SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Ett sidospår, men eftersom ovanstående inlägg är inne på det.

Jag kanske har missat det men jag ser ingenstans att man ställer kravet att laddning skall kunna ske utan krav på att skapa ett kundkonto eller liknande. Så det kan bli så att man ändå måste skaffa konton på alla möjliga ställen för att kunna ladda.

Det är uppenbarligen så att det kan gå riktigt fel. Denna person i länken nedan drabbades av flera faktorer som kombinerades så att det blev en kostnad på nästan 1500 kr/tillfälle i genomsnitt, för ett par kWh energi.
https://www.svd.se/a/5Bd7Ez/elbilssmall ... tade-15700

Det är helt klart att det måste till fler regleringar på laddningsmarknaden men även på parkeringsmarknaden. Du skall aldrig behöva ha fler appar än du har bilar, och det skall aldrig vara så att du skall drabbas av straffavgift för att du står på en elbilsplats utan att ladda, oavsett om du har elbil eller ej. Eventuell inkomstförlust som laddningsföretaget drabbas av för att parkeringen används, måste ingå i den risk- och kostnadskalkyl som ett laddplatsprojekt skall baseras på.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: torsdag 18 januari 2024 15:31 Från och med den 13 april 2024 ska nya laddstationer i EU ha möjlighet att betala med kort. De flesta gamla laddstationer måste anpassas till 2027. Varför införs inte samma krav på kollektivtrafiken? Det är jättejobbigt att ladda ner en ny app eller skaffa ett nytt kort för varje region. Folk kommer att välja bilen...
Klart att man kan bestämma att alla nya bussar ska ha möjlighet att betala med kort, det verkar helt rimligt. Frågan är om inte alla nya bussar redan har det? Eller var någonstans beställer man bussar utan detta?
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: torsdag 18 januari 2024 17:09 Du skall aldrig behöva ha fler appar än du har bilar, och det skall aldrig vara så att du skall drabbas av straffavgift för att du står på en elbilsplats utan att ladda, oavsett om du har elbil eller ej. Eventuell inkomstförlust som laddningsföretaget drabbas av för att parkeringen används, måste ingå i den risk- och kostnadskalkyl som ett laddplatsprojekt skall baseras på.
Hur skulle detta bli bättre för kunderna? Förutom att det minskar tillgången till laddplatser så kommer kostnaden för detta hamna hos kunderna då företaget måste ta höjd för en risk.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev: måndag 22 januari 2024 19:55
Odd skrev: torsdag 18 januari 2024 17:09 Du skall aldrig behöva ha fler appar än du har bilar, och det skall aldrig vara så att du skall drabbas av straffavgift för att du står på en elbilsplats utan att ladda, oavsett om du har elbil eller ej. Eventuell inkomstförlust som laddningsföretaget drabbas av för att parkeringen används, måste ingå i den risk- och kostnadskalkyl som ett laddplatsprojekt skall baseras på.
Hur skulle detta bli bättre för kunderna? Förutom att det minskar tillgången till laddplatser så kommer kostnaden för detta hamna hos kunderna då företaget måste ta höjd för en risk.
Av den enkla anledningen att det även är en parkeringsplats.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: måndag 22 januari 2024 21:07
BSB101 skrev: måndag 22 januari 2024 19:55
Odd skrev: torsdag 18 januari 2024 17:09 Du skall aldrig behöva ha fler appar än du har bilar, och det skall aldrig vara så att du skall drabbas av straffavgift för att du står på en elbilsplats utan att ladda, oavsett om du har elbil eller ej. Eventuell inkomstförlust som laddningsföretaget drabbas av för att parkeringen används, måste ingå i den risk- och kostnadskalkyl som ett laddplatsprojekt skall baseras på.
Hur skulle detta bli bättre för kunderna? Förutom att det minskar tillgången till laddplatser så kommer kostnaden för detta hamna hos kunderna då företaget måste ta höjd för en risk.
Av den enkla anledningen att det även är en parkeringsplats.
Så för en kund i behov laddning blir det alltså bättre om en laddplats upptas av en annan kund som inte ha behov av att ladda står på denna plats? Kostnadsförlusten för ägaren är även den bra? Vem betalar den senare?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev: lördag 27 januari 2024 12:36
Odd skrev: måndag 22 januari 2024 21:07
BSB101 skrev: måndag 22 januari 2024 19:55

Hur skulle detta bli bättre för kunderna? Förutom att det minskar tillgången till laddplatser så kommer kostnaden för detta hamna hos kunderna då företaget måste ta höjd för en risk.
Av den enkla anledningen att det även är en parkeringsplats.
Så för en kund i behov laddning blir det alltså bättre om en laddplats upptas av en annan kund som inte ha behov av att ladda står på denna plats? Kostnadsförlusten för ägaren är även den bra? Vem betalar den senare?
Du kan även se på saken från den andra sidan. En kund i behov av parkering kan alltså nekas att få parkera för att en annan kund tar upp den platsen bara för att dom har ett behov av att ladda... Vem står för den kostnadsförlusten när ägaren inte kan parkera? Kommer laddbolaget ersätta denna extrakostnad?

