SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Kantorn »

Jag är i Stockholm rätt sällan. Använder alltid mobilappen. Jag har inte kort i mobilskalet utan i separat korthållare.

Om nu någon skulle vara intresserad.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Dessutom är det så dyrt numera att åka tåg och åka kollektivt. Som i går, måndags, som exempel, så betalade jag (eller företaget jag är anställd på) nästan 1000 kr för en tur och returbiljett med tåg till Stockholm, och det var i andra klass, för ett arbete som tog tre timmar. Restiden kunde jag ändå inte jobba effektivt på då jag inte hade plats med bord (hade det enligt biljetten, men SJ bytte ut X2000 mot en soptunna 3000 i stället med "fri sittning" men det är en annan historia). Om jag hade tagit bilen så skulle jag fått en milersättning på 1300 kr enligt skattereglerna och betalat ca 600 kr i bränsle. Det är lätt att se att resor med kort varsel lönar sig med bil, även om man tar hänsyn till totalkostnaden för bilen. Det är ju endast marginalkostnaden jag behöver betala.

Trots den senaste tidens kraftiga bränslehöjningar så har det totalekonomiskt aldrig förr varit så billigt att köra bil som de senaste åren. Antal mil per månadslön har aldrig varit högre än nu. Ändå piper folk om att "det är för dyrt att köra bil"....
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Visst om man bara räknar på marginalkostnaden varje gång man använder bilen så blir det billigt.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Fem åtgärder för att stärka Sveriges motståndskraft och leda klimatomställningen
Regeringskansliet skrev:Stöd till regionerna för att göra det enklare att resa med kollektivtrafiken

Regeringen föreslår att Trafikverket ges möjlighet att medfinansiera regionerna för deras kostnader att utveckla och integrera regionala biljettsystem. Detta åstadkoms genom ett utvidgat anslagsändamål. I budgetpropositionen för 2022 föreslog regeringen medel för införande av ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige. I samband med genomförandet har det visat sig finnas behov av att justera inriktningen för hur ett system bäst utformas. Regeringen anser att de befintliga biljettsystemen, som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna ansvarar för, bör anpassas för att dessa bättre ska kunna samordnas nationellt. Detta ska göra det enklare för resenärer att resa med kollektivtrafiken för ett nationellt resande.
I dagsläget behöver resenären ladda ner en app eller ha ett lokalt kort för varje region, vilket ger en usel användarupplevelse. I tre av 21 regioner går det att betala direkt med sitt betalkort, men endast i begränsad omfattning (bara enkelbiljetter eller bara på stadsbussar). Det behövs helt klart bättre samordning. SL hade kunnat gå före regeringen genom att införa periodbiljetter för kontaktlös betalning. Tydligen är det nödvändigt med tvång för att regionerna ska reagera.
abc123
Inlägg: 113
Blev medlem: torsdag 19 april 2012 22:10

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av abc123 »

SL:s ombud och spärrkiosker slutar sälja biljetter och reskassa till Access-kort 10 maj.

https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... aj-3175154
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Nytt biljettsystem hos Västtrafik
Bussmagasinet skrev:Ulrika Frick (MP) är ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd och menar att ett nytt system kan vara enklare så att resenärerna inte behöver ha koll på vad som är bäst just en viss månad.

Även socialdemokraterna vill införa ett maxpristak för dem som köper enkelbiljetter så att kostnaden aldrig överstiger priset för ett månadskort. (V) vill frysa dagens priser, medan (M) anser att frysta priser är en dålig idé.
Hur kommer det sig att SL verkar vara den enda kollektivtrafikmyndigheten som inte har infört pristak i samband med introduktionen av kontaktlös betalning?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

