SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Mitt i skrev:– Jag skulle tro att många kommer att välja betalkortet för enkelresor, och köper periodbiljetten i appen i mobilen, säger Henrik Palmér.
Får se om han har rätt. Jag lutar starkt åt att använda SL-kortet för periodbiljetten. Och eftersom den ska ha samma funktion som accesskortet så kommer man kunna ha reskassa och enkelbiljett på det också.
Optiska läsare är inte lika bekväma som kontaktlösa läsare. I kollektivtrafiken är det dessutom extra viktigt att hela processen går snabbt. Jag tror därför inte att denna typ av mobilbiljett går hem hos vaneresenärerna som ju utgör den stora volymen. Andra faktorer som risken för ett urladdat batteri och möjligheten att smidigt byta biljetter spelar nog bara en underordnad roll i valet av biljettyp. Kontaktlösa betalningar har visat sig vara jättepopulära i andra städer, men då måste SL införa capping.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Mitt i skrev:– Jag skulle tro att många kommer att välja betalkortet för enkelresor, och köper periodbiljetten i appen i mobilen, säger Henrik Palmér.
Får se om han har rätt. Jag lutar starkt åt att använda SL-kortet för periodbiljetten. Och eftersom den ska ha samma funktion som accesskortet så kommer man kunna ha reskassa och enkelbiljett på det också.
Optiska läsare är inte lika bekväma som kontaktlösa läsare. I kollektivtrafiken är det dessutom extra viktigt att hela processen går snabbt. Jag tror därför inte att denna typ av mobilbiljett går hem hos vaneresenärerna som ju utgör den stora volymen. Andra faktorer som risken för ett urladdat batteri och möjligheten att smidigt byta biljetter spelar nog bara en underordnad roll i valet av biljettyp. Kontaktlösa betalningar har visat sig vara jättepopulära i andra städer, men då måste SL införa capping.
Skillnaden mellan optisk och kontaktlöst är nog så liten att den är försumbar.
Att blippa ett Acess går i samma takt som man passerar spärren och tar alltså i princip noll extra tid.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Skillnaden mellan optisk och kontaktlöst är nog så liten att den är försumbar.
Att blippa ett Acess går i samma takt som man passerar spärren och tar alltså i princip noll extra tid.
Att blippa en biljett i en mobiltelefon tar längre tid. Man måste centrera telefonen över läsaren korrekt. Det är också väldigt lätt att råka byta bild i telefonen när man ska hålla fram den. Men det är säkert en vanesak. De gånger jag använt mobilbiljett har jag inte upplevt det som snabbt. Accesskortet går som sagt fort och smärtfritt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

En sak till som talar för SL-kortet och mot mobilbiljetten. Biljetten är opersonlig, men det är knappast telefonen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Den optiska läsaren har nästan endast en enda fördel, man kan skriva ut en enkelbiljett på papper och använda den. Eftersom allt är online så är det tämligen enkelt att kontroller att biljetten endast används en gång och att den inte utnyttjas på flera ställen samtidigt.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Sen har jag för mig att BSB101 var emot valfrihet. I alla fall när det gäller att få betala som man vill!
Om du fått den uppfattningen får du nog ta och läsa om mina inlägg. Jag tycker jag varit tydlig med att det ska finnas en valfritt för handlare och privatpersoner att välja vilka betalmedel man vill ta emot från sin vara/tjänst. Du verkar dock mest vara en förbudsivrare som vill förbjuda saker och begränsa medborgarnas valfrihet.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Huruvida det går snabbt eller inte med mobilbiljett beror nog helt och hållet på hur van mobilanvändare. Dock är det en rätt ointressant diskussion så länge mobilbiljett är ett av många alternativ. Det är bara att välja det man tycker är bäst.

En nackdel med plastkort, om man är exempelvis sällanresenär, är att man måste låsa upp pengar i förtid så länge man inte laddar kortet varje gång man ska åka (om möjlighet finns). Då har man dock förlorat snabb- och enkelheten.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev:Huruvida det går snabbt eller inte med mobilbiljett beror nog helt och hållet på hur van mobilanvändare. Dock är det en rätt ointressant diskussion så länge mobilbiljett är ett av många alternativ. Det är bara att välja det man tycker är bäst.

En nackdel med plastkort, om man är exempelvis sällanresenär, är att man måste låsa upp pengar i förtid så länge man inte laddar kortet varje gång man ska åka (om möjlighet finns). Då har man dock förlorat snabb- och enkelheten.
Vill man inte låsa pengar om man nu kanske bara åker någon enstaka gång så kan man ju nu resa med betalkort. Bara att blippa... och priset är samma som för reskassa.
Dock kan väl sägas att än så länge finns det bara för fullprisbiljetter.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

"SL-appen strulade – då fick Ion böter".

Betalningen gick inte igenom. Min gissning är att det var Swish som var problemet, inte SL-appen. Det borde vara uppenbart att det inte var avsikten att planka, men samtidigt ska man ha giltig biljett när man går på SL-fordonet.

En SL-representant säger "I SL-trafiken ska man alltid ha en giltig biljett när man befinner sig ombord på fordon eller innanför SL:s spärrlinje." Det är väl en sanning med modifikation. Biljetten ska vara giltig när påbörjar resan, men kan ju gå ut under färden. App-biljetten kan visas en tid efter att den gått ut, men skulle förmodligen inte accepteras av läsaren.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:"SL-appen strulade – då fick Ion böter".

Betalningen gick inte igenom. Min gissning är att det var Swish som var problemet, inte SL-appen. Det borde vara uppenbart att det inte var avsikten att planka, men samtidigt ska man ha giltig biljett när man går på SL-fordonet.

