SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: måndag 02 maj 2022 18:54 Ja, när det inte var kommunalt/landstingsdrivet så var det väl en faktor.
Det är alltid bättre att få betalt innan man behöver betala, detta gäller även kommunalt och statligt som helt eller delvis lever på avgifter.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: tisdag 03 maj 2022 9:11 Omsättningen är väl något i stil med två miljarder i månaden varav hälften kommer från biljettförsäljningen så det är mycket pengar att ligga ute med. Det säljs ju också rätt många biljetter som har längre giltighetstid såsom 90-dagarsbiljetter, årsbiljetter och terminsbiljetter; även dessa skulle man väl då förstås få köpa på kredit från SL…
I och med att kollektivtrafiken blir attraktivare skulle pristak sannolikt öka den totala försäljningen. Att öka kollektivtrafikens marknadsandel är ju också ett mål i sig. Här är ett exempel där SL medvetet minskar sina intäkter:

Nu är det grönt SL-kort som gäller
Mitt i skrev:Det gröna kortet fungerar ungefär som det blå, förutom att man inte laddar på reskassa, utan ett antal biljetter, upp till 20 stycken, att resa på.
Speciellt turister brukar ha kvar lite pengar på sitt blå kort. Nu försvinner den intäkten.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: tisdag 24 maj 2022 11:23 SL:s nya biljettsystem är otydligt.
Från ovanstående länk:
Varför lanseras det gröna kortet innan allt är på plats?

– Vi gör stegvisa förändringar så att folk får tid på sig att ställa om, säger Claes Keisu.
Det var väl ändå veckans svammel, som man inte hade väntat sig från den annars alltid påläste och rimligt uppriktige Keisu. Hade varit bättre att säga att man gör förändringarna i den takt som IT-utvecklarna hinner med, eller något i den stilen.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Kristofer »

Jag blev faktiskt positivt överraskad härom dagen, trots (eller på grund av) att spärrvakten uppenbarligen inte kunde reglerna.

Eftersom jag jobbar i Stockholm i snitt 3 dagar varannan vecka lönar sig ingenting annat än 75-minutersbiljetter. Jag har varit mycket nöjd med funktionen Automatisk påfyllning av reskassa, eftersom jag då vet att jag alltid har pengar på mitt Accesskort. Jag får också ett mejl varje gång SL drar 200 kr från mitt kort. Jag må vara konservativ, men den funktionen saknas verkligen i det nya systemet

Nu går mitt gamla kort ut i morgon, och jag var därför tvungen att skaffa nytt härom dagen. Antog att jag bara skulle få ett grönt kort där jag aktivt måste köpa på mig 75-minutare. Men den trevliga damen i spärren vid Odenplan/Vanadisvägen gav mig både ett nytt blått kort och ett grönt. Hon fick mig att lägga till några kronor på det blå kortet för att det skulle bli en jämn multipel av 39, och lät hälsa att den automatiska påfyllningen skulle sluta fungera eftersom det var ett nytt kortnummer. Och det var också så jag förutsatte att det skulle fungera, eftersom den funktionen inte längre går att beställa. Det gröna kortet tog jag emot för det är ju gratis nu men inte sen.

Men, det positiva var att den automatiska påfyllningsfunktionen automagiskt överfördes till det nya kortet, så nu kan jag fortsätta resa utan krångel ett år till. Tack för det, SL!

