Helsingfors gamla spårvagnar skänks bort
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Helsingfors gamla spårvagnar skänks bort
"Café, restaurang, infopunkt eller kontorsutrymme? HST har tagit emot över 50 förslag på vad gamla spårvagnar ska användas till. I juni 2018 meddelade Helsingfors stads trafikverk HST att de skänker bort sex stycken pensionerade spårvagnar. Vem som helst har kunnat ansöka om en spårvagn och ansökningstiden går ut idag, fredag."
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/ ... 50-forslag
Fanns några svenska ansökningar med, för trafik med dem på Djurgårdslinjen och/eller i Malmköping?
Fanns några svenska ansökningar med, för trafik med dem på Djurgårdslinjen och/eller i Malmköping?
- dr Cassandra Nojdh
Re: Helsingfors gamla spårvagnar skänks bort
I likhet med Kantorn kan jag ha fel, men Djurgårdslinjens, liksom Malmköpings syfte är väl att vara svenska teknikhistoriska museer?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
Attans! Jag glömmer hela tiden bort det rikssvenska ointresset, både för de närmaste grannländerna samt de delar av landet som ligger för långt bort från huvudstaden.
Fast å andra sidan kom jag i skrivande stund på att spårvidden inte överensstämmer speciellt bra...
Fast å andra sidan kom jag i skrivande stund på att spårvidden inte överensstämmer speciellt bra...
- Karsten
Jag vet inte riktigt hur mycket ironi det var i det här inlägget, men i en ideell verksamhet måste man nog begränsa sitt samlande och hålla sig till föreningens syfte och stadgar. Det är långt ifrån gratis att hålla sig med gamla spårvagnar.Verspieder skrev:Attans! Jag glömmer hela tiden bort det rikssvenska ointresset, både för de närmaste grannländerna samt de delar av landet som ligger för långt bort från huvudstaden.
-
Ingen ironi just. Bara den vanliga förvåningen att nationsgränsen ofta sätts som främsta argument, i många debatter. Däremot kan jag absolut köpa argumentet om ekonomi. Men framförallt var ju spårvidden fel, och då blir det ju ändå inte aktuellt att kunna ha en sådan rullandes här, även om intresse och pengar funnits.Karsten skrev:Jag vet inte riktigt hur mycket ironi det var i det här inlägget, men i en ideell verksamhet måste man nog begränsa sitt samlande och hålla sig till föreningens syfte och stadgar. Det är långt ifrån gratis att hålla sig med gamla spårvagnar.
- dr Cassandra Nojdh
Finns väl inget fel i att avgränsa verksamheten. Den ena principen är väl lika god som den andra.Verspieder skrev:Ingen ironi just. Bara den vanliga förvåningen att nationsgränsen ofta sätts som främsta argument, i många debatter. Däremot kan jag absolut köpa argumentet om ekonomi. Men framförallt var ju spårvidden fel, och då blir det ju ändå inte aktuellt att kunna ha en sådan rullandes här, även om intresse och pengar funnits.Karsten skrev:Jag vet inte riktigt hur mycket ironi det var i det här inlägget, men i en ideell verksamhet måste man nog begränsa sitt samlande och hålla sig till föreningens syfte och stadgar. Det är långt ifrån gratis att hålla sig med gamla spårvagnar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Hej!Verspieder skrev:Attans! Jag glömmer hela tiden bort det rikssvenska ointresset, både för de närmaste grannländerna samt de delar av landet som ligger för långt bort från huvudstaden.
I Malmköping finns det samlat spårvagnar från alla hörn här i vårt avlånga land, så jag skulle nog anse att man gjort ett någorlunda jobb!
Även om man skulle vilja bevara varenda spårvagn i hela världen så kommer det alltid någonstans till frågan om plats och pengar - vilket det är brist på!
Med vänliga hälsningar
Anders Påvall, Ledamot SSS styrelse
Jourmaster
- dr Cassandra Nojdh
Ovanstående ger mig anledning att lufta min gamla käpphäst: Vi har visserligen yttrandefrihet i detta land (ännu så länge) men med vilket rätt diskuterar de som inte är medlemmar i SSS vad SSS ska ägna sig åt. Det brukar vara ganska gott om icke-medlemmar som har synpunkter på vad SSS ska göra eller inte göra. Om herr trådinledaren tillhör medlemskretsen framgår inte, vederbörande är i varje fall inte registrerad i gruppen "Svenska Spårvägssällskapet" där en diskussion som denna lämpligen bör föras. Om jag vore moderator skulle jag omgående flytta denna tråd till nyss nämnda underforum, så kan SSS medlemmar därstädes fortsätta diskussionen. Övriga får låta bli - eller teckna medlemskap!