De verkar ju fattat att man adresserar folk som idag inte åker eller åker lite med kollektivtrafiken och att man således inte förlorar några intäkter eftersom de som åker ofta redan utnyttjar "pristaket" i form av periodbiljett.
Det finns väl en extremt liten grupp människor som betalar mer än en periodbiljett bara för att de är lata eller inte har insikten, men den är nog så försvinnande liten så man kan nog inte räkna den alls. Kvar är de som eventuellt blir medvetna om sitt resande och ser en chans att spara nån hundring eller så, eller kanske börjar cykla eller promenera för att spara pengar. Min uppfattning är att de som kortsiktigt motiveras av detta, ganska snart kommer att falla tillbaka till gamla vanor.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 20 april 2022 23:00 De verkar ju fattat att man adresserar folk som idag inte åker eller åker lite med kollektivtrafiken och att man således inte förlorar några intäkter eftersom de som åker ofta redan utnyttjar "pristaket" i form av periodbiljett.
Det finns väl en extremt liten grupp människor som betalar mer än en periodbiljett bara för att de är lata eller inte har insikten, men den är nog så försvinnande liten så man kan nog inte räkna den alls. Kvar är de som eventuellt blir medvetna om sitt resande och ser en chans att spara nån hundring eller så, eller kanske börjar cykla eller promenera för att spara pengar. Min uppfattning är att de som kortsiktigt motiveras av detta, ganska snart kommer att falla tillbaka till gamla vanor.
Det nuvarande systemet missgynnar också låginkomsttagare:
GP skrev:– Man har inte råd att ligga ute med hela månadsbiljetten. Men man köper enkelbiljetter under månadsperioden, som kan bli högre som slutsumma. Det behöver vi fundera kring hur vi kan hantera, säger Alex Bergström (S).
Idag tvingas en del låginkomsttagare att köpa sin månadsbiljett på avbetalning med Klarna...
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Kristofer »

Enceladus skrev: tisdag 19 april 2022 20:47Hur kommer det sig att SL verkar vara den enda kollektivtrafikmyndigheten som inte har infört pristak i samband med introduktionen av kontaktlös betalning?
Du hävdar alltså att SL är den enda kollektivtrafikmyndigheten som infört kontaktlös betalning, men inte pristak. Och du anför som bevis ett inlägg på härvarande forum där du själv listar systemen i Skåne, Östergötland, Åbo, Bryssel och London, och så lägger du till Västtrafik. Ganska svag bevisföring, må jag säga.
Nu har jag inte koll på alla kollektivtrafikmyndigheter i Sverige, eller deras motsvarighet i andra länder, men låt mig med ett enkelt exempel motbevisa din tes: Gotlands Kollektivtrafik. Inget pristak här inte, och då har vi ändå haft kontaktlös betalning ganska många år. SL verkar alltså inte vara den enda kollektivtrafikmyndigheten som inte har infört pristak i samband med introduktionen av kontaktlös betalning. VSB.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

130 000 betalkortsblipp i Stockholm varje dag
Bussmagasinet skrev:Idag köper närmare 80 000 resenärer i SL-trafiken nästan 130 000 enkelbiljetter varje dag genom att blippa sitt kontaktlösa betalkort.

[...]

– Kontaktlösa betalningar kommer fortsätta vara det populäraste sättet för SL:s resenärer att resa med enkelbiljett. Återkopplingen från kunder är mycket positiv, det är ett uppskattat sätt att resa. Att vi har en unik möjlighet att erbjuda rabatterat pris om man ställer in betalkortet i förväg är också uppskattat eftersom alla kan nyttja tjänsten. Att Mastercard nu väljer att donera träd för att säga tack till alla som väljer det hållbara sättet att resa ser vi som ett fint initiativ, säger Charlotte Modig, Senior Business Manager för kort och betalningar på SL.
Kontaktlösa betalningar skulle också kunna vara ett populärt sätt att resa med periodbiljett...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: torsdag 28 april 2022 17:03 ...
Kontaktlösa betalningar skulle också kunna vara ett populärt sätt att resa med periodbiljett...
Man har väl passerat "peak krångel". Men det kan mycket väl gå i vågor. När den samordnade taxan kom en gång i tiden så blev det enklare med periodkort, remsor och kuponger där man faktiskt både kunde se och förstå hur taxan fungerade, och efterhand så blev det ännu enklare när det blev färre zoner. Men när allt var bra och man egentligen inte behövde förbättra så infördes SL Access, och i ett slag så blev det väldigt krångligt igen. Man började stämpla i blindo och systemet visade sig vara så krångligt att man var tvungen att införa en enda stor zon. Att det krävdes "13 enkla steg" för att fylla på accesskortet gjorde ju inte saken bättre, direkt. Kontanter försvann mer och mer vilket gjorde det ännu krångligare att ens kunna åka om man inte hade ett accesskort.
Men nu verkar det trots allt synas en ljusning. Det som var otänkbart bara för några år sedan, har helt plötsligt börjat framstå som en möjlighet. En del av er vet säkert mina otal inlägg om tankar på att införa en automatisk beloppsspärr, och trots att delar av omvärlden har anammat detta koncept i olika omfattning så har SL vägrat, utan gjort det ännu krångligare. Men nu kanske det ändå kan ske och jag kan nästan slå vad om att om några år när man har infört det som idag väl brukar kallas för "capping" eller nåt sådant, så kommer våra folkvalda och dess tjänstemän undra varför vi inte har infört detta tidigare. Men så brukar det ju vara med förändringar, eller hur!
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Hur ska systemet veta att man vill köpa en periodbiljett?

