsingfors (Järnvägsstationen) c. 2 miljoner - Helsingfors + Nyland + Tallinn + Harrien-Harjumaa
Tillsvidare har jag ansett att detta typs inlägg är i annan kategori men eftersom diskussionen om "Köpenhamns metro" påminner om våra tunnelplaner här öster om Stockholm så :idea:
Angående Tunnelbana/Metro så skall man kunna byta på Kägeluddens station, för resor mot väst eller mot öst. Man kommer även att här kunna byta till spårvagn (Joker-spårvagnen) om man skall resa norrut. Vid Ülemiste erbjuds byte till lokaltåg, kanske vissa höghastighetståget fortsätter in till Tallinns station men detta är bara mina spekulationer.
:shock:
Helsingfors nya stadsdel på den konsgjorda ön vid Sankbådan kommer att vara bilfri och självförsörjande bland annat på energi. I planen ingår ett antal skyskrapor med bostäder. Stationen på ön blir länken till fastlandet. När det gäller att röra sig på ön är det skor och cyklar som gäller.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av LÅ1 »

Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D
Fast röda linjen stängs ju av fem gånger i veckan under hela året. Köpenhamns metro har fortfarande bland världens mest effektiva underhåll. Trafikverket har faktiskt också avbrottsfri trafik genom Citytunneln. Det är ganska märkligt att det brukar klagas på Trafikverkets underhåll när SL inte ens klarar av att införskaffa ett signalsystem för enkelspårsdrift...
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D
Nja det är inte tåg man ska testa. Det handlar om att man ska koppla in de nya spåren för förlängningen till Nordhavn. Alltså linje M4. Tågen levererades flera år innan banan var klar. Depån i Sydhavn var väl klar gör ett par år sedan. Så det är väl mer då signalsystem än tåg det handlar om.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D
Fast röda linjen stängs ju av fem gånger i veckan under hela året. Köpenhamns metro har fortfarande bland världens mest effektiva underhåll. Trafikverket har faktiskt också avbrottsfri trafik genom Citytunneln. Det är ganska märkligt att det brukar klagas på Trafikverkets underhåll när SL inte ens klarar av att införskaffa ett signalsystem för enkelspårsdrift...
Nu tar du nog i lite. Metron stängs ju också av i princip varje vardagsnatt för att kontrollera spåren. Detta görs dock under relativt kort tid. Det är ju också ganska ofta som man kör Metrobuss istället. Sedan är ju anläggningen fortfarande ung. Några större underhållsarbeten har ju ännu inte behövts.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
antaeus
Inlägg: 101
Blev medlem: lördag 12 augusti 2006 14:49
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av antaeus »

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D
Nja det är inte tåg man ska testa. Det handlar om att man ska koppla in de nya spåren för förlängningen till Nordhavn. Alltså linje M4. Tågen levererades flera år innan banan var klar. Depån i Sydhavn var väl klar gör ett par år sedan. Så det är väl mer då signalsystem än tåg det handlar om.
Både Kvällsposten och Sydsvenskan skriver om att man ska testa nya tåg... helt otroligt, kan de inte läsa danska??
INGEN sund människa skulle acceptera att man stänger av hela Ringen för att man skulle testa nya tåg!
Är det ingen på redaktionen på dessa tidningar som reagerat på det de själva skriver?
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Odd »

antaeus skrev:
Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Och nu stänger man M3/Cityringen. I två veckor.
"Köpenhamns metro stänger i två veckor".

Man ska testa ett nytt tåg. Tur man kan testa C30 i Stockholm utan att stänga hela röda linjen i två veckor! :D
Nja det är inte tåg man ska testa. Det handlar om att man ska koppla in de nya spåren för förlängningen till Nordhavn. Alltså linje M4. Tågen levererades flera år innan banan var klar. Depån i Sydhavn var väl klar gör ett par år sedan. Så det är väl mer då signalsystem än tåg det handlar om.
Både Kvällsposten och Sydsvenskan skriver om att man ska testa nya tåg... helt otroligt, kan de inte läsa danska??
INGEN sund människa skulle acceptera att man stänger av hela Ringen för att man skulle testa nya tåg!
Är det ingen på redaktionen på dessa tidningar som reagerat på det de själva skriver?
En sak är säker, deras hemsida har i alla fall drabbats av dansk design. Den enda information jag lyckas hitta är att den går året runt, sju dagar i veckan....
Genius on call
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av linlars »

Lars_L skrev: Nu tar du nog i lite. Metron stängs ju också av i princip varje vardagsnatt för att kontrollera spåren. Detta görs dock under relativt kort tid. Det är ju också ganska ofta som man kör Metrobuss istället. Sedan är ju anläggningen fortfarande ung. Några större underhållsarbeten har ju ännu inte behövts.
Det är väl så att man på vardagsnätter kör enkelriktat, dvs ett spår är avstängt och man kan bara åka på ett håll, vilket nog ändå är acceptabelt då en hel rundresa bara tar 24 minuter. Men helt avstängd är den inte i normalfallet (det har säkert skett vid en del tillfällen ändå, och så nu då för intrimmning av M4).

https://m.dk/rejser/se-metroens-koereplan/
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Enceladus »

Hitachi Rail levererar nya tåg till Köpenhamns metro
Järnvägsnyheter.se skrev:De nya tågen kommer att öka antalet tåg under rusningstid med nära 20 procent, vilket betyder att det bara kommer dröja cirka 90 sekunder mellan tågavgångarna på de mest trafikerade sträckorna.
Världens modernaste tunnelbana blir ännu bättre. 90-sekunderstrafik ger i teorin 40 tåg/h. Tänk om Stockholms tunnelbana också kunde få Ansaldos signalsystem...
Skriv svar