SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

"Hej då SL-kortet – nu blippar vi mobilen".
'SL:s betalsystem hotar integriteten'”.
"SL:s mobilbiljetter hårt slag för kioskerna"

SL-dokument: "Genomförandebeslut som avser kontaktlös betalning"

I SL-dokumentet har jag inte hittat information huruvida Access-korten kommer att finnas kvar som alternativ för den som inte har, eller inte vill använda, mobil eller bankkort som periodbiljett.
När det gäller kontaktlösa bankkort så måste man väl i alla fall använda kod vid vissa slumpmässiga utvalda betalningstillfällen? Eller kan SL få ett undantag?
Dessutom tycker jag, och nog flera med mig, att det inte känns helt OK att blippa ett bankkort när ingen betalning skall ske, när man redan har en betald biljett. Och kan man be förare eller "konduktörstolpe" att inte ta betalt utan bara bekräfta om betald biljett finns eller ej?

Kan också tänka mig att många utländska turister skulle ogilla att använda bankkort. Kan finnas många anledningar: 1. Banker tar betalt per transaktion. 2. Köp i utländsk valuta kan var dyrt, och kursen kan vara oförutsägbar. 3. De vill inte bli spårade. 4. Osäker om regler som de kanske har svårt att tillgodogöra sig eftersom de inte förstår svenska och kanske inte heller engelska. (Betalar man med sedlar och mynt vet man vad man betalar och riskerar inte att bli lurade på större belopp än det man lämnar ifrån sig.)

Råkade hitta ett gammalt inslag från Uggla i P4 där han kritiserar Access-systemet för enkelbiljetter på SL. Han intervjuar också Suss Forssmann Thullberg, som har svårt att värja sig. Det hela är från våren 2013. Men allt är i princip likadant i dag, tror jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

Jag vill nog gärna ha kvar Acesskortet och vill inte använda bankkort för sådant, jag vill ha koll på vad jag betalar med bankkortet och ett minimikrav är att det krävs pinkod för att betalning ska ske. Access är förvisso ett extra kort men det tar minimalt med plats. Nu fonns ju också displayer i spärrarna som tydligt talar om vad som gäller på kortet, för reskassa anges vad som betalas och åtetstående belopp, vid byte anges återstående tid. För periodkort anges giltighet helt eller reducerat och hur lång tid som perioden varar. Access kan utan vidare lånas ut till annan, knappast att man lånar ut mobilen och bankkort får man inte låna ut. Och ovanpå det alltså hela problematiken med utländska besökare. Så slopa inte Access tack utan låt oss få välja.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Jag vill nog gärna ha kvar Acesskortet och vill inte använda bankkort för sådant, jag vill ha koll på vad jag betalar med bankkortet och ett minimikrav är att det krävs pinkod för att betalning ska ske. Access är förvisso ett extra kort men det tar minimalt med plats. Nu fonns ju också displayer i spärrarna som tydligt talar om vad som gäller på kortet, för reskassa anges vad som betalas och åtetstående belopp, vid byte anges återstående tid. För periodkort anges giltighet helt eller reducerat och hur lång tid som perioden varar. Access kan utan vidare lånas ut till annan, knappast att man lånar ut mobilen och bankkort får man inte låna ut. Och ovanpå det alltså hela problematiken med utländska besökare. Så slopa inte Access tack utan låt oss få välja.
Håller med. Men kod för småbelopp (max 250 kr) har bankerna redan avskaffat. Men ibland begärs det att man ska slå pinkod i alla fall.
"Nu kommer bankkortet utan pin-kod". Artikeln är från oktober 2015. Nu är det flera banker (alla?) som har den funktionen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev: Håller med. Men kod för småbelopp (max 250 kr) har bankerna redan avskaffat. Men ibland begärs det att man ska slå pinkod i alla fall.
"Nu kommer bankkortet utan pin-kod". Artikeln är från oktober 2015. Nu är det flera banker (alla?) som har den funktionen.
Är det inte så att det är upp till butiken/säljaren att bestämma om denna ska godkänna köp utan pinkod? Vilket då även innebär att denna sitter med risken.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev: Håller med. Men kod för småbelopp (max 250 kr) har bankerna redan avskaffat. Men ibland begärs det att man ska slå pinkod i alla fall.
"Nu kommer bankkortet utan pin-kod". Artikeln är från oktober 2015. Nu är det flera banker (alla?) som har den funktionen.
Är det inte så att det är upp till butiken/säljaren att bestämma om denna ska godkänna köp utan pinkod? Vilket då även innebär att denna sitter med risken.
Jag har uppfattat det som att det är banken/kortutgivaren som sätter de villkoren.