(Jag erkänner givetvis inte idén med "maxtaxa" dvs att det automatiskt blir en periodbiljett när man kommer upp i det beloppet. Rabatten ska ju vara ett incitament för att betala i förväg)
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev: torsdag 28 april 2022 22:21 Hur ska systemet veta att man vill köpa en periodbiljett?

(Jag erkänner givetvis inte idén med "maxtaxa" dvs att det automatiskt blir en periodbiljett när man kommer upp i det beloppet. Rabatten ska ju vara ett incitament för att betala i förväg)
Hela vitsen är ju just att man inte ska behöva betala i förväg!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev: måndag 02 maj 2022 16:38
daniel_s skrev: torsdag 28 april 2022 22:21 Hur ska systemet veta att man vill köpa en periodbiljett?

(Jag erkänner givetvis inte idén med "maxtaxa" dvs att det automatiskt blir en periodbiljett när man kommer upp i det beloppet. Rabatten ska ju vara ett incitament för att betala i förväg)
Hela vitsen är ju just att man inte ska behöva betala i förväg!
Vitsen för vem då?

Kunder som betalar i förväg är bra för ekonomin. Det tycker jag bör premieras!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev: torsdag 28 april 2022 22:21 Hur ska systemet veta att man vill köpa en periodbiljett?

(Jag erkänner givetvis inte idén med "maxtaxa" dvs att det automatiskt blir en periodbiljett när man kommer upp i det beloppet. Rabatten ska ju vara ett incitament för att betala i förväg)
Men varför ville man ha det incitamentet?
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: måndag 02 maj 2022 18:14
daniel_s skrev: torsdag 28 april 2022 22:21 Hur ska systemet veta att man vill köpa en periodbiljett?

(Jag erkänner givetvis inte idén med "maxtaxa" dvs att det automatiskt blir en periodbiljett när man kommer upp i det beloppet. Rabatten ska ju vara ett incitament för att betala i förväg)
Men varför ville man ha det incitamentet?
Det är väl ändå rätt så grundläggande? Bolaget har räkningar att betala, ju tidigare man får in betalningarna från sina kunder desto bättre, minskar både kostnader och risker.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Ja, när det inte var kommunalt/landstingsdrivet så var det väl en faktor.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: måndag 02 maj 2022 18:54 Ja, när det inte var kommunalt/landstingsdrivet så var det väl en faktor.
Det är exakt likadant för ett offentligt ägt bolag.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: måndag 02 maj 2022 18:12 Kunder som betalar i förväg är bra för ekonomin. Det tycker jag bör premieras!
Hur stor avkastning hinner SL få på en halv månad?
daniel_s skrev: måndag 02 maj 2022 18:32 Det är väl ändå rätt så grundläggande? Bolaget har räkningar att betala, ju tidigare man får in betalningarna från sina kunder desto bättre, minskar både kostnader och risker.
Med ett vettigt kortinlösenavtal är det samma kostnad. Den enda risken är väl att resenären blir missnöjd med tjänsten och slutar resa innan taket uppnås.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Omsättningen är väl något i stil med två miljarder i månaden varav hälften kommer från biljettförsäljningen så det är mycket pengar att ligga ute med. Det säljs ju också rätt många biljetter som har längre giltighetstid såsom 90-dagarsbiljetter, årsbiljetter och terminsbiljetter; även dessa skulle man väl då förstås få köpa på kredit från SL…
Skriv svar