Ähhh... jag hittar varken Verspieder eller dr Cassandra Nojdh i medlemsregistret, men varför skulle inte Verspieder få berätta att det finns spårvagnar att överta?
SSS erkänner rimligtvis Finlands självständighet och gör inga anspråk på finländsk materiel men har däremot den djupaste respekt för våra vänner i öster. Därför tycker jag att det blir lite knasigt när Verspieder använder uttrycket ”rikssvensk” ungefär som om det vore en förolämpning från SSS att ”glömma bort” våra vänner i den f d ”östra rikshalvan”, eller hur det nu är menat. Jag fattar ingenting, och betraktar det t v som fantomsmärtor. Som må förlåtas!
SSS erkänner rimligtvis Finlands självständighet och gör inga anspråk på finländsk materiel men har däremot den djupaste respekt för våra vänner i öster. Därför tycker jag att det blir lite knasigt när Verspieder använder uttrycket ”rikssvensk” ungefär som om det vore en förolämpning från SSS att ”glömma bort” våra vänner i den f d ”östra rikshalvan”, eller hur det nu är menat. Jag fattar ingenting, och betraktar det t v som fantomsmärtor. Som må förlåtas!
- dr Cassandra Nojdh
Som jag sade har vi yttrandefrihet! Däremot har jag svårt att förstå varför någon som inte är medlem i Sällskapet ställer frågan om vad Sällskapet avser att göra eller inte göra. Därför hör, enligt min mening, frågor om ev. vagnbevarande inom ramen för Sällskapets verksamheter hemma i Sällskapets eget forum. Den principen har jag hävdat tidigare och kommer att hävda alltfort.daniel_s skrev:Ähhh... jag hittar varken Verspieder eller dr Cassandra Nojdh i medlemsregistret, men varför skulle inte Verspieder få berätta att det finns spårvagnar att överta?
Att jag har valt att inte vara medlem i SSS är mitt val, som jag inte behöver motivera för någon.
Vekar vara ett väldigt inskränkt synsätt. Varför ska en icke-medlem inte få ha synpunkter på vad en förening gör eller inte gör?dr Cassandra Nojdh skrev:Ovanstående ger mig anledning att lufta min gamla käpphäst: Vi har visserligen yttrandefrihet i detta land (ännu så länge) men med vilket rätt diskuterar de som inte är medlemmar i SSS vad SSS ska ägna sig åt. Det brukar vara ganska gott om icke-medlemmar som har synpunkter på vad SSS ska göra eller inte göra. Om herr trådinledaren tillhör medlemskretsen framgår inte, vederbörande är i varje fall inte registrerad i gruppen "Svenska Spårvägssällskapet" där en diskussion som denna lämpligen bör föras. Om jag vore moderator skulle jag omgående flytta denna tråd till nyss nämnda underforum, så kan SSS medlemmar därstädes fortsätta diskussionen. Övriga får låta bli - eller teckna medlemskap!
- dr Cassandra Nojdh
Du menar antagligen "Verkar vara.....".BSB101 skrev:Vekar vara ett väldigt inskränkt synsätt. Varför ska en icke-medlem inte få ha synpunkter på vad en förening gör eller inte gör?dr Cassandra Nojdh skrev:Ovanstående ger mig anledning att lufta min gamla käpphäst: Vi har visserligen yttrandefrihet i detta land (ännu så länge) men med vilket rätt diskuterar de som inte är medlemmar i SSS vad SSS ska ägna sig åt. Det brukar vara ganska gott om icke-medlemmar som har synpunkter på vad SSS ska göra eller inte göra. Om herr trådinledaren tillhör medlemskretsen framgår inte, vederbörande är i varje fall inte registrerad i gruppen "Svenska Spårvägssällskapet" där en diskussion som denna lämpligen bör föras. Om jag vore moderator skulle jag omgående flytta denna tråd till nyss nämnda underforum, så kan SSS medlemmar därstädes fortsätta diskussionen. Övriga får låta bli - eller teckna medlemskap!
