Sida 18 av 18

Re: SL:s framtida betalsystem

Postat: tisdag 26 mars 2024 8:30
av Odd
Nu blir det tekniskt. Mittendelen har markeringar som talar om vilket hörn som är vilket. Motsvarande i QR är de tre fyrkanterna som finns inbäddade nära hörnen. Varje hörn har fyra rutor, med noll, en, två och tre blanka rutor (de blårödrandiga i bilden). Programvaran har då orienteringen i sex frihetsgrader (vinkel horisontalt, vinkel vertikalt, rotation, position horisontalt, position vertikalt och position i z-led (zoom)) och kan då räkna ut var hörnen är och var man skall börja koda av, och kan till och med räkna ut om koden är spegelvänd. Det är en fördel jämfört med QR, där man i stället måste testa om det är spegelvänt eller ej. Resten är geometri.
220px-Aztec_Code_with_desc.png
220px-Aztec_Code_with_desc.png (51.36 KiB) Visad 2121 gånger

Re: SL:s framtida betalsystem

Postat: tisdag 26 mars 2024 15:01
av Magnus Ahltorp
Odd skrev: tisdag 26 mars 2024 8:30 Nu blir det tekniskt. Mittendelen har markeringar som talar om vilket hörn som är vilket. Motsvarande i QR är de tre fyrkanterna som finns inbäddade nära hörnen. Varje hörn har fyra rutor, med noll, en, två och tre blanka rutor (de blårödrandiga i bilden). Programvaran har då orienteringen i sex frihetsgrader (vinkel horisontalt, vinkel vertikalt, rotation, position horisontalt, position vertikalt och position i z-led (zoom)) och kan då räkna ut var hörnen är och var man skall börja koda av, och kan till och med räkna ut om koden är spegelvänd. Det är en fördel jämfört med QR, där man i stället måste testa om det är spegelvänt eller ej. Resten är geometri.
Tekniska fundament för kollektivtrafik är väl ett normalt diskussionsämne på det här forumet :)

När man har hittat hörnen förstår jag hur man gör, men jag förstår fortfarande inte hur man hittar hörnen. Mitten är lätt att hitta, men hörnen verkar väldigt komplicerade att hitta med någon form av precision. I QR är det lätt att hitta de tre hörnen med hög precision, och har man koordinaterna för och storleken på hörnen har man automatiskt transformationen för hela rutnätet. Att det är spegelvänt ser man på om kryssprodukten är positiv eller negativ.

Jag tänker mig att det påverkar hur lätt det är att läsa av koderna, om det krävs att Aztec-koden måste vara skarp för att avläsningen ska fungera. Men det är möjligt att det här är löst för Aztec, men det är verkligen svårt att hitta något på nätet om det.

Re: SL:s framtida betalsystem

Postat: måndag 15 april 2024 3:13
av Enceladus
Dynamiska biljettpriser poppis och förlängs
Bussmagasinet skrev:Medan SL i Storstockholm har misslyckats med att vinna tillbaka många resenärer efter pandemin är bilden en annan i Oslo. Redan i höstas var kollektivresandet i den norska huvudstaden uppe på samma nivå som innan pandemin. Ett av redskapen för att vinna tillbaka resenärerna i Oslo var ett projekt med dynamiska priser på enkelbiljetter. Försöket skulle avslutas den här månaden. Men resultatet är så lyckat att projektet fortsätter, i första hand året ut.

[...]

– En periodbiljett är en mycket bra lösning för många. Men en del resenärer kan eller vill inte planera sin vardag långt fram i tid. För dem är Reis en flexibel och bra lösning där enkelbiljetterna blir billigare ju mer man reser.

[...]

Dynamisk prissättning av enkelresor finns på en rad håll i världen. Ett exempel är London där man sedan ett antal år kan blippa sitt betal- eller kontokort i kollektivtrafiken. För varje resa sjunker biljettpriset automatiskt.
Oslos rabattsystem har många likheter med Londons pristak. Stockholm har dock varken eller, trots att ett antal svenska regioner har haft pristak i flera år nu.