Det är ju framför allt bankerna som vill att kortbetalningarna ska var så smidiga så att ingen vill använda kontanter. Bankerna accepterar stora kostnader för att hålla kunderna skadelösa vid olika former av kortbedrägeri. Fast dessa kostnader mörkas.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Nu kan du blippa med bankkortet i t-banan

I artikeln påstås att "Stockholm blir först i Norden med den nya betallösningen", vilket givetvis är helt felaktigt. Skånetrafiken var, som brukligt, först i Sverige. Är det närheten till Köpenhamn som gör att Skånetrafiken nästan alltid ligger före resten av Sverige i kollektivtrafiksammanhang? SL har dock äntligen kommit ikapp!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Ett avsnitt i texten är lite oroande. Lägg märke till "än så länge".
Den som inte har ett bankkort som det går att blippa med, eller inte har en digital plånbok, ska än så länge kunna resa som vanligt med Accesskortet.

– De som vill fortsätta använda Accesskortet kommer att kunna göra det, men det är ett system med decennier på nacken. Det är inte byggt så det kan anpassas till nya, tekniska lösningar. Det är inte med Accesskortet vi möter framtiden behov, säger Kristoffer Tamsons.
Bankkortet vill jag inte blippa med. Man har dålig koll på vad som debiteras. Varför ska SL ha mina bankkortsuppgifter. Och om man byter kort så måste det administreras på något sätt.
Man bygger bort integriteten mer och mer! Kinafiering skulle man kunna säga.

Vad är det för ny teknik som inte accesskorten kan anpassas till? Det skulle kunna vara så att man till en början får betala för enkelbiljetter, men att man inte under en dag betalar mer än en 24-timmarsbiljett kostar. Och sedan stäms det av för en 72-timmasbiljett, tvåveckorsbiljett och 30-dagarsbiljett.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Kollade nu på SL:s webbplats. Där skriver de så här:
SL ser inte betalkortsnummer eller kortkonton, utan använder en teknik där det riktiga kortnumret byts ut mot ett slumpmässigt nummer. Det innebär att SL inte kan se vilken person betalkortet är knutet till. Vid frågor om betalkortet eller kontaktlösa betalningar behöver du kontakta din bank.
Verkar som om det tänkt på integriteten i alla fall! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Kollade nu på SL:s webbplats. Där skriver de så här:
SL ser inte betalkortsnummer eller kortkonton, utan använder en teknik där det riktiga kortnumret byts ut mot ett slumpmässigt nummer. Det innebär att SL inte kan se vilken person betalkortet är knutet till. Vid frågor om betalkortet eller kontaktlösa betalningar behöver du kontakta din bank.
Verkar som om det tänkt på integriteten i alla fall! :)
Nja, för det behövs också att banken inte har några uppgifter som kan knytas till SL:s uppgifter. Men det lär de väl ha...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

SL får en del av kortuppgifterna, men inte alla. En del går krypterat till kortinlösaren. Däremot sker det med förenklad autentisering så SL tar en liten kreditrisk om kortet skulle användas obehörigt, men i den stora mängden så är det nog inget problem.

Nu kan jag gå till nån spärrkiosk och lösa in mitt SL Accesskort, äntligen, och i stället använda kortet. Om man vill förvilla SL så kan man ju alltid växla mellan flera kort att resa med, och eftersom det inte är check-in-check-out så kommer man bli korrekt debiterad.
Om de däremot inför exempelvis daglig eller månatlig cap så kommer det ju naturligtvis vara mer viktigt att man använder ett och samma kort. Kolla SLs personuppgiftspolicy, där står detaljerna.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Nu kan du blippa med bankkortet i t-banan

I artikeln påstås att "Stockholm blir först i Norden med den nya betallösningen", vilket givetvis är helt felaktigt. Skånetrafiken var, som brukligt, först i Sverige. Är det närheten till Köpenhamn som gör att Skånetrafiken nästan alltid ligger före resten av Sverige i kollektivtrafiksammanhang? SL har dock äntligen kommit ikapp!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... t-bankkort

Först i Norden verkar man vara med att införa den här betallösningen i hela systemet. I Skåne funkar det tydligen bara på vissa stadsbussar. Men det spelar ingen större roll. Det här tycker jag är ett stort steg framåt när det gäller att göra det enkelt att resa med lokaltrafiken! Bra jobbat, SL. Och så får vi hoppas att tekniken funkar också.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Kollade nu på SL:s webbplats. Där skriver de så här:
SL ser inte betalkortsnummer eller kortkonton, utan använder en teknik där det riktiga kortnumret byts ut mot ett slumpmässigt nummer. Det innebär att SL inte kan se vilken person betalkortet är knutet till. Vid frågor om betalkortet eller kontaktlösa betalningar behöver du kontakta din bank.
Verkar som om det tänkt på integriteten i alla fall! :)
Nja, för det behövs också att banken inte har några uppgifter som kan knytas till SL:s uppgifter. Men det lär de väl ha...
Vilka uppgifter skulle banken ha? Var jag blippade kortet?
Men tydligen ska SL inte kunna spåra just mig till en serie spärrpassager.