Jag måste nog säga att den omvända frågan verkar ha ett betydligt större berättigande.
-
Tycker absolut att alla kan få ha sådana synpunkter. Men personligen (är medlem sedan 50+ år) tycker jag inte att spårvagnar från Finland bör höra till samlarobjekten för SSS. Förutom att spårvidden inte passar oss, så finns det ett motsvarande sällskap i Finland, Suomen Raitiotieseura, som rimligen borde ha den uppgiften.
- dr Cassandra Nojdh
Tja, synpunkter kan man ju ha - vi har som sagt yttrandefrihet. Men är man inte medlem så är de bortkastade.Anders Hanquist skrev:Tycker absolut att alla kan få ha sådana synpunkter. Men personligen (är medlem sedan 50+ år) tycker jag inte att spårvagnar från Finland bör höra till samlarobjekten för SSS. Förutom att spårvidden inte passar oss, så finns det ett motsvarande sällskap i Finland, Suomen Raitiotieseura, som rimligen borde ha den uppgiften.
Jag kan tycka vad jag vill om vad ex.vis Dahliatusiasterna gör,
http://dahliaentusiasterna.se/
men det är ju rätt poänglöst om jag inte är medlem där - så det kommer jag nog att bli.
Men för all del - jag måste göra trådinledaren så mycket rättvisa att medge att vederbörande (använder hellre det ordet än hen, även om det är polissnack) att bara ställer en fråga - inte uttrycker någonting om vad Sällskapet ska eller bör göra. Vänligast är dock ändå hr. styrelseledamoten Påvall. Sällskapet har ju egentligen ingen anledning att reagera på frågor eller propåer från utomstående. Själv har jag, av skäl som jag inte behöver gå in på här, valt att stå utanför Sällskapet men jag uppmanar förstås alla spårvägs- och lokaltrafikintresserade att teckna medlemskap.
- Hechtwagen
Utmärkt idé! Bry dig inte om att det är helt fel spårvidd!...Verspieder skrev:"Café, restaurang, infopunkt eller kontorsutrymme? HST har tagit emot över 50 förslag på vad gamla spårvagnar ska användas till. I juni 2018 meddelade Helsingfors stads trafikverk HST att de skänker bort sex stycken pensionerade spårvagnar. Vem som helst har kunnat ansöka om en spårvagn och ansökningstiden går ut idag, fredag."
- Hechtwagen
Är det någon som vet vad för vagntyp / vagntyper det rör sig om? Misstänker starkt att vagnarna på bilden inte har något med saken att göra!
- dr Cassandra Nojdh
Bra att hr. Gädda griper in och stabiliserar diskussionen. Såhär tyckte han 2013 om Lidingöbanans gamla vagnar:Hechtwagen skrev:Utmärkt idé! Bry dig inte om att det är helt fel spårvidd!...Verspieder skrev:"Café, restaurang, infopunkt eller kontorsutrymme? HST har tagit emot över 50 förslag på vad gamla spårvagnar ska användas till. I juni 2018 meddelade Helsingfors stads trafikverk HST att de skänker bort sex stycken pensionerade spårvagnar. Vem som helst har kunnat ansöka om en spårvagn och ansökningstiden går ut idag, fredag."
(i den här bisarra tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 9&start=20 )Hechtwagen skrev:Jävligt klantigt att inte spara norra banans vagnar i vagnhallen i hersbyholm som reserv om nu inte de nya vagnarna fungerar! Tror nog SL kommer inse att dom borde gjort det om dom nya vagnarna krånglar.
Men det kanske var ironi, det med................
- Stefan Isaksson
Sedan kan man ju till listan av argument mot att SSS skulle skaffa Helingforsvagnar lägga att det inte är givet att vagnarna är kördugliga, alternativt i behov av omfattande reparationer för att förbli trafikdugliga någon nämnvärd tid till. Jag skulle tro att ett vagnsövertagande för museibruk borde diskuteras direkt med Helsingfors Spårvägar. Förvaltningarna kan vara hjälpsamma med att reservera den lämpligaste tillgängliga vagnen i sådana här fall (bäst skick, bäst bevarad originalinredning etc.).
Dessutom är den bittra sanningen att SSS såvitt jag vet har brist på uppställningsplatser oaktat spårvidden.
SI
Dessutom är den bittra sanningen att SSS såvitt jag vet har brist på uppställningsplatser oaktat spårvidden.
SI