(Och nej, jag blippar helst inte mitt kontokort när jag ska resa. Det är för krångligt att hålla koll på om SL drar rätt summor då.)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev: fredag 06 maj 2022 18:58
Odd skrev: måndag 02 maj 2022 18:54 Ja, när det inte var kommunalt/landstingsdrivet så var det väl en faktor.
Det är alltid bättre att få betalt innan man behöver betala, detta gäller även kommunalt och statligt som helt eller delvis lever på avgifter.
Klart det är. Man betalar ju inte biljetten efter att man har rest.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: fredag 03 juni 2022 13:04
BSB101 skrev: fredag 06 maj 2022 18:58
Odd skrev: måndag 02 maj 2022 18:54 Ja, när det inte var kommunalt/landstingsdrivet så var det väl en faktor.
Det är alltid bättre att få betalt innan man behöver betala, detta gäller även kommunalt och statligt som helt eller delvis lever på avgifter.
Klart det är. Man betalar ju inte biljetten efter att man har rest.
Det finns ju förvisso biljettsystem där man betalar vid utpassage efter resan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Ytterligare en kritisk artikel om gröna kortet: "SL-resenärer: Rött kort till gröna kortet".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Problem med ett 60-tal av SL:s nya kortläsare
DN skrev:Ett 60-tal av de biljettläsare som scannar av SL:s nya gröna kort fungerar inte. Arbete pågår med att lösa problemet.
Jag har också reagerat på att väldigt många av de nya biljettläsarna är trasiga just nu. På vissa stationer går det i praktiken bara att använda en spärr...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: lördag 11 juni 2022 20:18 Problem med ett 60-tal av SL:s nya kortläsare
DN skrev:Ett 60-tal av de biljettläsare som scannar av SL:s nya gröna kort fungerar inte. Arbete pågår med att lösa problemet.
Jag har också reagerat på att väldigt många av de nya biljettläsarna är trasiga just nu. På vissa stationer går det i praktiken bara att använda en spärr...
SL:s pressmeddelande i ärendet: "Åtgärder görs för att resenärer ska kunna blippa i samtliga gröna biljettläsare igen".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Pristak för SL-resor nästa år

Äntligen! Med pristak och enhetstaxa (inklusive SL-taxa på Mälartåg) kan Stockholms taxesystem bli världens enklaste (bortsett från nolltaxa). Onödigt krångel tillhör det förgångna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: fredag 17 juni 2022 18:04 Pristak för SL-resor nästa år

Äntligen! Med pristak och enhetstaxa (inklusive SL-taxa på Mälartåg) kan Stockholms taxesystem bli världens enklaste (bortsett från nolltaxa). Onödigt krångel tillhör det förgångna.
Ha, det tror jag på när jag ser det.

Runt millenieskiftet hade SL som mål att ha världens bästa kollektivtrafik inom (vad det nu var för) ett antal år. Något år senare ändrades detta mål till att de skulle ha Sveriges bästa kollektivtrafik inom några år. Så småningom togs även det målet bort.

Så här i efterhand så förstår man ju fullt varför de först minskade det för att sedan ta bort det.

Därför är jag tveksam till din gissning att Stockholms taxesystem kommer att bli världens enklaste...

Men min periodvis enträgna lobbyism riktad mot en del politiker och tjänstemän i mina försök att plantera idén om automatisk maxtaxa i kollektivtrafiken kanske ändå har gjort en viss verkan (i alla fall kan jag ju inbilla mig det efter att försökt att plantera idén under i alla fall minst 12 år). Det lustiga är att det skulle gått att implementera utan att man skulle behövt byta biljettsystem.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Förslag till beslut att utveckla capping

Nu finns det ett formellt förslag till att införa capping i Stockholm. Eftersom detta redan har införts med framgång i flera regioner i Sverige och Europa så har jag faktiskt svårt att se att Stockholm inte följer efter.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av kildor »

På tisdag kommer alltså trafiknämnden att besluta om att införa "dagcapping" när övergången till nytt biljettsystem är genomförd. Oklart exakt när detta kommer ske, men i ärendet anges att utveckling av funktionen påbörjas när SL-access är avvecklad, vilket beräknas till andra kvartalet 2023. Eventuellt införande av "månadscapping" kommer analyseras baserat på erfarenheterna efter införd dagcapping. Ett tag kvar med andra ord.

Trafiknämnden föreslås också besluta att föreslå regionstyrelsen att föreslå regionfullmäktige besluta om nivån av pristak innan lansering (*pust*). Det är alltså inte självklart att pristaket blir detsamma som en dygns- eller 30-dagarsbiljett.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av LÅ1 »

Mitt i skriver om de kommande pristaken, som SL tycks vilja kalla "capping".
"Efter 24 enkelresor blir SL-biljetten månadsbiljett". (Ska man vara noga blir den en 30-dagarsbiljett.)

Det står "En förutsättning för capping är att biljetterna köpts med betalkort." Vilket också framgick av tidigare presentation. Varför den begränsningen? Om biljetterna hämtats från samma gröna kort eller från samma telefon så borde det väl vara samma regler.