Jag kommer nog att fortsätta använda Accesskortet. Normalt så köper jag alltid periodbiljetter. (30-dagars.) Men just nu åker jag väldigt lite av olika anledningar, så det har blivit både app-biljetter och reskassa sedan nyår. Reskassan på accesskort har fördelen att jag slipper få så många transaktioner på bankkontot. Hatar att ha många småtransaktioner. Det är en av anledningarna att jag alltid vill betala med kontanter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
tuc
Inlägg: 68
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av tuc »

https://sl.se/biljetter/res-med-betalko ... nnas-kvar/
Kommer SL Access-korten finnas kvar?
Ja, ett tag till.

SL Access-korten finns kvar, men kommer i ett senare skede bytas ut mot nya SL-kort som är bättre anpassade för framtidens biljettsystem.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

tuc skrev:https://sl.se/biljetter/res-med-betalko ... nnas-kvar/
Kommer SL Access-korten finnas kvar?
Ja, ett tag till.

SL Access-korten finns kvar, men kommer i ett senare skede bytas ut mot nya SL-kort som är bättre anpassade för framtidens biljettsystem.
Det var lugnande besked! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Vidling
Inlägg: 51
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Vidling »

Någon som blippat sitt betalkort i spärren än?

Man känner sig nästan lite utanför idag när man har periodkort...
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Blippa betalkortet i SL-trafiken
Region Stockholm skrev:Kostnaderna för alla resor under en dag bakas ihop och dras tidigast nästa dag.
I så fall borde det inte vara så svårt att begränsa den maximala kostnaden per dag till priset för en dygnsbiljett, vilket också görs i flera andra städer. Varför gör SL inte samma sak?
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Blippa betalkortet i SL-trafiken
Region Stockholm skrev:Kostnaderna för alla resor under en dag bakas ihop och dras tidigast nästa dag.
I så fall borde det inte vara så svårt att begränsa den maximala kostnaden per dag till priset för en dygnsbiljett, vilket också görs i flera andra städer. Varför gör SL inte samma sak?
Ekonomi.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Blippa betalkortet i SL-trafiken
Region Stockholm skrev:Kostnaderna för alla resor under en dag bakas ihop och dras tidigast nästa dag.
I så fall borde det inte vara så svårt att begränsa den maximala kostnaden per dag till priset för en dygnsbiljett, vilket också görs i flera andra städer. Varför gör SL inte samma sak?
Ekonomi.
Har SL en annan ekonomi än Skånetrafiken?
Skånetrafiken skrev:Om du blippar ditt betalkort på stadsbussarna fler gånger efter den första timmen får du en 24-timmarsbiljett. Den gäller från första gången du blippade kortet. Med andra ord betalar du aldrig mer än för två enkelbiljetter om du reser inom 24 timmar.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:Nu kan du blippa med bankkortet i t-banan

I artikeln påstås att "Stockholm blir först i Norden med den nya betallösningen", vilket givetvis är helt felaktigt. Skånetrafiken var, som brukligt, först i Sverige. Är det närheten till Köpenhamn som gör att Skånetrafiken nästan alltid ligger före resten av Sverige i kollektivtrafiksammanhang? SL har dock äntligen kommit ikapp!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... t-bankkort

Först i Norden verkar man vara med att införa den här betallösningen i hela systemet. I Skåne funkar det tydligen bara på vissa stadsbussar. Men det spelar ingen större roll. Det här tycker jag är ett stort steg framåt när det gäller att göra det enkelt att resa med lokaltrafiken! Bra jobbat, SL. Och så får vi hoppas att tekniken funkar också.
Jag kan dementera denna uppgift efter några resor med kollektivtrafiken. Den nya betallösningen gäller inte i hela systemet, utan bara i spårtrafiken och på vissa bussar.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Som bekant har Östgötatrafiken bytt till det biljettsystem som Skånetrafiken har. Östgötatrafiken har också samma blippregler i stadstrafiken:
Östgötatrafiken skrev:• Blippar du inom 60 minuter verifieras enbart att du har en giltig biljett på ditt kort.
• Blippar du efter 60 minuter får du betala ytterligare 26 kronor och din biljett uppgraderas till att gälla under ett dygn.
• Blippar du fler gånger under det kommande dygnet verifieras enbart att du har en giltig biljett på kortet.
Östgötatrafiken har alltså samma dagliga tak som Skånetrafiken, d.v.s. två enkelbiljetter. Trots att trafiksystem med enhetstaxa borde vara mycket enklare att hantera är det ändå just SL som inte har infört ett dagligt tak...
Skriv svar