Jag talar här inte om privata p-platser utan de offentliga parkeringsplatserna. Ett laddbolag som sätter upp laddplatser på dessa måste räkna med att det även är en parkeringsplats. De som inte har en elbil utan en annan typ av utsläppsneutralt fordon, skall dessa då diskrimineras? Självklart skall alla kunna stå på en parkeringsplats, oavsett om det finns behov av laddning eller inte.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: lördag 27 januari 2024 14:22
BSB101 skrev: lördag 27 januari 2024 12:36
Odd skrev: måndag 22 januari 2024 21:07
Av den enkla anledningen att det även är en parkeringsplats.
Så för en kund i behov laddning blir det alltså bättre om en laddplats upptas av en annan kund som inte ha behov av att ladda står på denna plats? Kostnadsförlusten för ägaren är även den bra? Vem betalar den senare?
Du kan även se på saken från den andra sidan. En kund i behov av parkering kan alltså nekas att få parkera för att en annan kund tar upp den platsen bara för att dom har ett behov av att ladda... Vem står för den kostnadsförlusten när ägaren inte kan parkera? Kommer laddbolaget ersätta denna extrakostnad?'

Jag talar här inte om privata p-platser utan de offentliga parkeringsplatserna. Ett laddbolag som sätter upp laddplatser på dessa måste räkna med att det även är en parkeringsplats. De som inte har en elbil utan en annan typ av utsläppsneutralt fordon, skall dessa då diskrimineras? Självklart skall alla kunna stå på en parkeringsplats, oavsett om det finns behov av laddning eller inte.
Snacka om cirkelargument. Med ditt resonemang borde p-platser med vägmärke T7 vara fritt för alla att stå på? Att få ställa sitt fordon var som helst på någon annans mark är ingen rättighet och var skulle fördelen för elbilsägare vara att man skulle få stå på em sådan plats utan att ladda? Mindre tillgänglig och högre pris?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Det har inget med vägmärken att göra. Jag beklagar om min åsikt snurrar till det för dig men för mig är det självklart att en parkeringsplats är en parkeringsplats. Laddfunktionen är en bonus. Företaget som installerar dessa laddburkar måste ju göra det under förutsättning att det även är en offentlig parkeringsplats. De företag som hyr ut privata p-platser får naturligtvis göra som dom vill, men detta handlar om stadens offentliga p-platser.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Blippning och nya zoner i Blekinge
Bussmagasinet skrev:Dagens zonmodell, där varje kommun är indelad i en tätortszon och en landsbygdszon görs om så att varje kommun blir en zon. Med de särskilda skärgårdszonerna finns idag tretton zoner i Blekinge – i framtiden ska det vara fem.

[...]

Istället för att förarna ska sälja biljetter ska resenärerna enkelt kunna blippa sina betalkort när de stiger ombord på bussen.
Det verkar som om de flesta regioner i Sverige minskar antalet zoner för kollektivtrafiken. Blekinge är inget undantag. Dessutom införs blippning. Vilka återstår?
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Bugg i systemet: SL drog för mycket på betalkorten
Mitt i skrev:Exakt hur många som kan ha drabbats är inte klart. Totalt 150 000 resenärer köper enkelbiljett med betalkortet varje dag.

– Vi ser att upp till 1 300 personer kan ha stött på problem att registrera rätt priskategori, det vill säga systemet kan ha hängt sig. Huvuddelen av dem ser ut att ha lyckats med sin ändring samma dag eller efterföljande dagar, säger hon.

Totalt har 30 personer inkommit med krav på återbetalning på grund av fel priskategori under perioden.
Är det illavarslande att så få resenärer vill göra sig omaket att kräva återbetalning?
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: torsdag 22 februari 2024 11:47 Bugg i systemet: SL drog för mycket på betalkorten
Mitt i skrev:Exakt hur många som kan ha drabbats är inte klart. Totalt 150 000 resenärer köper enkelbiljett med betalkortet varje dag.