En SL-representant säger "I SL-trafiken ska man alltid ha en giltig biljett när man befinner sig ombord på fordon eller innanför SL:s spärrlinje." Det är väl en sanning med modifikation. Biljetten ska vara giltig när påbörjar resan, men kan ju gå ut under färden. App-biljetten kan visas en tid efter att den gått ut, men skulle förmodligen inte accepteras av läsaren.
Har man giltig biljett när man kliver ombord så får man alltid följa med till den resans slut. Men har tidsgränsen för byte gått ut (75min) får man inte byta.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Diripsi »

Nej, nu har banne mig SL:s hat mot resenärerna gått för långt. Tyvärr har jag just köpt en 30-dagarsbiljett, men när den går ut funderar jag på allvar att gå med i Planka.nu. Varför ska jag bry mig om att försöka göra rätt för mig när SL ändå gör allt för att försöka sätta dit oss resenärer?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Om du inte kan köpa biljett så har du inte rätt att åka med SL, helt enligt SLs villkor.
2.8.3 SL:s ansvar för mobilappen skrev: SL garanterar inte att mobilappen alltid fungerar eller att det alltid går att köpa en biljett. SL har inte heller något ansvar för problem som du kan få för att mobilappen inte fungerar eller för att biljetten i appen är felaktig eller inte går att använda. Tekniska fel som SL får reda på kommer dock att rättas till.
Trots att det är SL som har gett ut mobilappen så frånsäger dom sig allt ansvar för den. Om detta är juridiskt hållbart vet vi endast om någon försöker att dra det inför domstol som ett konsumentmål.

https://sl.se/globalassets/sl-allmanna- ... illkor.pdf
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Många har ju både bankkort, ett eller flera, och SL-kortet i plånboken eller i telefonfodralet. Och då lägger dessa personer upp hela plånboken eller telefonfodralet på accesläsaren på bussen eller i spärren. Är inte då risken att ett bankkort läses av i stället för accesskortet?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Många har ju både bankkort, ett eller flera, och SL-kortet i plånboken eller i telefonfodralet. Och då lägger dessa personer upp hela plånboken eller telefonfodralet på accesläsaren på bussen eller i spärren. Är inte då risken att ett bankkort läses av i stället för accesskortet?
Jo. Men det är ju inte konstigare än att du kan ha två accesskort i plånboken och sen blanda ihop vilket av dem som biljetten hamnat på.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Många har ju både bankkort, ett eller flera, och SL-kortet i plånboken eller i telefonfodralet. Och då lägger dessa personer upp hela plånboken eller telefonfodralet på accesläsaren på bussen eller i spärren. Är inte då risken att ett bankkort läses av i stället för accesskortet?
Jo. Men det är ju inte konstigare än att du kan ha två accesskort i plånboken och sen blanda ihop vilket av dem som biljetten hamnat på.
Men då är det ingen risk att dubbelbetala. Med en gällande periodbiljett så är det ju lite förargligt om det är ett bankkort som blir avläst. Speciellt nu i början när många inte ens är medvetna om möjligheten att läsa av bankkort i spärren. Och jag har en känsla av att många inte är så noga med att följa upp alla transaktioner på bankkontot. Med två accesskort i plånboken är väl de flesta medveten om att det kan bli problem när man köper ny biljett, så man tar fram det kort man vill använda.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av ADDE »

Fast det är väl två läsare numera. Bankkorten läses av på den gröna läsaren, väl?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:Fast det är väl två läsare numera. Bankkorten läses av på den gröna läsaren, väl?
OK! Trodde den gröna läsaren endast var för optisk läsning. Men när du säger, eller snarare skriver, det så kan jag dra mig till minnes att jag läst att det var så.

Då är problemet mindre för de med accesskort, men om man har bankkort i telefonfodralet så är det väl viss risk?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Många har ju både bankkort, ett eller flera, och SL-kortet i plånboken eller i telefonfodralet. Och då lägger dessa personer upp hela plånboken eller telefonfodralet på accesläsaren på bussen eller i spärren. Är inte då risken att ett bankkort läses av i stället för accesskortet?
Jo. Men det är ju inte konstigare än att du kan ha två accesskort i plånboken och sen blanda ihop vilket av dem som biljetten hamnat på.
Men då är det ingen risk att dubbelbetala. Med en gällande periodbiljett så är det ju lite förargligt om det är ett bankkort som blir avläst. Speciellt nu i början när många inte ens är medvetna om möjligheten att läsa av bankkort i spärren. Och jag har en känsla av att många inte är så noga med att följa upp alla transaktioner på bankkontot. Med två accesskort i plånboken är väl de flesta medveten om att det kan bli problem när man köper ny biljett, så man tar fram det kort man vill använda.
Det kan visst bli dubbla biljetter om du har två access-kort i plånboken, en varning är absolut på sin plats för den som skaffat ett nytt kort med en vilande biljett på (t ex till annan familjemedlem).

Med access-kort och bankkort kan man också ganska lätt få en onödig biljett på bankkortet i vissa situationer. Jag vill dock påstå att informationen om att ”bankkortet nu är ditt SL-kort” är extremt god, det sitter bl a minst ett reklamanslag om detta i varje vagn.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Tycker detta faller in under eget ansvar. Finns mycket som kan gå fel om man inte tänker sig för men det betyder inte att vi ska bygga ett idiotsäkert samhälle.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Nu ska SL:s biljettsystem göras om – nya priser att vänta

SL funderar äntligen på att införa capping i Stockholm, vilket introducerades i London redan för 16 år sedan! Lider SL av "inte uppfunnet här"-syndromet? Det finns ju i princip inga nackdelar med capping, förutom då att det inte är uppfunnet här...
Skriv svar