Jag har av olika anledningar inte rest med SL så mycket senaste tiden och har därför använt enkelbiljetter. Föst via appen, sedan genom att köpa ett antal på gröna kortet (med kontanter förstås.)
Oj vad många transaktioner det blev på bankkontot denna månad med alla Swishar efter app-biljetterna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 18:45 Det står "En förutsättning för capping är att biljetterna köpts med betalkort." Vilket också framgick av tidigare presentation. Varför den begränsningen? Om biljetterna hämtats från samma gröna kort eller från samma telefon så borde det väl vara samma regler.
Tekniskt sett är nog förklaringen väldigt enkel, man inför väl detta genom att lägga in ytterligare ett villkor i systemet för debitering av bankkortsbiljetter. Det hållet ju redan idag reda på antalet resor inom en viss tidsrymd och debiterar för högst 1 resa under 75 minuter. Nu lägger man till att den dessutom ska debitera högst 24 (eller vad det nu var) resor under de senaste 30 dagarna.

Matematiskt sett är det inte svårt att tillämpa samma princip för andra typer av biljettbärare. Däremot kan det bli ett intäktsbortfall. Som bekant är jag mot capping så följande är formulerat utifrån min inställning:

De gröna korten är väl kloningsbara och då kan man inte gärna tillåta capping över det som egentligen bara är ett abonnemangsnummer, det skulle liksom bli alldeles för förmånligt.

Däremot borde det ju i princip kunna tillåtas för en fysisk telefon, tycker jag! Liksom ett bankkort lånas den ju knappast ut och framförallt kan den inte användas av flera personer på godtyckliga platser under kort tid!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 21:42 ...
De gröna korten är väl kloningsbara och då kan man inte gärna tillåta capping över det som egentligen bara är ett abonnemangsnummer, det skulle liksom bli alldeles för förmånligt.
...
Det beror på vilken säkerhetsmekanism de utnyttjar. Korten i sig går att klona men innehållet är bara kloningsbart om utgivaren har markerat de specifika sidorna som läsbara utan privat nyckel. Det är mycket svårt, i praktiken omöjligt, att knäcka modern kryptering på dagens konto- och kreditkort. Men läser man bara PAN och utgår ifrån det så är det så klart enkelt att kopiera.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Pristak för resor med betalkort under en dag
Region Stockholm skrev:I trafiknämnden den 21 juni beslutades det om att trafikförvaltningen ska vidareutveckla möjligheten att resa med betalkort i SL-trafiken. Det här sättet att betala för sin resa lanserades i februari 2021 och används redan av uppemot 100 000 unika resenärer varje dag.

[...]

Utvecklingen av capping för resor under en dag startar tidigast under det andra kvartalet 2023 när SL:s nya biljettsystem helt kommer att ha ersatt det gamla Access-systemet. Nivån på pristaket är inte fastställd än och kommer att beslutas om i regionfullmäktige.
Betalkort är en allt vanligare biljettbärare i SL-trafiken och kan som i London bli den primära biljettbäraren. Desto märkligare att capping inte har högre prioritet.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

SL:s biljettläsare måste lagas – i England
Mitt i skrev:I SL:s spärrar finns det drygt 850 biljettläsare. Nu krånglar 120 stycken – men det kommer ta veckor att få ordning på dem. Det rapporterar DN.
Mycket strul med det nya betalsystemet, trots att grundläggande funktionalitet som pristak saknas.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 02 november 2022 20:56 SL:s biljettläsare måste lagas – i England
Dessutom har de drabbats av slitage i form av repor som gör det svårt att läsa mobilbiljetter med den optiska läsaren.
Enceladus skrev: onsdag 02 november 2022 20:56
Mitt i skrev:I SL:s spärrar finns det drygt 850 biljettläsare. Nu krånglar 120 stycken – men det kommer ta veckor att få ordning på dem. Det rapporterar DN.
Mycket strul med det nya betalsystemet, trots att grundläggande funktionalitet som pristak saknas.
Att införa staffling, liksom nattrafik, är ett politiskt beslut, inte ett tekniskt beslut.
Genius on call
Skriv svar