– Vi ser att upp till 1 300 personer kan ha stött på problem att registrera rätt priskategori, det vill säga systemet kan ha hängt sig. Huvuddelen av dem ser ut att ha lyckats med sin ändring samma dag eller efterföljande dagar, säger hon.

Totalt har 30 personer inkommit med krav på återbetalning på grund av fel priskategori under perioden.
Är det illavarslande att så få resenärer vill göra sig omaket att kräva återbetalning?
Kanske inte tittar på kontoutdraget mer än då och då. Och kanske inte tittar så noga på siffrorna, särskilt då små belopp där man väl antar att allt är rätt. Och ser man ett fel på något lågt belopp så kanske man inte tycker det är värt besväret att höra av sig.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

När jag använder min företagsapp för utläggshantering så ser jag precis varenda detalj och varje köp kopplas ihop med kvitto, elektroniskt eller skannat. Jag är förvånad att inte bankerna har samma funktionalitet i sina appar för privatpersoner. Det skulle vara (relativt) lätt som en plätt att låta kvitton åka till rätt bank/kortföretag helt genom de transaktionsnummer som används, utan att man behöver vara medlem hos eller använda en jävla app för varje företag som man handlar med. Men frågan är varför det inte redan sker?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: lördag 17 juni 2023 18:45 Har det inte funnits kontaktlös betalning hos Sörmlandstrafiken sedan länge? Jag brukar säga till chauffören att jag vill till Malmköping, chauförren klickar lite och sen blippa jag mitt kort? Men det är kanske inte är så kul att prata med en människa?
Västmanland: Blipp för resor i hela länet
Bussmagasinet skrev:Men riktigt lika enkelt som att blippa betalkortet för en resa i en kommun är det inte. Om resenären blippar betalkortet direkt köper han eller hon en enkelbiljett som gäller inom kommunen. För att köpa en länsbiljett ska resenären först meddela föraren och kan sedan blippa betalkortet för en länsbiljett.
VL inför ett sådant system - för att köpa en länsbiljett ska resenären först meddela föraren.
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: tisdag 12 mars 2024 12:02
Joakim W skrev: lördag 17 juni 2023 18:45 Har det inte funnits kontaktlös betalning hos Sörmlandstrafiken sedan länge? Jag brukar säga till chauffören att jag vill till Malmköping, chauförren klickar lite och sen blippa jag mitt kort? Men det är kanske inte är så kul att prata med en människa?
Västmanland: Blipp för resor i hela länet
Bussmagasinet skrev:Men riktigt lika enkelt som att blippa betalkortet för en resa i en kommun är det inte. Om resenären blippar betalkortet direkt köper han eller hon en enkelbiljett som gäller inom kommunen. För att köpa en länsbiljett ska resenären först meddela föraren och kan sedan blippa betalkortet för en länsbiljett.
VL inför ett sådant system - för att köpa en länsbiljett ska resenären först meddela föraren.
Hur fungerade det förut då? Jag åker nästan aldrig buss, så jag är på riktigt nyfiken. Kunde jag inte köpa en biljett ombord på bussen Köping-Skinnsberg förut? Åker jag buss är det hos SLT, och där kan jag ju köpa biljett på bussen. Det är samma förfarande där, jag säger till chaffisen att jag vill till Malmköping, och blippar sedan mitt bankkort i kortterminalen. Där kan jag även få en ungdomsbiljett! Om jag nu hade varit 19 i IDt fortfarande...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Ilska över SL-bussarnas känsliga biljettläsare
DN skrev:73-årige Calle Blank är en sann veteran inom yrket. Redan 1969 började han köra buss. Han har sett tekniska lösningar komma och gå. Men de optiska biljettläsarna är bland de dummare mackapärer han har stött på.

Han förklarar att maskinerna läser av gröna SL-kort och betalkort utan problem. Men när en resenär har biljetten i mobilen – vilket allt fler har – och ska använda en QR-kod så blir det påfallande ofta komplikationer.

[...]

– Till slut tappar man tålamodet och bara vinkar förbi folk, säger Calle Blank när han sätter sig bakom ratten på buss 144 vid Gullmarsplan.
De optiska biljettläsarna kan tydligen inte hantera varken sol eller regn. Är någon förvånad? :roll:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Dessutom har artikeln ett faktafel. SL-appen använder inte ens QR-koder.

Edit: Jag skickade ett e-postmeddelande kl 07:19 till DN om felaktigheten... Nu verkar de ha tagit bort QR-kodreferenserna och bytt ut det mot "digital kod"... :-D
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Det är mycket fett på glasen, misstänker att det är många som inte fattar att det är en kontaktlös läsare.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Odd skrev: måndag 25 mars 2024 8:45 Dessutom har artikeln ett faktafel. SL-appen använder inte ens QR-koder.

Edit: Jag skickade ett e-postmeddelande kl 07:19 till DN om felaktigheten... Nu verkar de ha tagit bort QR-kodreferenserna och bytt ut det mot "digital kod"... :-D
Hur är det egentligen med Aztec-koderna och QR-koderna när det gäller driftsäkerhet? En fördel med Aztec-koderna är ju att de läses från mitten, och därmed inte borde vara lika känsliga för att de yttre delarna inte går att läsa, något som borde göra det lättare att läsa om koden inte är helt centrerad i läsaren. Å andra sidan har jag aldrig förstått hur man läser en Aztec-kod, verkar riktigt jobbigt att lista ut hur koden är roterad. QR-koder är extremt lätta att läsa, men förutsätter att läsaren ser kanterna ordentligt. Det verkar ju i alla fall som att Aztec-koderna inte fungerar jättebra som det är nu.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Mycket riktigt. Aztec är lättare att finna för en läsare. Båda klarar av en stor felmarginal där stora delar kan vara skadade men ändå helt och fullt läsbara. I praktiken är de likvärdiga. Aztec-koden läses i en spiralrörelse men mot mitten, inte ifrån mitten. Kvadraten i mitten anger endast orientering och geometrin och egenskaper i kodningen som gör att algoritmen kan lista ut var den skall börja koda av. På så sätt kan den även läsa av en kod som är vinklad eller på snedden, eller till och med spegelvänd. Wikipedia har en bra artikel som beskriver hur det fungerar.

I detta fall är det inte val av typen av de två som är problemet. Det är i stället, som antyds i artikeln, att SL inte har möjlighet att själv utveckla och förbättra dom utan är helt hänvisade till leverantören. Med en lokal utvecklingavdelning så skulle de troligen kunna ta fram en bättre metod eller variant genom att helt enkelt kunna använda andra leverantörer av avläsningsutrustning på marknaden. Som det är nu så finns det troligen inget ekonomiskt incitament för leverantören att förbättra redan levererade produkter då de inte har något att vinna på det.

Det rätta hade varit att lägga fokus på att använda respektive mobilplattforms teknik för att börja använda NFC i stället för optiska läsare. Då skulle man kunna komma tillrätta med ett annat problem, nämligen att läsarna urskillningslöst tar vilket betalkort som helst och tillåter att det debiteras. En enkel åtgärd skulle vara att ha en knapp som används när betalning skall ske med ett icke-SL-kort. Alltså, tryck-blipp-passera. Om man har ett SL-kort så är det bara blipp-passera. Ingen tidsförlust men betydligt tydligare för resenären att tala om sin avsikt för systemet.

Om knappen inte trycks in så kommer NFC-läsaren att skicka ett stoppkommando till alla kort som inte är SL-kort, men om knappen trycks in så skickas stoppkommandot endast till kort som inte är ett betal- eller kreditkort. Knapptryckningen skall vara giltig endast 2-3 sekunder.
Genius on call
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Odd skrev: tisdag 26 mars 2024 0:28 Mycket riktigt. Aztec är lättare att finna för en läsare. Båda klarar av en stor felmarginal där stora delar kan vara skadade men ändå helt och fullt läsbara. I praktiken är de likvärdiga. Aztec-koden läses i en spiralrörelse men mot mitten, inte ifrån mitten. Kvadraten i mitten anger endast orientering och geometrin och egenskaper i kodningen som gör att algoritmen kan lista ut var den skall börja koda av. På så sätt kan den även läsa av en kod som är vinklad eller på snedden, eller till och med spegelvänd. Wikipedia har en bra artikel som beskriver hur det fungerar.
Men där står det inget om hur man roterar koden, och jag hittar ingen dokumentation någon annanstans på webben heller. QR-koder behöver man bara hitta de tre hörnen (vilket är trivialt genom att söka efter 1-1-3-1-1-mönster), och sedan är det enkla linjäralgebra-operationer för att hitta hur koden både är roterad och perspektivförskjuten. Sedan har man positionerna för hela rutmönstret. Utan att veta hur man gör med Aztec skulle jag behöva försöka med linjeföljningsalgoritmer, och det är verkligen inte trivialt.
Skriv svar